میرتازاپین نوعی داروی ضد افسردگی از دسته دارویی تتراسایکلیک محسوب می شود. این دارو ابتدا در سال ۱۹۹۴ برای درمان احتلال افسردگی ماژور (MDD) در هلند به تایید رسید و مورد استفاده قرار گرفت. اثرات مثبت این دارو بر علائم افسردگی و اضطراب تقریبا پس از یک هفته قابل ملاحظه خواهد بود که نسبت به دارو های دیگر، سریع تر است. همچنین عوارض جانبی این دارو نسبت به بقیه دارو های اعصاب خفیف تر و کمتر است، که این مسائل، آن را به یکی از بهترین انتخاب ها تبدیل می کند. برای بررسی جزئی تر موارد مصرف، نحوه مصرف، دوز و عوارض داروی میرتازاپین با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

قرص میرتازاپین برای چیست؟

میرتازاپین (mirtazapine) یا رپیزاپین یک داروی ضد افسردگی است که عمدتا برای درمان افسردگی در بزرگسالان استفاده می شود. این دارو با نام Remeron یا رمرون نیز شناخته می شود. این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان افسردگی تایید شده است. با این حال از قرص میرتازاپین علاوه بر افسردگی، به صورت غیررسمی یا off-label (خارج از برچسب) برای درمان اضطراب، بیخوابی و افزایش اشتها نیز استفاده می شود. به دلیل ساختار شیمیایی منحصر به فردی که رپیزاپین دارد، جزو دارو های ایمن و کم خطر محسوب می شود. میرتازاپین معمولا در ترکیب با دارو های دیگر، بیش ترین اثربخشی را دارد و به همین دلیل معمولا همراه با دارو های دیگر تجویز می شود. شاید برای خیلی ها سوال باشد که این دارو برای چه خوب است؟ برخی از موارد مصرف میرتازاپین عبارتند از:

  1. اختلال افسردگی ماژور (MDD)
  2. اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  3. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  4. اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)
  5. اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)

قرص میرتازاپین

مطالعه بیشتر: انواع قرص اعصاب و روان؛ عوارض جانبی و میزان مصرف

میرتازاپین و وسواس

رابطه بین میرتازاپین و وسواس هنوز مورد بررسی است، با این حال، طبق پژوهش های اخیر، میرتازاپین در درمان وسواس فکری عملی در بزرگسالان اثربخش بوده است و نتایج آن بر علائم وسواس، امیدوار کننده است. البته باید بدانید که این دارو برای وسواس در مواردی تجویز می شود که فرد مبتلا، با درمان های رایج تر مانند سرترالین بهبود پیدا نکرده است. بر اساس مطالعات، گاهی مصرف همزمان میرتازاپین و سرترالین به صورت مکمل برای درمان علائم وسواس یا اختلال استرس پس از سانحه بسیار موثر خواهد بود. با این حال، مصرف این دو دارو منجر به تشدید عوارض می شود و باید حتما تحت نظارت پزشک انجام گیرد.

میرتازاپین و اضطراب

بررسی های دانشمندان نشان می دهند که میرتازاپین یا رپیزاپین در درمان اضطراب تا حد زیادی موفق بوده است. این دارو هنگامی که اضطراب و افسردگی همزمان در یک فرد دیده می شوند، بیشترین اثربخشی را دارد و جزو بهترین انتخاب ها محسوب می شود. بر اساس برخی از پژوهش ها، قرص میرتازاپین تقریبا به اندازه سیتالوپرام در درمان و بهبود علائم استرس می تواند موثر باشد.

