کتامین (ketamine) نوعی ماده ی شیمیایی است که برای بیهوشی و تسکین درد به صورت محدود تحت نظارت پزشک استفاده می شود. اخیرا فواید کتامین تراپی برای درمان اختلالات روانی مثل افسردگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مصرف کتامین می تواند با عوارض زیادی به همراه باشد و ریسک سوء مصرف و اعتیاد نیز در آن وجود دارد. برای آگاهی بیشتر در مورد فواید و عوارض این ماده با ما همراه باشید.

کتامین چیست؟

کتامین یک ماده بی حس کننده است که در پزشکی برای بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد. کتامین حالت آرامش عمیقی را ایجاد می کند و باعث تسکین درد و بی حرکتی می شود. کتامین ابتدا برای بیهوشی در حیوانات استفاده می شد و در ۱۹۷۰ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان ماده بیهوشی برای انسان ها نیز تایید شد. اخیرا نیز استفاده ازکتامین به عنوان درمانی برای اختلالات روانی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. کتامین یک ماده مصنوعی است، یعنی به صورت شیمیایی ساخته می شود و از مواد طبیعی به دست نمی آید. با این حال جزئیات و طرز تهیه کتامین در منابع قابل دسترس برای عموم اطلاع رسانی نمی شود تا از سوء مصرف این ماده جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: مجیک ماشروم یا سیلوسایبین چیست؟ عوارض، علائم، اعتیاد و درمان آن

کتامین چیست

انواع کتامین

کتامین در قالب های مختلفی مثل قرص، آمپول و … ساخته و مصرف می شود. کتامین معمولا بی رنگ و مایع است، اما در انواع دیگری نیز وجود دارد. در ادامه به دیگر قالب های کتامین اشاره می کنیم. انواع کتامین عبارتند از:

  • آمپول کتامین
  • قرص کتامین
  • کتامین استنشاقی

آمپول کتامین

تزریق کتامین یکی از رایج ترین روش های استفاده از آن است چون این ماده معمولا مایع است. آمپول کتامین در پزشکی برای بیهوشی و عمل جراحی استفاده می شود. آمپول کتامین برای بیهوشی در عمل هایی که تنفس ممکن است با مشکل مواجه شود، بسیار کاربرد دارد. طبق مطالعات، آمپول کتامین سریع اثر می کند و اثر آن نیز در کوتاه مدت از بین می رود. پس از تزریق کتامین ممکن است شخص دچار هذیان و توهم شود و تزریق حتما باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

قرص کتامین

کتامین در ابتدا فقط به صورت تزریقی استفاده می شد، اما سپس قرص کتامین، توسط گروهی از دانشمندان برای درمان درد نوروپاتیک (نوعی درد عصبی) ساخته شد و کتامین خوراکی نیز به اندازه تزریق کتامین، اثربخش بود. قرص کتامین در دوز های خیلی کم ساخته شده است تا عوارض کم تری برای مصرف کنندگان داشته باشد. اما هنوز استفاده از قرص کتامین و کتامین خوراکی به پژوهش ها و مطالعات محدود می شود و برای درمان در پزشکی به طور رسمی استفاده نمی شود.

کتامین استنشاقی

یکی از روش های سوء مصرف کتامین، استفاده از کتامین به صورت استنشاقی است. استنشاق یک ماده باعث جذب سریع آن ماده از طریق مخاط بینی به داخل جریان خون می شود که سرعت جذب ماده را افزایش می دهد. با این حال اسنیف کتامین (اصطلاحی برای مصرف کتامین به صورت استنشاقی) طبق پژوهش ها موجب آسیب به مخاط بینی، خون دماغ، عفونت مزمن مثانه و … می شود. با این حال باید بدانید که اسپری اسکتامین که بر پایه کتامین ساخته شده است، تحت نظارت دقیق متخصص برای درمان افسردگی استفاده می شود و شاید بتوان آن را نوعی درمان بر پایه اسنیف کتامین حساب کرد چون از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می شود.

