کسب موفقیت در زندگی و پیشرفت در اکثر زمینه های شغلی، تحصیلی و اجتماعی، نیازمند به دست آوردن مهارت های زندگی است، که همه ما کم و بیش از آن ها در زندگی خود استفاده می کنیم. افراد در طول زندگی خود بنا بر شرایط متفاوت، ممکن است نیازمند به کار گیری توانمندی هایی، مانند تصمیم گیری، حل مسئله، مدیریت احساسات و تفکر خلاقانه داشته باشند که از انواع مهارت های زندگی هستند. انواع مهارت های زندگی که مهمترین آن ها تحت عنوان مهارت های ده گانه زندگی شناخته می شوند، شامل توانایی ها و مهارت هایی است که باعث توانمندی افراد در زندگی شده و امکان عبور از مراحل چالش برانگیز زندگی با کمترین آسیب را فراهم می کنند. برای آشنایی با انواع مهارت های زندگی، مهمترین مهارت های زندگی برای بزرگسالان و کودکان و تاثیر آن ها بر زندگی، مطلب حاضر را مطالعه کنید.

مهارت های زندگی چیست؟

طبق نظر سازمان یونیسف مهارت های زندگی (Life skills) عبارت است از، مجموعه شایستگی های افراد در زمینه های مختلف روانی، جسمانی و اجتماعی که باعث می شود، زندگی خود را به شیوه ای سالم و سازنده مدیریت کنند. مهارت های زندگی، توانایی هایی هستند که همه افراد به طور معمول در وجود خود دارند، اما برای پرورش و به کار گیری آن ها باید آموزش دیده و پرورش یابند. به طور مثال همه افراد می دانند که هنگام وقوع شرایط استرس زا، باید هیجاناتشان را کنترل کنند، اما افرادی که واقعا و در عمل بتوانند این کار را انجام دهند، کسانی هستند که به روی این بخش از توانمندی خود کار کرده اند. تعریف مهارت های زندگی از نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، عبارت است از:

مهارت های زندگی توانایی ها و رفتارهای مثبتی هستند که افراد را قادر می سازد به طور موثر با خواسته ها و چالش های زندگی روزمره مقابله کنند.

در زندگی امروز که همه چیز به سرعت در حال عبور بوده و جهان پر شتاب است، کسب مهارت های زندگی برای بزرگسالان و استفاده از آن ها، یک ضرورت است. مهم ترین مهارت های زندگی از نظر سازمان بهداشت جهانی، شامل شایستگی های روانی، اجتماعی و مهارت های بین فردی می شوند که به افراد کمک می کنند، تا آگاهانه تصمیم بگیرند، همدلی داشته باشند، تفکر انتقادی را افزایش بدهند و بتوانند در روابط بین فردی، ارتباط موثر داشته باشند.

ضرورت آموزش مهارت های زندگی به کودکان، به این دلیل است که کودکان در حال شناخت خود، دنیای اطراف و رشد توانمندی های خود هستند و آموزش مهارت های ده گانه زندگی، موجب می شود که در آینده افراد بهتری برای خود، اطرافیان و جامعه باشند. مانند فردی که به دلیل توانایی تفکر خلاقانه، می تواند برای حل یک موضوع چالش برانگیز، راه حل مناسبی پیشنهاد داده و باعث شود که مدیرش او را تشویق کرده و مورد توجه قرار دهد.

مطلب مرتبط: هرم مازلو چیست؟ همه چیز در مورد سلسله مراتب نیازهای مازلو

10 مهارت زندگی

مطلب خواندنی: هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

اهمیت یادگیری مهارت های زندگی

اهمیت یادگیری مهارت های زندگی در این است که، باعث رشد، تقویت و بهبود زندگی در اکثر زمینه ها می شود. ضعف در مهارت های زندگی و عدم بهره مندی از توانایی های مهم و کاربردی، می تواند مشکلات جزئی یا پیچیده ای را در مسائل جاری زندگی ایجاد کند، به طور مثال فردی را تصور کنید که به دلیل ضعف در مهارت روابط بین فردی، هنگام شرکت در یک جلسه کاری، نمی تواند با افراد حاضر در جلسه، ارتباط برقرار کرده و فرصت آشنایی با آن ها و احتمال پیشنهاد شدن موقعیت شغلی بهتر را از دست می دهد. از موارد اهمیت یادگیری مهارت های زندگی، می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مشکلات تحصیلی و شغلی
  • جلوگیری از شکست در روابط اجتماعی و عاطفی
  • افزایش موفقیت و فرصت های پیشرفت
  • مقابله با شرایط استرس زا
  • افزایش اعتماد و عزت نفس
  • بهبود توانایی مقابله با چالش ها و مسائل