از دست ندهید: آیا نوروفیدبک یک درمان موثر برای افسردگی است؟

میرتازاپین برای خواب

بر اساس مطالعات اخیر، میرتازاپین برای خواب و بهبود کیفیت آن، موثر بوده است. گاهی در برخی پژوهش ها، از این دارو برای درمان  اختلال بی خوابی یا اینسومنیا استفاده کرده اند، زیرا قرص میرتازاپین موجب افزایش خواب عمیق، کاهش بی خوابی شبانه و افزایش تداوم و کیفیت خواب می شود. طبق گفته دانشمندان، مزایای این دارو بر کیفیت خواب، آن را به یک گزینه مناسب برای افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، با اختلالات خواب، تبدیل کرده است.

میرتازاپین و روده تحریک پذیر

مطالعات نشان می دهند که مصرف میرتازاپین یا رپیزاپین برای درمان علائم سندروم روده تحریک پذیر و اسهال، موثر است. استفاده از قرص میرتازاپین می تواند بر علائم گوارشی و روانی افراد مبتلا به روده تحریک پذیر، تاثیر بگذارد و منجر به بهبود قابل توجهی در شدت علائم مانند درد شکم، دل پیچه، اسهال و نفخ شود.

قرص میرتازاپین برای چیست

مکانیسم اثر میرتازاپین

بر اساس بررسی های دانشمندان، باور بر این است که میرتازاپین بر دو ماده شیمیایی در مغز با نام های سروتونین و نورآدرنالین (مربوط به احساس خوشحالی و هیجان های مثبت) تاثیر می گذارد. این دارو هورمون ها و مواد شیمیایی تاثیر گذار بر خلق و خو را تنظیم می کند و به تعادل می رساند. قرص میرتازاپین سریع جذب می شود و نسبت به بقیه دارو ها، تاثیر بیشتری بر سیستم عصبی می گذارد.

نحوه مصرف میرتازاپین 

این دارو در قالب قرص میرتازاپین و کپسول میرتازاپین وجود دارد. توصیه می شود قرص میرتازاپین را به همراه آب زیاد ببلعید و از خرد کردن، جویدن و له کردن آن خودداری کنید. این دارو را می توانید همراه با غذا یا به تنهایی مصرف کنید. معمولا طبق تجویز پزشک باید این دارو را یک بار در روز مصرف کنید پس سعی کنید ساعت مصرف میرتازاپین را قبل از خواب تنظیم کنید که اثرات خواب آلودگی آن، مشکلی ایجاد نکند.

دستور مصرف میرتازاپین را مطابق توصیه های پزشک دنبال کنید و به هیچ عنوان مقادیر بیشتر یا کمتر از این دارو را به صورت خودسرانه، مصرف نکنید. گاهی نیز این دارو به صورت قرص مکیدنی میرتازاپین وجود دارد که در این صورت آن را روی زبان خود قرار دهید و اجازه دهید در بزاق دهان حل شود. هنگام مصرف قرص مکیدنی نیازی به مصرف آب یا مایعات نیست.

با توجه به اینکه تاثیر رپیزاپین نسبت به بقیه دارو های ضد افسردگی سریع تر و بیشتر است، ممکن است تصور کنید علائم شما کاملا بهبود یافته و دیگر نیازی به قرص میرتازاپین ندارید. قطع میرتازاپین بدون مشورت پزشک می تواند با عوارض زیادی همراه باشد. پس اگر تصمیم به قطع آن دارید، با مشورت پزشک به صورت تدریجی دوز آن را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: افسردگی شدید دارم چیکار کنم؟ | رهایی از افسردگی شدید

شربت میرتازاپین

داروی میرتازاپین به صورت شربت نیز وجود دارد. مصرف شربت میرتازاپین باید با قاشق مخصوص درجه دار انجام شود تا بدانید که دقیقا مقدار مصرف چقدر است و دوز درست را استفاده کنید. به هیچ عنوان با قاشق های غذاخوری و معمولی سعی نکنید مقدار مصرف آن را تخمین بزنید و حتما قاشق مخصوص را تهیه کنید.

