آریپیپرازول (aripiprazole) یا قرص abilify که با نام تجاری آریزوور نیز شناخته می شود، یک آنتی سایکوتیک یا داروی ضد روانپریشی غیر معمول است که در درمان طیف گسترده ای از اختلالات خلقی و روان پریشی مانند اسکیزوفرنی، دوقطبی نوع یک، اختلال افسردگی اساسی، تحریک پذیری همراه با اوتیسم و سندرم تورت یا تیک استفاده می شود. قرص آریپیپرازول در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۲ تاییدیه FDA را دریافت کرد.

فهرست مقاله

قرص آریپیپرازول برای چیست؟

طبق گفته وبسایت رسمی قرص abiify، آریپیپرازول برای کودکان و بزرگسالان در موارد زیر کاربرد دارد:

  • هنگامی که یک داروی ضد افسردگی به تنهایی کافی نیست، به عنوان یک درمان اضافی برای بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی
  • درمان اپیزودهای شیدایی یا مختلط مرتبط با اختلال دوقطبی نوع یک در بزرگسالان و کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله
  • درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان و نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله
  • درمان تحریک پذیری مرتبط با بیماران اوتیسم ۶ تا ۱۷ ساله
  • درمان اختلال تورت در کودکان ۶ تا ۱۸ ساله

بیشتر بخوانید: روانپریشی چیست؟ علائم، انواع، علت و درمان سایکوز

قرص آریپیپرازول چیست
قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش فعال

مطالعات نشان می دهد که آریپیپرازول ممکن است اثر تثبیت کننده دوپامین بر روی افراد مبتلا به بیش فعالی داشته باشد. برخی از پزشکان آن را در برنامه های درمان بیش فعالی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان بیش فعال، به ویژه کسانی که به محرک ها پاسخ نمی دهند، می گنجانند.

قرص آریپیپرازول برای اوتیسم

آریپیپرازول برای درمان تحریک پذیری مربوط به اختلال طیف اوتیسم در کودکان ۶ سال و بالاتر مورد تایید FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) است. بر اساس یک گزارش، والدینی که کودکانشان آسیب به خود، عصبانیت و سایر رفتارهای چالش برانگیز داشتند و آریپیپرازول مصرف می کردند، بیشتر از کسانی که دارونما مصرف می کردند، بهبود بیشتری داشتند.

آریپیپرازول اخیراً تأییدیه ای برای درمان این رفتارها در افراد مبتلا به اختلال اوتیستیک ۶ تا ۱۷ ساله دریافت کرده است. در یک کارآزمایی بالینی، آریپیپرازول در کاهش تحریک پذیری و پرخاشگری در افراد بالای ۱۷ سال موثر بوده است. پس از مداخله دارویی کوتاه مدت با آریپیپرازول، کودکان و نوجوانان تحریک پذیری و بیش فعالی کمتر و اعمال تکراری و بی هدف کمتری نشان دادند. با این حال، عوارض جانبی قابل توجهی مانند افزایش وزن، آرام بخشی بالا، ترشح آب دهان و لرزش باید در نظر گرفته شود.

آریپیپرازول برای وسواس

نشان داده شده است که آریپیپرازول نسبت به دارونما برای علائم بالینی و عملکرد شناختی و تسکین افکار مزاحم در بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی یا OCD که به درمان با داروهای دیگر پاسخ نداده اند، مؤثرتر است. البته این پژوهش در افراد مبتلا به دو قطبی انجام  شده است.

مطالعه بیشتر: چه قرصی برای وسواس فکری خوب است؟ بهترین قرص برای وسواس فکری

قرص آریپیپرازول برای کودکان

برای کودکان، این دارو فقط برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • اسکیزوفرنی در کودکان بالای ۱۳ سال
  • دوره های شیدایی یا مختلط ناشی از اختلال دوقطبی I در کودکان ۱۰ سال یا بیشتر
  • تحریک پذیری ناشی از اختلال اوتیسم در کودکان ۶ سال یا بیشتر
  • سندرم تورت در کودکان ۶ سال یا بیشتر

ثابت نشده است که کپسول آریپیپرازول برای استفاده در کودکان برای اختلال افسردگی اساسی، مانند بزرگسالان تاثیر گذار است یا خیر.

مقایسه اثر آریپیپرازول و ریسپریدون در درمان تیک

در یک تحقیق آریپیپرازول تیک را به اندازه ریسپریدون کاهش داد. اثرات نامطلوب آنها و اثرات آریپیپرازول و ریسپریدون در درمان تیک و افزایش کیفیت زندگی قابل مقایسه بود، ریسپریدون در کوتاه مدت عملکرد اجتماعی بیماران را بیشتر از آریپیپرازول افزایش داد.

