شخصیت یک مفهوم پیچیده برای تعریف دقیق است، و این هم در تعداد تئوری های شخصیتی موجود و هم عدم اجماع بین روانشناسان شخصیت منعکس می شود. همه افراد مجموعه‌ای از صفات و تجربیات دارند که آنها را منحصر به فرد می‌کند، اما به طور همزمان نشان می‌دهد که برخی از ویژگی‌های قابل تعمیم یا متمایز ذاتی در همه انسان‌ها وجود دارد. تست های شخصیت شناسی اغلب برای به دست آوردن بینشی در مورد اینکه افراد چه کسانی هستند و انگیزه آنها چیست استفاده می شود. در این مطلب به معرفی بهترین تست شخصیت شناسی می پردازیم.

شخصیت چیست؟

کلمه شخصیت یا personality از کلمه لاتین persona گرفته شده است که به ماسکی نمایشی اشاره دارد که توسط اجراکنندگان برای ایفای نقش یا پنهان کردن هویت آنها استفاده می شود. شخصیت چیزی است که ما هر روز به طور غیررسمی ارزیابی و توصیف می کنیم. وقتی در مورد خود و دیگران صحبت می کنیم، اغلب به ویژگی های مختلف شخصیت یک فرد اشاره می کنیم.

شخصیت، الگوها و ویژگی های نسبتا ثابت و منحصر به فرد از افکار، احساسات، نگرش ها و رفتارهایی است که فرد را از دیگران متمایز می کند. محصولی از زیست شناسی و محیط زیست است و در طول زندگی نسبتاً ثابت می ماند. به عنوان مثال، ممکن است از فردی به عنوان ماجراجو، مهربان یا بد خلق یاد کنیم. روانشناسان وقتی شخصیت را ارزیابی می کنند، در سطحی منظم و علمی تر، تقریباً همین کار را انجام می دهند.

شخصیت شناسی چیست؟ معرفی روانشناسی شخصیت و تئوری های آن

بهترین تست شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی چیست؟

در روانشناسی، ما علاقه مند به درک این هستیم که چگونه صفات و ویژگی هایی که افراد دارند در کنار هم قرار می گیرند و تا چه حد این ویژگی ها در افراد و درون افراد متفاوت است. تست شخصیت، نوعی تست روانشناسی و ابزاری است که برای ارزیابی شخصیت انسان استفاده می شود.  تست های شخصیت شناسی برای استخراج اطلاعاتی سیستماتیک در مورد انگیزه ها، ترجیحات، علایق، ویژگی های عاطفی و سبک تعامل با افراد و موقعیت ها طراحی شده اند.

برخی از بهترین تست های شخصیت شناسی از متقاضیان می‌خواهد تا سطح موافقت خود را با مجموعه‌ای از عباراتی که برای اندازه‌گیری جایگاه آنها در مورد ویژگی‌های شخصیتی نسبتاً پایدار طراحی شده است، رتبه‌بندی کنند. از تست های شخصیت شناسی می توان برای کمک به روشن شدن تشخیص بالینی، راهنمایی مداخلات درمانی و کمک به پیش بینی نحوه واکنش افراد در موقعیت های مختلف مانند استخدام استفاده کرد.

بهترین تست هوش چیست؟ معرفی معتبرترین تست هوش

تاریخچه تست های شخصیت شناسی

در حدود سال ۴۶۰ قبل از میلاد، بقراط پیشنهاد کرد که انسان ها دارای شخصیتی هستند، شخصیتی که از چهار خلق و خوی متمایز تشکیل شده است. یکی از اولین اشکال تست شخصیت، معروف به فرنولوژی، در اواخر قرن ۱۸ ظهور کرد و در قرن نوزدهم رایج شد. این رویکرد شامل اندازه گیری برجستگی های روی جمجمه انسان بود که سپس به ویژگی های شخصیتی خاصی نسبت داده می شد.

بعدها، روانشناسان شروع به تلاش برای تعیین تعداد ویژگی های شخصیتی مختلف کردند. به عنوان مثال، گوردون آلپورت پیشنهاد کرد که بیش از ۴۰۰۰ ویژگی شخصیتی وجود دارد. روانشناس ریموند کتل از یک تکنیک آماری به نام تحلیل عاملی استفاده کرد تا این فهرست را به ۱۶ عامل شخصیتی مختلف کاهش دهد، در حالی که هانس آیزنک این فهرست را به سه عامل کاهش داد.

