دانستن اینکه چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم، گام مهمی برای افزایش سلامت روان است. مراجعه به روانشناس لزوما محدود به اختلالات مانند افسردگی نیست، مدیریت روابط، توسعه فردی و مدیریت احساسات همه از دلایلی هستند که افراد برای آن به روانشناس مراجعه می کنند. در این مقاله علائمی را که نشان می دهند زمان مراجعه به روانشناس فرا رسیده، بررسی خواهیم کرد.

روانشناس، یک متخصص در حوزه بهداشت روان است و با آموزش هایی که گذرانده است در مسیر بهزیستی، مراجعان را همراهی کند. روانشناسان می توانند به افرادی که دچار اختلالات روانی هستند، مانند افسردگی، یا کسانی که صرفا دوران سختی را در زندگی سپری می کنند، مانند غم از دست دادن یک عزیز، کمک کنند.

فهرست مقاله

برای چه مشکلاتی به روانشناس مراجعه کنیم؟

 تقاضای کمک هنگام سختی نشانه ضعیف بودن نیست. اگر مراجعه به روانشناس را جدی بگیریم، هر چه زودتر چالش یا مسئله حل شود و می توانیم از لحظات زندگی خود، با خوشحالی بهره ببریم. در ادامه ۱۵ مورد مهم را بررسی می کنیم که اگر این علائم را تجربه می کنید، بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس است. دلایل مراجعه به روانشناس عبارتند از:

  1. افسردگی
  2. مدیریت استرس
  3. سوگواری و فقدان
  4. تروما یا ضربه های روانی
  5. بی حوصلگی و لذت نبردن از زندگی
  6. مدیریت احساسات
  7. مختل شدن روابط اجتماعی
  8. استرس شغلی یا تحصیلی
  9. احتمال وجود اختلالات روانی
  10. اختلال سوء مصرف مواد
  11. نیاز به کمک برای توسعه فردی
  12. نیاز به کمک در بهبود روابط عاطفی
  13. حل اختلافات خانوادگی
  14. کنار آمدن با تغییرات زندگی
  15. نیاز به راهنمایی در تربیت فرزند

مطالعه بیشتر: اصل رازداری و محرمانگی اطلاعات در جلسات مشاوره

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

۱. مراجعه به روانشناس برای افسردگی

احساس ناامیدی و درماندگی که با افسردگی همراه است، می تواند بسیار آزاردهنده باشد. شاید تصور کنید که افسردگی، بدون کمک متخصص بهبود پیدا می کند، ولی باید بدانید که درمان افسردگی بدون کمک، دشوار، زمان بر و در مواردی غیرممکن است. روانشناس به شخص با علائم افسردگی در مدیریت احساسات منفی، تغییر الگوهای فکری، پیدا کردن مهارت های مقابله ای سالم و … کمک خواهد کرد و طبق مطالعات، روان درمانی برای افسردگی موثر خواهد بود.

۲. مدیریت استرس با مراجعه به روانشناس

 اگر تصور می کنید در مدیریت استرس خود چالش دارید، احتمالا باید مراجعه به روانشناس را جدی بگیرید. استرس داشتن می تواند منجر به عوارض مختلفی مانند تحریک پذیری و زودرنج بودن یا عصبانی شدن و … بشود. مراجعه به روانشناس می تواند به شما کمک کند مهارت های مدیریت استرس سالم را بیاموزید. همچنین، به شما در حل مسائل کمک کند تا بتوانید برخی از جنبه های استرس زای زندگی خود را حذف کنید. بهترین روان درمانی ها برای مدیریت استرس، درمان شناختی رفتاری (CBT) و رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) محسوب می شوند.

۳. نیاز به روانشناس برای سوگ

غم و اندوهی که در نتیجه فقدان به وجود می آید، بدون حمایت یک متخصص می تواند چالشی طولانی و دشوار باشد. نیاز به کمی کمک برای عبور کردن از فقدان یک عزیز، طلاق یا شکست عاطفی، از دست دادن شغل و … شرم آور نیست. اگر برای بار چندم فقدان و سوگ را تجربه می کنید احتمالا نسبت به قبل آسیب پذیرتر هستید. در این موارد بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با هدایت افراد در تجربه غم و اندوه، رویارویی با احساسات، سازگاری با تغییر و … به افراد در بهبود هنگام سوگ، کمک خواهد کرد.