مکانیسم اثر آریپیپرازول

مکانیسم قرص آریپیپرازول به طور کامل مشخص نشده است. آریپیپرازول میل ترکیبی بالایی برای گیرنده های دوپامین و سروتونین نشان می دهد. با این حال، یکی از مکانیسم هایی که پیشنهاد شده است به ارتباط بین آریپیپرازول و دوپامین مربوط می شود که آریپیپرازول همزمان با درگیر شدن با گیرنده خاصی، دوپامین را تحریک و مهار می کند که شلیک عصبی دوپامین را در غلظت‌های بالای دوپامین کاهش می‌دهد و شلیک دوپامین را در غلظت‌های پایین افزایش می‌دهد و اثرات ضد روانپریشی ایجاد می کند.

عوارض آریپیپرازول

نحوه مصرف آریپیپرازول

قبل از شروع مصرف اریپیپرازول و هر بار که نسخه خود را دوباره شارژ می کنید، راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز بپرسید. این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف کنید. حتماً به پزشک خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که آریزوور را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. قرص ها را به طور کامل ببلعید. آنها را نشکنید، له نکنید یا نجوید.

اگر از شربت آریپیپرازول استفاده می کنید، دوز را با استفاده از دستگاه اندازه گیری مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید.  با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات این دارو را مشاهده کنید. از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی از شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. برای قطع آریپیپرازول ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

زمان مصرف آریپیپرازول

آریپیپرازول از آن دسته از داروهایی است که می تواند باعث خواب آلودگی در برخی افراد و بی خوابی در برخی دیگر شود. آریپیپرازول باید ترجیحاً در صبح مصرف شود، به خصوص اگر باعث بی خوابی در شما می شود.

قطع مصرف آریپیپرازول

مهم است که در صورت احساس بهبودی، مصرف آریپیپرازول را ناگهان قطع نکنید. در صورت لزوم، برای قطع آریپیپرازول به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالا با کاهش دوز تدریجی، آریپیپرازول را قطع خواهد کرد. عوارض قطع آریپیپرازول می تواند شامل حالت تهوع، دیافورز، افزایش ضربان قلب، سبکی سر، سردرد، لرزش، علائم شبیه آنفولانزا و اضطراب باشد.

دوز های آریپیپرازول

قرص آریپیپرازول در دوزهای ۲، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ موجود است. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، قدرت دارو، تعداد دوزها، پاسخ به درمان، سن، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می شود. این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از آن مصرف نکنید، دفعات بیشتری یا مدت زمان بیشتری نسبت به دستور پزشک مصرف نکنید.

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

دوز آریپیپرازول برای برای دوقطبی

  • برای بزرگسالان: در ابتدا، ۱۵ میلی گرم یک بار در روز. هنگامی که آن را با لیتیوم یا والپروات داده می شود، دوز شروع ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم یک بار در روز است. پزشک ممکن است دوز را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، حداکثر دوز آریپیپرازول برای دوقطبی بیش از ۳۰ میلی گرم در روز نیست.
  • برای کودکان ۱۰ ساله و بزرگتر: در ابتدا ۲ میلی گرم یک بار در روز. دوز به تدریج به ۱۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش می یابد. پزشک ممکن است در صورت نیاز مجدداً دوز را تنظیم کند، اما دوز معمولا بیش از ۳۰ میلی گرم در روز نیست. برای کودکان کمتر از ۱۰ سال مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز برای برای افسردگی

دوز قرص آریپیپرازول برای افسردگی در بزرگسالان ابتدا، ۲ تا ۵ میلی گرم یک بار در روز تجویز می شود. پزشک ممکن است دوز افراد را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، حداکثر دوز آریپیپرازول برای افسردگی بیش از ۱۵ میلی گرم در روز نیست. دوز و مصرف آریپیپرازول در کودکان باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز قرص آریپیپرازول برای اوتیسم

آریپیپرازول برای کودکان ۶ تا ۱۷ ساله، در ابتدا ۲ میلی گرم یک بار در روز تجویز می شود. پزشک ممکن است دوز کودک را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۵ میلی گرم در روز نیست. مصرف و دوز داروی آریپیپرازول کودکان کمتر از ۶ سال باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز برای اسکیزوفرنی

