یکی از راه های مفید و کارآمد در درمان وسواس فکری، در کنار رواندرمانی، دارودرمانی است. با وجود اینکه انواع رواندرمانی از جمله درمان شناختی رفتاری و پویشی به عنوان درمان های کارآمد برای وسواس مشخص شده اند؛ اما گاهی بر اساس شرایط و شدت علائم افراد ممکن است از دارو برای وسواس فکری استفاده شود. معمولا بهترین قرص برای وسواس فکری با نظر پزشک متخصص و شرایط شما تجویز می شود، اما در ادامه مطلب سعی کرده ایم تا بهترین داروها برای درمان وسواس را به شما معرفی کنیم.

وسواس فکری چیست؟

اختلال وسواس فکری عملی یا Obsessive-compulsive disorder) OCD)  یک اختلال روانی است که تقریباً ۲٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. وسواس فکری شامل یک فکر، تصویر یا تمایل به انجام کاری است که برای افراد ایجاد مزاحمت می کند، مثل: ترس از آسیب رساندن به دیگران، ترس از آلودگی و کثیفی و مشغولیت ذهنی به نظم و انضباط و وسواس تقارن، در حالی که وسواس عملی شامل انجام کارهایی همچون وسواس چک کردن و وسواس شستشو  است که برای سرکوب اضطراب ناشی از وسواس فکری انجام می شود. وسواس فکری همچنین باعث مشغولیت طولانی مدت افراد و اختلال در انجام کارهای روزمره می شود.

وسواس فکری عملی | نکاتی درباره OCD که باید بدانیم

بهرین قرص برای وسواس فکری

دارو برای وسواس فکری

همه افراد مبتلا به وسواس ممکن است به رواندرمانی خوب پاسخ ندهند و شدت علائم آن ها کاهش پیدا نکند. درنتیجه لازم است از قرص اعصاب وسواس فکری برای کمک به این افراد استفاده کرد. درمان وسواس فکری با دارو شامل داروهای ضد افسردگی از جمله مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مثل فلوکستین، داروهای ضد روانپریشی مثل ریسپریدون و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مثل کلومیپیرامین است. همچنین به نقل از WebMD در بعضی مواقع از ضد اضطراب هایی همچون آلپرازولام استفاده می شود. به طور کلی برای درمان وسواس فکری، از داروهای ضد وسواس در کنار درمان های روانشناختی به عنوان مکملی در مسیر بهبودی استفاده می شود.

ذکر این نکته قابل توجه است که داروهای روانپزشکی تجویز شده برای درمان افراد بر اساس علائم اختلالات بوده و متخصص مربوطه با توجه به سن، شرایط، شدت، مدت و نوع علائم ممکن است از داروهای متفاوتی در درمان اختلالات مختلف استفاده کند. به طور مثال تجویز داروهای ضد روانپریشی و ضد افسردگی برای افراد به معنای روانپریش یا افسرده  بودن آن ها نبوده  و از این داروها برای مدیریت علائم سایر اختلالات نیز استفاده می شود.

 

بهترین روانشناس تهران برای درمان وسواس فکری

لیست داروهای ضد وسواس فکری

داروهایی که در جدول زیر به آن ها اشاره کرده ایم در برگیرنده انواعی از بهترین داروهای ضد وسواس هستند.  توجه داشته باشید که موارد گفته شده در لیست داروهای ضد وسواس باید با نظر متخصص مربوطه تجویز شود. از مصرف داروها یا دوزهای گفته شده بدون مشورت با متخصص خود جدا بپرهیزید؛ چرا که داروها و دوزهای تجویزی برای هر فرد و در شرایط گوناگون می تواند متفاوت باشد و در صورت مصرف بدون مشورت پزشک خطرناک خواهد بود.

نام دارو دوز مصرفی در روز دسته دارو توضیحات
 

سرترالین

 

۲۰۰ میلی گرم

 

SSRI

یکی از بهترین داروها برای وسواس فکری که با افزایش سروتونین موجب کاهش علائم وسواس در بزرگسالان و کودکان می شود

 

پاروکستین

 

۴۰-۶۰ میلی گرم

 

SSRI

داروی ضد افسردگی برای درمان بزرگسالان مبتلا به وسواس که با افزایش سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد.