۴. مراجعه به روانشناس در تروما

اگر در زندگی خود سابقه بدرفتاری، سواستفاده، نادیده گرفته شدن و … دارید که به طور کامل با آن ها کنار نیامده اید، احتمالا دچار تروما (ضربه روانی) شده اید. فردی با تجربه تروما به کمک و حمایت زیادی نیاز خواهد داشت. در صورتی که قربانی یک جنایت یا تصادف، بیماری مزمن یا رویداد آسیب زا دیگری شده اید، بهتر است مراجعه به روانشناس را جدی بگیرید. روانشناسان در جلسات منظم با استفاده از تکنیک های درمان شناختی رفتاری (CBT)، حمایت عاطفی، پیدا کردن علل زمینه ای و … به درمان تروما می پردازند.

۵. درمان بی حوصلگی با کمک روانشناس

آیا دیگر فعالیت هایی را که معمولاً از آن لذت می برید انجام نمی دهید؟ اگر چنین است، چرا؟ احساسات و تجربیات دردناک گذشته، برخی افراد را از بیرون رفتن، تفریح و ملاقات با افراد جدید باز می دارد. این بی حوصلگی یک نشانه خطر است که شاید سلامت روان شما با چالش هایی مواجه شده است و وقت مراجعه به روانشناس رسیده است.

در این مورد بیشتر بخوانید: آیا روانشناس پزشک است و میتواند دارو تجویز کند؟

۶. مراجعه به روانشناس برای مدیریت احساسات

کنترل احساسات ناخوشایند، مانند اضطراب و خشم، گاهی اوقات می تواند سخت باشد. در حالی که برخی از احساساتتان را به خوبی مدیریت می کنید، کنترل برخی از احساسات دشوار خواهد بود. مثلا در عصبانیت و یا موقعی که هیجان زده هستید کاری انجام می دهید که بعدا یا حتی همان لحظه از آن پشیمان می شوید. مراجعه به یک روانشناس به شما کمک می کند تا تکنیک های مدیریت احساسات را بیاموزید و راهبردهای کاهش اضطراب را تمرین کنید.

۷. مختل شدن روابط اجتماعی

اگر نقش اجتماعی شما در جامعه دچار مشکل شده یا کم رنگ شده است، وقت مراجعه به روانشناس فرا رسیده. نیازی نیست همه وقت های خالی خود را با دیگران بگذرانید اما ارتباط اجتماعی کم نیز می تواند ناسالم باشد. روابط اجتماعی شما بر سلامت روانتان تأثیر می گذارد. البته که همیشه کمیت روابط مهم نیست، شاید داشتن ده ها آشنا به اندازه داشتن دو دوست صمیمی مفید نباشد. نهایتا چیزی که اهمیت دارد این است که افرادی را در زندگی داشته باشید که از وقت گذراندن با آن ها لذت ببرید. باید بدانید که اهمیت مراجعه به روانشناس برای ارتقای ارتباطات اجتماعی، نسبتا زیاد است.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

۸. مراجعه به روانشناس برای استرس شغلی

 اینکه گاهی مضطرب باشید طبیعی است، اما اگر خلق و خوی شما مانع سازنده بودن در محل کار می شود باید به روانشناس مراجعه کنید. از مزایای مراجعه به روانشناس این است که می تواند به شما کمک کند که روی یک مسئله مخرب گیر نکنید. پردازش احساسات، تمرین مهارت‌های جدید و تغییر طرز فکر، جزو راهبردهایی است که روانشناس برای بهبود خلق و خوی شما استفاده می کند. درمان و بهبود خلق و خو و مدیریت احساسات، منجر به بهبود وضعیت شغلی خواهد شد.

۹. بررسی وجود اختلالات روانی توسط روانشناس

اگر شک دارید که شاید علائم یک اختلال روانی را تجربه می کنید بهتر است هر چه سریع تر به روانشناس مراجعه کنید. طیف وسیعی از بیماری های روانی با علائم مختلف و گوناگون وجود دارند. از شنیدن صداهایی که هیچ کس دیگری نمی شنود تا تجربه اضطراب زیاد بدون هیچ دلیل خاصی. ممکن است حس کرده باشید که علائمی دارید که نرمال و عادی به نظر نمی رسند. یا حداقل برای مدیریت کردن آن ها نیاز به کمک دارید که این مسئله ضرورت مراجعه به روانشناس را نشان می دهد.