آمپول میرتازاپین

استفاده از این دارو به صورت تزریقی در قالب آمپول میرتازاپین معمولا رایج نیست. با این حال، در برخی پژوهش ها، آمپول میرتازاپین ۱۵ میلی گرم در درمان افسردگی تا حدودی اثربخش بوده است، اما عمدتا برای بیماران با علائم شدید که بستری هستند، استفاده می شود. با توجه به اینکه عوارض تزریق این دارو نسبت به مصرف خوراکی آن بیشتر است، تزریق آمپول میرتازاپین باید حتما تحت نظارت پزشک انجام شود.

بهترین زمان مصرف میرتازاپین

بهترین زمان مصرف میرتازاپین، شب قبل از خواب محسوب می شود. با توجه به اینکه یکی از عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی است و همچنین می تواند موجب افزایش کیفیت خواب شود، بهتر است قبل از خواب شبانه مصرف شود. در بیشتر موارد، پزشکان میرتازاپین را یک بار در روز تجویز می کنند. با این حال، اگر برای شما دو نوبت در روز تجویز شده است، ترجیحا دوز سبک تر را اول صبح و دوز سنگین تر را قبل از خواب شبانه، مصرف کنید.

قرص میرتازاپین

اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

اگر میرتازاپین را یکبار در روز مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کردید، بهتر است تا نوبت بعدی مصرف آن صبر کنید و سپس دوز بعدی را بخورید. به هیچ عنوان سعی نکنید دوز خود را برای جبران نوبت فراموش شده، دو برابر یا بیشتر کنید.

قطع ناگهانی میرتازاپین

قطع ناگهانی میرتازاپین می تواند با علائم ناخوشایندی مانند سرگیجه، استفراغ، تحریک پذیری، تعرق زیاد، احساس گیجی و گزگز کردن دست و پا همراه باشد. به دلیل اثربخشی سریع و بیشتر این دارو نسبت به بقیه داروهای ضد افسردگی، ممکن است تصور کنید درمان شده اید. با این حال باید بدانید که قطع ناگهانی هر داروی ضد افسردگی خطرناک است و باید تحت نظر متخصص، دوز میرتازاپین را به تدریج کاهش دهید.

از دست ندهید: ترک داروهای ضد افسردگی: علائم، مدت زمان ترک

مدت زمان اثر میرتازاپین

مدت زمان اثر میرتازاپین بر علائم افسردگی یا اضطراب، تقریبا بین ۱ تا ۲ هفته طول می کشد. داروی میرتازاپین از طریق مسیر گوارشی بدن جذب گردش خون می شود. این دارو حدودا ۲ ساعت پس از مصرف، بیشترین غلظت را در خون، خواهد داشت. با این حال، باید بدانید که ممکن است مدت زمان اثر برای برخی افراد بیشتر طول بکشد. نیمه عمر میرتازاپین بین ۲۰ تا ۴۰ ساعت محاسبه شده است. این یعنی خروج کامل این ماده از بدن بین ۱۰ تا ۱۶ روز طول می کشد. مدت زمان تاثیر قرص میرتازاپین و خروج آن از بدن به صورت تقریبی اعلام شده است و برای هر فرد با توجه به وزن، سن و متابولیسم او می تواند متفاوت باشد.

مطالعه بیشتر: علائم جسمی افسردگی و بیماری اعصاب

عوارض میرتازاپین

مصرف هر دارو با عوارض جانبی همراه است ولی باید بدانید عوارض مصرف رپیزاپین نسبت به بقیه دارو های اعصاب، کمتر است. عوارض رایج میرتازاپین عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • اضطراب
  • احساس گیجی
  • افزایش اشتها
  • خشکی دهان
  • یبوست

این عوارض با گذر زمان خفیف می شوند یا از بین می روند. اگر دارو را قبل از خواب مصرف کنید، عوارض آن کمتر بر شما تاثیر می گذارد. اگر هرکدام از عوارض رپیزاپین با گذر زمان تشدید شد یا بسیار آزاردهنده بود، با روانپزشک خوب در این مورد مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض داروهای ضد افسردگی و راه حل آن

