آیا علائم جسمی افسردگی را می‌شناسید؟ افسردگی را اغلب به عنوان یک بیماری روانی می‌شناسیم که هیچ علامت جسمی یا دردی از خود نشان نمی دهد. اما جالب است بدانید که امروزه متخصصان علم روان به این نتیجه رسیده‌اند که افسردگی هم درد دارد؛ و این در حالی است که همه ما افسردگی را با دردهای احساسی مثل غم، گریه و ناامیدی می‌شناسیم!

بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی با شکایت دردهای جسمی از ریشه روانی دردهای خود آگاه نیستند. در واقع با درمان افسردگی می‌توان بسیاری از علائم جسمی را هم درمان کرد. بدن ما با بروز علائم جسمی افسردگی به ما هشدار می‌دهد که چیزی در ذهن ما به درستی عمل نمی‌کند و احتمالاً باید آن را درمان کنیم.

همانطور که متوجه شدید افسردگی یک بیماری روانی جدی است و علاوه بر ذهن می‌تواند جسم را هم به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله ۷ نشانه جسمی افسردگی را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب

شایع‌ترین علائم جسمی افسردگی

این علائم عبارتند از:

  1. خستگی و سطح انرژی پایین
  2. کاهش آستانه تحمل درد
  3. کمردرد و سایر دردهای عضلانی
  4. سردرد افسردگی
  5. مشکلات بینایی یا کاهش دید
  6. معده درد و احساس ناراحتی در ناحیه شکم
  7. مشکلات گوارشی و اختلال در دفع

‌در ادامه، هر کدام از این علائم را شرح می‎دهیم.

 

۱. خستگی و سطح انرژی پایین

خستگی یکی از شایع‌ترین علائم جسمی در افسردگی است. همه ما گاهی در زندگی انرژی پایین و احساس کرختی صبحگاهی را تجربه می‌کنیم. روزهایی که آرزو می‌کنیم کاش می‌شد در رختخواب بمانیم و به جای سرکار رفتن تلویزیون تماشا کنیم. با اینکه یکی از تاثیرات استرس و اضطراب روی بدن خستگی است اما افسردگی هم می‌تواند باعث احساس خستگی و کمبود انرژی شود. تفاوت خستگی روزمره با خستگی ناشی از افسردگی این است که خستگی ناشی از افسردگی می‌تواند باعث عدم تمرکز، بیقراری و کاهش انگیزه هم بشود.

‌مطلب مرتبط: چرا همیشه خسته ام؟ ۱۶ علت خستگی و کمبود انرژی و درمان آن

علت عدم تمرکز این است که افراد افسرده خواب با کیفیتی ندارند. بی خوابی (Insomnia) و کیفیت پایین خواب شب در افراد افسرده باعث کرختی و خستگی صبحگاهی و به دنبال آن کاهش تمرکز می‌شود. اما از کجا بفهمیم علت خستگی، افسردگی است و بیماری دیگری مثل سرماخوردگی یا عفونت باعث آن نشده است؟ یک راه تشخیص خستگی افسردگی این است که علائمی مثل احساس غم، ناامیدی و لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره یا «آنهدونیا» (Anhedonia) هم با خستگی همراه می‌شوند.

‌‌‌

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین متخصصان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

مطلب مرتبط: سندروم خستگی مزمن و درمان آن چیست؟ علت ها و علائم

۲. کاهش آستانه تحمل درد

شاید اخیراً حس کرده باشید که تحمل هیچ دردی را ندارید یا بی دلیل احساس درد می‌کنید. اینجاست که علائم جسمی افسردگی بیشتر خود را نشان می‌دهند.

درد و افسردگی از دو جهت با هم در ارتباطند:

  1. افراد افسرده کمتر از سایرین تحمل درد را دارند.
  2. درد تاثیر بیشتر و قوی‌تری روی افراد مبتلا به افسردگی دارد.

رابطه علت و معلولی بین دردهای جسمی و افسردگی هنوز روشن نیست. اما در صورتی که به پزشک یا روانشناس مراجعه کردید مهم است که هر دو مشکل را با هم ارزیابی و درمان کنید.

جالب است بدانید که برخی مطالعات ثابت کرده‌اند انواع داروهای ضدافسردگی نه تنها می توانند افسردگی را درمان کنند بلکه در تسکین درد و افزایش آستانه تحمل آن هم موثرند.

علت افسردگی چیست؟ معرفی مهمترین دلایل افسردگی

۳. کمردرد و سایر دردهای عضلانی

ممکن است گاهی وقتی در محل کار یا دانشگاه و مدرسه حضور دارید پشت میز احساس ناراحتی و کمردرد کنید. استرس می‌تواند باعث بروز این دردها شود؛‌اما افسردگی هم بی تاثیر نیست. نحوه نشستن یا آسیب های احتمالی وارد شده به جسم هم عوامل دیگری هستند که در بروز کمردرد تاثیر دارند.