مطالعه بیشتر: روانشناسی بالینی چیست؟ روانشناس بالینی به چه کسی گفته میشود؟

۱۰. مراجعه به روانشناس برای اختلال سوء مصرف مواد

وقتی برای تحمل مشکلات یا فرار از آن ها به ماده یا رفتاری روی می آورید تا احساس بهتری داشته باشید، یعنی مهارت های مقابله ای ناسالم دارید. با مراجعه به روانشناس می آموزید روش های سالم را جایگزین روش های ناسالم مقابله با احساسات کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید مصرف یک ماده را کنترل کنید، احتمالا با نوعی اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید. برای ترک یک اعتیاد و یا حداقل کنترل آن به کمک و حمایت از سوی روانشناس یا روانپزشک نیاز دارید.

۱۱. توسعه فردی با کمک روانشناس

از کاهش وزن گرفته تا پیشرفت اقتصادی، اهداف زیادی وجود دارد که با انجام آن ها، به نسخه ای بهبود یافته از خودتان برسید. شما برای غلبه بر موانع سر راه خود تلاش می کنید و دنبال خوشحالی و شادی بیشتر در زندگی هستید. یک مشاور می تواند در این راه شما را همراهی کند و غلبه بر چالش ها و موانع را برای شما آسان تر کند. از مزایای مراجعه به روانشناس این است که به مسائل مختلفی مانند مشکلات انگیزشی، کمال گرایی و خود تخریبگری می پردازید و آن ها را حل می کنید. حل نکردن و عدم درمان این مسائل، می توانند رسیدن به یک هدف را دشوار یا حتی غیرممکن کنند.

۱۲. مراجعه به روانشناس برای بهبود روابط عاطفی

مسائل دلبستگی، مشکل در قاطع بودن و ترس از روبرو شدن با مسائل، چند مثال از علل مشکل در روابط عاطفی هستند. روان درمانگر به شما کمک می کند مشکلات و مسائلی را که در روابط شما مشکل ایجاد می کنند، کشف کنید و به شما مهارت ها و ابزارهایی که برای ایجاد و حفظ ارتباطات سالم تر نیاز دارید را می آموزد. شما با مراجعه به روانشناس در مورد مرزهای سالم یک رابطه، علت تمام شدن روابط خود و چالش هایی که دارید صحبت می کنید و اطلاعات بیشتری نسبت به این مسائل به دست می آورید.

بیشتر بخوانید: به روانشناس چه بگوییم؟ در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم

۱۳. حل اختلافات خانوادگی با مراجعه به روانشناس

روابط خانوادگی همواره برای هرکس دچار نوسان است و ممکن است در بازه ای اعضای خانواده با هم ارتباط خوبی داشته باشند و در بازه ای دیگر حتی با یکدیگر صحبت هم نکنند! اختلافات خانوادگی می تواند برای همه اعضای خانواده منبع استرس و فشار باشد و روی جنبه های دیگر زندگی آن ها تاثیر بگذارد. مراجعه به روانشناس به صورت فردی یا خانوادگی می تواند حداقل بخشی از این اختلافات را حل کند یا اثر منفی آن را بر زندگی شخصی مراجع به حداقل برساند.

۱۴. نیاز به روانشناس برای کنار آمدن با تغییرات زندگی

شروع یک شغل جدید، نقل مکان به یک شهر جدید، بچه دار شدن برای اولین بار یا پایان دادن به یک رابطه تنها چند نمونه از تغییرات عمده زندگی است که ممکن است مقدار زیادی استرس و اضطراب به شما تحمیل کند. مراجعه به روانشناس برای شما حمایت عاطفی، راهنمایی و توصیه هایی را که برای سازگاری با تغییرات زندگی خود نیاز دارید را به همراه می آورد.