عوارض جدی

برخی از عوارض قرص میرتازاپین، با اینکه نادر هستند، در برخی افراد دیده می شوند. در صورت تجربه این علائم بهتر است با پزشک خود برای مدیریت عوارض جانبی یا در صورت لزوم تغییر دارو، صحبت کنید. عوارض جدی میرتازاپین عبارتند از:

  • علائم مشابه آنفولانزا مانند تب، گلودرد، خشکی دهان، عفونت و …
  • درد در قفسه سینه
  • درد شدید معده یا کمر
  • تشنج
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • سردرد مزمن و مداوم
  • زرد شدن پوست یا چشم ها

یکی از جدی ترین عوارض مصرف میرتازاپین، سندروم سروتونین است. سندروم سروتونین یک واکنش ناسازگار بدن نسبت به افزایش مقدار سروتونین، است. نشانه های سندروم سروتونین شامل تحریک پذیری، توهم، هذیان، تب و لرز، تعرق زیاد، انقباض عضلات، اسهال و استفراغ می باشد. در صورت مشاهده این علائم پس از مصرف داروی میرتازاپین، هرچه سریع تر به اورژانس یا متخصص مراجعه کنید.

از دست ندهید: برای درمان افسردگی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ 

عوارض بلند مدت میرتازاپین

تاثیر قرص میرتازاپین در بلند مدت می تواند با عوارضی همراه باشد. گرچه وجود و شدت این علائم برای هر فرد متفاوت است، اما اگر این عوارض را تجربه می کنید، برای مدیریت آن ها با پزشک خود مشورت کنید. عوارضی که در نتیجه مصرف بلند مدت میرتازاپین ایجاد می شوند، عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • افزایش احتمال ابتلا به دیابت
  • اختلال خفیف در حافظه
  • کاهش میل جنسی
  • اختلال در نعوظ
  • یبوست مزمن

در نظر داشته باشید که عوارض طولانی مدت فقط برای تعداد کمی از افراد مصرف کننده به وجود می آیند. اگر در مورد این عوارض نگرانی دارید، می توانید برای کنترل و مدیریت آن ها از متخصص خود کمک بخواهید.

میرتازاپین یا رپیزاپین

قرص میرتازاپین چاق کننده است؟

بله، می توان گفت که قرص میرتازاپین چاق کننده است، زیرا مصرف قرص میرتازاپین اشتها را افزایش می دهد که در صورت عدم کنترل، می تواند منجر به افزایش وزن شود و چاق کننده باشد. بررسی های دانشمندان نشان داده است که مصرف قرص یا کپسول میرتازاپین در بیشتر افراد منجر به افزایش وزن خواهد شد. دلیل افزایش وزن ناشی از مصرف این دارو علاوه بر افزایش اشتها، این است که مصرف میرتازاپین ذخیره چربی در بدن را نیز افزایش خواهد داد.

میرتازاپین و ریزش مو

برخی از پژوهش ها نشان داده اند که مصرف قرص میرتازاپین یا رپیزاپین می تواند با تغییر رنگ مو و ریزش مو همراه باشد. با این حال، باید بدانید که ریزش مو در نتیجه مصرف میرتازاپین نسبتا نادر است. اگر در دوره درمان خود متوجه تغییراتی در رنگ مو یا ریزش موی خود شدید، برای ارزیابی و بررسی بیشتر به متخصص مراجعه کنید.

میرتازاپین و جوش

برخی نظرات در مورد قرص میرتازاپین، نشان دهنده نگرانی عموم از اثرات آن بر پوست و ایجاد جوش یا آکنه هستند. طبق بررسی های دانشمندان آکنه یا جوش در افرادی که این دارو را مصرف کرده بودند، گزارش نشده است. با این حال، اگر پس از مصرف داروی میرتازاپین دچار آکنه یا مشکلات پوستی شده اید، توصیه می کنیم برای ارزیابی بهتر به متخصص مراجعه کنید.

