رنگ ها بخش مهم و تاثیر گذار زندگی بوده و بدون وجود آن ها، همه چیز تکراری و خسته کننده می شود. برای درک اهمیت رنگ ها در زندگی روزمره، فقط کافی است یک لحظه خود را در فیلمی سیاه و سفید تصور کنید، آنگاه دیگر نه زردی خورشید و نه قرمزی گل رز معنایی ندارد و همه چیز کسل کننده است. روانشناسی رنگ (color psychology)، شاخه ای از علم روانشناسی است، که به بررسی تاثیر رنگ ها بر روان، افکار و رفتار انسان ها می پردازد. روانشناسی رنگ حوزه ای جدید است و در بسیاری از حوزه های زندگی کاربرد دارد. اگر علاقمند هستید تا درباره روانشناسی رنگ ها اطلاعات بیشتری کسب کرده، ویژگی ها و تاثیر هر رنگ بر زندگی و روان افراد را بشناسید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ (color psychology) شاخه ای از علم روانشناسی است، که به مطالعه چگونگی تأثیر رنگ ها بر خلق و خو، احساس، ادراک و رفتار افراد می پردازد. از آنجا که معنی رنگ ها در روانشناسی متفاوت بوده و تاثیرات مختلفی بر احساسات افراد بجا می گذارند، از روانشناسی رنگ ها در زمینه های مختلفی همچون بازاریابی و برندسازی، تبلیغات، کسب و کار، آموزش، پژوهش و دکوراسیون استفاده فراوانی می شود. روانشناسی رنگ به تازگی وارد تحقیقات روانشناسی شده و بررسی ها در پی این هستند که کدام رنگ، چه تاثیری بر روان افراد می گذارد و شخصیت شناسی رنگ ها چگونه می تواند به شناخت بیشتر آدم ها کمک کند. مانند اینکه رنگ قرمز معمولا باعث ایجاد احساس اضطراب و دلهره شده و رنگ سبز، آرامش و صبوری را به همراه خواهد داشت. محققان طبق پژوهشی با عنوان ” تاثیر رنگ بر بازاریابی” نشان دادند که، چیزی در حدود ۹۰ درصد از درخواست های افراد برای خرید محصولات، بر اساس رنگ آن ها بوده است.

بررسی های روانشناسی رنگ، نشان داده است که رنگ ها می توانند بر اشتها، خلاقیت، فشار خون و استرس اثر گذار باشند. روانشناسی رنگ، علاوه بر بررسی تاثیر رنگ بر رفتار افراد، به دنبال یافتن ارتباطی میان نحوه برداشت افراد از رنگ ها و هیجاناتی است که تجربه می کنند. روانشناسی رنگ برای شخصیت شناسی نیز مورد کاربرد قرار می گیرد، این موضوع که چرا افراد بعضی رنگ ها را بیشتر دوست دارند و لباس ها و وسائل خود را بر اساس رنگ مورد علاقه شان انتخاب می کنند، می تواند نشانه ای از ویژگی های شخصیتی آن ها باشد.

روانشناسی رنگ چیست

بیشتر بخوانید: مهارت های زندگی چیست؟ آشنایی با مهارت های ده گانه زندگی

تاریخچه روانشناسی رنگ

تاریخچه روانشناسی رنگ به دوران مصر باستان بر می گردد. مصریان باستان فکر می کردند که، می توان از رنگ های خاصی برای درمان مشکلات مربوط به سلامت استفاده کرد. مصریان از رنگ نارنجی به منظور کاهش احساس خستگی و از رنگ های بنفش و آبی برای تاثیر گذاری بر پوست و احساس درد استفاده می کردند. با وجود استفاده از رنگ ها و توجه به ویژگی هایشان از زمان های گذشته، روانشناسان تا قرن بیستم، به طور رسمی مطالعه تأثیر رنگ بر رفتار و احساسات انسان را آغاز نکرده بودند.

