حملات پانیک می توانند به عنوان یک اختلال روانی مجزا به نام اختلال پنیک، پانیک اتک یا وحشت زدگی یا بخشی از یک اختلال دیگر مانند آگورافوبیا (گذر هراسی) باشند. در حملات پانیک فرد احساس خفگی شدید، نفس تنگی، سرگیجه، درد قفسه سینه، احساس از دست دادن جان، حالت تهوع، گر گرفتگی و لرزش بدن خواهد داشت. برای کنترل و درمان حملات پانیک با توجه به نظر روانپزشک و شدت علائم در کنار رواندرمانی های مرسوم، از دارو درمانی برای درمان بیماری پانیک استفاده می شود. این موضوع که چه قرصی برای حمله پانیک خوب است؟ چه داروهایی برای کنترل و درمان حملات پانیک مورد استفاده قرار گرفته، موثرترین دارو برای پانیک و عوارض دارو های حملات پانیک در مطلب زیر صحبت می کنیم.

چه دارویی برای حمله پانیک خوب است؟ چه قرصی برای حمله پانیک خوبه؟

موثرترین دارو برای پانیک یا اختلال وحشت زدگی، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطرابی هستند. دارو درمانی برای برای درمان اختلال پانیک، به خصوص در مواردی که شدت علائم و فراوانی علائم زیاد باشد، بسیار تاثیرگذار است. تجویز و استفاده از دارو به منظور کاهش شدت و مدت حملات پانیک، اضطراب و اختلالات همزمانی مانند افسردگی انجام می‌شود. داروهای مختلفی در زمینه درمان حملات پانیک وجود دارند که هر کدام بر علائم خاصی از پانیک اثر گذار هستند. لازم به ذکر است که داروهای تجویزی برای کنترل و درمان حملات پانیک باعث درمان کامل و قطعی بیماری پانیک نمی‌شوند. داروهای موثر در درمان حملات پانیک، می‌توانند شدت حملات این اختلال را کاهش دهند. موثرترین دارو برای پانیک ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد و در اینجا به داروهای پرکاربرد برای درمان حملات پانیک اشاره می کنیم.

برای مطالعه بیشتر درباره پانیک: پانیک چیست؟ اختلال پانیک را بیشتر بشناسید

موثرترین دارو برای پانیک، بهترین دارو برای درمان بیماری پانیک

داروهای ضد افسردگی برای اختلال پانیک

در گذشته از داروهای ضد افسردگی عمدتاً برای درمان اختلالات خلقی استفاده می شد. اما بعداً مشخص شد که این داروها به طور مؤثری در کاهش اضطراب، علائم پانیک و کاهش شدت و دفعات حملات پانیک موثر هستند. داروهای ضد افسردگی در حال حاضر برای درمان بسیاری از اختلالات اضطرابی از جمله اختلال پنیک، فوبیا و آگورافوبیا استفاده می شوند. این دارو ها با تاثیر به روی دو نوع از انتقال دهنده های موجود در مغز به نام های سروتونین و نور اپی نفرین، یکی از بهترین داروها برای درمان بیماری پانیک هستند. داروهای ضد افسردگی دارای انواع مختلفی هستند که در قسمت زیر به معرفی آن ها پرداخته ایم:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

مهار کننده های باز جذب سروتونین، موثرترین دارو برای پانیک

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یک دسته از داروهای ضد افسردگی هستند که برای کاهش علائم حملات پانیک، اختلالات اضطرابی و افسردگی تجویز می شوند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی طبیعی در مغز است که وظیفه آن تنظیم خلق و خو است. مهار کننده های باز جذب سروتونین با تأثیر گذاشتن بر سروتونین و با جلوگیری از جذب سروتونین توسط سلول های عصبی در مغز  باعث افزایش حضور و کارایی سروتونین در مغز می شوند. داروهای مهار کننده بازجذب انتخابی سروتونین مانند سرترالین برای درمان پانیک موثر هستند. این دارو ها با ایجاد تعادل در عملکرد سروتونین، می توانند اضطراب را کاهش داده و خلق و خو را بهبود بخشند. دارو های مهار کننده بازجذب سروتونین عبارت اند از:

مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین

مهارکننده های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین (SNRIs) با جلوگیری از بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین در پایانه های نورونی سلول های عصبی مغز تعادل و مدت زمان حضور سروتونین و نور اپی نفرین را افزایش می دهند. نوراپی نفرین یک انتقال دهنده عصبی است که وظیفه آن کنترل تمرکز و هوشیاری است. مهار کننده های باز جذب سروتونین ونور اپی نفرین مانند دولوکستین و ونلافاکسین (دارای تاییدیه FDA) جز بهترین دارو ها در درمان پانیک هستند، که بنا بر نظر روانپزشک و شرایط هر فرد تجویز خواهند شد.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای پانیک

از زمان معرفی دارو های مهار کننده بازجذب انتخابی سروتونین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)  محبوبیت کمتری در درمان اختلالات اضطرابی و خلقی پیدا کرده اند. با این حال، ضد افسردگی های سه حلقه ای هنوز هم می توانند یک گزینه دارو درمانی موثر برای درمان پانیک باشند.