 اما تست شخصیت تا پس از جنگ جهانی اول در دهه ۱۹۰۰ و پدید آمدن برگه داده های شخصی وودورث که برای ارزیابی آسیب های روانی در سربازان بازگشته استفاده می شد وجود نداشت. در همان زمان، تست شخصیت دیگری که محبوبیت پیدا کرد، تست لکه جوهر روانکاو هرمان رورشاخ بود، که بیشتر به عنوان تست لکه های رورشاخ شناخته می شود.

از سال ۱۹۰۰ تست های شخصیت، ارزیابی های شخصیتی و نظریه های شخصیت انسان به شدت افزایش یافته است. امروزه، طیف گسترده ای از تست های شخصیت رایج شده اند و اغلب بر اساس نظریه های خاص سیستم های شخصیت هستند.

روانشناسی رنگ چیست؟ معنی رنگ ها در روانشناسی

انواع تست های شخصیت شناسی

تست های شخصیت چگونه کار می کنند؟ تست شخصیت برای برانگیختن پاسخ‌هایی از شرکت‌کنندگان در مورد رفتارها، ترجیحات، پاسخ‌های عاطفی، تعاملات و انگیزه‌هایشان به منظور ارزیابی ویژگی‌ها و الگوهای شخصیتی طراحی شده است. دو نوع اساسی از آزمون های شخصیت وجود دارد: تست های عینی یا خود گزارش دهی و آزمون های فرافکن یا ذهنی. تست های شخصیت شناسی خودگزارش‌دهی شامل این است که آزمون‌دهندگان سؤالات را بخوانند و سپس ارزیابی کنند که سؤال یا بیانیه چقدر در مورد آنها صدق می‌کند. یکی از معروف ترین تست های شخصیت خودگزارش‌دهی، تست MMPI است. تست های فرافکن شامل ارائه یک تصویر، شی یا سناریوی مبهم به آزمون شونده و سپس درخواست از آنها برای ارائه تفسیر خود از مورد آزمون است. یکی از نمونه های شناخته شده تست فرافکن، تست لکه جوهر رورشاخ است. بزرگترین مزیت موجودی های خودگزارش دهی این است که می توان آنها را استاندارد کرد و از هنجارهای تعیین شده استفاده کرد. اجرای تست های خودگزارش دهی نیز نسبتاً آسان است و پایایی و اعتبار بسیار بالاتری نسبت به تست های فرافکن دارند. از سوی دیگر، آزمون‌ های فرافکن اغلب در محیط‌های روان‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به درمانگران اجازه می‌ دهند تا به سرعت اطلاعات عمیقی در مورد یک مراجع جمع‌آوری کنند.

کاربرد تست های شخصیت شناسی

تست های شخصیت به دلایل مختلفی می توانند مفید باشند. این تست ها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد خودتان بیشتر بدانید و نقاط قوت و ضعف خود را بهتر درک کنید. دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است تست شخصیت بدهد. بهترین تست های شخصیت شناسی برای اهداف مختلفی انجام می شود، از جمله:

  • ارزیابی نظریه ها
  • ارزیابی اثربخشی درمان
  • تشخیص مشکلات روانی
  • نگاهی به تغییرات شخصیتی
  • غربالگری نامزدهای شغلی

تست های شخصیت شناسی معروف گاهی در محیط‌های قانونی برای انجام ارزیابی خطر، ایجاد شایستگی، و در اختلافات مربوط به حضانت کودک استفاده می‌شوند. سایر جاهایی که ممکن است از آزمون شخصیت استفاده شود، مدرسه، مشاوره شغلی، مشاوره ازدواج و آزمون استخدامی است.