  • برای بزرگسالان: در ابتدا، ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم یک بار در روز. پزشک ممکن است دوز فرد را در صورت نیاز تنظیم کند. اما، دوز معمولا بیش از ۳۰ میلی گرم در روز نیست.
  • برای کودکان ۱۳ تا ۱۷ ساله: در ابتدا ۲ میلی گرم یک بار در روز. دوز به تدریج به ۱۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش می یابد. پزشک ممکن است در صورت نیاز مجدداً دوز را تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۳۰ میلی گرم در روز نیست. مصرف و دوز این دارو برای کودکان کمتر از ۱۳ سال باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز برای اختلال تیک 

آریپیپرازول برای تیک در کودکان ۶ تا ۱۸ ساله، در ابتدا، ۲ میلی گرم یک بار در روز تجویز می شود. پزشک ممکن است دوز کودک را در صورت نیاز تنظیم کند، ولی دوز معمولاً بیش از ۲۰ میلی گرم در روز نیست. مصرف و دوز این دارو در کودکان کمتر از ۶ سال باید توسط پزشک تعیین شود.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب در تهران هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

اگر یک دوز آرییپیپرازول را فراموش کنم چه کنم؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید. قبل از تمام شدن کامل دارو، نسخه خود را با مشورت پزشک دوباره شارژ کنید.

مصرف بیش از حد آریپیپرازول

اگر فردی بیش از حد آریپیپرازول مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد آریپیپرازول ممکن است شامل خواب آلودگی، استفراغ، پرخاشگری، گیجی، لرزش، ضربان قلب سریع یا آهسته، تشنج، تنفس ضعیف یا بریده، غش یا کما باشد.

آریپیپرازول یا آریپیفای

عوارض آریپیپرازول

آریپیپرازول می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست های زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف آریپیپرازول رخ دهد. این لیست ها همه عوارض جانبی احتمالی را شامل نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی آریپیپرازول، با یک روانپزشک خوب صحبت کنید. آنها می توانند نکاتی را در مورد نحوه مدیریت هر گونه عوارض جانبی که ممکن است نگران کننده یا آزاردهنده باشد به شما ارائه دهند.

عوارض خفیف

در زیر فهرستی جزئی از عوارض جانبی خفیف آریپیپرازول آورده شده است. بیشتر این عوارض جانبی ممکن است طی چند روز تا چند هفته از بین بروند. با این حال، اگر آنها شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک صحبت کنید. عوارض جانبی خفیف آریپیپرازول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تهوع و استفراغ
  • آکاتیسیا (احساس بی قراری و احساس نیاز به حرکت)
  • اضطراب
  • سردرد
  • بیخوابی
  • خستگی
  • تاری دید
  • افزایش تولید بزاق
  • سرگیجه
  • یبوست
  • لرزش
  • واکنش آلرژیک خفیف
  • گرفتگی بینی
  • افزایش وزن
  • افزایش اشتها
  • حرکات کنترل نشده مانند لرزش
  • سفتی عضلات

عوارض جدی قرص آریپیپرازول

عوارض جانبی جدی آریپیپرازول رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جدی آریپیپرازول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواب‌آلودگی
  • مشکل در تفکر واضح، اختلال در قضاوت
  • کاهش زمان واکنش که می‌تواند بر توانایی شما در رانندگی تأثیر بگذارد
  • افت فشار خون ارتواستاتیک (افت فشار خون هنگام بلند شدن که می تواند باعث سرگیجه یا غش شود)
  • علائم خارج هرمی، از جمله دیسکینزی دیررس (حرکات غیر ارادی و غیرقابل کنترل)
  • افزایش خطر سقوط و افتادن، خصوصا در سالمندان
  • سندرم بدخیم نورولپتیک (یک واکنش نادر به داروهای ضد روان پریشی)، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • تب
    • ماهیچه های سفت
    • گیجی
    • تعریق
    • تغییرات در ضربان قلب
    • تغییرات در فشار خون
  • تغییرات متابولیک مانند افزایش قند خون، دیابت، کلسترول بالا و افزایش وزن
  • رفتارهای اجباری (هیجان های شدید و غیرقابل کنترل برای انجام برخی فعالیت ها، مانند قمار، خوردن، خرید یا فعالیت های جنسی)
  • تشنج
  • تعداد کم گلبول های سفید خون
  • مشکل در توانایی بدن برای کنترل دمای بدن
  • مشکل در بلع
  • افزایش خطر افکار و رفتارهای خودکشی در برخی از افراد جوان
  • افزایش خطر مرگ در برخی افراد مسن
  • واکنش آلرژیک شدید

عوارض قرص آریپیپرازول برای کودکان

آریپیپرازول می تواند عوارض جانبی مشابهی در کودکان و بزرگسالان ایجاد کند. نمونه هایی از این موارد در بالا ذکر شده است. در کارآزمایی‌های بالینی، برخی عوارض جانبی در کودکان بیشتر از بزرگسالان بود. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • علائم خارج هرمی (حرکات غیر ارادی و غیرقابل کنترل)
  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن

همچنین، آریپیپرازول یک هشدار جعبه ای برای افزایش خطر افکار و رفتارهای خودکشی در برخی از کودکان دارد. اگر در مورد خطر عوارض جانبی آریپیپرازول در کودک خود نگران هستید، با پزشک کودک صحبت کنید.

