قرص اکس یا اکستازی نوعی ماده مخدر است که در آزمایشگاه ساخته می شود و مصنوعی محسوب می شود. قرص اکس معمولا سطح انرژی، شادی و احساسات همدلانه را نسبت به دیگران افزایش می دهد، اما باعث اثرات منفی مانند گرفتگی عضلات، افسردگی و نارسایی قلبی می شود. در صورت مصرف مقدار زیادی از قرص اکس، اوردوز رخ می دهد و می تواند موجب مرگ شود. اکستازی می تواند اعتیاد آور باشد و اثرات مخربی بر مغز بگذارد.

قرص اکس چیست؟

طبق گفته Pubmed، قرص اکس، اکستازی (ecstasy) یا MDMA مخفف متیلن دی اکسی مت آمفتامین، نوعی ماده مخدر در دسته مواد مخدر ام است که به همین دلیل گاهی به آن قرص m (ام) یا قرص مالی نیز می گویند. قرص اکس یا اکستازی پس از مصرف، احساس سرخوشی زیادی در فرد ایجاد می کند و به دلیل عوارض قرص MDMA، مصرف آن غیرقانونی محسوب می شود. قرص اکس به عنوان ماده مخدر محبوب در مهمانی ها شهرت دارد زیرا موجب بالا رفتن خلق، افزایش انرژی، همدلی و اثرات توهم زا می شود. قرص ام دی ام ای معمولا به صورت کپسول مصرف می شود، اما به شکل مایع یا پودر نیز وجود دارد. با توجه به اینکه قرص اکس یا اکستازی به صورت قانونی موجود نیست، تشخیص قرص اکسی که خالص باشد و فقط ماده MDMA داشته باشد، بسیار دشوار است و با چالش های زیادی همراه است.

از دست ندهید: اعتیاد در نوجوانان و روش‌های پیشگیری آن چیست؟

قرص اکس یا اکستازی

تاریخچه قرص اکس

 اکستازی ابتدا در سال ۱۹۱۲ به عنوان یک ترکیب شیمایی که می‌توان از آن در تهیه سایر داروها استفاده کرد توسعه یافت. قرص اکس در سال ۱۹۱۴ ثبت اختراع شد، اما زمانی که اثرات توهم زای قرص ام دی مشخص شد، تولید و توسعه آن نیز متوقف شد. اکستازی جزو مواد مخدری بود که چندین دهه بعد، در محیط نظامی آزمایش شد و سپس توسط گوردون آلس و بعد از آن، توسط الکساندر شولگین، دوباره ساخته شد. پس از توسعه اکستازی توسط شولگین این ماده در قالب قرص اکس وارد خیابان ها شد و مورد سوء مصرف قرار گرفت و در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بین جوانان رواج زیادی پیدا کرد. به دلیل خطرات و عوارض ناشی از قرص ام دی ام ای، این ماده در سال ۱۹۷۷ در بریتانیا و پس از آن در کشورهای دیگر غیرقانونی اعلام شد.

از دست ندهید: مجیک ماشروم یا سیلوسایبین چیست؟ عوارض، علائم، اعتیاد و درمان آن

انواع قرص اکستازی

قرص اکس در رنگ های مختلفی عرضه می شود که روی آن ها آرم و علامت وجود دارد. اکستازی به صورت پودر یا کریستال نیز وجود دارد و قرص ام دی ام ای ممکن است حاوی مقادیری از ماده MDMA باشد یا اصلا اکستازی نداشته باشد. اکستازی معمولا در قالب قرص اکس و کپسول مصرف می شود، با این حال گاهی اوقات به صورت مایع یا پودر مصرف می شود. پودر اکستازی ممکن است به صورت اسنیف اکستازی (مصرف استنشاقی) استفاده یا بلعیده شود.

مواد تشکیل دهنده قرص اکستازی

قرص اکس به طور غیرقانونی در آزمایشگاه ها با مواد شیمیایی بسیاری ساخته می شود که مهم ترین مواد تشکیل دهنده اکستازی طبق پژوهش ها، شامل ایزوافول، آمفتامین و کافئین می باشد. از دیگر موادی که در قرص اکس وجود دارد می توان به سافرول (نوعی ماده شیمایی مورد استفاده در آزمایشگاه های صنایع غذایی)، متیل آمین (نوعی گاز بی رنگ شیمیایی) اشاره کرد. جزئیات مقدار هر کدام از این مواد و نحوه ترکیب آن ها به دلیل احتمال سوء مصرف در اختیار عموم قرار نمی گیرد.

