تست افسردگی بک یا پرسشنامه افسردگی بک (BDI) یک پرسشنامه ۲۱ سوالی است و یکی از تست‌ های روانشناسی پرکاربرد برای سنجش میزان و شدت افسردگی است. پرسشنامه افسردگی بک یک پرسشنامه خود گزارشی است که برای اندازه گیری شدت افسردگی استفاده می شود. تست افسردگی توسط دکتر آرون تی بک، توسعه داده شد و در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. هر یک از ۲۱ گویه این تست روانشناسی افسردگی با یکی از علائم افسردگی ارتباط دارد.

نسخه فعلی آزمون افسردگی برای افراد بالای سیزده سال طراحی شده است و شامل آیتم‌هایی مرتبط با علائمی مثل بی قراری، نا امیدی، عذاب وجدان یا احساس خود تخریبی و علائم فیزیکی مثل خستگی از دست دادن وزن و کاش میل جنسی است.

افسردگی چیست؟

افسردگی جز اختلالات خلقی طبقه‌بندی شده است که با احساس فقدان، خشم و غم همراه است. این اختلال روانی باعث مختل شدن بسیاری از فعالیت‌های روزمره فرد می‌شود. احساس غمگینی طولانی مدت، بی‌علاقگی به اموری که سابقا لذت بخش بودند، کاهش تمرکز و خستگی بیش از حد از جمله نشانه‌های افسردگی است. این اختلال روانی احساسات، افکار و رفتار فرد را عوض می‌کند و با مشکلات هیجانی و جسمی همراه است.

انواع تست افسردگی

تست‌های مختلفی برای تشخیص اختلال افسردگی مانند مقیاس افسردگی مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک (CES-D) و مقیاس رتبه بندی افسردگی همیلتون (HAM-D) وجود دارد. یکی معروف ترین تست های افسردگی، تست افسردگی بک است. در طی انجام تست‌های افسردگی، روانشناس یا متخصص مربوطه با بررسی علائم و پرسیدن سوالاتی درباره خلق و خو، اشتها، الگوی خواب، سطح فعالیت و افکار  فرد، علائم اختلال را شناسایی می‌کند. همچنین با انجام تست‌های استاندارد افسردگی توسط مراجع، متخصص مربوطه شدت اختلال افسردگی فرد را شناسایی می‌کند.

تاریخچه تست افسردگی

تست افسردگی بک اولین بار در سال ۱۹۶۱ توسط آرون بک، روانپزشکی که پدر درمان شناختی در نظر گرفته می شود، منتشر شد. آزمون افسردگی بک برای اندازه گیری شدت افسردگی و همچنین به عنوان ابزاری برای غربالگری افسردگی طراحی شده است.

BDI اولیه شامل ۲۱ آیتم بود که هر کدام با یک علامت افسردگی مطابقت داشت. دکتر بک و همکارانش دریافتند که پرسشنامه افسردگی بک از اعتبار خوبی برخوردار است. BDI به طور گسترده در مطالعات تحقیقاتی و عملکرد بالینی استفاده شده است.

در سال ۱۹۹۶، پرسشنامه افسردگی بک مورد بازنگری قرار گرفت تا شامل موارد اضافی و منعکس کننده تغییرات در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) باشد. تست افسردگی اصلاح شده، معروف به BDI-II، پرکاربردترین نسخه پرسشنامه است.

تست رورشاخ چیست؟ ۱۰ کارت آزمون رورشاخ با تفسیر و نمره گذاری

دکتر آرون تی بک، تست افسردگی بک

 

تست افسردگی بک چیست؟

تست افسردگی بک یکی از تست‌های روانشناسی پرکاربرد، برای سنجش میزان و شدت افسردگی است. این تست افسردگی یک پرسشنامه ۲۱ سوالی است که نسخه فعلی آن برای افراد بالای سیزده سال طراحی شده است و شامل آیتم‌های مرتبط با علائمی چون بی قراری، نا امیدی، عذاب وجدان یا احساس خود تخریبی و علائم فیزیکی است.

 هر سوال تست افسردگی بک دارای حداقل ۴ جواب است که شدت ویژگی‌های فرد را مشخص می‌کند. برای مثال:

  • من احساس غم نمی‌کنم.
  • من احساس غم می‌کنم.
  • من همیشه غمگینم و نمی‌توانم از این حس بیرون بیایم.
  • من آنقدر غمگینم که نمی‌توانم آن را تحمل کنم.