بیشتر بخوانید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

مهمترین مهارت های زندگی

انواع مهارت‌های زندگی، توانایی ها و رفتار هایی هستند که افراد را قادر می‌سازند تا با نیاز ها، مسائل و چالش‌های زندگی خود، سازگار شده و با آن ها به طور مؤثر مقابله کنند. مهارت‌های زیادی وجود دارد که افراد می توانند آن ها را کسب کرده و در زندگی خود بکار ببرند، اما مهارت های ده گانه زندگی سازمان بهداشت جهانی (who)، به عنوان مهمترین مهارت های زندگی، مشخص و معرفی  شده اند. فهرست مهمترین مهارت های زندگی بر طبق نظر، عبارت است از:

  1. خودآگاهی
  2. همدلی
  3. تفکر انتقادی
  4. تفکر خلاق
  5. تصمیم گیری
  6. حل مسئله
  7. ارتباط موثر
  8. رابطه بین فردی
  9. مقابله با استرس
  10. مدیریت احساسات

مهارت های 10 گانه زندگی

۱. مهارت زندگی خودآگاهی

خودآگاهی، که به عنوان یکی از انواع مهارت های زندگی شناخته می شود، شامل شناخت شخصیت خود، آگاهی در مورد نقاط قوت و ضعف، خواسته ها و کمبود ها است. افزایش توانایی خودآگاهی باعث می شود، تا فرد بداند که به چه چیزی نیاز دارد، چه اتفاقی برای او مفید است و در چه زمانی لازم است تا اقداماتی را برای بهبود زندگی اش انجام دهد. خود آگاهی موجب می شود که افراد در مورد اینکه چه بخش هایی از زندگیشان دارای نقص است، آگاه شده و در جهت رفع آن اقدام کنند. نمونه هایی از مهارت زندگی خودآگاهی، عبارت اند از:

  • توانایی درک آنچه می توانید یا نمی توانید انجام دهید
  • شناخت استعدادهای خود و آگاهی از مجموعه توانمندی های خود
  • توانایی تمایز بین نقاط ضعف و قوت

برای مطالعه بیشتر: خودآگاهی چه فوایدی دارد؟ چگونه آن را کسب کنیم؟

مهارت زندگی خود آگاهی

۲. مهارت زندگی همدلی

مهارت زندگی همدلی، به معنای تلاش برای درک احساسات و عواطف دیگران است، بدون آنکه واقعا در شرایط آن ها باشیم. همدلی باعث می شود تا در روابط میان فردی، به عنوان فردی شناخته شویم که درک و فهم بالایی داشته و این موضوع دیگران را به ما نزدیک تر می کند. مهارت همدلی، به عنوان یکی از مهمترین مهارت های زندگی برای بزرگسالان، به درک بهتر نیاز ها، خواسته ها، رنج ها، مشکلات و تفاوت های دیگران، منجر می شود. همدلی همچنین، توانایی تصور این است که دیگران با چه شرایطی زندگی می کنند. پایین بودن مهارت زندگی همدلی، باعث می شود تا ارتباط فرد با اطرافیانش به شکل یک طرفه ادامه پیدا کند.