نکات انجام تست شخصیت

در اینجا راهکارهایی آمده است تا نتایج شما بهترین بازتاب شخصیت شما باشد، اولین پاسخ شما احتمالاً دقیق ترین بازتاب احساس شما در مورد سوالات یک آزمون شخصیت شناسی است. هنگام انجام یک تست شخصیت شناسی معتبر، بهتر است این نکات را رعایت کنید:

  1. صادقانه پاسخ دهید: تحریف نتایج بهترین تست های شخصیت شناسی بسیار دشوار است، با این حال ممکن است بخواهید خود را بهتر یا بدتر نشان دهید. اگر صادقانه پاسخ ندهید، پاسخ های شما به شکل نتایج به هم ریخته به نظر می رسد.
  2. سعی کنید خیلی پاسخ های “نه موافقم نه مخالفم” ندهید: چرا که تعیین اینکه واقعاً چه چیزی را دوست دارید برای مجری آزمون دشوار می شود.
  3. آرام باشید و زیاد فکر نکنید: از استرس یا اضطراب خودداری کنید زیرا می تواند بر پاسخ های شما تأثیر بگذارد. از فکر کردن بیش از حد به پاسخ های خود بپرهیزید، زیرا ممکن است به پاسخ های نادرست منجر شود. در عوض، به غرایز خود تکیه کنید و به خود اعتماد کنید.

بهترین تست شخصیت شناسی کدام است؟

تعداد زیادی از بهترین تست های شخصیت شناسی مثل نئو، میلون، mbti و… وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، تعیین اینکه کدام یک برای شما مناسب است یا بهترین تست شخصیت شناسی جهان کدام است، می تواند دشوار باشد. برخی بر ارزیابی سبک ارتباطی شما تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به هوش هیجانی، رفتار و موارد دیگر توجه کنند. در اینجا، ما فهرستی از بهترین تست شخصیت شناسی گردآوری کرده‌ایم:
  1. تست شخصیت mbti
  2. تست نئو (neo)
  3. تست شخصیت شناسی mmpi
  4. تست شخصیت کتل (۱۶FP)
  5. تست هارتمن
  6. تست انیاگرام
  7. تست میلون (MCMI)
  8. تست دیسک (DISC)
  9. تست طرحواره یانگ
  10. تست هگزاکو (HEXACO)
  11. تست گاستون برژه

تست شخصیت mbti

بسیاری از ما در مورد تست شخصیت شناسی mbti شنیده‌ایم. تست mbti یا مایرز-بریگز یکی از محبوب ترین و معروف ترین تست های شخصیت شناسی و از نظر برخی جزو بهترین تست های شخصیت شناسی است. هم مایرز و هم بریگز مجذوب نظریه یونگ در مورد انواع تیپ های شخصیتی بودند و متوجه شدند که این نظریه می‌تواند کاربردهایی در دنیای واقعی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، آنها شروع به تحقیق و توسعه شاخصی کردند که می‌توان از آن برای درک تفاوت‌های فردی استفاده کرد.

مایرز و بریگز معتقد بودند که با کمک به مردم برای درک خود، می توانند به مردم کمک کنند تا مشاغلی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با تیپ شخصیتی آنها سازگار است و زندگی سالم تر و شادتری داشته باشند. تست mbti یک کد شخصیت از ۱۶ ترکیب ممکن را در اختیار افراد قرار می دهد. MBTI شامل ۸۷ سوال است که هدف آن سنجش یک فرد در چهار بعد مختلف شخصیت است:

  • درونگرایی/برونگرایی
  • حسی/شهودی
  • منطقی/احساسی
  • قضاوت گرا/پذیرا

هدف تست MBTI این است که به پاسخ دهندگان اجازه دهد تا شخصیت خود را از جمله علایق، نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی احتمالی، و سازگاری با افراد دیگر کشف و درک کنند. هیچ تیپ شخصیتی بهتر از دیگری نیست. این ابزاری نیست که برای جستجوی ناکارآمدی یا ناهنجاری طراحی شده باشد. در عوض، هدف آن صرفاً کمک به شما برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان است.

بهترین تست شخصیت شناسی چیست

تست نئو (neo)، بهترین تست شخصیت شناسی

تست نئو یا NEO یک تست شخصیت شناسی است که در سراسر جهان برای ارزیابی شخصیت، مشاوره پیش از ازدواج، استخدام و… استفاده می‌ شود. همچنین می‌ تواند برای کمک به درک این که کدام مسیرهای شغلی مناسب‌تر است، استفاده شود و می‌تواند به دقت ویژگی‌های شخصیتی  را ارزیابی کند.