از دست ندهید: علائم خماری حشیش؛ ترک حشیش چند روز طول می‌کشد

کتامین استنشاقی

کتامین تراپی

کتامین تراپی به عنوان درمانی برای بعضی از اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و … مورد پژوهش و بررسی است. کاربرد های جدید کتامین شامل کاهش درد، کاهش التهاب در بدن و خواص ضد افسردگی آن است. در حال حاضر کتامین تراپی و استفاده از کتامین برای درمان اختلالات روانی فقط در پژوهش ها انجام می شود و به صورت رسمی برای درمان، تجویز نمی شود.  اینکه کتامین تراپی درمان مناسبی برای شما محسوب می شود یا نه به عوامل زیادی بستگی دارد. طبق گفته دانشگاه هاروارد کتامین تراپی نباید اولین گزینه درمانی باشد و معمولاً تنها زمانی استفاده می شود که سایر درمان ها در دراز مدت مؤثر نبوده باشند. کتامین تراپی در بعضی از اختلالات، صرفا در کوتاه مدت، علائم را بهبود می بخشد اما پس از گذشت مدت طولانی، نمی توان گفت درمان اتفاق افتاده است. آگاهی از عوارض کتامین تراپی باعث می شود بتوانید با آگاهی بیشتری تصمیم گیری کنید.

از دست ندهید: آمفتامین و متامفتامین چیست؟ انواع، تاثیرات، اعتیاد و تفاوت آن ها

کتامین برای افسردگی

مطالعات در سال های اخیر نشان دهنده این بودند که کتامین برای افسردگی اثربخشی زیادی دارد، خصوصا اگر در کنار درمان افسردگی با کتامین، روان درمانی هم به عنوان مکمل انجام شود. یکی از مزیت های مهم کتامین نسبت به داروهای ضد افسردگی این است که کتامین سرعت اثربخشی بسیار بالاتری دارد. نتایج یک پژوهش نشان داد که فواید درمان با کتامین بعد از ۲ ساعت قابل مشاهده است، در حالیکه تغییرات ناشی از دارو های ضد افسردگی حداقل چند هفته بعد از شروع درمان مشاهده می شوند.

کتامین در بعضی موارد برای افسردگی مقاوم به درمان (نوعی افسردگی که با داروهای رایج روانپزشکی بهبود پیدا نمی کند)، استفاده می شود. با اینکه کتامین برای افسردگی اثربخشی بالایی دارد اما هنوز به عنوان یک درمان کاملا ایمن برای افسردگی تایید نشده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از کتامین را هنوز برای درمان اختلالات روانی تاییده نکرده است، اما نوعی اسپری به نام اسکتامین را تایید نموده. اسپری اسکتامین نوعی درمان کتامین برای افسردگی مقاوم به درمان محسوب می شود. با این حال باید بدانید این اسپری فقط تحت نظارت روانپزشک تجویز می گردد و فرد باید تحت کنترل دقیق در مراکز پزشکی از کتامین برای افسردگی استفاده کند.

کتامین برای افسردگی در افرادی با افسردگی ماژور استفاده می شود که با داروهای روانپزشکی بهبود پیدا نکرده و علائم شدید مثل افکار و رفتار های خودکشی دارند. کتامین برای افسردگی، درمانی مکمل محسوب می شود که در کنار مصرف دارو، می تواند به بهبود فرد کمک کند. اسپری اسکتامین همیشه در محیط کلینیک و درمانگاه استفاده می شود که متخصص بتواند تا ۲ ساعت بعد از مصرف، نظارت و مراقبت خود را اعمال کند و در صورت بروز عوارض، از فرد تحت درمان مراقبت شود.

درمان اضطراب با کتامین

پژوهش ها در مورد فواید درمان با کتامین عمدتا روی افسردگی مقاوم به درمان تمرکز داشته اند، با این حال شواهد محدودی نسبت به فواید درمان با کتامین بر بهبود علائم اضطراب وجود دارد. یک پژوهش نشان داد که استفاده از کتامین برای درمان اضطراب، اثربخشی نسبتا خوبی دارد. همچنین طبق گفته Pubmed درمان با کتامین برای افرادی که همزمان از اضطراب و افسردگی رنج می برند، نتایج امیدوار کننده ای داشته است. درمان اضطراب با کتامین هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است و مورد استفاده رسمی پزشکان قرار نمی گیرد.