از اولین افراد مهمی که در مورد تاثیر گذاری رنگ ها سخن گفته است، می توان به شاعر و نویسنده آلمانی “یوهان گوته” اشاره کرد. او ضمن انتشار یکی از اولین کتاب های روانشناسی رنگ، معتقد بود که رنگ‌ها می‌توانند احساسات خاصی را در افراد برانگیزند، او رنگ زرد را به عنوان “شادی آور” و “آرام” توصیف کرد و رنگ آبی را با مالیخولیا مرتبط دانست.

کورت گلدشتاین، یک عصب روانشناس بود که با الهام از گوته، تحقیقات علمی به روی روانشناسی رنگ را شروع کرد. گلدشتاین، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را به روی پنج بیمار خود انجام داد تا مشخص کند که، آیا رنگ‌های مشخصی، می توانند بر عملکرد حرکتی افراد تاثیر بگذارند یا خیر، البته بررسی های او چندان مورد تایید قرار نگرفته است. گلدشتاین، از بیمارانش خواست به اشیاء مختلف قرمز و سبز رنگ نگاه کنند و تأثیر آن را بر علائمی مانند مشکلات تعادل و لرزش، مشاهده کرد. به نظر می رسید که رنگ قرمز علائم آن ها را افزایش داده و رنگ سبز علائم را کاهش می داد و عملکرد حرکتی کلی بیماران را بهبود می بخشید. گلدشتاین فرض کرد که رنگ قرمز، عملکرد حرکتی را مختل می کند، چرا که رنگی محرک است و سبز به دلیل داشتن ویژگی آرام بخشی، آن را بهبود می بخشد.

روانشناسی رنگ چیست

برای مطالعه بیشتر: شخصیت شناسی چیست؟ معرفی روانشناسی شخصیت و تئوری های آن

تاثیر روانشناسی رنگ بر روان افراد

مطالعات روانشناسی بر روی رنگ ها نشان داده است که، رنگ ها می توانند بر عملکرد افراد تأثیر بگذارند. روانشناسی رنگ در واقع این موضوع را نشان می دهد، که افراد هنگام نگاه کردن به رنگ ها، چه هیجانی را تجربه کرده و این هیجان چه تاثیری بر رفتار آن ها خواهد داشت. به طور مثال رنگ‌هایی که در طیف قرمز قرار می گیرند و به رنگ‌های گرم معروف هستند، احساس گرما، هیجان، خشم و خصومت ایجاد کرده و رنگ های طیف آبی که سرد هستند، احساس ناراحتی، آرامش، دلرحمی و غمگینی را ایجاد می کنند. ویژگی رنگ ها باعث تاثیرات مختلفی بر روان افراد می شود که این تاثیرات در قالب هیجاناتی که هنگام دیدن رنگ ها بیان می کنند، معنا می شود، طبق یک پژوهش انجام شده، افراد هنگام دیدن رنگ ها، هیجانات و احساساتی را تجربه می کنند، که در جدول روانشناسی رنگ ها آورده شده است:

جدول روانشناسی رنگ ها

قرمز

اشتیاق، خشم، عصبانیت، عشق، توجه، جنگ

صورتی

لطافت، نرمی، دلرحمی، فروتنی
بنفش

مرموزانه، نجابت، قدرت، تجمل گرایی، قدرت

آبی

خردمندی،  آرامش، امیدواری، دوستی و عقل گرایی
سبز

شادی، سرزندگی، طراوت، طبیعت دوستی

زرد

امیدواری، خوشحالی، انگیزه، خلاقیت
نارنجی

گرما، مهربانی، شلوغی، صمیمیت

سفید

صلح، حقیقت، بی تفاوتی و خنثی گرایی
سیاه

نجابت، خشنی، سنگینی، سردی

قهوه ای

امنیت، راحتی، پشتکار، احتیاط

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰،  که به روی ۴۵۹۸ نفر از ۳۰ کشور مختلف انجام شد، نشان داد که مردم معمولاً رنگ‌ها را با احساسات خاصی تداعی می کنند و به خاطر دارند که میان همه انسان ها مشترک و جهانی است. این پژوهش نشان داد که رنگ ها چگونه بر روان افراد تاثیر گذاشته و هر رنگ یک احساس مشخص را بر می انگیزد. نتایج پژوهش در مورد تاثیر روانشناسی رنگ بر احساسات افراد عبارت اند از:

  • رنگ سیاه: ۵۱ درصد از پاسخ دهندگان، رنگ سیاه را با “غم و اندوه” مرتبط دانستند
  • رنگ سفید: ۴۳ درصد از افراد، رنگ سفید را با واژه “تسکین” مرتبط می دانند
  • رنگ قرمز: ۶۸ درصد، رنگ قرمز را با “عشق” تداعی کردند
  • رنگ آبی: ۳۵ درصد، رنگ آبی را با احساس آرامش مرتبط می کند
  • رنگ سبز: ۳۹ درصد، رنگ سبز را به احساس “رضایت” نسبت دادند
  • رنگ زرد: ۵۲ درصد از شرکت کنندگان، ابراز کردند که رنگ زرد به معنای “شادی” است
  • رنگ بنفش: ۲۵ درصد، گزارش کردند که رنگ بنفش را با تجربه “لذت” مرتبط می دانند
  • رنگ قهوه ای: ۳۶ درصد، رنگ قهوه ای را به احساس “انزجار” مرتبط دانستند
  • رنگ نارنجی: ۴۴ درصد، رنگ نارنجی را با احساس “شادی” تجربه کردند
  • رنگ صورتی: ۵۰ درصد، رنگ صورتی را نماد “دوست داشتن” می دانند

این بررسی ها مشخص کرده اند که تاثیر روانشناختی رنگ ها بر روان افراد، ریشه در تاریخ، فرهنگ، سبک زندگی، شیوه تربیتی و خاطرات افراد دارد. به عنوان مثال، در حالی که رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و بی گناهی استفاده می شود، در کشورهای شرقی به عنوان نماد عزاداری شناخته می شود.

خواندن این مطلب توصیه می شود: چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟ ۱۵ دلیل مراجعه به روانشناس

روانشناسی رنگ قرمز

یکی از اصلی ترین، شدید ترین و محرک‌ ترین رنگ‌ ها از نظر روانشناسی، رنگ قرمز است. رنگ قرمز با افزایش انرژی مرتبط بوده و احساساتی همچون عشق، علاقه و جذابیت را برانگیخته می کند. رنگ قرمز، یک رنگ در طیف رنگ های گرم بوده و با جلب توجه و افزایش اعتماد به نفس مرتبط است. رنگ قرمز همچنین با خطر، جنگ، علامت توقف و احساس وقوع اتفاقی بد همراه است. رنگ قرمز می تواند باعث افزایش واکنش های بدنی، بالاتر رفتن ضربان قلب، فشار خون و تنفس شود. 

  • بهترین کاربرد رنگ قرمز: اتاق غذاخوری، بخشی از اتاق نشیمن، ورودی ها، آشپزخانه، اتاق های بازی
  • بدترین کاربرد از رنگ قرمز: اتاق خواب، اتاق استراحت، اتاق انتظار

مطلب مفید: به روانشناس چه بگوییم؟ در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم

روانشناسی رنگ نارنجی

از نظر روانشناسی رنگ، نارنجی یکی دیگر از رنگ های محرک است که با نماد احساساتی مانند اشتیاق، ذوق و شوق و انگیزه مرتبط بوده و با افزایش احساس سرزندگی و شادابی نیز مشخص می شود. رنگ نارنجی همچنین برای نشان دادن خطری قریب الوقوع و شرایط محتاطانه بکار می رود. استفاده از رنگ نارنجی در محیط اطراف، باعث افزایش اشتها و انرژی می شود.

  • بهترین کاربرد رنگ نارنجی: اتاق ورزش یا بازی، آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری
  • بدترین کاربرد رنگ نارنجی: اتاق خواب، اتاق های استراحت، رستوران ها و مراکز تفریحی

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد، یک رنگ انگیزشی و ذوق آور است. از نظر روانشناسی، رنگ زرد با احساس شادی، هوشمندی، خلاقیت و خردمندی مرتبط است. رنگ زرد همچنین یکی از بهترین رنگ ها برای القای خوش بینی و امیدواری است که احتمالا به دلیل تداعی شدن این رنگ از نظر روانشناختی با رنگ خورشید است. رنگ زرد می تواند موجب بیشتر شدن روابط اجتماعی، تقویت حافظه، افزایش فعالیت عصبی و بالا رفتن فشار خون شود.