تست شخصیت شناسی آنلاین نئو از زمان شروع اولیه آن در دنیای روانشناسی در دهه ۱۹۷۰، به عنوان یک ابزار تشخیصی قبل و بعد از استخدام برای کمک به به حداکثر رساندن بهره وری یک نیروی کار معین ظاهر شده است و نسخه‌هایی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان دارد.

ممکن است شنیده باشید که با نام مستعار تست big 5 یا تست پنج عاملی نیز به آن اشاره شده است، زیرا پنج حوزه متفاوت شخصیت را بررسی می کند؛ برخی تست نئو را یک تست خود شناسی واقعی می دانند. از نظر برخی تست نئو بهترین تست شخصیت شناسی جهان است، چرا که تست استاندارد و دارای پایایی و روایی قابل قبولی است. این تست ۵ عامل اصلی شخصیت را می سنجد:

  1. روان رنجوری
  2. برون گرایی
  3. گشودگی به تجربیات جدید
  4. سازش پذیری
  5. وظیفه شناسی

تست شخصیت شناسی mmpi، از بهترین تست های شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی مینه سوتا (MMPI) پرکاربردترین و تحقیق شده ترین ابزار ارزیابی بالینی است که توسط متخصصان سلامت روان برای کمک به تشخیص اختلالات سلامت روان استفاده می شود و شاید بهترین آزمون شخصیت شناسی بالینی است. تست mmpi که در اواخر دهه ۱۹۳۰ توسعه یافت، چندین بار برای بهبود دقت و اعتبار تجدید نظر و به روز شده است. سؤالات آزمون MMPI-2 شامل ۵۶۷ سؤال درست و غلط است و تقریباً ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود. MBTI بهترین تست شخصیت شناسی جهان رایگان است، چرا که در بسیاری از سایت ها به صورت رایگان وجود دارد.

MMPI دارای ۱۰ مقیاس بالینی است که برای نشان دادن شرایط مختلف روانشناختی استفاده می شوند، علیرغم نام‌هایی که برای هر مقیاس داده شده است، آنها معیار خالصی نیستند زیرا بسیاری از شرایط دارای علائم همپوشانی هستند. به همین دلیل، اکثر روانشناسان به سادگی به هر مقیاس با عدد اشاره می کنند. اینجا مروری مختصر از مقیاس های بالینی در MMPI 2 است.

  1. هیپوکندریازیس: این مقیاس برای ارزیابی نگرانی عصبی در مورد عملکرد بدن طراحی شده است.
  2. افسردگی: این مقیاس با روحیه ضعیف، عدم امید به آینده و نارضایتی عمومی از وضعیت زندگی مشخص می شود.
  3. هیستری: مقیاس سوم برای شناسایی افرادی که هیستری یا شکایات فیزیکی در موقعیت های استرس زا نشان می دهند طراحی شد.
  4. انحراف روانی: این مقیاس را می توان معیاری برای نافرمانی و رفتار ضد اجتماعی در نظر گرفت.
  5. مردانگی – زنانگی: امروزه از آن برای ارزیابی میزان یا کم بودن میزان هویت یک فرد با نقش‌های جنسیتی کلیشه‌ای مرد و زن استفاده می‌شود.
  6. پارانویا: این مقیاس در ابتدا برای شناسایی افراد مبتلا به علائم پارانوئید مانند بدگمانی، احساس آزار و اذیت، خودپنداره های بزرگ، حساسیت بیش از حد و نگرش های سفت و سخت ایجاد شد.
  7. روان پریشی: این مقیاس بیشتر منعکس کننده اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری-اجباری است.
  8. اسکیزوفرنی: این مقیاس منعکس کننده طیف گسترده ای از زمینه ها از جمله فرآیندهای فکری عجیب و ادراکات عجیب و غریب، از خود بیگانگی اجتماعی، روابط خانوادگی ضعیف، مشکلات در تمرکز و کنترل تکانه، فقدان علایق عمیق، پرسش های نگران کننده در مورد ارزش و هویت شخصی، و مشکلات جنسی است.
  9. هیپومانیا: این مقیاس برای شناسایی ویژگی های هیپومانیا مانند خلق و خوی بالا، توهم، هذیان خود بزرگ بینی، تسریع در گفتار و فعالیت حرکتی، تحریک پذیری، فرار از افکار و دوره های کوتاه افسردگی ایجاد شده است.
  10. درونگرایی اجتماعی: این برای ارزیابی کمرویی و تمایل فرد به کناره گیری از تماس ها و مسئولیت های اجتماعی طراحی شده است.