۱۵. راهنمایی روانشناس در تربیت فرزند

تربیت فرزند سخت است و  این فکر که مسئولیت یک انسان دیگر با شماست می تواند ترسناک باشد. گاهی تنها چیزی که نیاز دارید این است که از یک متخصص بشنوید و مطمئن شوید که در مسیر والد بودن به درستی پیش می روید و به اندازه کافی کودک خود را حمایت می کنید. اگر در مورد مهارت های فرزندپروری یا رفتار فرزندتان سوالی داشته باشید می توانید در مورد آن با روانشناس مشورت کنید.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

مطالعه بیشتر: روانشناس می تواند با مراجع دوست باشد؟ اگر عاشق روانشناسم شدم چه کنم؟

آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟

سلامت روان، مولفه اصلی سلامت کلی هر فرد است و مانند بقیه جنبه های زندگی، نیاز به توجه و مراقبت دارد. گرچه احساسات و تجربیات منفی در زندگی وجود دارند و گاهی با گذر زمان حل می شوند، اما مواردی هست که برای حل آن ها، قطعا به کمک متخصص نیاز خواهید داشت. نشانه های اینکه زمان مراجعه به روانشناس فرا رسیده است، عبارتند از:

  • طولانی شدن مدت زمان تجربه احساسات منفی:اگر احساس غم، اضطراب یا ناامیدی را در بازه های زمانی طولانی تجربه می کنید به گونه ای که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، احتمالا زمان آن فرا رسیده باشد که از یک روانشناس کمک بگیرید. این احساسات، زمانی که طولانی و شدید باشند، می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات روانی زمینه‌ای مانند افسردگی یا اختلالات اضطرابی باشند.
  • شدید بودن علائم: گاهی علائم چالش های روانی مانند استرس، افسردگی و … به اندازه ای شدید هستند که مانعی جدی برای ادامه زندگی فرد محسوب می شوند. در صورتی که خودتان یا عزیزانتان علائمی را تجربه می کنید که در فعالیت های روزمره مداخله ایجاد می کند، زمان مراجعه به روانشناس، فرا رسیده است.
  • دشوار بودن چالش های زندگی: زندگی می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر در مقابل چالش های زندگی احساس درماندگی می کنید، زمان مراجعه به روانشناس است. روانشناس می تواند استراتژی ها و راهبردهایی را به شما بیاموزد تا از این چالش ها با سهولت بیشتری عبور کنید.
  • تغییرات در رفتار یا شخصیت: تغییرات قابل توجه و ناگهانی در شخصیت یا رفتار یک فرد، ممکن است نشانه ای هشدار دهنده نسبت به سلامت روان او باشد. گاهی این تغییرات به دلیل عدم پردازش درست احساسات پس از حوادث اتفاق می افتد. در صورتی که تغییر غیرمنتظره در رفتار یا شخصیت خود یا اطرافیان می بینید، بهتر است هرچه سریع تر با روانشناس، مشورت کنید.
  • به ذهن خود توجه کنید: قرار گرفتن ذهن در موقعیت آسیب پذیر با نشانه هایی همراه است که باید به آن ها توجه کنید. اگر مشکل در تمرکز، احساس زودرنجی و تحریک پذیری، احساس تنهایی، بی خوابی و … را تجربه می کنید یعنی ذهن شما تحت فشار است و باید نشانه های خطر را جدی بگیرید.

مطالعه بیشتر: تراپیست چیست و چه وظایفی دارد؟ فرق او با روانشناس

چگونه روانشناس مناسب پیدا کنیم؟

شیوه قدیمی تر فرهنگ مراجعه به روانشناس به این صورت بود که فقط افرادی که اختلال روانی جدی داشتند به روانشناس یا روانپزشک مراجعه می کردند. دسترسی سخت تر به روان درمانی، نگرش های منفی جامعه در گذشته و …  باعث شده بود تا مردم عادت کنند هنگام چالش ها و بحران ها سختی و رنج بکشند اما از کسی کمک نگیرند. امروزه آگاهی مردم افزایش پیدا کرده است و تقریبا همه می دانند که روانشناس و تراپی مخصوص اختلالات روانی نیست و برای طیف گسترده ای از سوالات و نیاز ها می توان از این خدمات استفاده کرد.