کتامین برای درد

چندین سال است که تجویز کتامین برای درد با دوز های خیلی پایین به عنوان مسکن انجام می شود. طبق مطالعات، کتامین بر روی ماده ای در مغز به نام گلوتامات تاثیر می گذارد که در درک درد نقش مهمی دارد. کتامین با مهار کردن فعالیت بعضی از بخش های مغز که مسئول درد هستند، می تواند نقش مسکن را ایفا کند. با این حال عوارض تجویز کتامین برای درد نیز باید در نظر گرفته شود و تا زمانی که می توان با مسکن های دیگر درد را تسکین داد، بهتر است کتامین برای درد، اولویت اول نباشد.

تزریق کتامین

مکانیسم اثر کتامین

مکانیسم اثر کتامین روی مغز بر مبنای پژوهش ها، عمدتا به این شکل است که کتامین به گیرنده ای در مغز به نام NMDA متصل می شود. این گیرنده در حالت عادی با ماده ای شیمیایی به نام گلوتامات اتصال برقرار می کند که وظیفه برقراری ارتباط بین بخش های مختلف مغز را بر عهده دارد. کتامین به گیرنده های NMDA متصل می شود و با پر کردن محل های اتصال، جلوی اتصال گلوتامات را می گیرد و در نتیجه ارتباط بین بخش های مختلف مغز با یکدیگر کم می شود. مکانیسم اثر کتامین باعث عدم ارتباط بین بخش های مختلف مغز باعث می شود احساس کنید از بدن خود جدا شده اید و از واقعیت فاصله گرفتید.

کتامین همچنین مواد شیمیایی دیگری به نام دوپامین و سرتونین (این دو ماده در مغز مسئول احساس شادی و سرخوشی هستند) را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود هنگام مصرف کتامین، خلق و خوی شما تغییر کند و احساس سرخوشی کنید. اثرات دیگر کتامین بر مغز و جزئیات مکانیسم اثر آن روی مغز و بدن هنوز مورد پژوهش و بررسی است.

از دست ندهید: ترک هروئین | ترک هروئین چند روز طول می‌کشد؟

طریقه مصرف کتامین

کتامین در انواع مختلفی مثل قرص، پودر و … ساخته شده است، اما رایج ترین حالت آن به صورت مایعی سفید یا بی رنگ است و معمولا تزریق کتامین رایج ترین طریقه مصرف آن است. برای استفاده پزشکی و درمانی نیز معمولا از تزریق کتامین استفاده می شود. کتامین به صورت عضلانی و داخل وریدی (IV infusion) تزریق می شود که هر دو روشی برای وارد کردن مایعات به جریان خون هستند. در تزریق کتامین به صورت داخل وریدی، کتامین مایع مستقیما به داخل رگ تزریق می شود، اما در تزریق کتامین به صورت عضلانی، آمپول کتامین  را به عضله تزریق می کنند. اکثر پژوهش ها و پزشک ها از روش داخل وریدی استفاده می کنند، اما به منظور درمان اختلالات روانی هیچکدام از این روش ها هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است و فقط در مواردی برای بیهوشی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: متادون چیست؟ عوارض مصرف قرص متادون و اعتیاد به آن

علائم مصرف کتامین

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که مصرف کتامین چه احساسی ایجاد می کند؟ اگر بخواهید کتامین تراپی انجام دهید، احتمالا کنجکاو هستید بدانید این تجربه به چه صورت خواهد بود. علائم مصرف کتامین عبارتند از:

  • احساس سرخوشی
  • احساس بی وزنی
  • خلسه
  • پایین آمدن هشیاری
  • هذیان
  • احساس گیجی
  • گز گز کردن و بی حسی دست و پا
  • افزایش ضربان قلب
  • گیجی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درک غیرواقعی از زمان
  • نقص در حافظه

در نظر داشته باشید مصرف کتامین عوارض زیادی دارد و هنوز برای استفاده درمانی در انسان ها در قالب قرص و آمپول فقط به عنوان ماده بیهوشی تایید شده است. استفاده های محدود و تایید شده آن نیز باید در حضور پزشک و در محیط درمانگاه با نظارت دقیق متخصصان انجام بگیرد. مصرف خودسرانه متعلقات کتامین می تواند باعث مسمومیت و اوردوز شود.