مطلب مرتبط: تست ایزنک EPQ یا تست مزاج شناسی چیست و چه کاربردی دارد؟

تست شخصیت کتل (۱۶FP)

۱۶ عامل شخصیتی ابعاد مختلفی هستند که شخصیت را می سازند. این نظریه توسط روانشناس ریموند کتل ارائه شد، که طبقه بندی ۱۶ ویژگی شخصیتی مختلف را ایجاد کرد که می تواند برای توصیف و توضیح تفاوت های فردی بین شخصیت افراد استفاده شود.

ریموند کتل، فهرست آلپورت را تجزیه و تحلیل کرد و آن را به ۱۷۱ ویژگی کاهش داد، عمدتاً با حذف اصطلاحاتی که زائد یا غیر معمول بودند. او سپس از یک تکنیک آماری به نام تحلیل عاملی برای شناسایی صفات مرتبط با یکدیگر استفاده کرد. با این روش، او توانست فهرست خود را به ۱۶ عامل کلیدی شخصیت کاهش دهد. ۱۶ عامل شناسایی شده توسط کتل بر اساس فهرست اصلی ویژگی های شخصیتی توصیف شده توسط گوردون آلپورت بود. با این حال، سایر محققان بر این باورند که این ۱۶ عامل را می توان به ابعاد کمتری کاهش داد که زیربنای شخصیت است.

به گفته کتل، صفات شخصیتی زنجیره ای وجود دارد. به عبارت دیگر، هر فرد دارای تمام این ۱۶ صفت به میزان معینی است، اما ممکن است در برخی صفات بالا و در برخی دیگر پایین باشد. فهرست ویژگی های شخصیتی زیر برخی از اصطلاحات توصیفی مورد استفاده برای هر یک از ۱۶ بعد شخصیتی توصیف شده توسط تست کتل را شرح می دهد.

  1. انتزاعی بودن: تخیلی در مقابل عملی
  2. دلهره: نگرانی در مقابل اعتماد به نفس
  3. تسلط: نیرومندی در مقابل تسلیم
  4. ثبات عاطفی: آرامش در مقابل تنش بالا
  5. سرزندگی: خودانگیختگی در مقابل مهار
  6. گشودگی به تغییر: انعطاف پذیر در مقابل ترجیح چیزهای آشنا
  7. کمال گرایی: کنترل شده در مقابل بی نظمی
  8. حریم خصوصی: محتاطانه در مقابل باز بودن
  9. استدلال: انتزاعی در مقابل عینی
  10. آگاهی از قانون: سازگار در مقابل ناسازگار
  11. اتکا به خود: خودکفایی در مقابل وابستگی
  12. حساسیت: مهربان در مقابل خشن
  13. جسارت اجتماعی: مهارناپذیر در مقابل خجالتی
  14. تنش: آشفتگی در مقابل آرامش
  15. هوشیاری: گوش به زنگ در مقابل آرلم
  16. خونگرمی: معاشرتی در مقابل محتاط

تست هارتمن یا تست روانشناسی رنگها

دکتر تیلور هارتمن تحقیقات خود را به شخصیت هایی که مردم به نمایش می گذارند اختصاص داد. با این تست به جای استفاده از نام، به شخصیت ها کد رنگ داده می شود. این رنگ‌ها نشان می‌دهند که یک فرد چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه این ویژگی‌ها با شخصیت کلی فرد مطابقت دارد. همه این رنگ‌ها انگیزه‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که در آن فرد با آن هدایت می‌شود.

