کلرپرومازین یا chlorpromazine یک داروی آنتی سایکوتیک معمولی یا آنتی سایکوتیک نسل اول از گروه فنوتیازین است که برای درمان تهوع، استفراغ، اضطراب قبل از عمل، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، روانپریشی حاد و مشکلات رفتاری شدید در کودکان استفاده می شود. مانند سایر داروهای این دسته، تصور می شود که اثرات ضد روان پریشی کلرپرومازین به دلیل سازگاری طولانی مدت مغز با مسدود کردن گیرنده های دوپامین باشد. کلرپرومازین چندین اثر و کاربرد درمانی دیگر به عنوان ضد استفراغ و درمان سکسکه مقاوم نیز دارد.

قرص کلرپرومازین برای چی خوبه؟

قرص کلرپرومازین برای درمان برخی اختلالات روانی و خلقی مانند اسکیزوفرنی، اختلالات روان پریشی، فاز شیدایی اختلال دوقطبی، مشکلات رفتاری شدید در کودکان و در درمان کوتاه‌مدت کودکان بیش‌فعال همراه با اختلال سلوک که فعالیت حرکتی بیش از حد نشان می‌دهند؛ استفاده می شود. کلرپرومازین همچنین برای کنترل تهوع و استفراغ، تسکین سکسکه های طولانی مدت، اضطراب قبل از جراحی و کمک به درمان کزاز استفاده می شود. قرص کلرپرومازین به صورت خارج برچسب (کاربردهای غیر رسمی دارو) برای سردردهای میگرنی نیز استفاده می شود. کلرپرومازین به شما کمک می کند واضح تر فکر کنید، کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره عملکرد بهتری داشته باشید. قرص کلرپرومازین می تواند رفتار پرخاشگرانه و تمایل به صدمه زدن به خود یا دیگران را کاهش دهد. همچنین ممکن است به کاهش توهمات (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند) کمک کند.

قرص کلرپرومازین برای چیست

کلرپرومازین برای سگ و گربه

استفاده از کلرپرومازین در سگ ها و گربه هابرای حالت تهوع و استفراغ کاربرد دارد و همچنین به عنوان یک آرام بخش قبل از عمل در گاو و بز استفاده می شود. اعتقاد بر این است کلرپرومازین گیرنده های دوپامین را در سیستم عصبی مسدود می کنند و حتی ممکن است آزاد شدن دوپامین را مهار کنند و در نتیجه بر بسیاری از عملکردهای غیرارادی مانند دمای بدن، سرعت متابولیسم، استفراغ، فشار خون و هوشیاری تأثیر بگذارند. پس از مصرف کلرپرومازین در سگ و گربه ممکن است یبوست، خواب آلودگی و فشار خون پایین رخ دهد. در موارد مصرف بیش از حد، کلرپرومازین در حیوانات می تواند باعث لرزش و ترشح آب دهان شود.

آمپول کلرپرومازین

آمپول کلرپزومازین مانند قرص آن در درمان و مدیریت اسکیزوفرنی، اختلالات روان پریشی، فاز شیدایی اختلال دوقطبی، مشکلات رفتاری شدید در کودکان، تهوع/استفراغ، سکسکه های طولانی مدت، اضطراب قبل از عمل جراحی، یک مشکل کبدی خاص (پورفیری) و کزاز موثر است. کلرپرومازین تزریقی معمولاً در عضله باسن توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تزریق می شود. برای برخی از مصارف مانند کزاز یا سکسکه های طولانی مدت، کلرپرومازین ممکن است از طریق تزریق در ورید تجویز شود. پس از هر تزریق باید حداقل ۳۰ دقیقه دراز بکشید.

دوز آمپول کلرپرومازین بر اساس وضعیت پزشکی، وزن بدن و پاسخ به درمان است. در مورد استفاده از آمپول کلرپرومازین در کودکان با تیم پزشکی صحبت کنید. در حالی که این دارو ممکن است برای کودکان زیر ۶ ماه برای شرایط انتخابی تجویز شود، اقدامات احتیاطی اعمال می شود.