وقتی تست علائم افسردگی امتیازدهی می‌شود، به هر پاسخ او ارزشی بین ۰ تا ۳ داده می‌شود و در نهایت جمع امتیازات فرد با کلید تست مقایسه می‌شود تا شدت افسردگی او تعیین شود. اعداد زیر  مشخص کننده شدت افسردگی در افراد است:

  • افسردگی خیلی خفیف: امتیاز ۰ تا ۱۰
  • افسردگی خفیف: امتیاز ۱۱ الی ۱۶
  • افسردگی متوسط: امتیاز ۱۷ الی ۲۰
  • به نسبت افسرده: امتیاز ۲۱ تا ۳۰
  • افسردگی شدید: امتیاز ۳۱ تا ۴۰
  • افسردگی بیش از حد: امتیاز ۴۰ به بالا

تست افسردگی بک برای تشخیص افسردگی

‌مقیاس های تست افسردگی بک

مقیاس های پرسشنامه افسردگی بک به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • علائم جسمی (فیزیکی)
  • علائم عاطفی (هیجانی)
  • علائم شناختی
  • علائم نباتی (به تغییرات در الگوهای خواب و اشتها اشاره دارد)

محدودیت های پرسشنامه افسردگی بک

محققان چندین محدودیت بالقوه استفاده از پرسشنامه افسردگی بک در اندازه گیری افسردگی را شناسایی کرده اند. در نسخه‌های جدید تست بک محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال نسخه BDI-II  تست افسردگی بک مانند سایر تست‌های افسردگی با مشکلاتی همراه است؛ چرا که فرد در این تست می‌تواند علائم اختلال خود را کمتر از حالت واقعی نشان دهد یا درباره آن‌ها اغراق کند.

در واقع در تمامی پرسشنامه‌های روانشناسی نحوه پاسخ فرد به تست‌ها بر امتیاز نهایی اثرگذار است. جالب است بدانید اگر از فردی خواسته شود که تست افسردگی خود را در حضور سایر افراد در یک محیط کلینیکال پر کند، توقعات اجتماعی او باعث ایجاد پاسخ‌های متفاوتی می‌شود.

همچنین در افراد دارای بیماری‌های جسمی، برخی علائم فیزیکی مانند خستگی مشابه به علائم افسردگی خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود که فرد این ویژگی را به پای افسردگی خود بگذارد. اما جالب است بدانید برای حل مشکل پیشین، نسخه جدید تست علائم افسردگی، از علائم فیزیکی مستقل است تا فرد علائم بیماری و اختلال افسردگی خود را با یکدیگر اشتباه نگیرد. در واقع برخلاف تست اولیه بک، نسخه جدید دیدگاه صفر و یکی دارد و نتیجه آن تنها به «افسرده» یا «عدم ابتلا به افسردگی» ختم می‌شود.

در اینجا برخی از محدودیت های پرسشنامه افسردگی بک آورده شده است:

  • تست افسردگی بک یک معیار خود گزارشی است: این بدان معناست که بر درک خود فرد از علائم خود متکی است. همه افراد افسردگی را به یک شکل تجربه نمی کنند و برخی افراد ممکن است در گزارش دقیق علائم خود با مشکل مواجه شوند
  • پرسشنامه افسردگی بک فقط علائم افسردگی را ارزیابی می کند: سایر عوامل مهم مانند سابقه خانوادگی یا استعداد ژنتیکی را ارزیابی نمی کند
  • آزمون افسردگی بک یک اندازه گیری ثابت است: این بدان معنی است که تغییرات علائم در طول زمان را در نظر نمی گیرد.۱۰
  • تست افسردگی بک مختص هیچ فرهنگ خاصی نیست: یعنی ممکن است در اندازه گیری افسردگی در افراد از فرهنگ های مختلف به اندازه کافی دقیق نباشد

کاربرد تست افسردگی بک

همانطور که در بخش‌های بالا هم بیان کردیم، افسردگی یک اختلال روانی شایع است که دارای علائمی چون خلق و خوی پایین و عدم علاقه به انجام برخی کارها است. محققان و دانشمندان زیادی برای تشخیص راحت‌تر این اختلال، روش‌ها و آزمون‌های زیادی را بررسی کردند که یکی از این روش‌ها، تست افسردگی بک است. این آزمون مختص افراد بالای ۱۳ سال است که در تسهیل تشخیص افسردگی بسیار موثر است و با کمک تفسیر دقیقی که دارد به روند بهبود اختلال سرعت می‌بخشد.