این آزمون نسبتاً ساده است. یک فرد باید به ۴۵ سوال پاسخ دهد. پس از اتمام آزمون، پاسخ های مربوطه مشخص می کند که یک فرد چه کد رنگی است. این ممکن است ساده به نظر برسد، اما یک راه فوق العاده برای تعیین شخصیت است. در تست هارتمن ۴ رنگ وجود دارد:

  1. قرمز: کسانی که رنگ قرمز دارند قدرت را دوست دارند. این شخصیت به فردی داده می شود که بسیار قاطع است و رهبر گروه خواهد بود. از طریق نظم و انضباط و مهارت های مدیریتی، آنها اغلب بسیار موفق هستند. با این حال، این نیز مستقیماً به جنبه های منفی آنها منجر می شود.
  2. آبی: شخصیت آبی کسانی هستند که به روابط متکی هستند و برای یک دوست هر کاری انجام می دهند. دستاوردهای شخصی واقعاً برای این شخصیت مهم نیست. با این حال، با وجود تمام خوبی هایی که انجام می دهند، این گروه ناامن و اغلب کنترل کننده هستند و به راحتی به دیگران اعتماد نمی کنند .
  3. زرد: این افراد مثبت هستند و برای آنچه زندگی برایشان به ارمغان می آورد آماده هستند. طبیعت خودانگیخته تضمین می کند که زردها قادر به استفاده کامل از زندگی و ملاقات با دوستان جدید هستند. اما اغلب بیش از حد درگیر خود هستند و نمی توانند دوستی یا روابط پایدار داشته باشند.
  4. سفید: اینها دوستانی هستند که هر شخصی آرزوی آنها را دارد. آنها متفکر، با ملاحظه هستند و اهل قضاوت نیستند. آنها ساعت ها گوش می دهند و در ازای آن چیزی جز دوستی خوب نمی خواهند. این افراد در حالی که دوست دارند ساکت بمانند قربانی مبارزات درونی خود خواهند شد. آنها نمی خواهند برای شخص دیگری کار کنند و اغلب از دستاوردهای خود راضی نیستند.

تست انیاگرام

تست انیاگرام که رسماً آن را تست نشانگر انیاگرام ریسو هادسون می نامند، شبیه به تست مایرز-بریگز (MBTI) است و از نظر برخی بهترین تست شخصیت شناسی است. آزمون انیاگرام به شما کمک می کند تا تیپ های شخصیتی خاص خود را پیدا کنید.

۹ تیپ انیاگرام وجود دارد و طبق گفته موسسه انیاگرام: معمول است که در هر ۹ تیپ کمی از خود را پیدا کنید، اگرچه یکی از آنها باید به عنوان نزدیک ترین نوع به خود برجسته شود. این تیپ شخصیتی اصلی شما است. به گفته موسسه انیاگرام، نماد انیاگرام باستانی است و در واقع به نوشته های فیثاغورث در یونان باستان باز می گردد. با این حال، جنبه شخصیتی این نماد تا مدت ها بعد معرفی نشد.

هر یک از ۹ تیپ شخصیتی با یک باور اصلی خاص در مورد نحوه عملکرد جهان تعریف می شود. این باور اصلی، عمیق‌ترین انگیزه‌ها و ترس‌های شما را هدایت می‌کند و اساساً جهان‌بینی افراد و دیدگاهی را که از طریق آن جهان و افراد اطراف خود را می‌بینند، شکل می‌دهد. ۹ تیپ انیاگرام عبارتند از:

  1. اصلاح طلب: این تیپ به عنوان عقلانی و ایده آلیست شناخته می شود. آنها می خواهند تغییر ایجاد کنند و به خوبی سازماندهی شده اند، اما گاهی اوقات ممکن است به این معنی باشد که آنها بیش از حد انتقادی یا کمال گرا هستند.
  2. یاور: این تیپ مراقب و علاقه مند به روابط بین فردی است. افراد با این شخصیت؛ دوستانه، خونگرم هستند و می خواهند به دیگران کمک کنند، اما معمولاً با پذیرش نیازهای خود مشکل دارند.
  3. به‌دست‌آورنده: این تیپ انیاگرام موفقیت محور و عملگرا است. این افراد بسیار جاه طلب و جذاب هستند، اما ممکن است بیش از حد به موفقیت و تصویر خود دچار وسواس شوند.
  4. فردگرا: اینها به عنوان حساس و گوشه گیر شناخته می شوند، از نظر احساسی صادق، خلاق و شخصی هستند، اما همچنین می توانند بدخلق و خودآگاه باشند.
  5. محقق: این تیپ ها جدی و و ذهنی هستند. آن‌ها مبتکر هستند و می‌توانند ایده‌های سطح بالایی داشته باشند، اما ممکن است به‌عنوان مجزا یا شدید دیده شوند.
  6. وفادار: این افراد متعهد و امنیت گرا هستند. به گفته موسسه انیاگرام، آنها مشکلات را پیش بینی می کنند و همکاری را تقویت می کنند، اما همچنین می توانند حالت تدافعی، گریزان و مضطرب داشته باشند.
  7. مشتاق: نام این نوع تا حد زیادی گویا است؛ آنها برونگرا، خودجوش و همیشه به دنبال تجربیات جدید هستند. با این حال، آنها می توانند بی حوصله و تکانشی باشند.
  8. چالش پذیر: این تیپ به عنوان قدرتمند و سلطه گر شناخته می شود، اعتماد به نفس و قاطعیت دارد، اما می تواند تند و سلطه جو باشد.
  9. صلح طلب: افرادی که از این نوع هستند گاها خود آزار هستند. آنها می پذیرند و حمایت می کنند، اما این می تواند منجر به از خود راضی شدن بیش از حد آنها شود.