مطالعه بیشتر: عوارض مصرف شیشه در مردان و زنان؛ بررسی کامل

انواع کتامین

عوارض کتامین

استفاده از کتامین برای بیهوشی و بقیه موارد پزشکی می تواند با عوارضی همراه باشد. استفاده از اسپری اسکتامین برای درمان افسردگی نیز می تواند این عوارض را به همراه داشته باشد. عوارض کتامین عبارتند از:

  • نوسان فشارخون
  • نوسان ضربان قلب
  • سرگیجه
  • بی خوابی
  • هذیان
  • مدفوع رنگ روشن
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • آسیب به کبد

از رایج ترین علائم پس از مصرف کتامین، سرگیجه و خواب آلودگی است. پس به هیچ عنوان پس از مصرف کتامین رانندگی نکنید، با ماشین آلات سنگین کار نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد انجام ندهید تا زمانی که اثر این دارو از بین برود. پس از مصرف به یکباره بلند نشوید و سعی کنید در حالتی ثابت و ساکن باقی بمانید.

عوارض مصرف کتامین در درازمدت

استفاده از کتامین در دراز مدت معمولا به دلیل سوء مصرف است، چون متخصصان استفاده از این ماده را به عنوان درمان درازمدت انتخاب نمی کنند. لازم است بدانید عوارض درازمدت کتامین نسبت به مصرف کوتاه مدت آن متفاوت است. عوارض مصرف کتامین در بلند مدت عبارتند از:

  • تغییر در خلق و خو
  • تغییر در شخصیت
  • افسردگی
  • اختلالات حافظه
  • اختلال در تمرکز
  • مشکلات در مثانه
  • درد معده

موارد منع مصرف کتامین

مصرف کتامین برای هر فردی می تواند عوارض خطرناک داشته باشد و باید با نظارت متخصص و تجویز پزشک باشد. با این حال شرایطی وجود دارد که در صورت وجود آن ها، مصرف کتامین ریسک بیشتری دارد. پس اگر به هر دلیلی می خواهید کتامین مصرف کنید یا قرار است تحت بیهوشی با آن قرار بگیرید، باید در شرایط زیر با پزشک حتما مشورت کنید و بیشتر احتیاط کنید. موارد منع مصرف کتامین عبارتند از:

  • سابقه اختلالات روان پریشی (سایکوتیک)
  • سابقه اختلال سوء مصرف مواد
  • سابقه آسیب به سر و گردن
  • سابقه تشنج
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • فشاخون بالا
  • بارداری
  • شیردهی به نوزاد

مطالعه بیشتر: عوارض ترک گل یا ماری جوانا؛ ترک گل چند روز طول میکشد؟

تداخل دارویی کتامین

اگر به دلایل پزشکی، درمانی و … کتامین مصرف کردید یا می خواهید مصرف کنید، بهتر است با تداخلات دارویی آن آشنا شوید که از به وجود آمدن مشکلات مربوط به تداخل دارویی، پیشگیری کنید. داروهایی که نباید با کتامین مصرف کنید و تداخل دارویی دارند عبارتند از:

  • قرص یا آمپول آمینوفیلین
  • آنتی هیستامین ها مثل لوراتادین، سیتیریزین، هیدروکسی زین و …
  • داروهای ضداضطراب
  • قرص های فشارخون
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضد تشنج مثل فنوباربیتال و پریمیدون
  • مواد بیهوش کننده ی دیگر مثل ایزوفلوران و پروپوفول
  • فنوتیازین ها مثل کلروپرومازین و تیوریدازین

مصرف کتامین با مواد مخدر دیگر مثل هروئین، آمفتامین ها، کوکائین و … می تواند عواقب شدیدی داشته باشد و حتی در مواردی منجر به مرگ می شود.

اعتیاد به کتامین

اعتیاد به کتامین به صورت تزریقی نسبت به مواد مخدر دیگر رواج بیشتری پیدا کرده است.کتامین گلوتامات را که یک نوع ماده شیمیایی در مغز است، مسدود می کند که باعث می شود سیگنال‌های بین ذهن خودآگاه و سایر بخش‌های مغز، قطع شود. این باعث ایجاد حس سرخوشی یا ایفوریا ( Euphoria) می شود. مانند مواد مخدر دیگر، اعتیاد به کتامین نیز ممکن است برای شخصی که سوء مصرف می کند، اتفاق بیفتد. اعتیاد به کتامین در مردان شیوع بیشتری دارد و در مجموع ۰.۱۳ درصد جمعیت را درگیر می کند.