 

فلوکستین (پروزاک)  

۴۰-۸۰ میلی گرم

 

 

SSRI

به افراد در جهت کاهش علائم مربوط به وسواس، افسردگی و تنظیم خلق و خو کمک می کند.

 

 

فلوکسامین

 

۳۰۰ میلی گرم

 

SSRI

 کاهش افکار ناخواسته، مداوم و مزاحم که باعث انجام کارهای تکراری توسط افراد مبتلا به وسواس می شود.

 

 

کلومیپیرامین

 

۲۵۰ میلی گرم

 

TCA

از داروهای سه حلقه ای که می تواند در کنترل افکار وسواسی و اعمال اجباری مفید باشد.

 

 

آلپرازولام

 

طبق نظر پزشک

 

بنزودیازپین

معمولا برای درمان وسواس توصیه نمی شود، مگر در صورت عدم کارایی دیگر داروها.

 

 

لورازپام

 

طبق نظر پزشک

 

بنزودیازپین

می تواند در کاهش اضطراب مفید باشد، اما خطر ایجاد اعتیاد دارویی نیز وجود دارد.

 

دوز های عنوان شده در جدول بالا صرفا دوز هایی پیشنهادی و بر اساس منابع دارویی برای درمان پانیک هستند. برای مشورت  در مورد دارو و دوز های مصرفی بیماری پانیک حتما از یک روانپزشک خوب کمک بگیرید. مصرف بدون مشورت با روانپزشک عوارض جدی را به همراه خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر می توانید مطلب هجوم افکار یا وسواس فکری چیست و برای رهایی از آن چه باید کرد؟ را بخوانید

داروهای ضد افسردگی برای وسواس فکری

همانطور که گفته شد می توان از انواع دارو و قرص اعصاب برای وسواس فکری استفاده کرد که یکی از آن ها داروهای ضد افسردگی هستند که می توانند بهترین دارو برای وسواس فکری باشند، و به ۳ دسته ی: مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI)، مهارکننده بازجذب سروتونین و نور اپی نفرین و سه حلقه ای ها  تقسیم میشوند که در ادامه در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

بهترین قرص برای وسواس فکری چیست؟

مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI)

مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI) که یکی از انوع داروهای ضد افسردگی هستند، معمولا در ترکیب با یک نوع رواندرمانی به نام درمان شناختی-رفتاری تجویز می شوند. SSRIها را می توان بهترین قرص برای وسواس فکری دانست که می توانند در کاهش علائم وسواس فکری موثر باشند. این داروها با تاثیر روی مغز سطح سروتونین در مغز را افزایش می دهند که بر بهبود خلق و خو، خوشحالی و احساس کلی خوب بودن تأثیر می گذارد و آن را تثبیت می کند و به همین علت برخی آنها را بهترین دارو برای نشخوار فکری می دانند. انواع داروهای SSRI برای وسواس فکری:

این داروها تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دارا می باشند. اما  داروهای زیر تاییدیه FDA را نداشته اما با تجویز پزشک برای وسواس فکری قابل مصرف هستند:

ضد افسردگی سه حلقه ای

از کلومیپرامین به عنوان یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای برای درمان وسواس استفاده می شود. داروه های ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) در ابتدا به عنوان دارویی برای درمان برای   ساخته شدند اما بعد ها توسط متخصصان برای درمان دارویی وسواس نیز توصیه و تجویز شدند. داروهای سه حلقه ای همانند SSRI ها عمل می کنند و سطح سروتونین را افزایش می دهند، اما علاوه بر این، بر سطح نوراپی نفرین در مغز نیز تأثیر می گذارند تا ارتباط بین سلول های مغز را بهبود ببخشند.