دوز میرتازاپین

این دارو در قالب قرص میرتازاپین ۷/۵ میلی گرم، ۱۵ میلی گرم، ۳۰ میلی گرم و ۴۵ میلی گرم وجود دارد. دوز اولیه این دارو با توجه به شدت علائم معمولا بین یک قرص میرتازاپین ۱۵ میلی گرم تا یک قرص میرتازاپین ۳۰ میلی گرم در روز تعیین می شود. همچنین دوز میرتازاپین در قرص های مکیدنی شامل ۱۵ میلی گرم، ۳۰ میلی گرم و ۴۵ میلی گرم می شود. دوز های میرتازاپین برای هر اختلال عبارتند از:

  • دوز برای درمان افسردگی: ابتدا با یک قرص میرتازاپین ۱۵ میلی گرم در روز آغاز می شود و با توجه به تاثیر این دوز بر علائم ممکن است دوز میرتازاپین را به صورت تدریجی افزایش دهند. مصرف بیشتر از ۴۵ میلی گرم (معمولا یک میرتازاپین ۱۵ میلی گرم در صبح و یک میرتازاپین ۳۰ در شب) در ۲۴ ساعت توصیه نمی شود.
  • دوز برای اختلال استرس پس از سانحه: در ابتدا با روزی یک عدد قرص میرتازاپین ۱۵ میلی گرم درمان آغاز می شود و پس از ۱ یا ۲ هفته تاثیر این دارو بررسی خواهد شد. در صورت لزوم، متخصص دوز آن را افزایش خواهد داد. حداکثر مقدار مصرف میرتازاپین برای اختلال پس از سانحه ۶۰ میلی گرم در روز محاسبه شده است.
  • دوز برای درمان اختلال بی خوابی: برای درمان اختلال بی خوابی ابتدا باید میرتازاپین ۱۵ میلی گرم در روز مصرف شود و در صورت لزوم پس از ۲ هفته، افزایش پیدا کند. حداکثر دوز پیشنهادی برای درمان بی خوابی ۴۵ میلی گرم در شبانه روز می باشد.

برای افزایش دوز میرتازاپین باید ابتدا تاثیر آن را بر علائم، با متخصص بررسی کنید. در نظر داشته باشید اطلاعات ذکر شده فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

 

اوردوز با میرتازاپین

داروی میرتازاپین نسبتا داروی ایمنی محسوب می شود و اگر طبق دستور پزشک مصرف شود، منجر به علائم ناخوشایند، نخواهد شد. با این حال مصرف مقادیر بسیار زیاد آن می تواند موجب علائمی مانند خواب آلودگی شدید، ضربان قلب بالا، غش کردن، احساس گیجی شدید و تنگی نفس شود. در صورتیکه شخصی این علائم را تجربه می کند بهتر است هرچه سریع تر او را به درمانگاه برسانید یا با اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت افسردگی ماژور و مینور چیست؟

تداخل دارویی میرتازاپین

مصرف برخی از دارو ها در حین دوره درمان با میرتازاپین می تواند منجر به تداخل دارویی شود. تداخل دارویی یعنی مصرف همزمان برخی دارو ها عوارض دارو را تشدید می کند یا منجر به ایجاد عوارضی ناخوشایند خواهد شد. تداخلات دارویی میرتازاپین عبارتند از:

  • سایمتیدین
  • دیازپام
  • ترامادول
  • تریپتوفان
  • دارو های آنتی بیوتیک مانند کلاریتومایسین، ریفامپین و تلیترومایسین
  • دارو های ضد قارچ مانند ایتراکونازول و کتوکونازول
  • دارو های ضدویروس مانند ایندیناویر، نلفیناویر، ریتوناویر و ساکویناویر
  • داروهای درمان اختلالات خلقی مانند لیتیوم، دارو های ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی
  • دارو های میگرن مانند سوماتریپتان،‌ ریزاتریپتان و ایموترکس
  • دارو های ضد تشنج مانند کاربامازپین و فنی توئین