  • بهترین کاربرد رنگ زرد: اتاق نشیمن، حمام، آشپزخانه، اتاق غذاخوری، باشگاه های ورزشی
  • بدترین کاربرد رنگ زرد: اتاق خواب، مهد کودک

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی از نظر روانشناسی، با احساس مهربانی و عشق همراه بوده و اعتقاد بر این است که خلاقیت، احساس آرامش و امیدواری را تقویت می کند. رنگ صورتی در میان رنگ های طیف گرم، سبک ترین آن ها است و برای تسکین خشم، رنجش یا پرخاشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ صورتی، سبب کاهش علائم فیزیکی پرخاشگری، مانند ضربان قلب یا فشار خون بالا می شود.

  • بهترین کاربرد رنگ صوتی: دفاتر، اتاق خواب، مهد کودک و اتاق های بازی
  • بدترین کاربرد رنگ صورتی: اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق غذاخوری

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز از نظر روانشناسی، باعث بهبود خلق و خو و رفع حالات روانی ضعیف و شکننده می شود. زمانی که افراد احساس غمگینی، ناامیدی یا افسردگی دارند، رنگ سبز به دلیل حالت تسکین دهندگی خود، در بهبود این احساسات و مثبت تر شدن آن ها موثر است. از نظر روانشناسی، رنگ سبز، رنگی متعادل بوده و نماد طبیعت است. رنگ سبز همچنین، معمولا اولین رنگی است که در تحقیقات روانشناسی به شرکت کنندگان ارائه می شود. از ویژگی های رنگ سبز این است که احساس عشق، امید، شادی و آرامش درونی را افزایش می دهد. از ویژگی های رنگ سبز، پایین آوردن ضربان قلب، حفظ انرژی و ایجاد احساس شادی در افراد می شود.

  • بهترین کاربرد رنگ سبز: اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، کلینیک های درمانی و بیمارستان ها، حمام، ایوان های سرپوشیده
  • بدترین کاربرد رنگ سبز: اتاق های بازی یا سالن های ورزشی

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی، اثرات متضاد رنگ قرمز دارد و آرامش بخش ترین رنگ است. رنگ آبی در محیط های درمانی کاربرد داشته و برای مدیتیشن و آرام بخشی نیز استفاده می شود، زیرا به افراد کمک می کند تا آرام شده و احساسات درونی شان را به شکل بهتری تجربه کنند. رنگ آبی با خردمندی، خلاقیت و معنویت مرتبط است. آبی روشن، رنگی بسیار آرام بخش بوده و در کمک به خواب بهتر موثر است، در حالی که قرار گرفتن بیش از حد در معرض طیف های تیره تر رنگ آبی، می تواند باعث ایجاد احساس غم و اندوه، تنهایی یا بی حالی شود. رنگ آبی می تواند، موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون، کاهش دمای بدن، تنفس آرام تر و کمک به خواب بهتر شود.

  • بهترین کاربرد رنگ آبی: اتاق خواب، حمام، دفاتر، سقف، اتاق های انتظار
  • بدترین کاربرد رنگ آبی: اتاق بازی یا سالن های ورزشی، آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش، از ترکیب رنگ قرمز، با ویژگی های جذابیت و قدرت و رنگ آبی، با ویژگی های آرام بخشی ساخته شده و نماد سلطنتی بودن است. از ویژگی های رنگ بنفش، می توان به ایجاد حس قدرت، انتقام، تجمل گرایی و خلاقیت اشاره کرد. طیف های روشن تر رنگ بنفش، شبیه به رنگ گیاه اسطوخودوس، با احساس امیدواری و خوشبینی همراه اند. اما طیف های تیره تر بنفش، حس قدرت و قوی بودن را القا می کند. به طور کلی رنگ بنفش، باعث تقویت حواس و افزایش خودآگاهی می شود.