امروزه همچنین دسترسی به روانشناس بسیار آسان تر شده و روش هایی نیز اضافه شده است که هزینه های اقتصادی روان درمانی و عدم دسترسی به آن را کاهش می دهد مانند مشاوره آنلاین. مثلا شما می توانید در سایت پزشک خوب به دنبال مشاور بین هزاران روانشناس در حوزه های مختلف بگردید، تجربه های قبلی و نظرات دیگران نسبت به آن روانشناس را بخوانید و با توجه به شرایطی که دارید بهترین روانشناس را به صورت آنلاین یا حضوری در شهر و منطقه خودتان انتخاب کنید. صحبت کردن به موقع با یک روانشناس می تواند از اختلالات روانی قبل از شروع آنها جلوگیری کند و همچنین به شما کمک می کند درست فکر کنید، احساسات خود را مدیریت کنید و بهترین نسخه خودتان را بسازید. مهم ترین نکاتی که باید هنگام انتخاب رواkشناس یا درمانگر بدانید:

  • ارتباط سازنده و اعتماد در روان درمانی مهم است. ارتباط سازنده یعنی بتوانید حس خوبی به روانشناس خود داشته باشید و با او ارتباط موثری بگیرید و هنگام حرف زدن با او احساس امنیت کنید. اگر نمی توانید با روانشناس خود ارتباط عمیق و سازنده برقرار کنید یا نمی تواند اعتماد شما را جلب کند، بهتر است درمانگر دیگری را انتخاب کنید.
  • اطلاعاتی را که برایتان مهم است بپرسید: با آرامش و بدون احساس خجالت هر سوالی در مورد مهارت های درمانگر دارید، از او بپرسید. اگر مدرک تحصیلی، دوره های آموزشی و کاربردی، سابقه کار و حوزه تخصصی روانشناس برایتان اهمیت دارد قبل از رزرو جلسه از او یا منشی در این مورد سوال بپرسید.
  • هزینه و روند درمان را برای خودتان شفاف و روشن کنید: هیچ درمانگری نمی تواند به شما بگوید که دقیقا چقدر زمان باید صرف روان درمانی کنید، چون بخش زیادی از این مسئله به تلاش و همکاری خودتان در هر جلسه بستگی دارد. اما این حق را دارید که در مورد تعداد جلسات هفتگی، زمان جلسات و هزینه جلسات با درمانگر خود صحبت کنید و برنامه ای بریزید که از نظر اقتصادی، روانی و .. برای شما مناسب است.

از دست ندهید: ویژگی های مشاور و روانشناس خوب

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

چه زمانی به مشاوره احتیاج داریم؟

برای اینکه بدانیم چه زمانی به مشاوره احتیاج داریم، باید بدانید که مشاوره برای مسائل سطحی با یک موضوع مشخص است که با ارائه راهبردها در کوتاه مدت حل می شود. مشاوره در مسائلی مانند مسائل شغلی،تحصیلی، قبل از ازدواج و … می تواند مفید باشد و کاربرد داشته باشد. مشاور نمی تواند به طور رسمی یک اختلال یا مشکل را تشخیص دهد یا درمان کند و صرفا به ارائه راهنمایی و راهکار برای ارتقای مهارت ها، می پردازد. روان درمانی صرفا به حل یک موضوع خاص نمی پردازد و با تمرکز بر احساسات، افکار و شخصیت فرد، او را درمان می کند.

مطلب مرتبط: فرق روانشناس و روانپزشک چیست و با روانکاو چه تفاوتی دارند؟

فواید مراجعه به روانشناس

ممکن است برای برخی افراد این سوال پیش بیاید که آیا مراجعه به روانشناس خوب است؟ یک روان درمانگر می تواند به افراد کمک کند تا تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنند. تأثیری که یک روانشناس بر زندگی شما می گذارد می تواند به عوامل مختلفی از جمله شدت علائم و نوع درمانی که دریافت می کنید بستگی داشته باشد. برخی از مزایای مراجعه به روانشناس عبارتند از:

  • ایجاد عادات بهتر برای سلامت روانی و جسمی
  • آگاهی بیشتر نسبت به افکارتان و تاثیر آن افکار روی رفتارتان
  • نگرش جدید نسبت به رفتارها و سبک زندگی
  • احساس حمایت شدن و درک شدن
  • بینش هوشمندانه تر نسبت به تجربیات و رفتارهای خود
  • بهبود روابط شما با اطرافیان
  • آموختن مهارت های مقابله ای سالم در مواجهه با چالش های زندگی
  • به اشتراک گذاشتن ترس ها و نگرانی هایتان در یک محیط امن و بدون قضاوت