قرص میرتازاپین

میرتازاپین و سرترالین

مصرف میرتازاپین و سرترالین به صورت همزمان در صورت تجویز پزشک و نظارت او، مانعی ندارد و با دوز های کنترل شده، تداخل دارویی نخواهد داشت. هر دو داروی میرتازاپین و سرترالین نوعی داروی ضد افسردگی هستند که بر مواد شیمایی در مغز تاثیر می گذارند. یکی از مهم ترین خطرات مصرف همزمان میرتازاپین و سرترالین، عارضه ای نادر به نام سندروم سروتونین است. اگر با مشورت و نظر پزشک این دو دارو را مصرف می کنید، نسبت به علائم سندروم سروتونین آگاه باشید و در صورت مشاهده آن ها به متخصص مراجعه کنید. مهم ترین علائم سندروم سروتونین عبارتند از: نوسان فشارخون، ضربان قلب بالا، بی قراری، توهم و تشنج.

میرتازاپین و الانزاپین

پژوهش ها نشان داده اند که میرتازاپین و الانزاپین با یکدیگر تداخل دارویی قابل ملاحظه ای ندارند و مصرف آن ها با یکدیگر در صورت تجویز پزشک، بلامانع است. این دو دارو نمی توانند بر متابولیسم یکدیگر تاثیر قابل توجهی بگذارند، پس می توان گفت در اکثر موارد، مصرف این دو دارو خطرناک نیست و عوارض جانبی شدید نخواهد داشت. با این حال، برای کاهش عوارض جانبی ناشی از تداخل دارویی، مصرف همزمان میرتازاپین و الانزاپین را تحت نظارت پزشک انجام دهید و دستورالعمل او را در مورد زمان و دوز مصرف با دقت دنبال کنید.

میرتازاپین و الکل

ترکیب میرتازاپین و الکل می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به عارضه های جدی شود. مصرف همزمان این دو ماده موجب تشدید عوارض هر کدام از آن ها شده و علائمی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه و اختلال در عملکرد جنسی شود. در برخی موارد ترکیب میرتازاپین و الکل خطر سوء مصرف هرکدام را افزایش می دهد و به این صورت می تواند موجب اعتیاد، سوء مصرف، اوردوز و حتی مرگ شود.

جایگزین میرتازاپین

برای درمان افسردگی یا اختلالات اضطرابی، دارو و روش های درمانی متنوعی وجود دارند. اگر به هر دلیلی عوارض و مصرف میرتازاپین، برایتان آزاردهنده است، با مشورت متخصص به روش های جایگزین فکر کنید. برخی از جایگزین های میرتازاپین عبارتند از:

مطالعه بیشتر: درمان افسردگی شدید در خانه | ۱۵ درمان خانگی بدون دارو

میرتازاپین در بارداری

مصرف میرتازاپین در اوایل بارداری معمولا عوارض خطرناکی نخواهد داشت؛ با این حال، برخی شواهد نشان می دهند که در برخی موارد مصرف میرتازاپین در اواخر بارداری منجر به مشکلات تنفسی نوزاد شده است. همچنین استفاده از این دارو در ماه آخر بارداری، ممکن است خونریزی پس از زایمان را در مادر، افزایش دهد. حتما قبل از مصرف این دارو در بارداری در مورد سوابق پزشکی و شرایط فردی خود با پزشک مشورت کنید.