۳. تفکر نقادانه در مهارت های زندگی

مهارت زندگی تفکر نقادانه یا تفکر انتقادی، به معنای توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و تجربیات زندگی به شیوه ای روشن و شفاف دارد. تفکر انتقادی به عنوان یکی از مهمترین مهارت های ده گانه زندگی، موجب می شود که افراد، هیچ چیز را به صورت کورکورانه نپذیرند و در مورد مسائل مختلف فکر کرده و به دنبال یافتن بهترین راه حل یا پاسخ باشند. تفکر انتقادانه همچنین، می تواند در شناخت و ارزیابی عوامل موثر بر نگرش ها، رفتار ها، ارزش ها، باور ها و رسانه ها، دخیل باشد. مهارت زندگی تفکر انتقادی شامل توانایی‌های متعددی می‌شود، که عبارت است از:

  • شناسایی افکار و باور های غیر منطقی
  • تمایز بین عقاید خشک و غیر قابل انعطاف و حقایق
  • به چالش کشیدن سوگیری های شخصی

مهمترین مهارت های زندگی

۴. مهارت زندگی تفکر خلاق

مهارت زندگی تفکر خلاقانه، روشی برای مشاهده اتفاقات یا انجام کارها بر خلاف عادت های همیشگی و روزمره است. فردی که به شکل خلاقانه ای با مسائل زندگی روبرو می شود، معمولا به عنوان فردی پیشرو، دارای خلاقیت و ابداع کننده شناخته می شود. بسیاری از استارت آپ های شکل گرفته در جهان امروز، حاصل نگاه متفاوت افرادی است که، تفکر خلاق داشته و به دنبال ایجاد راه های جدید، برای مسائل تکراری بوده اند.  ویژگی های تفکر خلاقانه که از انواع مهارت های زندگی است، عبارت اند از:

  • ذهن خلاقانه، که شامل کشف و تولید ایده های جدید است
  • انعطاف پذیری، که باعث خشک و انعطاف ناپذیر بودن ایده ها و افکار می شود
  • اصالت، نشان دهنده تازگی افکار و ابداعات و تکراری نبودن ایده ها است
  • تازه گرایی، که در برگیرنده افکار جدید و موضوعات تازه و نو، است
  • گسترش پذیر، به معنای استفاده از ایده های دیگران و همچنین تاثیر بر آن ها است

برای خواندن کلیک کنید: ویژگی های مشاور و روانشناس خوب

۵. تصمیم گیری، از مهارت های زندگی

یکی از انواع مهارت های زندگی، مهارت تصمیم‌گیری است، که به فرد کمک می کند تا بتواند در مورد مسائل و موضوعات مختلف زندگی خود، تصمیمات سازنده و مفیدی بگیرد. تصمیمی گیری، یکی از مهم ترین مهارت های زندگی برای بزرگسالان است، که افراد در صورت داشتن ضعف در قدرت تصمیم گیری ممکن است، نتوانند به خوبی در زندگی خود پیشرفت کنند. اما فردی که می تواند تصمیمات درست تر و منطقی تری بگیرد، مسائل مختلف را به شکل متفاوتی ارزیابی کرده و برای عبور از یک مرحله بهترین تصمیم ممکن را می گیرد. نمونه هایی از مهارت زندگی تصمیم گیری، عبارت اند از:

  • بررسی تمام جنبه ها و موقعیت های مختلف
  • در نظر گرفتن نیازها، انتظارات و اهداف خود
  • توانایی تفکیک احساسات و داشتن تفکر منطقی

برای مطالعه بیشتر: مهارت “نه” گفتن | چگونه قاطعانه درخواستی را رد کنیم؟

۶. مهارت زندگی حل مسئله

مهارت زندگی حل مسئله، یک توانایی بسیار مهم و ضروری است و شامل شناسایی بهترین راه، به منظور رفع مسائل و تعارضات است. توانایی حل مسئله، به افراد کمک می کند تا بتوانند هنگام مواجهه با مشکلات و چالش های خوب و بد زندگی خود، بهترین راه حل را گرفته و با آن ها برخورد کنند. مسائل مهمی که در زندگی شخصی و اجتماعی فرد، حل نشده باقی بمانند، باعث افزایش استرس شده و منجر به فشار روانی و جسمانی می شوند. مهارت زندگی حل مسئله باعث می شود تا فرد بتواند در یک موقعیت حساس، بهترین راه را برای عبور از آن موقعیت انتخاب کرده یا ایچاد کند. فرآیند لازم برای مهارت حل مسئله کارآمد عبارت است از:

  • شناسایی مسئله مورد نظر
  • یافتن راه حل های مناسب با کمترین ضرر
  • مشخص کردن روش های انجام راه حل
  • اجرای راه حل و سنجش میزان موفقیت آن

