دلایل مختلفی وجود دارد که یک فرد تصمیم به جدایی و تربیت فرزند به تنهایی را به عهده می‌گیرد. تک والدی نسبت به اینکه هر دو والد با هم زندگی کنند تفاوت‌های عمده‌ای دارد. کودکان تک والد ممکن است از همان کودکی وظایف و مسئولیت‌های بیشتری در خانه داشته باشند. تربیت فرزند به عنوان یک فرد تنها بدون داشتن همسر می‌تواند بسیار استرس‌زا و نگران کننده باشد. یک والد تنها همیشه باید خود به تنهایی از عهده همه مسئولیت‌ها برآید و همه تصمیم‌گیری‌های مهم به عهده تنها او می‌باشد. در این مقاله به بررسی تک والدی، مشکلات و فواید آن می‌پردازیم.

تعریف خانواده تک والد

خانواده‌های تک والد به معنای زندگی کردن یک والد و یک یا چند فرزند می‌باشد. در خانواده‌های تک والد، فرزند تحت سرپرستی یک والد قرار می‌گیرد و والد دیگر هیچ حمایتی را به فرزندان خود ارائه نمی‌دهد. تک والدی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. جدایی، مرگ و یا ترک دیگر والد می‌تواند منجر شود که کودک از او محروم شود.  چالش‌هایی که والدین مجرد با آن روبرو هستند با توجه به شرایط آن‌ها متفاوت است، اما تجارب مشترکی نیز وجود دارد که در بیشتر خانواده های تک والدی وجود دارد.

 

مشکلات خانواده‌های تک والدی

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از یکدیگر جدا شوند. در هر صورت، مشکلاتی که به عنوان تنها مراقب فرزند خود با آن روبه‌رو هستید بسیار زیاد است. فردی که به تنهایی از فرزندش نگهداری می‌کند ممکن است با مشکلات زیر روبه‌رو شود.

  • حفظ نظم و انضباط در هر زمینه‌ای در خانه می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. چراکه شما تنها هستید و به این دلیل فرزندان ممکن است با مشکلات رفتاری بسیاری مواجه شوند.
  • فرزند شما ممکن است به دیگر دوستانش به دلیل اینکه همراه با پدر و مادرش زندگی می‌کند احساس حسادت کند و همین امر می‌تواند او را به انزوا و تنهایی بکشاند.
  • ایجاد رابطه عاطفی جدید برای شما ممکن است دشوار باشد به خصوص اگر فرزند شما احساس حسادت و شکاک بودن را داشته باشد.
  • مسئولیت‌های مختلف تربیت فرزند، کارهای خانه و کسب درآمد، به شما وقت کافی برای رسیدگی به خود را نمی‌دهد. این امر موجب افزایش استرس و تنش، خستگی و فشار بیش از حد برای شما می‌شود و شما را بی حوصله و تحریک پذیر می‌کند و بر روابط و تعاملات شما با فرزندتان تاثیرات منفی دارد.
  • اینکه تنها فردی هستید که درآمد دارد می‌تواند منابع مالی شما را محدود کند.

 

مشکلات فرزندان تک والد

برخی از مشکلات مشترکی که کودکان در خانواده‌های تک والدی با آن روبرو هستند عبارت‌اند از:

  • دست تنها بودن مادر یا پدر ممکن است باعث شود که فرزند بیش از معمول به والد خود کمک کند و همین امر او را از معاشرت و بازی با همسالان و دوستان خود باز می‌دارد.
  • گاهی اوقات ممکن است کودکان نتوانند درک کنند که والدشان برای رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی به برقراری ارتباط عاطفی مجدد نیاز دارد و همین امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خانواده شود.
  • در خانواده‌هایی که والدین از هم جدا شده‌اند، کودک ممکن است به طور مداوم احساس کند که باید یکی از والدین خود را انتخاب کند. این امر بین زوج‌های طلاق گرفته‌ای که نسبت به هم رفتارهای خصمانه دارند بیشتر دیده می‌شود.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از مشاور کودک

 

آسیب شناسی خانواده‌های تک والدی

 

مشکلات مالی

بیشتر افرادی که به تنهایی فرزندشان را بزرگ می‌کنند با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل آن‌ها مجبورند ساعات بسیاری را دور از خانه کار کنند تا نیازهای مالی خود و فرزندشان را تامین کنند. البته تربیت فرزندان و اداره خانه نیز امری ضروری است. ممکن است فرزندتان برای انجام کاری از شما درخواست مادی داشته باشد اما شما به دلیل منابع محدود مالی که دارید نتوانید خواسته او را برطرف کنید. در نتیجه فرزندتان توانایی رسیدن به بسیاری از رویاهایش را نداشته باشد.