  • بهترین کاربرد رنگ بنفش: اتاق خواب، دفاتر، اتاق نشیمن
  • بدترین کاربرد رنگ بنفش: اتاق های بازی یا سالن های ورزشی، آشپزخانه ها، اتاق های غذاخوری

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ قهوه ای

قهوه ای رنگی گرم و خنثی است، که از نظر روانشناسی با ایجاد احساس امنیت همراه است. رنگ قهوه ای همچنین نمادی از طبیعت، خاک و چوب است. روانشناسی رنگ قهوه ای، بیان می کند که این رنگ با ویژگی های با ثبات، محتاطانه و با پشتکار مرتبط است و احساس راحتی و امنیت را ایجاد  می کند. رنگ قهوه ای، به خوبی با اکثر رنگ های دیگر ترکیب شده و می تواند حس ثبات را به رنگ های روشن و پر انرژی مانند نارنجی یا زرد اضافه کند. استفاده از رنگ قهوه ای، موجب شکل گیری احساس امنیت شده و با افزایش سطوح سروتونین و تریبپتوفان، که از انتقال دهنده های عصبی در مغز هستند، خلق و خو را بهبود می بخشد.

  • بهترین کاربرد رنگ قهوه ای: اتاق های اداری، مراکز دولتی، نظامی و قضایی
  • بدترین کاربرد رنگ قهوه ای: اتاق کودک، اتاق های بازی و سرگرمی

روانشناسی رنگ خاکستری

خاکستری، خنثی‌ترین رنگ در بین رنگ‌های موجود است و از ترکیب دو رنگ سیاه و سفید تشکیل شده است. رنگ خاکستری از نظر روانشناسی نشانه ای از خویشتنداری، سازگاری، تعادل و بی تفاوتی است. رنگ خاکستری، در عین حال نمادی از سبک مدرن هم بشمار می رود. استفاده از رنگ خاکستری باعث برجسته دیده شدن سایر رنگ ها می شود. رنگ خاکستری همچنین، با کاهش خلق و خو و کمتر شدن سطح انرژی ارتباط دارد.

  • بهترین کاربرد رنگ خاکستری: قابلیت استفاده در اکثر محیط ها
  • بدترین کاربرد رنگ خاکستری: استفاده در اتاق کودک، مراکز سرگرمی و اتاق های انتظار

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید یک رنگ خنثی و روشن ترین رنگ است. از نظر روانشناسی رنگ سفید با نماد صلح، دوستی، معصومیت در ارتباط بوده و باعث بزرگتر بنظر رسیدن مکان های کوچک می شود. رنگ سفید همچنین با افزایش خلاقیت در ارتباط بوده و می تواند احساس شادابی را در افراد ایجاد کند. بکار بردن رنگ سفید، علاوه بر القای احساس آرامش، باعث افزایش تمرکز و حافظه شده و در صورت استفاده بیش از حد، باعث اذیت شدن چشم ها می شود.

  • بهترین کاربرد رنگ سفید: در اکثر محیط ها و در ترکیب با دیگر رنگ های گرم و پر انرژی
  • بدترین کاربرد رنگ سفید: استفاده یکدست و بدون ترکیب با رنگ های دیگر

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی یا سیاه، معمولاً به عنوان نمادی از شر، مرگ یا چیز های ناشناخته، خشن و مبهم شناخته می شود. از نظر روانشناسی، ویژگی های رنگ سیاه باعث می شود که یادآوری احساس غم و ناراحتی برای افراد اتفاق بیافتد. استفاده از رنگ سیاه در مقادیر کم برای نشان دادن ظرافت، لوکس بودن و قدرت استفاده می شود. استفاده بیش از حد رنگ سیاه، باعث کاهش انرژی، ایجاد خلق افسرده و تحریک رفتار پرخاشگرایانه می شود.