ضد افسردگی های سه حلقه ای نیز مانند مهار کننده های باز جذب سروتونین از بازجذب مجدد سروتونین در سلول های مغزی جلوگیری می کنند. ضد افسردگی های سه حلقه ای همچنین از بازجذب نور اپی نفرین نیز جلوگیری کرده و به این طریق با تاثیر بر شیوه کارکرد مغز از موثر ترین دارو های درمان پانیک می باشند. دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای عبارت اند از:

برای مشورت و دریافت کمک از بهترین روانشناس تهران کلیک کنید

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) یکی از اولین داروهای ضد افسردگی است که برای درمان موثر اختلالات خلقی و اضطراب استفاده می شود. دارو های مهار کننده مونو آمین اکسیداز با کنترل میزان فعالیت آنزیم مونو آمین اکسیداز که در تعادل انتقال دهنده های سروتونین، نور اپی نفرین و دوپامین موثر است. دارو های مونوآمین اکسیداز اثر گذاری خوبی به روی کنترل علائم اضطرابی و در نتیجه حملات پانیک و وحشت زدگی دارند. به دلیل تداخلات دارویی مونو آمین اکسیداز ها با سایر دارو ها و لزوم داشتنیک رژیم غذایی حین مصرف آن ها، این نوع از دارو ها به میزان کمتری تجویز میشوند. داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز عبارت اند از:

  • سلژیلین
  • فنلزین
  • ایزوکاربوکسازید
  • ترانیل سیپرومین

موثرترین دارو برای پانیک، بهترین دارو برای درمان حملات پانیک

داروهای ضد اضطراب در درمان پانیک

داروهای ضد اضطراب با قدرت آرامش بخشی که دارند برای کاهش سریع علائم پانیک تجویز می شوند. این داروها برای آرام کردن سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و می توانند شدت حملات پانیک را کاهش دهند. به همین دلیل دارو های ضد اضطراب از جمله بنزودیازپین ها از موثرترین داروها برای درمان پانیک هستند.

بنزودیازپین، موثرترین دارو برای پانیک

بنزودیازپین ها از رایج ترین و مهمترین نوع دارو های ضد اضطراب در درمان پانیک هستند و در برخی موارد بهترین دارو برای درمان حملات پانیک به حساب می آیند. این داروها که با اثر آرام بخشی خود شناخته می شوند، می توانند به سرعت علائم حمله پانیک را کاهش داده و حالت آرامش بیشتری را در افراد ایجاد کنند. بنزودیازپین ‌ها با هدف قرار دادن گیرنده‌های انتقال دهنده عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یا گابا، سرعت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهند. در حالی که داروهای بنزودیازپینی کارایی خوبی به روی علائم پانیک دارند، اما می توانند باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد به دارو شوند و افراد هنگام قطع مصرف آن ها علائم ترک را تجربه کنند. بنابراین مصرف این دارو ها باید زیر نظر پزشک بوده و بدون مشورت با روانپزشک نباید مصرف آن ها شروع یا قطع کرد. دارو های بنزودیازپینی های رایج عبارت اند از:

مسدود کننده های بتا

مسدود کننده های بتا یا بتا بلاکر ها به طور معمول برای حملات پانیک تجویز نمیشوند، اما در صورتی که شدت حملات و علائم پنیک یا وحشت زدگی شدید باشند به منظور کنترل سریعتر شرایط از مسدود کننده های بتلا استفاده می شود. مسدود کننده های بتا می توانند به کنترل برخی از علائم فیزیکی حملات پانیک، مانند تپش قلب، تعریق و لرزش کمک کنند. به عنوان مثال، گاهی اوقات یک بتا بلاکر به نام پروپرانولول برای کنترل علائمی مانند ترس های بیش از حد و احساس خفگی در حملات پانیک تجویز می شود.

برای مطالعه بیشتر می توانید مطلب: عوارض بعد از حمله پانیک چیست؟ را بخوانید

موثرترین دارو برای پانیک، بهترین دارو برای اختلال پانیک

درمان دارویی پانیک چقدر طول می کشد؟

زمان اثر گذاری دارو ها بنا بر عوامل مختلفی مانند سن، شدت و نوع علائم وزمان مراجعه به متخصص می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. اما به طور کلی دارو های ضد اضطراب از جمله بنزودیازپین ها سریع الاثر هستند و برای تسکین سریع علائم پنیک کاربرد دارند. به همین دلیل است که گزینه خوبی برای کاهش کوتاه مدت حملات پانیک هستند. داروهای ضد افسردگی موثر در درمان پانیک مانند SSRI  ها اغلب در عرض یک تا سه هفته شروع به کاهش علائم می کنند، اما ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات کامل دارو مشخص شود.

میزان مصرف دارو برای درمان پانیک

میزان و نحوه مصرف دارها برای کنترل پانیک با توجه به سن، جنسیت و شدت علائم متفاوت است. این که افراد دارو های پانیک را به چه میزانی مصرف کنند بستگی به نظر متخصص و روانپزشک دارد. میزان مصرف برخی از دارو ها در درمان حملات پانیک به طور معمول در جدول زیر آورده شده است.