نوراپی نفرین یک انتقال دهنده شیمیایی مغز است که برای کنترل استرس، بهبود توجه و تمرکز و تثبیت احساسات نقش دارد. چنانچه که داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین در درمان وسواس موثر واقع نشوند، می توان از این دارو ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: وسواس در کودکان و انواع آن چیست؟ درمان، علائم و علل

داروهای ضد اضطراب برای وسواس

در بعضی موارد برای درمان وسواس فکری از یک دسته از داروهای ضد اضطراب به عنوان بنزودیازپین استفاده می شود. بنزودیازپین ها با تاثیر روی انتقال دهنده عصبی  گابا، برای کاهش اضطراب که به عنوان زیربنایی برای وسواس افراد مشخص شده است، استفاده می شوند اما به طور کلی، ضد اضطراب ها به شکلی گسترده در درمان وسواس تجویز نمی شوند چرا که ممکن است عوارضی همچون اعتیاد به مصرف دارو ایجاد کنند. یکی از علت های مصرف کمتر بنزودیازپین ها احتمال ایجاد عادت و اعتیاد به مصرف آن ها است.

انواع داروهای بنزودیازپین های برای درمان وسواس فکری

داروهای ضد روانپریشی برای وسواس فکری

برای درمان وسواس فکری می توان از داروهای ضد روانپریشی یا ضد سایکوز بنا بر نظر متخصص نیز استفاده کرد. این دارو ها با اثر گذاری به روی افکار و باورهای وسواسی می توانند وسواس را درمان کرده و در بهبود علائم موثر باشند.

داروهای ضد سایکوز در دو نوع هستند: داروهای ضد سایکوز نسل اول (تیپیک) و نسل دوم (آتیپیک)، که داروهای نسل دوم در درمان دارویی وسواس کاربرد داردو برخی از این داروها عبارت اند از:

می توانید برای درمان وسواس فکری از یک روانشناس خوب کمک بگیرید

جدیدترین داروی ضد وسواس

طبق منابع یک داروی جدید وسواس در آمریکا به نام  تروریلوز (truriluze) یا تروریلوزول (troriluzole) برای درمان وسواس فکری با دارو استفاده می شود که بر روی انتقال دهنده عصبی گلوتامات کار می کند. این دارو با اثر گذاری روی گلوتامات و در نهایت سروتونین می تواند علائم وسواس را کاهش دهد.

بررسی ها برای یافتن جدیدترین داروی ضد وسواس نشان می دهد در حالی که سروتونین همچنان به عنوان انتقال دهنده عصبی اصلی دخیل در بروز وسواس در نظر گرفته می شود، برخی ترکیبات شیمیایی دیگر در مغز به ویژه انتقال دهنده عصبی گلوتامات نیز موثر هستند. بسیاری از محققان بر این باورند که داروهای موثر بر سروتونین به تنهایی نمی توانند علائم وسواس فکری را به خوبی کاهش دهند. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که تنظیم سطوح گلوتامات می تواند نقش مهمی در کنترل و درمان وسواس داشته باشد.

مشکلات استفاده از دارو برای وسواس فکری

اسفاده از دارو برای وسواس فکری عملی می تواند مسائل و مشکلاتی نیز ایجاد کند که باید نسبت به آن ها هوشیار بود، برخی از این مشکلات احتمالی در ادامه مطلب آمده اند:

انتخاب داروی مناسب

 به طور کلی، هدف دارو برای وسواس فکری عملی، کنترل موثر علائم و نشانه ها با استفاده از کمترین دوز تجویزی است. متخصص ممکن است در طول زمان برای رسیدن به دارویی که برای شما کارایی لازم را دارد چند دارو را تجویز کند، تا به داروی مناسب با شرایط خود دست پیدا کنید. و یا ممکن است بیش از یک دارو را برای کنترل علائم شما توصیه کند. اثربخشی و بهبود علائم ممکن است چند هفته یا چند ماه به طول بیانجامد.