  • بهترین کاربرد رنگ سیاه: به صورت جزئی و در مقادیر کم و ترکیب با دیگر رنگ ها در فضای خانه
  • بدترین کاربرد رنگ سیاه: اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق نشیمن، اتاق های بازی و مراکز سرگرمی

روانشناسی رنگ ها برای کودکان

روانشناسی رنگ برای زندگی روزمره کودکان دارای اهمیت بسزایی است. انتخاب رنگ دیوار ها، وسایل و سایر ابزار هایی که مورد استفاده کودک قرار می گیرند، باید از رنگ های آرامبخش مانند آبی، صورتی و سبز باشد، تا احساس مثبت و خوشایندی در روان کودک ایجاد شود. بکار بردن رنگ های تند و خشن مانند قرمز، تاثیرات نه چندان مطلوبی بر روان کودک گذاشته و استرس او را افزایش خواهد داد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، به بررسی چگونگی ارتباط حافظه، احساسات و شناخت با رنگ ها و یادگیری پرداخته است. نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان می دهد که استفاده از رنگ ها یک راه عالی برای آموزش و کمک به یادگیری مفاهیم جدید هستند. بنابراین والدین و معلمان می توانند از رنگ ها برای آموزش موضوعاتی مانند ریاضیات و علوم استفاده کنند.

  • رنگ نارنجی: دیدن اشیاء نارنجی رنگ هنگام صبح، به کودکان کمک می کند که با انرژی بیشتری بیدار شوند و خلاقیت آن ها را افزایش می دهد.
  • رنگ زرد: استفاده از رنگ زرد باعث بیشتر شدن دقت و تمرکز و خوشبینی کودک می شود.
  • رنگ سبز: رنگ سبز به مثبت اندیشی و افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک می کند.
  • رنگ آبی: بهترین رنگ برای ایجاد احساس آرامش در اتاق خواب کودکان است و استرس آن ها را کاهش می دهد.
  • رنگ بنفش: برای افزایش خلاقیت، شادابی و سرزندگی کودکان، می توان از رنگ بنفش استفاده کرد. بنفش قدرت تخیل و رشد عاطفی آن ها را بهبود می بخشد
  • رنگ صورتی: استفاده از رنگ صورتی، نه تنها دخترانه نیست، بلکه برای همه کودکان احساسی لطیف را به همراه خواهد داشت و با بهبود خلق و خو، موجب کاهش ضربان قلب می شود.
  • رنگ مشکی: روانشناسی رنگ مشکی نشان می دهد که استفاده از آن در مقادیر بسیار کم، باعث شکل گیری احساس تعادل عاطفی در کودک می شود.

روانشناسی رنگ برای کودکان

خواندن این مطلب توصیه می شود: فرق روانشناس و روانپزشک چیست و با روانکاو چه تفاوتی دارند؟

موارد کاربرد روانشناسی رنگ

کاربرد روانشناسی رنگ در حوزه های مختلف، هر روز بیشتر می شود و بررسی ها برای یافتن تاثیر روانشناسی رنگ بر زندگی انسان ها، افزایش یافته است. استفاده از رنگ ها از نظر روانشناسی باعث می شود تا بتوان از رنگ ها، برای تبلیغات، افزایش فروش، خلاقیت و بهبود کسب و کار استفاده کرد. موارد کاربرد روانشناسی رنگ عبارت اند از:

  • روانشناسی رنگ برای اتاق کار: استفاده از رنگ های سرزنده مانند آبی آسمانی، بنفش، زرد و نارنجی در اتاق کار می تواند باعث افزایش شادابی و خلاقیت شود.
  • روانشناسی رنگ برای فروش و بازاریابی: میزان تمایل افراد برای خرید یک محصول ارتباط زیادی با جذابیت ظاهری آن دارد و رنگ ها از تاثیر گذار ترین موارد در افزایش فروش یک محصول هستند. با انتخاب رنگ های نامناسب، ممکن است افراد رغبت کمتری برای خرید پیدا کنند.
  • روانشناسی رنگ در معماری: رنگ در معماری و دکوراسیون، عاملی مهم و اثر گذار است. با انتخاب رنگ های مناسب، می توان جلوه تازه ای به محیط بخشید و تغییرات زیادی را ایجاد کرد.
  • روانشناسی رنگ در تبلیغات: تبلیغات باعث جذب مخاطب شده و استفاده از رنگ ها در میزان دیده شدن تبلیغ مهم است، تبلیغاتی که از روانشناسی رنگ استفاده نکنند، با شکست مواجه شده و دیده نمی شوند
  • روانشناسی رنگ در برند سازی: برند ها با رنگ ها شناخته می شوند و استفاده از روانشناسی رنگ در برند سازی، می تواند باعث رشد مخاطبین شود. از نمونه های برند سازی و تاثیر رنگ ها در شناخته شدن، می توان به کوکا کولا و اینستاگرام اشاره کرد.