نوع دارو نام دارو دوز مصرفی
 

مهار کننده های باز جذب سروتونین

فلوکستین ۲۰ تا ۸۰ میلی گرم در روز
پاروکستین ۱۰ تا ۵۰ میلی گرم در روز
سرترالین ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در روز
فلوکسامین ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز
 

ضدافسردگی سه حلقه ای

ایمی پیرامین ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز
کلومی پیرامین ۲۵ تا ۲۵۰ میلی گرم در روز
نوروتریپتیلین ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز
دزیرامین ۲۵ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز
 

بنزودیازپین

آلپرازولام ۲ تا ۱۰ میلی گرم در روز
کلونازپام ۱ تا ۳ میلی گرم در روز
لورازپام ۲ تا ۶ میلی گرم در روز
 

مونو آمین اکسیداز

فنلزین ۴۵ تا ۹۰ میلی گرم در روز
ترانیل سیپرومین تا ۶۰ میلی گرم در روز

دوز های عنوان شده در جدول بالا صرفا دوز هایی پیشنهادی و بر اساس منابع دارویی برای درمان پانیک هستند. برای مشورت  در مورد دارو و دوز های مصرفی بیماری پانیک حتما از یک روانپزشک خوب کمک بگیرید. مصرف بدون مشورت با روانپزشک عوارض جدی را به همراه خواهد داشت.

عوارض داروهای پانیک

موثرین داروهای پانیک در عین کارایی بالا و اثر بخشی مفیدی که به روی کنترل علائم پانیک دارند، دارای عوارضی هستند که ممکن است برای افراد مصرف کننده آن ها مشکلاتی را ایجاد کند. از عوارض جانبی دارو های پانیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس گیجی
  • مشکلات بینایی
  • سردرد
  • افسردگی
  • حالت تهوع
  • دهان خشک
  • ضعف عضلانی
  • اسهال
  • خواب آلودگی
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • یبوست
  • افزایش وزن

نکته مهم و قابل ذکر این است که دارو های معرفی شده برای پانیک را به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با راوانپزشک و به شکل خود سرانه تهیه و مصرف کرد. روانپزشک با بررسی شرایطی مانند جنسیت، سن، شدت علائم و دیگر عوامل مهم و اثر گذار، داروی مناسب هر فرد را تجویز خواهد کرد. مصرف دارو ها بدون تجویز و مشورت با روانپزشک عوارض و خطرات مهمی را در بر خواهد داشت.

راه های غیر دارویی برای درمان پانیک

از طرف دیگر مراجعه به یک روانشناس خوب و انجام جلسات رواندرمانی در کنار دارو درمانی، در درمان پانیک بسیار موثر و نتیجه بخش خواهد بود. رواندرمانی از طریق کار با روان افراد و شیوه تفکر افراد می تواند علائم روانشناختی پانیک را کاهش دهد. موثر ترین راه درمان اختلال پانیک استفاده از دارو درمانی در کنار روان درمانی است. انواع رواندرمانی که ممکن است در درمان پانیک مفید باشند عبارت اند از:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • درمان از طریق مواجهه
  • روان درمانی روان پویشی متمرکز بر هراس (PFPP)

تغییرات در سبک زندگی نیز می توانند در کاهش علائم پانیک و درمان اختلال پانیک موثر باشند. بعضی از این اقدامات می تواند موارد زیر باشد:

  • خواب کافی
  • ورزش منظم
  • کاهش مصرف کافئین، سیگار و الکل
  • رژیم غذایی سالم
  • حفظ ارتباطات اجتماعی مفید
  • یوگا و مدیتیشن

موثرترین دارو برای پانیک، بهترین دارو برای بیماری پانیک

سوالات متداول

در این بخش به پرتکرار ترین سوالات شما درباره موثر ترین دارو برای پانیک پاسخ داده ایم.

آیا پانیک با دارو درمان می شود؟

یکی از راه های کنترل شدت و فراوانی علائم پانیک استفاده از دارو درمانی است. زمانی که علائم اختلال پانیک تشدید شده و زندگی افراد با مختل کرده باشد، لازم است تا از دارو برای کمک به شرایط افراد استفاده کرد.

آیا بیماری پانیک درمان دارد؟

درمان بیماری پانیک به طور قطعی و صد در صد نمی باشد، اما با مراجعه به متخصص و مصرف بهترین دارو ها برای پانیک می توان علائم اختلال وحشت زدگی یا پانیک را تا جای ممکن کنترل کرد.

چگونه پانیک اتک را درمان کنیم؟

اولین قدم برای درمان موثر پانیک اتک یا حمله پانیک، تشخیص این اختلال است که توسط یک متخصص سلامت روان که روانشناس یا روانپزشک است، انجام می شود. اختلال پانیک به طور کلی با روان درمانی، دارو، یا هر دو درمان می شود. با یک روانشناس یا روانپزشک در مورد بهترین درمان برای شما صحبت کنید.


منابع: verywellmind, verywellhealth, healthline, mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.