کتامین باعث احساسات کوتاه مدت توهم زا می شود و این حس را می دهد که از واقعیت و دنیای واقعی فاصله گرفته اید، اما پس از مدتی مغز و بدن نسبت به کتامین مقاوم می شوند و برای اثربخشی باید هر دفعه مقدار بیشتری نسبت به دفعات قبل مصرف کنید، درست مانند بقیه مواد مخدر. در نتیجه ریسک اوردوز و مسمومیت کتامین به وجود می آید و خطر و عواقب زیادی خواهد داشت.

یکی از دلایلی که سوء مصرف کتامین نسبت به مواد مخدر دیگر بین افراد ترجیح داده می شود، این است که اثر سرخوشی آن سریع و شدید است اما تا ۱ ساعت بعد از مصرف، از بین می رود و مثل بقیه مواد مخدر چندین ساعت باقی نمی ماند. کتامین باعث می شود که افراد خاطره ای از وقایع، در زمانی که تحت تأثیر کتامین هستند، نداشته باشند. با توجه به این اثر و توانایی بالای آن در ایجاد احساس آرامش، برخی از افراد برای مسموم کردن و سوء استفاده از دیگران، از این ماده استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: برای ترک اعتیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

کتامین تراپی چیست

درمان اعتیاد به کتامین

ترک اعتیاد به کتامین می تواند از طریق راه های مختلفی پیگیری شود. برای تسهیل ترک اعتیاد دریافت حمایت خانوادگی، پزشکی و … اهمیت زیادی دارد. اینکه دقیقا از هر کدام از این راهبرد های چقدر باید استفاده کرد به میزان مصرف، دوز مصرف و مدت زمان اعتیاد به کتامین بستگی دارد. تحت حمایت پزشکی می توان کم کم دوز کتامین را پایین آورد تا ترک آن اتفاق بیفتد و علائم ترک آزاردهنده نباشند. ترک اعتیاد به کتامین چالش برانگیز است چون علائم تحمل علائم خماری آن نسبت به مواد مخدر دیگر بیشتر است.

طبق چند پژوهش، ترک اعتیاد به کتامین به یکباره می تواند باعث ایجاد علائم افسردگی شود، پس حتما قبل از ترک آن با پزشک مشورت کنید تا از سلامت روان خود مراقبت کنید. طبق مطالعه ای دیگر علائم ترک اعتیاد به کتامین حتی با پایین آوردن دوز به صورت تدریجی نسبت به مواد مخدر دیگر دشوارتر بود. می توان گفت ترک اعتیاد به کتامین چالش برانگیز خواهد بود و بهتر است حتما با نظارت پزشک انجام شود.

مطالعه بیشتر: اعتیاد به مواد مخدر | اختلال مصرف یا (SUD) چیست؟

کتامین چند روز در بدن می ماند؟

کتامین معمولا بین ۳ تا ۷ روز در بدن می ماند و ماندگاری آن در بدن به مقدار مصرف و متابولیسم فرد بستگی دارد. کتامین ماده ای است که اثر سریع و کوتاه مدت دارد. نیمه عمر (مدت زمانی که طول می کشد تا نصف دوز مصرفی از بدن خارج شود) کتامین در بدن انسان حدودا ۲ تا ۳ ساعت است، یعنی بیشتر عوارض ناشی از مصرف آن پس از ۲ الی ۳ ساعت از بین می رود. خروج کامل کتامین از بدن و گردش خون ممکن است بیشتر از ۳ ساعت طول بکشد. مدت زمانی که کتامین در آزمایش خون و ادرار قابل مشاهده است به عوامل زیادی از جمله متابولیسم بدن، دوز مصرفی و تعداد دفعات مصرف بستگی دارد، اما تقریبا می توان گفت پس از گذشت چند روز از آخرین استفاده معمولا اثری از آن در بدن باقی نمی ماند. با این حال باید بدانید که اثرات کتامین بر بدن و مغز صرفا به وجود آن در گردش خون بستگی ندارد و می تواند در درازمدت اثرات و عوارضی برای مغز و بدن داشته باشد.