بهترین تست شخصیت شناسی، تست انیاگرام

تست میلون (MCMI)

تست چند محوری بالینی میلون (MCMI) یک ابزار ارزیابی خود گزارشی است که برای کمک به تشخیص و درمان اختلالات شخصیت استفاده می شود. MCMI مخفف عبارت Millon Clinical Multiaxial Inventor است. تست میلون اطلاعات مختلفی را برای تشخیص و درمان اختلالات شخصیت در اختیار روانشناسان قرار می دهد.

نام میلون از نظریه شخصیت روانشناس تئودور میلون گرفته شده است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ که نظریه میلون را خلاصه می کند، او شخصیت را بر اساس سازگاری های تکاملی می بیند. هنگامی که افراد دارای اختلال شخصیت هستند، او این را به عنوان مشکل در سازگاری می‌دانست که در طیفی از معمولی تا اختلال قرار می‌گیرد. نظریه شخصیت میلون ارتباط نزدیکی با علائم اختلالات شخصیتی موجود در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) دارد.

MCMI چندین الگوی مرتبط با اختلالات شخصیت و آسیب شناسی روانی را اندازه گیری می کند. این مقیاس همچنین سایر اختلالات روان را اندازه گیری می کند. MCMI نسخه چهار با کدهایراهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نسخه ۵ ویرایش شده و دهمین ویرایش از طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها برای اختلالات شخصیت همراستا است. طبق راهنمای MCMI نسخ چهار، این تست سه سطح از عملکرد شخصیت را اندازه گیری می کند:

  • عملکرد معمولی: الگوهای ویژگی های شخصیتی سازگار
  • صفات غیر طبیعی: ویژگی ها یا صفات ناسازگار متوسط
  • اختلال: احتمال بیشتر اختلال شخصیت

تست های قبل ازدواج چیست؟ انواع تست مشاوره قبل از ازدواج

تست دیسک (DISC)

تست دیسک یا DiSC یک ارزیابی رفتاری است که کسب‌وکارها و سایر سازمان‌ها گاهی اوقات از آن برای تعیین نقاط قوت و ضعف کارکنان و مدیران استفاده می‌کنند. هدف آن ارائه خودآگاهی و بینش بیشتر، به طور بالقوه بهبود عملیات و کار تیمی است. روانشناس ویلیام مولتون مارستون اولین بار مدل رفتاری DiSC را در کتاب خود تحت عنوان احساسات افراد عادی در سال ۱۹۲۸ تشریح کرد.

با توجه به وبلاگ راه حل های پروفایل شخصیت، نمایه DiSC، نظریه مارستون این بود که بیان رفتاری احساسات را می توان به چهار نوع طبقه بندی کرد: تسلط، تحریک، تسلیم و انطباق. این انواع بیان عاطفی بر اساس ادراک شخصی از خود در رابطه با محیطشان بود. مارستون معتقد بود که درک ویژگی رفتاری اولیه شما به درک و مدیریت تجربیات و تقویت روابط کمک می کند.