اثرات جانبی دارو

همه داروها دارای عوارض جانبی هستند. در مورد عوارض جانبی و تاثیرات احتمالی قرص اعصاب برای وسواس فکری بر سلامتی خود با متخصص صحبت کنید. در صورتی که قبلا تجربه عوارض جانبی و واکنش های دارویی نگران کننده داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

خطر افکارخودکشی

اکثر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما  FDA شرکت های تولید کننده دارو را ملزم می کند که همه داروهای ضد افسردگی هشدارهای لازم در خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان زیر ۲۵ سال را داشته باشند، چرا که هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا زمانی که دوز دارو ها تغییر می کند احتمال به وجود آمدن افکار یا رفتار خودکشی در افراد وجود دارد. چنانچه افکار خودکشی در شما به وجود آمد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک اورژانسی دریافت کنید.

تداخلات دارویی و غذایی

هنگام مصرف داروهای ضد وسواس باید سایر داروهای تجویزی، بدون نسخه، گیاهان دارویی یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید را به متخصص خود اطلاع دهید. برخی از داروهایی که برای درمان وسواس فکری مصرف می کنید، زمانی که با داروها یا مکمل‌های گیاهی دیگر ترکیب می‌شوند، می توانند اثربخشی داروها را کاهش داده و یا واکنش‌های خطرناکی ایجاد کنند.

همچنین میتوانید برای وسواس فکری چه بخوریم؟ غذاهای مفید برای وسواس فکری را مطالعه کنید

قطع داروهای ضد وسواس فکری

داروهایی که برای وسواس تجویز می شوند اعتیادآور در نظر گرفته نمی شوند، اما گاهی اوقات وابستگی فیزیکی (که با اعتیاد متفاوت است) می تواند رخ دهد. بنابراین توقف ناگهانی مصرف قرص های وسواس فکری ممکن است باعث علائمی شبیه به ترک شود که گاهی به آن سندرم قطع یا ترک می گویند. بدون مشورت با متخصص، مصرف دارو را قطع نکنید، حتی اگر احساس می کنید که بهبودی پیدا کرده اید.

بهترین قرص برای وسواس فکری چیست؟

عوارض قرص وسواس

داروهایی که برای درمان وسواس فکری تجویز و مصرف می شوند، همانند دیگر داروهای روانپزشکی عوارضی دارند که می تواند برای افرادی که آن ها را مصرف می کنند، مشکل ساز باشد. عوارض قرص های وسواس فکری عبارت اند از:

  • اختلال در عملکرد جنسی
  • سردرد
  • تغییرات اشتها
  • سرگیجه
  • اسهال یا یبوست
  • حالت تهوع
  • احساس آشفتگی و خستگی مفرط
  • آپاتی یا بی حسی عاطفی
  • اضطراب
  • مشکل در خواب
  • تغییر وزن
  • تعریق
  • خشکی دهان
  • ایجاد مشکل در بینایی و تاری دید
  • افزایش ضربان قلب
  • افکار خودکشی
  • هیپوناترمی (کاهش شدید سدیم بدن)
  • سندرم سروتونین (سطح سروتونین بیش از حد در مغز)

ممکن است در شروع مصرف داروی ضد وسواس با برخی از عوارض جانبی که گفته شد مواجه شوید، اما این عوارض معمولا موقتی هستند و از بین می روند. اما چنانچه عوارض جانبی برای چندین هفته ادامه داشت، با متخصص خود صحبت کنید تا نسبت به تغییر دوز مصرفی یا دارو اقدام کند.

دارو برای وسواس کودکان

در درمان وسواس کودکان با دارو محدودیت های بیشتری نسبت به بزرگسالان وجود دارد. چرا که کودکان در برابر داروها و عوارض احتمالی آن ها آسیب پذیری بیشتری دارند. برای درمان وسواس کودکان،دو نوع از داروها وجود دارند که می توانند با نظر متخصص مصرف شوند. بهترین قرص برای وسواس فکری در کودکان عبارت اند از:

  • فلووکسامین (۸ سال و بالاتر)
  • سرترالین (۶ سال و بالاتر)
  • فلوکستین

اگر در درمان وسواس کودک دارویی به غیر از داروهای ذکر شده در بالا تجویز شود، می توانید از متخصص تجویز کننده دلیل جایگزینی داروی دیگر با این دارو ها را جویا شوید.