مطلب مرتبط: روانشناسی خانواده چیست؟ مفاهیم، اهمیت و اهداف و تحصیل در آن

رسیدگی نکردن به فرزندان

رسیدگی به فرزند می‌تواند مسئولیت شما را چند برابر کند. ساعات طولانی کار شما ممکن است باعث شود شما از عملکردهای مهم کودک خود غافل شوید. با وجود مشغله زیاد سعی کنید مقداری زمان را برای گذراندن وقت با فرزندانتان جدا کنید. همچنین سعی کنید برای خودتان نیز ارزش قائل شوید و کمی از وقتتان را برای خودتان بگذارید. هرچند هم که کم باشد می‌تواند تسکین دهنده شما باشد.

 

کودکان طلاق

اگر دلیل اینکه شما به تنهایی زندگی می‌کنید طلاق باشد، فرزندان شما با مشکلات روانی و عاطفی بسیاری دست و پنجه نرم خواهند کرد. آن‌ها سعی می‌کنند خود را با شرایط جدید وفق دهند و گاهی اوقات بین پدر و مادر می‌مانند. اگر شریک زندگی شما رابطه‌اش را به کلی با فرزندانش قطع کند، آن‌ها ممکن است به شدت آسیب ببینند و نتوانند هیچوقت این قضیه را فراموش کنند.

مطلب بیشتر: آثار و پیامدهای طلاق بر روی کودکان | چه مشکلاتی بر سر راه کودکان طلاق است؟

اگر متوجه شدید فرزندتان اختلال خواب دارد و یا در مدرسه با مشکلاتی روبه‌رو است و عملکردش پایین آمده است باید حتما به یک روانشناس کودک یا نوجوان مراجعه کنید. همچنین در این دوره باید با فرزندتان وقت بیشتری را بگذرانید.

مشکلات عاطفی

فرزند شما احتمالا با مشکلات اعتماد به نفس بخاطر محروم بودن از یک خانواده کامل دست و پنجه نرم کند. آن‌ها اکثرا به دنبال دریافت محبت از پدر یا مادر خود هستند که به خاطر مشکلات و مشغله زیاد از آن محروم مانده‌اند. بنابراین ممکن است آن‌ها در آینده نسبت به رابطه‌های عاطفی که با آن مواجه می‌شوند انتظارات پایینی داشته باشند و یا از شریک عاطفی‌شان انتظار محبت بیش از حد را داشته باشند. آن‌ها اکثرا خود را مقصر همه چیز می‌دانند.

آن‌ها دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. شاید جلوگیری از مقایسه برای شما کار سختی باشد اما به عنوان یک پدر یا مادر می‌توانید در بدست آوردن مجدد اعتماد به نفس به فرزندتان کمک کنید. مواردی مانند تشویق فرزندتان وقتی که کار خوبی انجام می‌دهد و دوست بودن با او می‌تواند به بازگردانی اعتماد به نفس او کمک کند. روش دیگر برای کمک به کودکان در ایجاد عزت نفس این است که به آن‌ها اجازه دهید در انجام کارها با برخی چالش‌ها روبه‌رو شود. معمولا افرادی که به تنهایی از فرزندشان نگهداری می‌کند وقتی فرزندشان با چالشی روبه رو می‌شوند سریعا اقدام می‌کنند و نمی‌گذارند فرزندشان آن کار را انجام دهد.

تک والدی

 

تنهایی

احساس تنهایی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که تک والدها با آن روبه‌رو هستند. آن‌ها نه تنها قادر نخواهند بود مشکلات خود را با همسر خود تقسیم کنند بلکه همچنین نمی توانند شادی‌های خود را تقسیم کنند. اگر پدر یا مادر به دلیل مرگ همسر مجرد باشند، تحمل انواع مسئولیت‌ها حتی سخت‌تر خواهد بود.

 

سخن آخر پزشک خوب

تک والدی شرایط بسیار سختی است و می‌تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. مشکلات عاطفی و مالی که در افرادی که به تنهایی از کودکانشان نگه‌داری می‌کنند بسیار بیشتر از سایر کودکان است. اگر چنین شرایطی را تجربه می‌کنید بهتر است هم خودتان و هم فرزندتان تحت نظر روانشناس قرار بگیرید. مراجعه به روانشناس می‌تواند تاثیرات بسزایی هم برای خود شما و هم فرزندانتان داشته باشد.

منابع

momjunction

 


در صورت نیاز می توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان به صورت اینترنتی وقت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از مشاور نوجوان