ارتباط میگرن و سلامت روان (اضطراب و افسردگی ناشی از میگرن)

​​​​​​​​​​​اگر شما از مبتلایان به میگرن هستید، خوب می‌دانید که حملات میگرنی چقدر رنج آور هستند: سردرد و حالت تهوع و پائین آمدن آستانه تحمل، تنها بخشی از مشکلاتی است که این بیماری ایجاد می‌کند.

میگرن علاوه بر سردرد میتواند باعث ایجاد اختلالات در سلامت روان افراد مبتلا نیز بشود و موقعیت های اجتماعی، عاطفی و کاری افراد را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

 اما با دانستن اینکه شما تنها نیستید،ممکن است کمی احساس راحتی کنید.

براساس گزارش آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، در ایالات متحده، ۱۱.۷ درصد از مردم حداقل یک حمله میگرنی در سال دارند. از میان مبتلایان به میگرن، تقریبا یک سوم در ماه سه یا چند حمله را تجربه می‌کنند و در حدود نیمی از موارد “حمله شدید” را در طول این اپیزودها گزارش می‌کنند.

تاثیرات میگرن بر سلامت روان

​​​​​​افرادی که مبتلا به میگرن هستند، بیشتر دچار مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌شوند.

در واقع، افرادی که با میگرن دست و پنجه نرم میکنند سه برابر بیشتر مستعد افسردگی هستند، به خصوص اگر حملات میگرن مکرر باشد. حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به میگرن مزمن نیز اضطراب دارند. شواهدی از همبودی میگرن با اختلال دو قطبی نیز وجود دارد.

در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که میگرن به طور چشمگیری بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که میگرن در سلامت روانی تاثیرات جدی به جا بگذارد.

به عنوان مثال،  هر روز صبح از خواب بیدار میشوید، فکر می‌کنید که آیا امروز هم دچار میگرن می‌شوم؟

​​​​​​​انواع اضطراب و راهکارهای درمانی

دلایل تاثیرات منفی میگرن بر سلامت روان

​​​​​​دانشمندان چند توضیح بالینی برای ارتباط بین میگرن و سلامت روانی ارائه کرده‌اند.

میگرن و بیماری‌های روانی اغلب رابطه سبب شناسی دو طرفه دارند به این معنی که هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که آیا میگرن به طور مستقیم بر سلامت روان شما تاثیر می‌گذارد و یا هر دوی این مشکلات توسط فرآیندهای مشابه ایجاد می‌شوند؟

میگرن و افسردگی

یک فرآیند محتمل: یکی از انتقال دهنده های عصبی در مغز به نام سروتونین، می‌تواند پایانه‌های عصبی را فعال کند و باعث شروع حملات میگرن شود. و در واقع، مصرف داروهای ضد افسردگی مثل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب نور اپی نفرین می‌تواند به جلوگیری از میگرن کمک کند.

یک فرایند محتمل دیگر: هورمون‌های جنسی زنانه، مانند استروژن، هم به ایجاد میگرن و هم به ایجاد افسردگی مرتبط هستند.

و نکته قابل توجه این است که بیماری میگرن به طور قابل توجهی در زنان شایع‌تر است و زنان دوتا سه برابر بیشتر از مردان از آن‌ رنج می‌برند.

مطالعات نشان می‌دهد که کاهش غلظت استروژن خون ممکن است باعث آغاز میگرن شود و در واقع، یائسگی و بارداری که هر دو سطوح استروژن را در خون افزایش می‌دهند، نقش محافظت کنندگی در برابر میگرن دارند.

با اینکه تاثیر استروژن بر خلق و خوی پیچیده است، اما شواهد زیادی وجود دارد که سطوح پایین آن می‌تواند باعث افسردگی شود.

​​​​​

مطالب بیشتر: علائم جسمی افسردگی | ۷ علامت که ثابت می‌کند افسردگی فقط بیماری روانی نیست! 

درمان اضطراب و افسردگی ناشی از میگرن

اگر شما هم از میگرن و هم از مشکلات سلامت روانی رنج می‌برید، هرچه سریع تر با یک متخصص حوزه سلامت روان، ملاقات کرده و در مورد تمام علائم خود صحبت کنید، چون روش های رواندرمانی و همچنین داروهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به هر دو مشکل شما یعنی میگرن و اضطراب و افسردگی کمک کنند.

– تغییرات سبک زندگی برای درمان میگرن

با اینکه هرگز نباید سعی کنید میگرن را بدون راهنمایی پزشک درمان کنید، اما عادت‌های خوب زندگی می‌توانند سردرد و سلامت ذهنی شما را بهبود بخشند به ویژه چون استرس یکی از شایع‌ترین محرک‌های میگرن است. کاهش استرس به نوبه خود، دفعات سردرد شما را کاهش می‌دهد.

یکی از بهترین روش های کاهش استرس انجام روزانه ی تکنیک های ذهن آگاهی یا همان مایندفولنس و مدیتیشن است.‏

– ​​​​​مدیتیشن

محققان دریافته اند که مبتلایان به میگرن ماده خاکستری کمتری در مغز خود دارند؛ ماده خاکستری کم‌تر می‌تواند سبب بروز بیشتر و بیشتر میگرن شود. اما مدیتیش می‌تواند ماده خاکستری شما را افزایش دهد. با اینکه مدیتیشن ممکن است یک درمان قطعی نباشد اما حتما می‌تواند به کاهش علائم میگرن شما کمک کند.

تکنیک های مایندفولنس برای کاهش استرس و علائم میگرن

دیگر روش ها شامل:

  • سالم خواری
  • ورزش مرتب
  • کاهش مصرف کافئین و الکل
  •  تمرین های مراقبت از خود

بنابراین، اگر استرس محرک میگرن شما باشد، با رعایت نکات بالا، به احتمال زیاد اپیزودهای کمتری را تجربه خواهید کرد. کاهش استرس به شدت برای کاهش اضطراب و افسردگی شما نیز مفید است.

البته توجه داشته باشد کنترل استرس چوب جادویی نیست. اگر با بیماری‌های روانی و میگرن دست و پنجه نرم می‌کنید، علاوه بر پزشک خود، حتما با یک درمانگر نیز صحبت کنید. زیرا می‌توانید استراتژی‌های حیاتی برای کاهش اضطراب و افسردگی خود را نیز یاد بگیرید. و اگر هم اکنون تحت درمان های روانشناختی هستید، لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی سردرد | ۱۸ راهکار ساده برای رهایی از سردرد 

نویسنده: میترا سیفان – روانشناس

لیست بهترین روانشناسان فردی در سراسر کشور

لیست بهترین روانپزشکان در سراسر کشور

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو از روانشناس و روانپزشک و سایر تخصص های حوزه َسلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید

​​​​​​​