تست روانشناسی افسردگی برای اندازه گیری شدت افسردگی استفاده می شود. می توان از آن برای غربالگری افسردگی و نظارت بر روند درمان استفاده کرد. تست افسردگی بک جایگزین تشخیص متخصص نیست، اما می تواند به روانشناسان در تشخیص کمک کند. تست افسردگی همچنین می تواند برای نظارت بر روند درمان استفاده شود. کاهش نمرات در طول زمان نشان می دهد که علائم فرد در حال بهبود است.

سایر تست های روانشناسی آنلاین پزشک خوب را از دست ندهید

تست افسردگی بک نسخه IA

نسخه IA تست افسردگی بک، در واقع یک بازنگری از تست اصلی بک است که در دهه ۱۹۷۰ توسط آرون بک توسعه داده شد. این نسخه با ایجاد تغییراتی در گزینه‌های تست اصلی، از پاسخ دهندگان می‌خواهد تا احساس خود را نسبت به برخی امور در طی دو هفته گذشته ثبت کنند. اما این تست شامل ایراداتی بود، برای مثال تنها ۶ تا ۹ معیار استاندارد افسردگی را نشانه می‌گرفت؛ به همین دلیل نسخه BDI-II تست بک تهیه شد.

تست افسردگی بک BDI-II

 نسخه BDI-II  تست افسردگی بک در سال ۱۹۹۶ مطابق با استانداردهای انجمن روانشناسی آمریکا ایجاد شد. این نسخه با ایجاد تغییراتی در آیتم‌های نسخه اصلی تهیه شده است که نسبت به نسخه IA  بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. نسخه BDI-II تست بک نیز شامل ۲۱ سوال است که هر سوال امتیازی بین ۰ تا ۳ دارد که بصورت زیر است.

  • افسردگی اندک: امتیاز ۰ تا ۱۳
  • افسردگی خفیف: امتیاز ۱۴ تا ۱۹
  • افسردگی متوسط: امتیاز ۲۰ تا ۲۸
  • افسردگی شدید: امتیاز ۲۹ تا ۶۳

امتیاز بالای ۶۳ نشان دهنده افسردگی بسیار شدید است.

برای مراجعه به یک روانشناس خوب برای افسردگی کلیک کنید

تاثیرات تست افسردگی بک

توسعه نسخه تست روانشناسی افسردگی، اتفاق بسیار مهمی در علم روانشناسی و روانپزشکی بوده؛ چرا که این تست باعث ایجاد تحولی عظیم در دیدگاه متخصصان حرفه سلامت و روان، نسبت به افسردگی شده است.

تست افسردگی بک به عنوان ابزاری عددی برای ارزیابی شدت افسردگی افراد در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که این تست برای سنجش عمق افسردگی طراحی شده؛ می‌تواند تغییرات افراد را در طول زمان بسنجد و روش‌های درمانی هدفمندی را برای درمان افراد ارائه دهد. همچنین جالب است بدانید این تست به زبان‌های مختلف فارسی، عربی، چینی، ژاپنی و زبان‌های اروپایی ترجمه شده است.

تست افسردگی چقدر قابل اعتماد است؟

تست افسردگی بک پایایی و اعتبار خوبی دارد. پایایی آزمون-بازآزمایی BDI-II از ۰.۷۳ تا ۰.۹۲ متغیر است، که به این معنی است که نمرات در طول زمان ثابت هستند. همسانی درونی ۰.۹ بود، به این معنی که گویه‌های پرسشنامه به یکدیگر مرتبط هستند و ساختار یکسانی را اندازه‌گیری می‌کنند.

پرسشنامه افسردگی بک همچنین دارای اعتبار همگرا و تمایز خوبی است. روایی همگرا به این معنی است که پرسشنامه افسردگی بک با سایر معیارهای افسردگی، مانند PHQ-9 همبستگی زیادی دارد. اعتبار تمایز به این معنی است که تست افسردگی بک با معیارهای سایر علائم روانپزشکی مانند اضطراب ارتباط زیادی ندارد.