روانشناسان و روانپزشکان سال‌هاست که به ارتباط مشکلات روانی و دردهای مزمن باور دارند. برای مثال یک مطالعه نشان داده است که التهاب در بدن ممکن است بتواند سیگنال‌های مغزی را مختل کرده و در ایجاد افسردگی و نحوه درمان آن تاثیرگذار باشد.

مطالعه بیشتر: دردهای روان تنی (دردهای جسمی با منشا روانی) و درمان آن‌ها

۴. سردرد افسردگی

همه ما گاهی دچار سردرد می‌شویم. در واقع سردرد آنقدر شایع است که در اغلب موارد آن را جدی نمی‌گیریم. استرس کاری و تحصیلی یا بیخوابی می‌تواند باعث بروز سردرد شود؛ با اینحال سردرد همیشه ناشی از استرس نیست و ممکن است یکی از علائم افسردگی باشد.

برخلاف سردردهای غیرقابل تحمل میگرنی، سردرد افسردگی عملکرد فرد را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. سردردهای ناشی از افسردگی از نوع تنشی بوده و با احساس فشار خفیف اطراف ابروها همراه هستد.

این سردردها دوره‌ای هستند. یعنی ممکن است به طور موقتی به مسکن‌ها پاسخ دهند اما دوباره برمی‌گردند. گاهی سردردهای تنشی مزمن را می‌توان جزء علائم جسمی از وجود اختلال افسردگی اساسی هستند.

البته سردرد به تنهایی نمی‌تواند منشا روانی درد را تایید کند. افراد دچار افسردگی علائم دیگر افسردگی را مثل غم، بی قراری و کاهش سطح انرژی تجربه می‌کنند.

مطالعه بیشتر: مشکلات اضطراب و افسردگی در مبتلایان به میگرن

۵. مشکلات بینایی یا کاهش دید

یکی دیگر از علائم جسمی افسردگی اختلال در بینایی و تاری دید است. در مطالعه ای که روی هشتاد نفر انجام شده بود مشخص شد افراد افسرده در مشاهده تفاوت میان سفید و سیاه مشکل داشتند.

۶. معده درد و احساس ناراحتی در ناحیه شکم

یکی از واضح‌ترین علائم افسردگی انقباض، درد شکم و حالت تهوع است. افسردگی می‌تواند باعث التهاب سیستم گوارشی شود؛ به همین دلیل افراد با شکایت درد شکمی اغلب با تشخیص بیماری التهابی روده (IBD) یا سندرم روده تحریک پذیر درمان می‌شوند و از منشا روانی بیماری آن‌ها غفلت می‌شود.

۷. مشکلات گوارشی و اختلال در دفع

مشکلات گوارشی مثل اسهال یا یبوست می‌توانند آزاردهنده باشند. ویروس‌ها و مسمومیت غذایی از عواملی هستند که می‌توانند در دستگاه گوارش مشکل ایجاد کنند. اما می‌توان آن‌ها را جزو علائم جسمی افسردگی هم به حساب آورد.

اما مشکلات عاطفی مثل احساس غم، اضطراب، افسردگی و تلاطم افکار هم می‌توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شوند. بنابراین اگر همراه با این احساسات مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید بهتر است افسردگی و مشکل جسمی را به موازات هم درمان کنید.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانپزشک

 

مغز از طریق درد با انسان حرف می‌زند!

اگر صحبت کردن از احساساتی مثل غم، عصبانیت و شرم برایتان سخت است ممکن است این احساسات بخش‌های مختلف جسم را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر به مدت طولانی این علائم را تجربه می‌کنید بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید. (اگر برای یافتن یک روانپزشک خوب به راهنمایی احتیاج دارید می‌توانید از لیست روانپزشک‌های سایت پزشک خوب کمک بگیرید.)

افسردگی می‌تواند در اثر عوامل متعددی مثلسبک زندگی نامتعادل، ناکامی در حوزه‌های مختلف زندگی، روابط معیوب با افراد مهم زندگی، تجربه آسیب‌های روانی و استرس در کودکی، ژنتیک و به هم خوردن تعادل شیمیایی در مغز ایجاد شود. افراد مبتلا به افسردگی باید از رواندرمانی و دارودرمانی کمک بگیرند تا به طور کامل بهبود یابند.

بنابراین اگر علائم جسمی افسردگی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم در خود می‌بینید، با پزشک یا روانشناس خود درباره آن‌ها صحبت کنید. بررسی هر چه بیشتر این علائم به متخصص کمک می کند تا راحت‌تر نحوه درمان مناسب را تجویز کند.

مطلب مرتبط: افسردگی شدید دارم چیکار کنم؟ | رهایی از افسردگی شدید

‌منبع:

Healthline

«شما چه تجربه‎ای از دردهای جسمی و افسردگی دارید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.»