 در نظر داشته باشید هر کدام از این مواد شیمیایی عوارض زیادی دارند و برای انسان به تنهایی خطرناک محسوب می شوند و ترکیب خودسرانه آن ها می تواند باعث مرگ شود.

علائم اکستازی

علائم اکستازی به حالت ها و شرایطی می گوییم که پس از مصرف قرص اکس برای فرد ایجاد می شود. برای برخی این سوال پیش می آید که پس از مصرف اکستازی چه حالتی به انسان دست می دهد و به اصطلاح عامیانه فاز قرص اکستازی چیست. در نظر داشته باشید با توجه به دوز مصرف، شرایط روانی و جسمی فرد مصرف کننده، دفعات مصرف و … علائم مصرف قرص اکس می تواند در هر شخص متفاوت باشد یا شدت های مختلفی داشته باشد. علائم مصرف اکستازی عبارتند از:

  • احساس سرخوشی
  • انرژی زیاد
  • محبت زیاد به اطرافیان
  • احساس معلق بودن و بی وزنی
  • هذیان و توهم
  • افزایش ادراک دیداری (دیدن اطراف با وضوح و تمرکز بیشتر)
  • درک نادرست و غیرواقعی از زمان
  • زود صمیمی شدن با دیگران

مکانیسم اثر قرص اکس

طبق مطالعات، هنگام مصرف قرص اکس یا اکستازی، این ماده بر سه ماده شیمیایی مهم  با نام های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مغز تاثیر می گذارد. اولین آن ها سروتونین است که ماده ای شیمیایی در مغز مربوط به احساس خوشحالی است. قرص اکس یا قرص md با افزایش میزان این ماده شیمیایی در مغز باعث احساس سرخوشی و خوشحالی زیاد می شود. دومین ماده تاثیرپذیر از اکستازی، دوپامین است که مسئول ایجاد احساس لذت و پاداش در مغز است. قرص اکس با افزایش سطح دوپامین در مغز باعث می شود که فرد حس کند انرژی نامحدود دارد و نسبت به حالت عادی فعال تر شود. سومین ماده ای که قرص اکس روی آن تاثیر می گذارد نوراپی نفرین است.قرص اکس با بالابردن فعالیت نور اپی نفرین در مغز موجب افزایش فشارخون و ضربان قلب می شود.

به دلیل افزایش ضربان قلب و فشار خون افراد با مشکل قلبی عروقی هنگام مصرف اکستازی در معرض ریسک زیادی قرار می گیرند.

قرص اکس و مغز

اسکن fMRI کاهش جریان خون را در قشر بینایی (پشت مغز) و سیستم لیمبیک (وسط مغز) بعد مصرف MDMA در سمت چپ نشان می دهد

عوارض قرص اکس

عوارض مصرف قرص اکس به آن دسته علائمی گفته می شود که برای شخص مصرف کننده لذت بخش نیستند. این عوارض ام دی ام ای برای هرکس متفاوت است و شدت های مختلف دارد، این شدت به دوز مصرفی، تعداد دفعات مصرف و شرایط روانی و جسمی فرد بستگی دارد. عوارض مصرف قرص x عبارتند از:

  • منقبض شدن فک
  • دندان قروچه (ساییدن دندان ها روی یکدیگر)
  • احساس قلقک در اندام های بدن
  • تعرق زیاد
  • بیخوابی
  • احساس گیجی
  • کاهش میل جنسی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد عضلانی
  • افزایش فشارخون
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش اشتها
  • اضطراب
  • احساس پارانویا (بدبینی به دیگران)

از دست ندهید: ترامادول چیست؟ عوارض مصرف ترامادول و اعتیاد به آن

عوارض بلند مدت و ضرر های قرص اکس طبق مطالعات، شامل آسیب به سلول های عصبی و ایجاد مشکل در حافظه و تمرکز می شود. با توجه به اینکه قرص اکستازی مقادیر زیادی از مواد شیمیایی مغز مثل سرتونین و دوپامین را که مربوط به احساس خوشحالی و لذت هستند، در مدت زمان کم در مغز فعال می کند، ممکن است باعث کم شدن مقادیر ذخیره این دو ماده شیمیایی در درازمدت شود و این مسئله طبق مطالعات می تواند باعث افسردگی و اضطراب شود.