مطلب مرتبط: پرگابالین و موارد مصرف آن چیست؟ عوارض و نحوه مصرف

آریپیپرازول یا ابیلیزول

تداخل دارویی آریپیپرازول

قرص آریپیپرازول ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. تداخلات می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از آنها می توانند در عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند و برخی دیگر می توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند. در زیر لیستی از داروهایی وجود دارد که می توانند با آریپیپرازول تداخل داشته باشند. این فهرست شامل تمام داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، نیست.

قبل از مصرف آریپیپرازول، حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید مانند ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها مطلع کنید. به اشتراک گذاری این اطلاعات می تواند به شما کمک کند از تعاملات احتمالی جلوگیری کنید. اگر سؤالی در مورد تداخلات دارویی دارید که ممکن است روی شما تأثیر بگذارد، از پزشک یا داروساز بپرسید.

تداخلاتی که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد
مصرف آریپیپرازول با برخی داروها خطر عوارض جانبی آریپیپرازول را افزایش می دهد. این تداخل به این دلیل است که مقدار آریپیپرازول در بدن شما ممکن است افزایش یابد. افزایش عوارض جانبی می تواند شامل حالت تهوع، یبوست، سرگیجه، بی قراری یا خستگی باشد. آنها همچنین می توانند شامل دیسکینزی دیررس (حرکاتی که نمی توانید کنترل کنید) یا سندرم بدخیم نورولپتیک (یک وضعیت نادر اما تهدید کننده زندگی) باشد. پزشک ممکن است دوز آریپیپرازول شما را کاهش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول یا ایتراکونازول
  • داروهای ضد افسردگی، مانند فلوکستین یا پاروکستین
  • کینیدین

تداخلاتی که می تواند اثربخشی داروهای شما را کاهش دهد
هنگامی که آریپیپرازول با داروهای خاصی شامل داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین یا کاربامازپین استفاده می شود، ممکن است برای درمان بیماری شما به خوبی عمل نکند. این تداخل به این دلیل است که مقدار آریپیپرازول در بدن شما ممکن است کاهش یابد. در صورت نیاز پزشک ممکن است شما را از آریپیپرازول به یک آنتی سایکوتیک دیگر تغییر دهد یا دوز آریپیپرازول را افزایش دهد.

هشدارهای آریپیپرازول

داروی آریپیپرازول دارای هشدارهای جعبه ای است که جدی ترین هشدارهای سازمان غذا و دارو (FDA) هستند. هشدارهای جعبه ای به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می دهد. این هشدارها عبارتند از:

  • هشدار افزایش خطر مرگ در سالمندان مبتلا به زوال عقل: مصرف این دارو خطر مرگ را در سالمندان (۶۵ سال و بالاتر) مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل افزایش می دهد.
  • هشدار خطر خودکشی در کودکان: استفاده از برخی داروهای داروهای روانپزشکی در کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند افکار خودکشی و رفتار خودکشی را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد بی خطر بودن این دارو برای فرزندتان صحبت کنید. سود بالقوه باید بیشتر از خطر استفاده از این دارو باشد.

سایر هشدارهای آریپیپرازول عبارتند از:

  • هشدار سندرم بدخیم نورولپتیک: در موارد نادر، این دارو می تواند باعث واکنش جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) شود. علائم می تواند شامل فشار خون پایین، افزایش ضربان قلب، سفتی ماهیچه ها، گیجی یا دمای بدن بالا باشد.
  • هشدار تغییرات متابولیک: این دارو می تواند باعث تغییراتی در عملکرد بدن شما شود. این تغییرات می تواند منجر به قند خون یا دیابت، سطح کلسترول یا تری گلیسیرید بالا یا افزایش وزن شود.
  • هشدار دیسفاژی: این دارو می تواند باعث دیسفاژی (مشکل بلع) شود.
  • هشدار سقوط: داروی اریپیپرازول می تواند باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود که ممکن است منجر به زمین خوردن شود.
  • هشدار آلرژی: قرص آریپیپرازول می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل کهیر، خارش، تورم صورت/چشم/زبان و  مشکل در تنفس باشد. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به آن داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید.