مطالعه بیشتر: چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

اوردوز با کتامین

مصرف دوز کمی از کتامین باعث ایجاد احساس سرخوشی و آرامش عمیق می شود، اما مصرف دوزهای بالا می تواند با خطر بسیار زیادی همراه باشد. اوردوز با کتامین می تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله مسمومیت تنفسی، قلبی عروقی و عصبی شود. بر اساس مرکز اعتیاد آمریکا علائم اوردوز با کتامین عبارتند از:

  • سفت شدن عضلات بدن
  • از دست دادن هشیاری
  • فراموشی
  • فشار خون بالا
  • مشکل در تنفس
  • تشنج
  • مشکل در تعادل

اگر کتامین تنها دارویی باشد که فرد مصرف کرده، احتمال مرگ بر اثر اوردوز با کتامین، نسبتا کم است. با این حال، زمانی که فردی کتامین را با الکل ترکیب می کند، احتمال مرگ در اثر اوردوز با کتامین در صورت مصرف مقادیر زیاد از این ماده، وجود دارد. اگر پس از مصرف دچار علائم اوردوز کتامین شده اید بهتر است هر چه سریع تر به درمانگاه مراجعه کنید.

کتامین و الکل

کتامین و الکل را نباید با یکدیگر مصرف کرد. طبق پژوهش، کتامین یک بی حس کننده و آرام بخش است که وقتی بدون نظارت پزشکی استفاده شود، خطرات و معایب خاص خود را دارد. اما وقتی کتامین را با الکل که به نوعی دیگر سیستم عصبی را تضعیف می کند، ترکیب کنید، در خطر بسیار بیشتری قرار می گیرید. اما اگر به اشتباه این کار را کرده اید باید سریعا علائم خود را بررسی کنید. علائم ترکیب کتامین و الکل به میزان مصرف هر کدام بستگی دارد. علائم خطرناک ترکیب کتامین و الکل عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • توهم و هذیان
  • گیجی
  • عدم تعادل بدن
  • ضربان قلب نامنظم

اگر علائم بالا را دارید و تنها هستید، حتما به یکی از نزدیکان خود بگویید چه مصرف کرده اید و از او بخواهید شما را به درمانگاه برساند. به هیچ عنوان خودتان سعی نکنید رانندگی کنید.

فرق کتامین با کوکائین

فرق کتامین و کوکائین در ساختار، کاربرد و نحوه عملکرد آن هاست، اما شباهت هایی نیز دارند، مثلا کتامین و کوکائین، هردو ماده ای روان گردان هستند. طبق پژوهش اثر کتامین بیشتر آرام بخش است و باعث هذیان و توهم می شود، اما کوکائین ماده ای محرک است که انرژی، سرخوشی و هشیاری فرد را افزایش می دهد. کوکائین می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و احساس بی قراری ایجاد کند. فرق کوکائین با کتامین در کاربرد، این است که کتامین برای بیهوشی و اخیرا برای افسردگی مقاوم به درمان استفاده می شود، اما چون احتمال سوء مصرف کوکائین بیشتر است، معمولا بجز موارد نادر مورد استفاده پزشکی قرار نمی گیرد.

بهتر است بدانید با وجود فرق کتامین و کوکائین در موارد زیاد، هر دو اعتیاد آور هستند و مورد سوء مصرف قرار می گیرند. اختلال سوء مصرف کتامین و کوکائین، هر دو عوارض جدی دارند و می توانند سلامتی فرد را تهدید کنند. در صورت سوء مصرف هرکدام باید حتما از متخصص کمک بگیرید.

نکته جالب: در بعضی پژوهش ها از کتامین با نظارت دقیق و به صورت محدود برای درمان اعتیاد به کوکائین استفاده می شود، اما با دوز های خیلی کم و کنترل شده.