چه کسانی باید برای وسواس فکری دارو مصرف کنند؟

اینکه وسواس و نشخوار فکری شما بدون دارو درمان می شود یا باید در کنار رواندرمانی، دارو نیز استفاده کنید و داروی مناسب برای درمان وسواس شما چیست، بستگی به تشخیص و نظر روانپزشک دارد. اگر نشانه های زیر را دارا می باشید، احتمالا نیاز دارید از قرص برای وسواس خود استفاده کنید.

  • وسواس زمان زیادی را در طول روز از شما گرفته، مشغولیت بیش از حد با افکار وسواسی دارید
  • در انجام فعالیت های روزمره خود دچار مشکل شده اید
  • کارهای وسواسی مثل شستشو باعث ایجاد آسیب های جسمی مثل بثورات پوستی شده
  • به دلیل عادات و رفتارهای وسواسی خود با خانواده و نزدیکانتان دچار مشکل شده اید

مراحل درمان وسواس فکری

مراحل زیر نشان می دهد که برای درمان وسواس خود چه کاری باید انجام دهید:

به متخصص مراجعه کنید

برای آنکه مطمئن شوید مشکلات و علائم شما دقیقا مربوط به وسواس فکری است و نیازی به دارو دارید یا خیر، باید در ابتدای کار به یک متخصص سلامت روان مراجعه کرده و تشخیص بگیرید. ممکن است علائم شما بدون دارو نیز رفع شده و یا نیاز باشد تا از قرص اعصاب برای وسواس فکری استفاده کنید.

برای درمان وسواس فکری می توانید از یک روانپزشک خوب کمک بگیرید

مراحل درمان را شروع و پیگیری کنید

مهمترین مرحله در درمان وسواس فکری و هر اختلال دیگری پیگیری و رها نکردن جلسات رواندرمانی است. درمان شناختی-رفتاری به عنوان یکی از درمان های مهم و کارآمد یکی از رایج ترین درمان های وسواس فکری است.

اگر لازم است دارو مصرف کنید

گاهی جلسات رواندرمانی به تنهایی نمی توانند علائم را کاهش و وسواس را درمان کنند، و لازم است تا برای درمان وسواس از بهترین و جدیدترین داروهای وسواس استفاده کنید.

در تمام مراحل زیر نظر متخصص بمانید

لازم است برای دریافت بهترین نتیجه از درمان برای وسواس فکری همواره و تا زمان رفع مشکل زیر نظر یک متخصص باشید، بخصوص در مواردی که نیاز به مصرف دارو دارید. تهیه و استفاده از داروها بدون مشورت پزشک، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات مربوط به درمان دارویی وسواس فکری پاسخ داده ایم:

آیا وسواس فکری با دارو درمان می شود؟

وسواس فکری با هر یک از روش های رواندرمانی و دارو درمانی بر اساس شدت و مدت علائم، و شرایطی مثل سن و با نظر متخصص قابل درمان و مدیریت خواهد بود. در صورتی که رواندرمانی به تنهایی برای درمان وسواس موثر نباشد، می توان از دارو درمانی برای مدیریت شرایط استفاده کرد.

آیا قرص های ضد وسواس را می توان بدون نسخه مصرف کرد؟

خیر، مصرف قرص اعصاب برای وسواس فکری به هیچ عنوان نباید سرخود و بدون نظارت و تجویز پزشک باشد. چرا که در صورت مصرف سر خود می تواند خطرات و عوارض شدیدی داشته باشد.

آیا وسواس در کودکان با دارو درمان می شود؟

وسواس در کودکان نیز قابل درمان بوده و علائم آن را می توان کنترل کرد. برای درمان وسواس کودکان نیز داروهایی وجود دارد که با مشورت با پزشک می توان از آن ها استفاده کرد.


منابع: talkspace , mayoclinic , ocduk , impulsetherapy , mantracare , psychcentral

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.