هشدار برای افرادی که شرایط خاصی دارند

  • برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی: ثابت نشده است که این دارو برای استفاده در افراد مبتلا به بیماری های قلبی خاص ایمن و موثر باشد. این شرایط شامل بیماری قلبی ناپایدار یا سابقه اخیر سکته مغزی یا حمله قلبی است.
  • برای افراد مبتلا به صرع: اگر سابقه تشنج دارید، همچنین اگر شرایطی دارید که خطر تشنج شما را افزایش می دهد، مانند زوال عقل آلزایمر، با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای افرادی که تعداد گلبول های سفید خون پایینی دارند: این دارو می تواند باعث کاهش تعداد گلبول های سفید خون شود. پزشک شما را برای علائم این مشکل تحت نظر خواهد داشت. آنها همچنین آزمایش خون منظم را انجام خواهند داد. اگر در حین مصرف این دارو دچار کاهش تعداد گلبول های سفید خون شوید، پزشک این درمان را متوقف خواهد کرد.
  • برای سالمندان: کلیه ها و کبد شما ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد.

آریپیپرازول برای چیست؟

آریپیپرازول و الکل

هنگام مصرف این دارو الکل ننوشید. آریپیپرازول باعث خواب آلودگی می شود و الکل می تواند این عارضه جانبی را بدتر کند. همچنین خطر آسیب کبدی را افزایش می دهد. نمونه هایی از عوارض جانبی آریپیپرازول که می تواند با الکل افزایش یابد عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تاری دید
  • افزایش خطر سقوط

مصرف آریپیپرازول در دوران بارداری

این دارو جزو داروهای حاملگی دسته C است. یعنی تحقیقات روی حیوانات حاکی از اثرات نامطلوب در هنگام مصرف دارو توسط مادر برای جنین است. مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مطمئن شویم که مصرف آریپیپرازول در دوران بارداری ایمن است یل خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی را توجیه کند. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

آریپیپرازول در شیردهی

مشخص نیست که آیا تغذیه با شیر مادر هنگام مصرف آریپیپرازول بی خطر است یا خیر. آریپیپرازول ممکن است به مقدار کم وارد شیر مادر شود. برخی گزارش‌ها از کاهش میزان شیر در افرادی که اریپیپرازول مصرف می‌کنند، گزارش شده است. همچنین گزارش هایی از افزایش وزن ضعیف در کودکانی که در شیر مادر در معرض آریپیپرازول قرار دارند، گزارش شده است. اگر در حال شیردهی هستید یا قصد شیردهی دارید، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای شیردهی در حین مصرف آریپیپرازول صحبت کنید.

جایگزین قرص آریپیپرازول

برای جایگزین کردن قرص آریپیپرازول با سیایر داروها، می بایست با پزشک خود مشورت کنید. متخصص در صورت لزوم داروی دیگری را جایگزین قرص آریپیپرازول می کند. با توجه به اینکه این دارو در موارد مختلفی استفاده می شود؛ جایگززین های آن نیز ممکن است گسترده باشند. در ادامه صرفا به چند جایگزین قرص آریپیپرازول اشاره می کنیم:

قرص آریپیپرازول برای چیست

نام تجاری آریپیپرازول

آریپیپرازول با نام های تجاری زیر موجود است:

  • ابیلیزول
  • بایوپیپرازول
  • آریپیفای
  • ابیلیفای
  • سروزول
  • آریزوور

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج در مورد آریپیپرازول می پردازیم.

آیا قرص آریپیپرازول خواب آور اسـت؟

آریپیپرازول ممکن است باعث خواب آلودگی شدید شود، اما ممکن است خوابیدن را نیز سخت کند. نشان داده شده است که خواب آلودگی جوانان را بیشتر از سالمندان تحت تاثیر قرار می دهد.

قرص آریپیپرازول باعث چاقی میشود؟

آریپیپرازول یک آنتی سایکوتیک غیر معمول است که می تواند باعث افزایش وزن شود. اما به نظر می رسد شانس افزایش وزن کمتر از سایر داروهای ضد روان پریشی غیر معمول است. می توانید با انتخاب شیوه زندگی سالم، مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، از افزایش وزن جلوگیری کنید.

اریپیپرازول بهتره یا ریسپریدون؟

طبق پژوهشی آریپیپرازول می تواند در درمان شیدایی حاد موثرتر از ریسپریدون در نظر گرفته شود. همچنین طبق تحقیقات، تصور می شود آریپیپرازول، از ریسپریدون، که تنها داروی مورد تائید برای استفاده در کودکان اوتیستیک است، ایمن تر می باشد.
پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.