کتامین برای سگ

طبق پژوهش ها کتامین در دامپزشکی برای بیهوشی روی حیوانات مختلفی مثل سگ، گربه، اسب و … استفاده می شود. کتامین برای سگ در دامپزشکی عمدتا به عنوان بیهوشی و مسکن تجویز می شود. کتامین برای سگ معمولا در ترکیب با دیگر داروهای بیهوشی استفاده می شود تا دامپزشک بتواند عمل مورد نیاز را انجام دهد. همچنین گاهی کتامین برای سگ به منظور تسکین درد بعد از عمل جراحی یا پس از آسیب یا شکستگی در دست و پا تجویز می شود.  تعیین دوز کتامین برای سگ به وزن، سابقه پزشکی، سن سگ و … بستگی دارد و حتما باید دامپزشک آن را تعیین کند. کتامین برای سگ معمولا بی خطر است و عوارض خاصی ایجاد نمی کند اما ممکن است تا چند ساعت بعد مصرف عوارض کتامین در سگ شامل بی حالی، عدم تعادل، بی قراری و … است. اکثر این عوارض موقتی هستند و بعد از مدتی به خودی خود از بین می روند و جای نگرانی نیست.

کتامین برای سگ

کتامین برای گربه

کتامین برای گربه در دامپزشکی برای بیهوشی و انجام عمل جراحی یا تسکین درد پس از عمل جراحی استفاده می شود. در مواردی نیز برای تکسین درد ناشی از جراحت یا شکستگی دست و پا تجویز می شود. تعیین دوز کتامین برای گربه به وزن، سن، سوابق پزشکی و .. بستگی دارد. اگر دوز درست و مناسب توسط دامپزشک تعیین و استفاده شود، کتامین برای گربه بی خطر محسوب می شود، اما ممکن است تا چند ساعت پس از مصرف عوارضی شامل بی حالی، افزایش ضربان قلب، استفراغ و بی قراری می شود.

کتامین برای اسب

طبق پژوهش ها کتامین برای اسب به منظور بیهوشی برای انجام عمل جراحی و تسکین درد، موفق عمل کرده است. برای بیهوشی اسب تزریق کتامین انجام می شود، اما برای اینکه اسب مدت زمان مد نظر را بیهوش بماند، معمولا کتامین را با بنزودیازپین ها (داروهای آرام بخش) ترکیب می کنند. در مصرف کتامین برای اسب باید احتیاط زیادی کرد و به صورت منظم ضربان قلب و علائم حیاتی اش را زیر نظر داشت.

سوالات متداول

در این بخش سعی می کنیم به سوالات متداول شما در مورد کتامین پاسخی کوتاه ارائه دهیم.

کتامین هیدروکلراید چیست؟

کتامین هیدروکلراید یکی از مشتقات کتامین است که از ترکیب کتامین با هیدروکلریک اسید به دست می آید. کتامین هیدروکلراید نسبت به کتامین ماده ای پایدار تر محسوب می شود و برای استفاده پزشکی و درمانی از کتامین به منظور بیهوشی، تسکین درد و … معمولا آن را به صورت کتامین هیدروکلراید در می آورند.

کتامین از چه درست می شود؟

کتامین به صورت طبیعی در طبیعت یا ماده طبیعی وجود ندارد و از مجموعه ای از واکنش های شیمیایی درست می شود. ترکیب شیمیایی کتامین طبق گفته Pubmed جز دسته سیکلوهگزانون ها محسوب می شود، اما جزئیات واکنش های شیمیایی آن به دلیل احتمال سوء مصرف به صورت عمومی اعلام نمی شود.

کتامین به چه معروف است؟

کتامین ماده ای است که هم برای اثر بیهوشی و هم به دلیل سوء مصرف آن معروف شده و جدیدا بیشتر اسم آن را می شنویم. پیشرفت های جدید نشان می دهند کتامین می تواند به عنوان نوعی درمان برای اختلالات روانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد، پس می توان گفت اخیرا شنیدن کتامین برای درمان افسردگی نیز رایج تر شده است.

فرق کتامین و اسکتامین چیست؟

اسکتامین یکی از مشتقات کتامین است که به صورت شیمیایی ساخته شده است.کتامین هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان افسردگی تایید نشده است، اما اسکتامین به صورت اسپری بینی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان افسردگی تایید شده است.


منابع: Webmd, medicalnewstoday, clevelandclinic, healthline, verywellhealth, healthdirect, psychologytoday, Mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.