همچنین پژوهشی نشان داد که مصرف قرص اکس در درازمدت می تواند علائم روانپریشی یا سایکوز در برخی افراد ایجاد کند. گرچه اغلب عوارض قرص اکس با گذر زمان از بین می رود، اما بعضی از عوارض ام دی ام ای در اثر مصرف بلند مدت آن ایجاد می شود که شاید برخی از آن ها برگشت ناپذیر باشند. این عوارض بلندمدت قرص md می تواند بر سلامت جسمی و روانی تاثیرات منفی بگذارد.

مطالعه بیشتر: علائم مصرف شیشه چیست؟

طریقه مصرف قرص اکس

قرص اکس یا اکستازی به شکل پودر، قرص و … وجود دارد. راه های زیادی وجود دارد که از طریق آن می توان اکستازی یا مواد ام را وارد بدن کرد. روش های مختلف مصرف قرص اکس عبارتند از:

  • قرص اکستازی: مصرف اکس خوراکی به صورت قرص، رایج است. قرص ام دی ام ای یا کپسول آن بلعیده می شود و وارد سیستم گوارشی می شود، این باعث می شود بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان ببرد تا اثربخشی آن قابل مشاهده باشد.
  • اسنیف اکستازی: مصرف اکستازی به صورت استنشاقی یا اسنیف اکستازی، به این صورت انجام می شود که اکستازی را به صورت پودر در می آورند و با استنشاق آن، از طریق مخاط بینی به داخل گردش خون جذب می شود. اثر اسنیف اکستازی سریع تر و شدیدتر دیده می شود، اما مدت زمان اثر آن نسبت به مصرف خوراکی اکستازی، کوتاه تر خواهد بود.
  • شربت قرص اکس: اکستازی را می توان در آب یا مایعات دیگر مثل آبمیوه حل کرد و به صورت شربت قرص اکس مصرف کرد. این نوع مصرف هم جزو اکستازی خوراکی محسوب می شود. در مصرف شربت اکس، اثرات آن را سریع تر از قرص می توان مشاهده کرد.
  • اکستازی در مواد غذایی: گاهی اوقات پودر اکستازی را در مواد غذایی مثل شکلات یا شیرینی ترکیب می کنند و سپس به صورت خوراکی مصرف می کنند. در این روش می توان کنترل بیشتری روی میزان مصرف داشت چون این امکان وجود دارد که مواد غذایی را در مقادیر کم و با فاصله زمانی مصرف کرد.
  • آمپول اکستازی: تزریق اکستازی به کمک آمپول معمولا رایج نیست چون با آمپول اکستازی احتمال اوردوز و اثر شدیدتر این ماده افزایش می یابد. همچنین تزریق اکستازی باعث افزایش ریسک عفونت و بیماری های پوستی می شود. آمپول اکستازی ممکن است به رگ ها آسیب بزند و مشکلات جدی ایجاد کند و در نتیجه تزریق اکستازی اصلا رایج نیست و پیشنهاد نمی شود.

پزشک خوب استفاده غیرقانونی از هیچ ماده ای را تایید نمی کند، و معتقدیم که پرهیز از هرگونه ماده مخدر همیشه ایمن ترین روش است. با این حال، ما به ارائه اطلاعات درست و دقیق برای کاهش آسیب هایی که ممکن است رخ دهد، باور داریم.

 

قرص اکس یا اکستازی

از بین بردن اثر قرص اکس

برای از بین بردن اثر قرص اکس داروها و روش های مختلفی وجود دارد، مثلا در یک پژوهش داروهای کلوزاپین و کارودیلول برای از بین بردن اثر قرص اکس بررسی شدند و هر دو، خصوصا کلوزاپین تا حدودی اثربخش بودند. در مطالعه ای دیگر از ماده ای به نام  دکسترومتورفان (نوعی داروی سرفه) برای از بین بردن اثر اکستازی در میمون ها استفاده شد و نتایج، نشان دهنده اثربخشی زیاد آن در محافظت از مغز در برابر قرص اکس بودند.  با این حال این داروها نباید بدون مشورت و نظارت پزشک مصرف شود و بررسی در مورد آن ها هنوز ادامه دارد. اثرات ناشی از مصرف اکستازی در افراد مختلف بسیار متغیر، غیرقابل پیش بینی هستند و به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی و اجتماعی هنگام مصرف قرار دارند.  راهکارهای خانگی نیز برای از بین بردن اثر قرص اکس وجود دارند که می توانید انجام دهید. راهکارهای خانگی از بین بردن اثر قرص اکس عبارتند از:

  • مصرف مایعات زیاد
  • قرار گرفتن در فضا و هوای خنک
  • استراحت زیاد
  • جویدن آدامس (برای جلوگیری از دندان قروچه)
  • مصرف نکردن الکل یا مواد مخدر دیگر
  • فاصله گرفتن از جمعیت و شلوغی

اوردوز با قرص اکس

اوردوز با قرص اکس در اثر مصرف تعداد بالای قرص اکس و قرص اکستاسی بیش از حد، می تواند باعث افزایش ناگهانی ضربان قلب و دمای بدن شود. این علائم می توانند به سرعت بدتر و خطرناک شوند، خصوصا اگر در محیط شلوغ مثل مهمانی قرار دارید. در صورتی که خودتان یا یکی از عزیزانتان علائم اوردوز را تجربه می کنند، بهتر است هر چه سریع تر به درمانگاه یا پزشک مراجعه کنید. علائم اوردوز با قرص اکس عبارتند از:

  • بالا رفتن دمای بدن
  • افزایش فشارخون
  • حمله عصبی یا پانیک
  • تشنج
  • آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم و غیرطبیعی)
  • غش کردن
  • از دست دادن هشیاری

اوردوز با قرص اکس طبق پژوهش ها می تواند کشنده باشد، مثلا اخیرا در خون دو جوانی که به دلیل از کار افتادن کبد فوت کرده بودند، مقدار ۳۷۰۰ نانوگرم بر میلی لیتر اکستازی، پیدا شده است. عدم اطمینان از خالص بودن قرص اکس، ریسک اوردوز و خطرات آن را بیشتر می کند. بر اساس بررسی های انجام شده توسط دانشمندان، ۶۰ درصد قرص های اکس حاوی ماده ای از مشتقات کاتینون بودند که به آن کوکائین تقلبی نیز می گویند. همچنین ۲۵ درصد قرص های اکس شامل موادی بودند که برای دانشمندان قابل بررسی و شناسایی نبود.

قرص اکس یا اکستازی

قرص اکس چند روز در بدن می ماند؟

قرص اکس از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف علائمش را نشان می دهد و مشتقات آن ممکن است تا ۳ ماه نیز در بدن بمانند. بر اساس شواهد، نیمه عمر اکستازی حدودا ۸ ساعت است، یعنی ۸ ساعت طول می کشد تا نصف این ماده از بدن خارج شود و حدودا ۴۰ ساعت زمان می برد تا ۹۵ درصد این ماده از بدن خارج شود. وجود مشتقات قرص اکس در بدن با توجه به متابولیسم در افراد مختلف می تواند تفاوت زیادی داشته باشد. طبق پژوهش ها در آزمایش ادرار قرص اکس حدودا تا ۳ روز قابل تشخیص است. در آزمایش خون می توان مشتقات قرص اکس را بین یک تا دو روز پس از مصرف مشاهده کرد.

مقدار اکستازی در خون بر اساس مطالعات حدودا ۲ ساعت پس از مصرف در اوج قرار دارد و سپس از طریق خون به کبد منتقل می شود تا تجزیه شود. طبق پژوهش، در آزمایش بزاق دهان می توان اکستازی را تا ۲ روز بعد از مصرف تشخیص داد. بر اساس مطالعات  تا ۳ ماه پس از مصرف قرص اکس می توان مشتقات آن را در فولیکول های مو و پوست سر تشخیص داد  و شناسایی کرد.

از آنجایی که اکثر قرص های اکس طبق بررسی ها،  شامل مواد مخدر دیگر نیز می شوند، این مسئله بر ماندگاری این مواد مخدر در بدن تاثیر می گذارد و ممکن است در تست اعتیاد با وجود گذر زمان لازم، قابل مشاهده باشند.

مطالعه بیشتر در این زمینه: چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

تداخل دارویی با قرص اکس

ترکیب اکستازی با مواد دیگر می تواند اثرات غیرقابل پیش بینی و خطرناکی بر بدن داشته باشد، پس بسیار مهم است که از تداخلات دارویی اکستازی آگاه باشید و از ترکیباتی که ممکن است خطرات و عوارض  قرص اکس را افزایش دهند اجتناب کنید.طبق پژوهشی، مصرف بعضی از دارو ها می تواند باعث افزایش احتمال مرگ در اثر تداخل دارویی اکستازی شود. تداخلات دارویی قرص اکس عبارتند از:

از دست ندهید: عوارض تریاک؛ اثرات تریاک بر مغز و سیستم عصبی

قرص اکس یا اکستازی

تشخیص قرص اکس اورجینال

تشخیص قرص اکس اورجینال یا اصل از قرص اکس تقلبی مشکل است چون علامت خاصی برای ماده اکستازی وجود ندارد و برای عرضه آن قانون و نظارتی وجود ندارد، با این حال می توان گفت قرص اکس اورجینال معمولا به رنگ های سفید یا زرد عرضه می شود، شبیه شکر است و بافت یکنواختی دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که قرص x، خالص باشد و خرید مواد مخدر همواره با ریسک همراه است. در اغلب موارد پس از ضبط و بررسی قرص های اکستاسی، در آن ها ترکیبات و مواد مخدر دیگر پیدا می شود، تولیدکنندگان، مواد مخدر دیگری مانند متامفتامین(شیشه)، کتامین، دکسترومتورفان (داروی سرفه)، هروئین  و … را در ترکیب قرص اکس قرار می دهند که خماری شدیدی دارند تا موجب تمایل به خرید و مصرف اکستازی بیشتر شوند.

اعتیاد اکس

 طبق گفته سازمان ملی سوء مصرف مواد آمریکا (NIDA)، تاثیرات قرص اکس بر مغز مانند مواد مخدر دیگری است که اعتیاد آور هستند. با این حال هنوز دقیقا میزان و شدت اعتیاد به قرص اکس تعیین نشده است. در بعضی از پژوهش ها نشان داده شد که افرادی که قرص اکس مصرف می کردند، علائم اعتیاد را داشتند. علائم اعتیاد اکس عبارتند از:

  • تمایل به مصرف دوباره
  • خماری (بی قراری هنگام گذشتن مدت زمان طولانی پس از مصرف)
  • مشکلات جسمانی ناشی از مصرف مثل ضربان قلب نامنظم
  • مشکلات روانی ناشی از مصرف مانند اضطراب یا افسردگی
  • کنترل نداشتن روی مقدار مصرف (مصرف بیشتر برای اثربخشی بیشتر با وجود آگاهی نسبت به ریسک ها)
  • اختلال در کار و زندگی روزمره

بیشتر بخوانید: آیا گل اعتیاد آور است؟ عوارض مصرف گل در طولانی مدت

علائم ترک قرص اکس

برخی از افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد به قرص اکس را گرفته بودند، علائم ترک اکستازی را مشابه علائم ترک مواد مخدر دیگر نشان دادند. با توجه به اینکه علائم اعتیاد و ترک اعتیاد در اکستازی نیز طبق مطالعات می تواند مانند علائم ترک مواد مخدر دیگر آزاردهنده باشد، اگر تصمیم به ترک اعتیاد قرص اکس گرفته اید می توانید با مشورت و نظارت پزشک، علائم ترک اکستازی را کاهش دهید تا گذر از این مسیر برایتان تسهیل شود. علائم ترک اکستازی عبارتند از:

  • اضطراب
  • بی قراری
  • خستگی شدید
  • بی خوابی
  • افسردگی
  • هذیان و توهم

مطالعه بیشتر: افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد؟

اکس یا اکستازی

ترک اعتیاد به قرص اکس  با روان درمانی

از بهترین درمان های ترک اعتیاد اکستازی یا قرص مالی طبق گفته سازمان ملی سوء مصرف آمریکا، درمان شناختی رفتاری است. با این حال روش های درمانی دیگر نیز مانند رفتار درمانی دیالکتیکی، گروه درمانی، مشاوره خانواده و … می توانند اثربخش باشند و به فرد کمک کنند تا این دوره را پشت سر بگذارد.

دارودرمانی برای ترک اعتیاد به اکستازی

 طبق پژوهش های حیوانی که در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ انجام شد، داروهایی مثل دولوکستین و دوکسازوسین می توانند تا حدودی در علائم ترک اکستازی کمک کنند.هنوز هیچ کدام از این داروها برای انسان ها به منظور استفاده رسمی تایید نشده اند و پژوهش ها روی آن ها ادامه دارد. اگرچه هیچ دارویی به طور خاص برای سم زدایی اکستازی تایید نشده است، بسیاری از متخصصان برای بهبود علائم ترک اکستازی،  داروهای ضد افسردگی را برای کمک به مبارزه با احساسات افسردگی و خستگی توصیه می کنند.