آمپول کلرپرومازین

مکانیسم اثر کلرپرومازین

کلرپرومازین در تمام سطوح سیستم عصبی مرکزی، در درجه اول در سطوح زیر قشری – و همچنین بر روی سیستم‌های چند عضوی مغز اثر دارد. کلرپرومازین به عنوان یک آنتاگونیست (عامل مسدود کننده) روی گیرنده های پس از سیناپسی روی گیرنده های دوپامینرژیک و گیرنده های سروتونرژیک عمل می کند و اثرات ضد روانپریشی و ضد تعهوع را به وجود می آورد. علاوه بر این، کلرپرومازین یک مهارکننده ضعیف پیش سیناپسی بازجذب دوپامین است که ممکن است به اثرات ضد افسردگی و ضد پارکینسونی منجر شود.

طرز مصرف کلرپرومازین

قرص کلرپرومازین را با یا بدون غذا مطابق دستور روانپزشک خود ، معمولاً دو الی چهار بار روزانه مصرف کنید. کلرپرومازین را مرتب مصرف کنید تا بهترین اثر را از آن بدست آورید. به یاد داشته باشید ، هر روز آن را در همان زمان قبلی مصرف کنید. ممکن است پس از شروع مصرف قرص کلرپرومازین ، برخی از اثرات و عوارض دارویی را مشاهده کنید ، برای برخی موارد مصرف، ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثرات کامل این دارو را مشاهده کنید.

هنگامی که کلرپرومازین برای کنترل تهوع و استفراغ استفاده می شود، معمولاً هر ۴ الی ۶ ساعت در صورت نیاز مصرف می شود. برای اضطراب قبل از جراحی، قرص کلرپرومازین ۲ الی ۳ ساعت قبل از جراحی استفاده می شود. کلرپرومازین برای تسکین سکسکه ۳ الی ۴ بار در روز به مدت حداکثر ۳ روز یا تا زمانی که سکسکه متوقف شود تجویز می شود. اگر سکسکه بعد از ۳ روز درمان قطع نشد، باید از داروی دیگری استفاده کرد.

قطع ناگهانی کلرپرومازین

بدون مشورت با پزشک خود، مصرف کلرپرومازین را متوقف نکنید. ممکن است برخی از شرایط با قطع ناگهانی کلرپرومازین بدتر شود، همچنین ، ممکن است علائمی مانند معده درد، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و لرزش را تجربه کنید. برای جلوگیری از علائم قطع ناگهانی قرص کلرپرومازین، یک روانپزشک خوب ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد.

زمان مصرف کلرپرومازین

زمان مصرف کلرپرومازین با توجه به علت مصرف ان متفاوت است و روزی بین ۲ تا ۴ بار استفاده می شود. با این حال طبق پژوهشی، مصرف کلرپرومازین در شب همراه با افزایش کیفیت خواب بود. کلرپرومازین را می توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. حتی زمانی که قرص کلرپرومازین با معده خالی مصرف شود، دیواره های معده را تحریک نمی کند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب در تهران هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

دوز مصرفی کلرپرومازین

اشکال دارویی کلرپرومازین به صورت قرص خوراکی و تزریقی می باشد. این دارو به صورت کلرپرومازین ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم برای مصرف خوراکی موجود است و آمپول کلرپرومازین ۲۵ می تواند به صورت تزریق عضلانی و داخل وریدی تجویز شود. دوز مصرفی کلرپرومازین مبتنی بر وضعیت پزشکی، سن، سایر بیماری ها، قدرت و نوع دارو و پاسخ به درمان شما است. در کودکان نیز دوز بر اساس وزن است. برای کاهش خطر عوارض جانبی ، پزشک ممکن است شما را به سمت شروع این دارو با دوز کم و به تدریج افزایش دوز راهنمایی کند. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