بیشتر بخوانید: خودباوری چیست؟ چگونه می‌توانم مهارت خودباوری را تقویت کنم؟

مهم ترین مهارت های زندگی

۷. مهارت رابطه بین فردی، از مهارت های زندگی

مهارت زندگی از نوع رابطه بین فردی، از انواع مهارت های زندگی سازمان بهداشت جهانی است و به افراد  کمک می کند تا با اطرافیانی که با آن ها تعامل دارد، به شیوه های مثبت ارتباط برقرار کرده و آن رابطه را دوست داشتنی کند. مهارت زندگی روابط میان فردی، شامل توانایی ایجاد و حفظ روابط دوستانه ای است، که برای سلامت روانی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد. توانایی رابطه میان فردی باعث گسترش ارتباطات فرد یا دیگران شده و موجب بدست آوردن موقعیت بهتر در اجتماع می شود. مهارت زندگی رابطه بین فردی شامل مجموعه ای از مهارت های مرتبط با یکدیگر است، که عبارت اند از:

  • توانایی شروع مکالمات با افراد جدید و نا آشنا
  • توانایی ایجاد احساس راحتی در دیگران، حین گفتگو
  • توانایی مدیریت تعارضات و حل مسائل بین فردی

مطلب خواندنی: بلوغ عاطفی یا پختگی چیست؟ چگونه می‌توان به بلوغ عاطفی رسید؟

۸. ارتباط موثر در مهارت های زندگی

ارتباط مؤثر به عنوان یک مهارت زندگی، به این معناست که افراد بتوانند خودشان را چه به صورت کلامی و چه غیر کلامی به شیوه‌هایی که متناسب با فرهنگ و شرایط است ابراز کنند. ارتباط موثر، به معنای توانایی بیان نظرات، خواسته ها، نیاز ها و ترس ها است. ارتباط موثر، باعث شکل گیری دیدگاهی نسبت به خود می شود که افراد بتوانند، بدون احساس عدم اعتماد به نفس، در اجتماع حضور پیدا کنند. ارتباط موثر در مهارت های زندگی، به معنای شناخت احساسات درون خود و همچنین آگاهی از چگونگی تأثیر احساسات بر رفتار خود و دیگران است.

خواندن این مطلب توصیه می شود: چگونه عدم اعتماد به نفس را درمان کنیم؟

۹. مهارت زندگی مدیریت استرس

مهارت زندگی مدیریت استرس، یکی از انواع مهارت های زندگی بوده و باعث افزایش توانایی افراد برای کنار آمدن با شرایط استرس زا و موقعیت هایی می شود که فرد دچار اضطرب می شود. باورهای اشتباهی مانند “من به اندازه کافی خوب نیستم” یا “چیزی در زندگی و شخصیت من اشتباه است”، باعث شکل گیری استرس شده و می تواند زمینه را برای بروز اختلالات روانی مختلف، فراهم کند. همانطور که تحقیقات، ثابت کرده است که استرس عامل اصلی بیماری های جسمی و روانی است. مهارت مقابله با استرس، می تواند منجر به کاهش استرس و کنار آمدن با شرایط استرس زا شود.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: تاثیرات عجیب استرس بر بدن؛ عوارض استرس

۱۰. مهارت زندگی مدیریت احساسات

مهارت زندگی مدیریت احساسات، باعث می شو تا افراد بتوانند هیجانات و احساسات خود را شناسایی کرده و به راحتی و به شکلی کارآمد ابراز کنند. مهارت مدیریت احساسات چیزی است که باید از سنین کودکی آموزش داده شود، چرا که از مهمترین مهارت های زندگی، برای بزرگسالان و کودکان است. اهمیت مدیریت احساسات در این است که، در صورت عدم شناسایی صحیح احساسات و ابراز به موقع آن ها، افراد دچار تعارض و تنافض با خود و دیگران خواهند شد. مهارت زندگی کنترل احساسات، به اشخاص کمک می کند تا روابط بهتری را با اطرافیان خود، شکل داده و سبک زندگی سالم تری داشته باشند.