سم زدایی ماده مخدر اکستازی از بدن

سم زدایی اکستازی به فرآیند حذف دارو یا ماده MDMA از بدن و مدیریت کردن علائم ترک گفته می شود. سم زدایی قرص اکس از بدن یکی از مهم ترین گام ها در ترک اعتیاد به قرص ام دی است. در این مرحله فرد باید تغذیه سالم داشته باشد و مایعات زیاد مصرف کند تا مواد سمی از بدنش خارج شود. در این مرحله فرد علاوه بر علائم ترک ممکن است ناراحتی های روانی هم داشته باشد که به دلیل علائم ترک، بیشتر از قبل بروز کنند. مشاوره و کمک گرفتن از یک روانشناس خوب می تواند سم زدایی مواد مخدر m   را تا حد زیادی مدیریت کند.

بیشتر بخوانید: علائم خماری حشیش؛ ترک حشیش چند روز طول می‌کشد

درمان با اکستازی

تاثیر اکستازی بر جسم و روان هنوز کامل مشخص نشده است. با وجود اینکه قرص اکس و مصرف اکستازی با عوارض زیادی همراه است و می تواند خطرناک باشد، در پژوهش ها برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) موفق عمل کرده است، اما وقتی درمان بر پایه اکستازی را با  انواع روان درمانی ترکیب می شود، بیشترین اثربخشی را خواهد داشت. البته باید در نظر داشت تاثیر اکستازی در این پژوهش ها با دوز های خیلی کم و تحت مراقبت و نظارت پزشکی، بررسی می شود و مصرف خودسرانه به منظور درمان با اکستازی با خطرات، عوارض و ریسک اوردوز همراه است.

همچنین در مطالعه ای دیگر، روی بزرگسالان که مبتلا به اختلال اوتیسم بودند، استفاده از دوز های کم و کنترل شده اکستازی باعث بهبود مهارت های اجتماعی و رفتاری شد. پس می توان گفت درمان با اکستازی می تواند در آینده برای بهبود اختلال های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از اکستازی برای درمان، هنوز به پژوهش های علمی محدود می شود و نیاز به بررسی های بسیار بیشتری دارد تا بتوان درمان با اکستازی را به صورت رسمی تجویز کرد.

مطالعه بیشتر: برای ترک اعتیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

قرص اکس و مغز

در تصویر وسط مشاهده می کنید که جریان خون نسبت به کسی که اکس را ترک کرده (سمت راست) و کسی که تا به حال مصرف نکرده، کمتر است

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم به سوالات رایج شما در مورد اکستازی پاسخ دهیم.

اکستازی در بین چه کسانی رایج است؟

اکستازی یا قرص مولی (molly) در بین مردان جوان با سن بین ۱۸ تا ۲۵ سال، محبوبیت بیشتری دارد. یک نظرسنجی در آمریکا در مورد مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۲۱، نشان داد که از سن ۱۲ سال به بالا، تقریباً ۲.۲ میلیون نفر در ۱۲ ماه، اکستازی مصرف می کنند.

مصرف قرص اکس در طول بارداری آسیب زاست؟

مصرف قرص اکس یا اکستازی در طول بارداری، اثرات نامطلوبی بر جنین می گذارد و تحقیقات نشان داده تا ۲ سال رشد حرکتی بچه را به تاخیر می اندازد. مصرف قرص اکس در دوره سه ماه سوم می تواند باعث اثرات نامطلوب بر حافظه و یادگیری نوزاد بشود و در بزرگسالی نیز برای جنین مشکلاتی ایجاد کند.

آیا می توان کاری کرد که اکستازی زودتر از بدن خارج شود؟

خارج شدن اکستازی و بقیه مواد مخدر از بدن فقط با گذشت زمان ممکن است و حدودا ۴ روز طول می کشد تا اکستازی از بدن شما خارج شود و اقدامی نیست که بتوانید انجام دهید تا مشتقات اکستازی در آزمایش اعتیاد دیده نشود. البته با مصرف دوز کمتر، دفعات کمتر مصرف و مصرف مایعات زیاد ممکن است تا ۴۸ ساعت بعد حجم بیشتر آن از بدن خارج شود و در آزمایش اعتیاد مشخص نشود.

نشانه های مصرف اکستازی چیست؟

اگر میخواهید بدانید اطرافیان یا اعضای خانواده مواد مخدر مثل قرص MDMA  مصرف می کنند یا نه باید دنبال نشانه های مصرف مواد مخدر در آن ها بگردید. نشانه های مصرف مواد مخدر در افراد شامل انتخاب گروه های دوستی جدید، اجتناب از دورهمی های خانوادگی، رفت و آمد های مشکوک، خواب و تغذیه ناسالم و …. می باشد.


منابع: Healthline, webmd, healthdirect, verywellmind

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.