برای درمان اسکیزوفرنی، بیمار ابتدا با دوز ۲۵ تا ۷۵ میلی گرم در روز خوراکی دو بار در روز شروع می کند و در دوز ۲۰۰ میلی گرم در روز تجویز می شود. با این حال، حداکثر دوز کلرپرومازین ۸۰۰ میلی گرم در روز است. آمپول کلرپرومازین اگر از راه عضلانی یا داخل وریدی تجویز شود، ابتدا با ۲۵ میلی گرم شروع می شود و در صورت نیاز ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم پس از ۱ تا ۴ ساعت تجویز می شود. دوز معمول می تواند ۳۰۰-۸۰۰ میلی گرم در روز باشد.

برای درمان تهوع و استفراغ، دوز قرص کلرپرومازین می تواند از ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز متغیر باشد. آمپول اگر به صورت تزریق داخل عضلانی یا داخل وریدی استفاده شود، دوز می تواند بین ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز تجویز شود.

با مصرف ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم کلرپرومازین به صورت خوراکی هر ۶ تا ۸ ساعت، می توان سکسکه پایدار را درمان کرد. اگر سکسکه حتی پس از درمان خوراکی ۲ تا ۳ روز ادامه یابد، آمپول کلرپرومازین به صورت دوز عضلانی یا داخل وریدی تجویز می شود.

برای کنترل استرس قبل از عمل، دوز کلرپرومازین می تواند از ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم خوراکی و آمپول کلرپرومازین ۱۲.۵ تا ۲۵ میلی گرم به صورت عضلانی ۲ تا ۳ ساعت قبل از عمل جراحی باشد.

نیازی به تنظیم دوز خاص برای بیماران کلیوی نیست و برای بیماران دیالیزی مکملی لازم نیست. برای بیماران مبتلا به نارسایی کبدی، احتیاط در تجویز دوز توصیه می شود.

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات فوق فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

اگر یک دوز کلرپرومازین را فراموش کردم چه کنم؟

اگر طبق برنامه منظمی از کلرپرومازین استفاده می کنید و یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز مصرف نکنید.

مسمومیت با کلرپرومازین

اگر فردی بیش از حد کلرپرومازین مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد کلرپرومازین ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، خواب عمیق، از دست دادن هوشیاری، بی قراری، سراسیمگی، تشنج، ضربان قلب نامنظم باشد.

عوارض کلرپرومازین

کلرپرومازین چه عوارضی دارد؟

کلرپرومازین یک آنتی سایکوتیک با قدرت کم است که عمدتاً باعث عوارض جانبی غیر عصبی می شود؛ بسیار محلول در چربی است و در چربی های بدن ذخیره می شود، بنابراین بسیار کند از بدن خارج می شود. کلرپرومازین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید، عوارض جانبی رایج کلرپرومازین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان
  • گرفتگی بینی
  • تاری دید
  • یبوست
  • ناتوانی جنسی: مشکل در ارگاسم، کاهش توانایی جنسی
  • سرگیجه، احساس بی ثباتی، یا مشکل در حفظ تعادل
  • چهره بدون حالت
  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • عصبی بودن
  • حرکات غیرعادی، کند یا غیرقابل کنترل هر قسمت از بدن
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن
  • بزرگ شدن سینه
  • از دست دادن قاعدگی
  • تغییر رنگ پوست
  • دهان خشک
  • مخاط زیاد بینی
  • مشکل در ادرار کردن
  • گشاد یا باریک شدن مردمک ها