درمان با روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ یا کروموتراپی، یک روش درمانی برای مشکلات انسان ها بوده که توسط مصری ها و چینی ها مورد استفاده قرار می گرفت. کروموتراپی گاهی اوقات به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی شناخته می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که کروموتراپی، می تواند راهی موثر برای کمک به مبارزه با احساس خستگی و استرس پس از سانحه (PTSD)، در پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه باشد. در روش درمان از طریق کروموتراپی فرض بر این است که، روانشناسی رنگ می تواند در درمان یا کمک به درمان در موارد زیر، موثر باشد، که عبارت اند از:

  • استفاده از رنگ قرمز، برای تحریک بدن، ذهن و افزایش گردش خون
  • تاثیر رنگ زرد، بر تحریک اعصاب و پاکسازی بدن
  • بکارگیری رنگ نارنجی، برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی
  • رنگ آبی و خاصیت تسکین دهندگی بیماری ها و درمان درد
  • بکار بردن رنگ نیلی برای کاهش مشکلات پوست

درمان با روانشناسی رنگ

معرفی کتاب روانشناسی رنگ

برای آشنایی بیشتر با روانشناسی رنگ، موارد کاربرد و نحوه استفاده مناسب از رنگ ها در زندگی خود، می توانید کتاب های معرفی شده در بخش زیر را مطالعه کنید. کتاب های روانشناسی رنگ، عبارت اند از:

  1. کتاب روانشناسی رنگ ها، نوشته ماکس لوشر
  2. کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته مایمی کوپر
  3. کتاب روانشناسی کاربردی رنگ ها، نوشته لئاتریس آیزمن
  4. کتاب روانشناسی رنگ، نوشته کارن هالر
  5. کتاب روانشناسی رنگ و شخصیت، نوشته تیلور هارتمن

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم تا به سوالات پرتکرار شما درباره روانشناسی رنگ پاسخ دهیم.

از نظر روانشناسی کدام رنگ آرامش بخش است؟

از نظر روانشناسی رنگ های طیف آبی، صورتی، قهوه ای و سبز، رنگ هایی هستند که باعث کاهش میزان استرس، اضطراب و دلهره شده و در نهایت ایجاد آرامش می کنند.

آیا روانشناسی رنگ یک رشته دانشگاهی است؟

خیر، هنوز رشته ای دانشگاهی با عنوان روانشناسی رنگ، وجود ندارد. روانشناسی رنگ به عنوان شاخه از علم روانشناسی شناخته می شود، که در آموزش و پژوهش کاربرد دارد.

آیا با روانشناسی رنگ می توان به شخصیت افراد پی برد؟

شخصیت افراد نتیجه تربیت، زنتیک، فرهنگ، آموزش و سبک زندگی است و نمی توان با استفاده از روانشناسی رنگ به شخصیت کلی فرد پی برد. شخصیت افراد از نظر روانشناسی رنگ، تنها محدود به چرایی علاقه به برخی رنگ ها و نسبت دادن برخی نشانه های رایج ناشی از ویژگی رنگ ها است.

روانشناسی رنگ می تواند رفتار افراد را تغییر دهد؟

استفاده از روانشناسی رنگ در محیط کار، منزل و … می تواند باعث افزایش انرژی، ایجاد احساس آرامش، بهبود خلاقیت و شادابی بیشتر شود، اما رفتار افراد را به طور کلی تغییر نخواهد داد.


منابع: webmd, smartykids, verywellmind, psychologytoday, colorpsychology

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.