DiSC مخفف Dominance، Influence، Steadiness و Conscientiousness است. در تست دیسک، افراد به یک سری سوالات پاسخ می دهند. بر اساس پاسخ‌هایشان، تیپ شخصیتی اصلی (D، i، S یا C) و ویژگی‌های شخصیتی ثانویه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. آزمون DiSC نیز مقادیری را که شما اولویت بندی می کنید اندازه گیری می کند. نتایج، درصد هر سبکی را که هستید و معنی آن را برای نحوه برخورد با چالش ها، تعامل با دیگران، رویکرد زندگی و درک دیگران از شما توضیح می دهد. تست شخصیت شناسی رایگان دیسک در دسترس است اما نسخه های تفسیردار این آزمون ارزش بیشتری دارند.

DiSC مخفف چهار نمایه شخصیتی اصلی توصیف شده در مدل DiSC است: (D) تسلط، (i) نفوذ، (S) ثبات و (C) وظیفه شناسی.

  • افراد با شخصیت D معمولاً اعتماد به نفس بالا دارند و بر دستیابی به نتایج نهایی تأکید دارند.
  • افراد با شخصیت i تمایل دارند بازتر باشند و بر روابط و تأثیرگذاری یا متقاعد کردن دیگران تأکید دارند.
  • افراد با شخصیت S تمایل دارند قابل اعتماد باشند و بر همکاری و صمیمیت تاکید دارند.
  • افراد با شخصیت C تمایل دارند بر کیفیت، دقت، تخصص و شایستگی تاکید کنند.

تست دیسک، بهترین تست شخصیت شناسی

تست طرحواره یانگ

یکی از ابزارهای مورد استفاده برای شناخت طرحواره‌های ناسازگار اولیه در زندگی افراد، ست طرحواره یانگ یا تست تله های زندگی است. این تست طرحواره با استفاده از تجربیات ناخوشایند و منفی دوران کودکی فرد، توسط جفری یانگ طراحی شده است. نسخه‌های مختلفی از تست طرحواره وجود دارد، که بلندترین نسخه آن شامل ۲۳۲ سوال است. با این حال، تست طرحواره ۹۰ سوالی بیشترین کاربرد را دارد. تست طرحواره یانگ در موقعیت‌های مختلف زندگی افراد، مانند انتخاب همسر، انتخاب شغل و استدلال منطقی برای شیوه تفکر، نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین، در این لحظات، استفاده از تست طرحواره یانگ می‌تواند مفید باشد.

تست شخصیت شناسی آنلاین طرحواره ها، ۱۸ طرحواره ناسازگار را و میزان آن ها را در هر فرد اندازه گیری می کند. این ۱۸ طرحواره نسازگار ولیه عبارتند از: طرحواره رها شدگی، بی اعتمادی، طرحواره محرومیت هیجانی، طرحواره نقص و شرم، انزوای اجتماعی، وابستگی، آسیب پذیری، آمیختگی، شکست، طرحواره استحقاق، خویشتن داری ناکافی، طرحواره اطاعت، ایثار، تایید طلبی، بدبینی، بارداری هیجانی، معیارهای سرسختانه، تنبیه.

تست هگزاکو (HEXACO)

تست هگزاکو HEXACO در سال ۲۰۰۰ توسط اساتید روانشناسی کانادایی کیبم لی و مایکل سی اشتون ایجاد شد. مبانی این تست از تحقیق در مورد پنج ویژگی اصلی شخصیت تست نئو ناشی می شود. تست شخصیت هگزاکو شش وجه شخصیت را می سنجد:

  • صداقت-تواضع
  • احساسی بودن
  • برون گرایی
  • توافق پذیری
  • وظیفه شناسی
  • گشودگی به تجربه

بهترین تست روانشناسی

هر یک از این شش حوزه دارای چهار جنبه است که بیشتر به بررسی چگونگی تجلی تمایلات شخصیتی می پردازد. تست شخصیت HEXACO می تواند با اندازه گیری شش حوزه در درک روند رفتارها، افکار و احساسات افراد مفید باشد. این ابزار نه تنها می‌تواند در سطح شخصی مفید باشد، زیرا به افراد اجازه می‌دهد تا بفهمند چه ویژگی‌های دارند، بلکه می‌تواند به متخصصان سلامت روان نیز کمک کند، زیرا می‌توانند از نمرات برای انطباق درمان با نیازهای مراجع استفاده کنند. تست HEXACO برای تشخیص بیماری روانی خاصی نیست، بلکه می تواند مکمل یک برنامه درمانی گسترده تر باشد.

منبع: verywellmind