کلرپرومازین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • حرکات عضلانی کنترل نشده در صورت شما (جویدن، لب زدن، اخم کردن، حرکت زبان، پلک زدن یا حرکت چشم)
  • سفتی در گردن یا گلو
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • احساس سبکی سر
  • گیجی، بی قراری
  • احساس عصبانیت
  • مشکل در خواب
  • ضعف
  • تورم یا ترشح شیر از سینه
  • تشنج؛
  • زردی پوست یا چشم
  • کاهش گلبول های سفید خون: تب، لرز، زخم های دهان، زخم های پوستی، گلودرد، سرفه، مشکلات تنفسی، احساس سبکی سر
  • واکنش شدید سیستم عصبی: ماهیچه های بسیار سفت، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش، احساس غش کردن
  • واکنش آلرژیک: کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

کلرپرومازین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر در حین مصرف قررص کلرپرومازین مشکل غیرعادی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین برخی از عوارض جانبی ممکن است در افراد مسن بیشتر باشد.

عوارض طولانی مدت کلرپرومازین

استفاده طولانی مدت از کلرپرومازین می تواند باعث اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است برگشت پذیر نباشد. هر چه مدت زمان بیشتری از کلرپرومازین استفاده کنید، احتمال ابتلا به این اختلال بیشتر می شود، به خصوص اگر مسن هستید.

کلرپرومازین با چه داروهایی تداخل دارد؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد کلرپرومازین را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. تمام محصولاتی که استفاده می کنید، از جمله داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و محصولات گیاهی را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با کلرپرومازین تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهایی که میزان دوپامین را در بدن شما افزایش می دهند: مانند کابرگولین، لوودوپا، پرگولید، روپینیرول، لیتیوم، ترتینوئین
  • داروهایی ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند: مانند آمیودارون، دوفتیلید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند اریترومایسین) و…
  • داروهایی که ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند: داروهای ضد درد یا سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا ضد اضطراب (مانند پروپرانولول، آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)
  • داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده های خون: مانند وارفارین

خطر عوارض جانبی جدی مانند تنفس آهسته یا کم عمق، خواب آلودگی و سرگیجه شدید ممکن است در صورت استفاده از این دارو با سایر داروهای خواب آور، افزایش یابد. برچسب روی تمام داروهای خود، مانند محصولات ضد آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند.

این دارو ممکن است با برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی (مانند تست‌های خاص بارداری، تست‌های فنیل کتونوری) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

قرص کلرپرومازین چیست

هشدارهای کلرپرومازین

اگر به کلرپرومازین، سایر فنوتیازین ها مانند فلوفنازین، پرفنازین، پروکلروپرازین، پرومتازین، تیوریدازین، تری فلوئوپرازین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آسم، آمفیزم (بیماری ریوی که باعث تنگی نفس می شود)، عفونت در ریه ها یا لوله های برونش (لوله هایی که هوا را به ریه ها می آورند)، مشکل در حفظ تعادل گلوکوم (شرایطی که در آن افزایش فشار در چشم می تواند منجر به از دست دادن تدریجی بینایی شود)، سرطان پستان، فئوکروموسیتوم (تومور در غده کوچک نزدیک کلیه ها)، تشنج، الکتروانسفالوگرام غیر طبیعی (EEG؛ آزمایشی که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند) و بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی دارید یا قبلاً داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر از کلرپرومازین برای درمان حالت تهوع و استفراغ استفاده می کنید، مهم است که در مورد علائم دیگری که تجربه می کنید، به خصوص بی حالی، به پزشک خود اطلاع دهید. خواب آلودگی، گیجی، پرخاشگری، تشنج، سردرد، مشکلات بینایی، شنوایی، گفتار یا تعادل، درد یا گرفتگی معده، یا یبوست تهوع و استفراغی که همراه با این علائم تجربه می شود ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر باشد که نباید با کلرپرومازین درمان شود.

اگر در حال انجام میلوگرام (معاینه با اشعه ایکس از ستون فقرات) هستید، به پزشک و رادیوگراف خود بگویید که کلرپرومازین مصرف می کنید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که ۲ روز قبل از میلوگرام و یک روز بعد از میلوگرام کلرپرومازین مصرف نکنید. این دارو ممکن است شما را خواب‌آلود کند و بر تفکر و حرکات شما تأثیر بگذارد. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، با ماشین آلات کار نکنید.