همچنین بخوانید: تست اضطراب بک

نتیجه تست افسردگی بک

این تست تا به امروز در بین روانشناسان و مردم بیشترین استفاده را در تشخیص شدت افسردگی داشته و در دو نسخه IA  و BDI-II  طراحی و ارائه شده است. در واقع این پرسشنامه در مقایسه با سایر تست‌های تشخیص افسردگی، به عنوان بهترین گزینه انتخاب شده که دارای ۲۱ سوال است و علائم جسمی، رفتاری و شناختی افراد را اندازه‌گیری می‌کند. تست افسردگی بک با تفسیر کامل حالات و روحیات فرد، میزان افسردگی او را مشخص کرده و به هر فرد یک نمره دقیق اختصاص می‌دهد.

اگر در مورد سطح افسردگی خود نگران هستید، مهم است که علائم خود را با یک متخصص سلامت روان در میان بگذارید. پرسشنامه افسردگی بک می تواند ابزار مفیدی برای ارزیابی سطح پریشانی شما باشد، اما نباید به عنوان جایگزینی برای کمک حرفه ای استفاده شود. منابع زیادی برای کمک به شما وجود دارد.

انجام تست آنلاین بک در وبسایت پزشک خوب

گسترش بستر وب و اینترنت همواره شامل حال دنیای روانشناسی، روانپزشکی و پزشکی قرار گرفته و کار ما را برای انجام بسیاری از تست‌های روانشناسی و روانپزشکی راحت کرده است. خبر خوب این است که پزشک خوب قابلیت انجام تست افسردگی بک آنلاین را به وبسایت خود اضافه کرده است. هر فرد مشکوک به افسردگی با انجام آنلاین تست بک می‌تواند در مسیر تشخیص شدت اختلال خود گام بردارد. اگر شما از جمله افراد مشکوک به اختلال افسردگی هستید؛ از انجام تست افسردگی بک آنلاین، غافل نشوید و همین حالا اقدام کنید. شما می توانید از طریق بهترین روانشناسان پزشک خوب این تست را به صورت انلاین انجام دهید.

سوالات متداول

افسردگی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

افسردگی جز اختلالات خلقی طبقه‌بندی شده است که با احساس فقدان، خشم و غم همراه است. این اختلال روانی باعث مختل شدن بسیاری از فعالیت‌های روزمره فرد می‌شود. احساس غمگینی طولانی مدت، بی‌علاقگی به امور مورد علاقه، کاهش تمرکز و خستگی بیش از حد از جمله نشانه‌های افسردگی است.

آیا روشی برای شناسایی اختلال افسردگی وجود دارد؟

بله، تست‌های مختلفی برای تشخیص اختلال افسردگی وجود دارد که یکی از آن‌ها تست افسردگی بک است. در طی انجام تست روانشناسی افسردگی، روانشناس یا متخصص مربوطه با بررسی علائم و پرسیدن سوالاتی درباره خلق و خو، اشتها، الگوی خواب، سطح فعالیت و افکار  فرد، علائم مراجع را شناسایی می‌کند.

تست افسردگی بک چیست؟

تست افسردگی بک یکی از تست‌های روانشناسی پرکاربرد، برای سنجش میزان و شدت افسردگی است. این تست افسردگی یک پرسشنامه ۲۱ سوالی است که نسخه فعلی آن برای افراد بالای سیزده سال طراحی شده است و شامل آیتم‌های مرتبط با علائمی چون بی قراری، نا امیدی، عذاب وجدان یا احساس خود تخریبی و علائم فیزیکی است.

آیا تست افسردگی بک محدودیتی دارد؟

بله، نسخه BDI-II تست افسردگی بک مانند سایر تست‌های افسردگی با مشکلاتی همراه است؛ چرا که فرد در این تست می‌تواند علائم بیماری خود را کمتر از حالت واقعی نشان دهد یا درباره آن‌ها اغراق کند. اما جالب است بدانید برای حل مشکل پیشین، نسخه جدید تست BDI بک از علائم فیزیکی مستقل است تا فرد علائم بیماری و اختلال افسردگی خود را با یکدیگر اشتباه نگیرد.

منابع: verywellmind