علاوه بر مهارت های ۱۰ گانه زندگی که در قسمت بالا، به آن ها پرداخته ایم، مهارت های گسترده تر و بیشتری نیز وجود دارند که در جدول مهارت های زندگی آورده شده اند که عبارت است از:

 

انواع مهارت های زندگی

خود آگاهی

Self-awareness
همدلی

Empathy

تفکر انتقادی

Critical thinking
تفکر خلاقانه

Creative thinking

تصمیم گیری

Decision making
حل مسئله

Problem Solving

ارتباط موثر

Effective communication
روابط میان فردی

Interpersonal relationship

مدیریت استرس

stress management
مدیریت احساسات

Managing emotions

رهبری

leadership
مدیریت روابط عاطفی

Managing relationships

گوش کردن

Listening
خود اعتمادی

self confidence

مدیریت زمان

Time management
تفکر مثبت

Positive thinking

همچنین بخوانید: تاب آوری چیست؟ انواع، مولفه ها، فواید و تکنیک های افزایش آن

ویژگی مهارت های زندگی

مهارت های زندگی، دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را تعریف کرده و از ده ها نوع توانمندی دیگر جدا می کند. خصوصیات مهارت های زندگی، باعث می شود تا بتوان آن ها را به راحتی شناسایی کرده و حتی آموزش داد. ویژگی های مهارت های زندگی، عبارت اند از:

  • اخلاق مداری
  • تاثیر همه جانبه
  • بحث برانگیزی

اخلاق مدار: مهارت های زندگی، اخلاق مدار هستند، به این معنا که با خوب و بد، یا درست و غلط بودن رفتار های اجتماعی ارتباط دارند.

تاثیر همه جانبه: مهارت های زندگی، افراد را از سطح شخصی تا اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهند و در اکثر زمینه های زندگی نقش پر رنگی دارند.

بحث برانگیز: بسیاری از مهارت های زندگی، بحث برانگیز هستند چرا که همه افراد جامعه در مورد آن ها نظراتی محکم، چالشی و بعضا، ضد و نقیض دارند.

مطلب مفید: روانشناسی زرد چیست؟ تاثیر مخرب روانشناسی پاپ در زندگی

آموزش مهارت های زندگی

بنا بر نظر سازمان یونسکو، آموزش مهارت های زندگی به کودکان، باعث افزایش آگاهی و ارتقا کیفیت در زمینه های سیستم آموزشی، برابری جنسیتی، دموکراسی، حقوق شهروندی، مراقبت و حفاظت از خود، کیفیت زندگی، نژاد پرستی و جنگ طلبی می شود. بهترین زمان آموزش مهارت های زندگی در سنین کودکی و مدارس است که می توانند تمام کودکان را با انواع مهارت های زندگی آشنا کرده و آن ها را در راستای پرورش این مهارت ها، پرورش دهند.

مهارت های زندگی اجتماعی باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شده و توانایی روانی آن ها در برخورد با دیدگاه های مختلف و متفاوت را افزایش می دهد. مهارت های ۱۰ گانه زندگی، افراد را قادر می سازد، تا با توسعه تخصص و تجربه ای که برای دفاع از حقوق خود و درک مسئولیت های خود نیاز دارند، مشارکت مثبتی در جامعه داشته و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه را در زمینه های مختلف، بهبود ببخشند. آموزش مهارت های زندگی تحت در ۴ مولفه انجام می شود که عبارت اند از:

  1. مهارت های شناختی، شامل توانایی شناخت خود و توانایی تفکر مطلوب
  2. مهارت های ارتباطی، شامل قدرت ارتباطی و تعاملات اجتماعی
  3. مهارت های مدیریتی، شامل کنترل و تنظیم احساسات
  4. مهارت های ابراز وجود، شامل عزت نفس و قدرت بیان ایده ها و نظرات

مطلب مرتبط: مدیریت زمان چیست؟ ۸ تکنیک کاربردی مدیریت زمان و برنامه ریزی

آموزش مهارت های زندگی

مهارت های زندگی برای کودکان

ضرورت آموزش مهارت های زندگی به کودکان، امری حیاتی است، چرا که کودکان به عنوان افرادی در نظر گرفته می شوند، که در حال رشد بوده و پس از مدتی به بزرگسالانی تبدیل خواهند شد، که بر جامعه اثرات عمیقی می گذارند. یادگیری مهارت های زندگی، موجب رشد بهتر کودکان در سال های اولیه زندگی و موفقیت آن ها در ابعاد شخصی و تحصیلی می شود.  طبق پژوهش انجام شده، آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، باعث افزایش سلامت روان و عزت نفس آن ها می شود. مهارت های ۷ گانه زندگی کودکان، عبارت اند از:

  1. توانایی خود کنترلی
  2. درک دیدگاه و نظرات دیگران
  3. برقراری روابط دوستانه با همسالان
  4. توانایی برقراری ارتباط میان استعداد ها و علایق
  5. تفکر به شکل منتقدانه و نپذیرفتن کورکورانه موضوعات
  6. توانایی حل مسائل و چالش ها
  7. تعیین اهداف برنامه ریزی شده و افزایش میزان یادگیری

خواندن مطلب: آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان | تقویت مهارت‌های اجتماعی در کودکان توصیه می شود

تاثیر استرس در مهارت های زندگی

افرادی که مهارت های ده گانه زندگی را به خوبی فرا گرفته و در زندگی بکار بگیرند، استرس کمتری را تجربه خواهند کرد. در مقابل، افراد با دانش کم از مهارت های زندگی، نمی توانند در برابر چالش ها و موانع زندگی خود، مقاوت کنند و ممکن است درگیر استرس و اضطراب شده و زندگی خود را ملتهب و دارای مشکل در نظر بگیرند. افزایش میزان نارضایتی از خود و شرایط زندگی احتمال ابتلای افراد به اختلالات روانی و مشکلاتی سلامت روان مانند اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلال وسواس فکری عملی (OCD)، را افزایش می دهد.

یکی از نشانه های استرس، عصبانیت است و خواندن این مطلب توصیه می شود: چطور عصبانیت را کنترل کنیم؟ ۱۲ تکنیک موثر کنترل خشم

کتاب مهارت های زندگی

برای یادگیری و آموزش مهارت های زندگی برای بزرگسالان و کودکان، می توان در کنار برنامه های تلویزیونی و انیمیشن ها، از مطالعه کتاب، در زمینه مهارت های زندگی استفاده کرد. برخی از بهترین کتاب های مهارت های زندگی، عبارت اند از:

  • مهارت های زندگی نوشته آرنولد لازاروس
  • مهارت های زندگی نوشته کریس ال. کلینکه
  • مهارت های زندگی نوشته سید اصغر ساداتیان
  • مهارت های زندگی نوشته زینب میرزائی
  • مهارت های زندگی برای کودکان نوشته مژگان کلهر
  • ۱۴ مهارت زندگی کودکان نوشته جن آویرام

مطالعه بیشتر: تکنیک پومودورو چیست و چه مراحلی دارد؟ کاربرد، فواید و معایب

کتاب مهارت های زندگی

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم تا به سوالات پرتکرار شما درباره مهارت های زندگی، پاسخ دهیم.

چرا باید مهارت های زندگی را یاد بگیریم؟

یادگیری مهارت های زندگی باعث افزایش کیفیت زندگی و پیشرفت در زمینه های مختلف شخصی، تحصیلی و شغلی می شود. افرادی که مهارت های زندگی را آموزش دیده باشند، افراد موفق تری در زندگی بوده و مشکلات را به شکل مناسب تری رفع خواهند کرد.

آیا مهارت های زندگی در هر سنی قابل یادگیری است؟

بله، مهارت های زندگی در هر سنی قابل یادگیری هستند، اما توصیه می شود که بهترین سن برای آموزش و یادگیری مهارت های زندگی، سنین کودکی و نوجوانی است. چرا که در سنین کودکی، باور ها و عقاید قابلیت تغییر و پرورش بیشتری دارند.

هدف از مهارت های زندگی چیست؟

هدف از مهارت های زندگی ۱۰ گانه، بهبود شرایط زندگی افراد و بالا بردن آگاهی و کیفیت زندگی اجتماعی است. ضرورت مهارت های زندگی برای کودکان بیش از پیش احساس می شود، چرا که آن ها با انعطاف بیشتری می توانند افکار و باور های خود را اصلاح کنند.


منابع: harappa.education, skillsyouneed, betterhumans, hangoutagile, nutspace

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.