باید بدانید که کلرپرومازین ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، ضربان قلب سریع و غش شود، به خصوص زمانی که خیلی سریع از حالت دراز کشیده بلند شوید. این عارضه در ابتدای درمان با کلرپرومازین، به ویژه پس از اولین دوز، بیشتر دیده می شود. برای جلوگیری از این مشکل، به آرامی از رختخواب بلند شوید و چند دقیقه قبل از ایستادن پاهای خود را روی زمین بگذارید. کلرپرومازین ممکن است خطر مرگ را در افراد مسن مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل افزایش دهد و کلرپرومازین برای این استفاده تایید نشده است.

کلرپرومازین در بارداری

مطالعات حیوانی برای کلرپرومازین در بارداری شواهدی از سمیت جنینی، مرگ و میر نوزادان، کاهش عملکرد فرزندان و طولانی شدن زایمان را نشان داده است. ناهنجاری ها در دوزهای سمی برای مادر هم رخ داده است. احتمال آسیب عصبی دائمی در انسان نیز وجود دارد. هیچ داده کنترل شده ای از مصرف کلرپرومازین در بارداری انسان وجود ندارد.

کلرپرومازین در دوران شیردهی

کلرپرومازین در شیر برخی از مادران در طول درمان قابل تشخیص است، برخی از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند در طول درمان با کلرپرومازین مادر دچار خواب آلودگی می شوند. داده‌های پیگیری طولانی‌ مدت نشان می‌دهد که وقتی کلرپرومازین در شیردهی به تنهایی استفاده می‌شود، هیچ اثر نامطلوب رشدی وجود ندارد. با این حال، استفاده از آن در ترکیب با هالوپریدول می تواند بر رشد تأثیر منفی بگذارد. نوزاد را از نظر خواب‌آلودگی بیش از حد در دوران شیردهی و نقاط عطف رشد، به‌ویژه اگر همزمان از سایر داروهای ضد روان پریشی استفاده می‌شود، کنترل کنید.

کلرپرومازین و الکل

مصرف همزمان کلرپرومازین و الکل می تواند برخی عوارض جانبی مانند خواب آلودگی را تشدید کند. حین مصرف قرص کلرپرومازین از الکل خودداری کنید. قبل از استفاده از این دارو، چنانچه الکل مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
نام های تجاری کلرپرومازین

  • سایکوکالم
  • سایتوکالم
  • تورازین
  • نورومازین
  • نورمازین
  • سایکونورم
  • لارگازین
  • لارگاکتیل

سوالات متداول

امپول کلرپرومازین برای چیست؟

آمپول کلرپرومازین مانند سایر اشکال دارویی کلرپرومازین، برای درمان اسکزوفرنی، فاز شیدایی اختلال دوقطبی، روانپریشی، مشکلات رفتاری شدید در کودکان، سکسکه مداوم، اضطراب قبل از جراحی و تهوع یا استفراغ استفاده می شود.

قرص کلرپرومازین خواب اور است؟

قرص کلرپرومازین بر اساس دوز، اثرات متفاوتی بر خواب دارد. یک تحقیق نشان داد که در دوز ۱۰۰ میلی‌گرم، کلرپرومازین اثر منفی بر خواب عمیق دارد در حالی که کلرپرومازین ۲۵ اثر تقویت‌کننده‌ بر این نوع خواب دارد.

ایا قرص کلرپرومازین چاق کننده است؟

برخی داروهای ضدروانپریشی ریسک بالایی برای افزایش وزن دارند اما کلرپرومازین دارای خطر بالا تا متوسط است و برای همه افراد چاق کننده نیست. اگر نگران افزایش وزن حین مصرف قرص کلرپرومازین هستید با پزشک خود مشورت کنید.


منابع: drugs, medlineplus, webmd, clevelandclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.