میرتازاپین در شیردهی

مصرف میرتازاپین در شیردهی پس از تایید پزشک، مانعی ندارد؛ زیرا فقط بخش کمی از میرتازاپین از طریق شیر مادر، به کودک منتقل می شود. پس اگر نوزاد شما پس از بررسی های پزشک سالم تشخیص داده شد، می توانید تحت نظر متخصص، میرتازاپین را در دوران شیردهی مصرف کنید. اگر هنگام مصرف میرتازاپین در شیردهی متوجه علائمی در نوزاد مانند بی اشتهایی، خواب آلودگی و بی قراری شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

میرتازاپین در بارداری

موارد منع مصرف میرتازاپین

اگر در ۱۴ روز گذشته از مهارکننده های MAO یا مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، ترانیل سیپرومین و … استفاده کرده اید، از میرتازاپین استفاده نکنید. در صورتی که هر یک از موارد منع مصرف را تجربه کرده اید، قبل از مصرف میرتازاپین با متخصص در این مورد مشورت کنید. موارد منع مصرف میرتازاپین عبارتند از:

  • تعداد کم گلبول های سفید خون
  • گلوکوم (نوعی اختلال در چشم)
  • سابقه تشنج
  • سابقه افکار یا رفتار خودکشی
  • اختلال دو قطبی
  • سابقه مشکلات قلبی
  • سابقه سکته
  • کلسترول یا تری گلیسیرید بالا
  • فشارخون پایین
  • سح پایین سدیم در خون

بهترین راه برای اطمینان از بی خطر بودن مصرف هر داروی روانپزشکی این است که متخصص را از همه سوابق پزشکی و روانی خود مطلع سازید. 

 

نگهداری از میرتازاپین

داروی میرتازاپین یا رپیزاپین را در ظرف دربسته به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. بهتر است این دارو در دمای اتاق (بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد) باشد و در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار نگیرد. اگر تصمیم داشتید این دارو را دور بیاندازید، بهتر است به گونه ای این کار را انجام دهید تا در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار نگیرد.

از دست ندهید: ۱۲ ویتامین برای مقابله افسردگی: مکمل های غذایی مهم

نام تجاری میرتازاپین

میرتازاپین عمدتا در قالب قرص مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین نام های تجاری میرتازاپین عبارتند از:

  • قرص میرتازاپین
  • قرص رپیزاپین
  •  قرص رمرون
  •  قرص میرتاگر
  •  قرص زامرون
  •  قرص رمسیو
  •  قرص تازادپ

رمسیو یا میرتازاپین

سوالات متداول 

در این بخش به سوالات رایج شما در مورد میرتازاپین یا رپیزاپین می پردازیم.

آیا میرتازاپین اثربخش است؟

بله، میرتازاپین نرخ درمان و اثربخشی بالایی دارد، عوارض جانبی کمی دارد و به طور کلی در درمان افسردگی جزو روش های موفق دارودرمانی محسوب می شود.

آیا میرتازاپین از دیگر دارو های افسردگی بهتر است؟

با در نظر گرفتن برخی از ویژگی های منحصر به فرد میرتازاپین، می توان گفت از بقیه دارو های ضد افسردگی بهتر است. طول دوره درمانی این دارو کوتاه (بین ۶ تا ۱۲ هفته)، اثربخشی آن سریع تر و عوارض آن کمتر است. با این حال بهترین داروی ضد افسردگی برای هر فرد متفاوت است و باید با تشخیص پزشک داروی مناسب تجویز شود.

آیا میرتازاپین از سرترالین قوی تر است؟

بله، میرتازاپین از سرترالین قوی تر است و با دوز های یکسان، میرتازاپین، اثربخشی بیشتری دارد. با این حال، انتخاب بهترین دارو برای هر فرد باید با در نظر گرفتن سوابق پزشکی و فردی او توسط متخصص انجام شود.

آیا میرتازاپین میل جنسی را کم می کند؟

میرتازاپین نسبت به داروهای ضد افسردگی دیگر، کمتر باعث کاهش میل جنسی می شود. نرخ گزارش شده اختلالات جنسی ناشی از مصرف میرتازاپین، نسبتا ناچیز است.


منایع: NHS, medline, drugs, webmd, medicalnewstoday, healthdirect, drugbank, medscape, mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.