مطالعه بیشتر: چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟ نحوه تشخیص روانشناس خوب

باور های غلط در مورد مراجعه به روانشناس

باور های اشتباهی در مورد فرهنگ مراجعه به روانشناس، وجود دارد که به دلیل نقص در اطلاع رسانی و نبود آگاهی کافی، بین مردم رایج شده است. باور های اشتباه مربوط به مراجعه به روانشناس عبارتند از:

  1. مراجعه به روانشناس فقط برای افراد با اختلال روانی جدی است: هر فردی که بخواهد سلامت روان و پتانسیل های فردی خود را بهبود ببخشد، می تواند یه روانشناس مراجعه کند. روان درمانی برای چالش های خفیف روانی و یا حتی ارتقای کیفیت زندگی، کاربرد دارد.
  2. روان درمانی، فرآیندی بسیار طولانی است: میانگین جلسات روان درمانی تا به امروز بین ۸ تا ۲۰ جلسه بوده است که مدت زمان طولانی محسوب نمی شود. با این حال، شما می توانید محدودیت های اقتصادی و زمانی خود را به روانشناس اعلام کنید و برنامه ای بریزید که بیشترین بازدهی را داشته باشد.
  3. روان درمانی موثر نیست: اثربخشی روان درمانی برای بهبود چالش های روانی در مطالعات زیادی اثبات شده است. اگر انتخاب روانشناس و همکاری در فرآیند درمان، به درستی صورت گیرد، روان درمانی موثر خواهد بود.
  4. مراجعه به روانشناس نشانه ضعف است: اینکه یک فرد تشخیص دهد چه زمانی به کمک نیاز دارد و از متخصص کمک بگیرد، نشانه شجاعت و ذکاوت او می باشد. ضعف واقعی در این است که نتوانیم بپذیریم نیاز به کمک داریم و برای مدت طولانی خود یا اطرافیانمان را در سختی قرار دهیم.
  5. روانشناس، مراجع را قضاوت می کند: روانشناسی که به درستی آموزش دیده باشد، می تواند بدون قضاوت و با فراهم کردن محیطی امن، به مراجع کمک کند.
  6. مردم فقط برای مشکلات به روانشناس مراجعه می کنند: گرچه باید قبول کنیم که به دلیل فرهنگ مراجعه به روانشناس، بخش زیادی از مردم فقط هنگام بروز مشکل به روانشناس مراجعه می کنند، اما مشاوره گاهی برای کسب اطلاعات است. روانشناس در مواردی مانند مشاوره قبل از ازدواج، سکس تراپی، مشاوره تحصیلی و … صرفا به مراجع اطلاعات بیشتری می دهد تا بتواند تصمیم گیری موثرتری داشته باشد.

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم به سوالات رایج شما در مورد اینکه چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم، پاسخی خلاصه و کوتاه بدهیم

تفاوت روانشناس و روانپزشک چیست؟

روانشناس از مدل های مختلف روان درمانی استفاده می کند تا مشکل و چالش شما را حل کند و در این حوزه آموزش های گسترده ای دیده است. روانپزشک عمدتا از دارودرمانی برای بهبود علائم شما استفاده می کند و ابتدا به عنوان یک پزشک آموزش دیده است.

آیا من به روانشناس نیاز دارم؟

اینکه تصمیم بگیرید به روانشناس نیاز دارید یا نه به این بستگی دارد که آیا احساس می کنید برای حل یک چالش یا بحران، کمک لازم دارید یا خیر. همچنین ممکن است نه به دلیل چالش یا حال بد، بلکه فقط برای ایجاد عادت های بهتر، سبک زندگی سالم تر و خوشحالی بیشتر راهنمایی بخواهید.

آیا مشکلات روانی خودشان با گذر زمان خوب می شوند؟

در اکثر موارد شکستن یک الگوی مخرب که منجر به مسائل روانی شده است، نیاز به تخصص و کمک حرفه ای دارد. شاید در موارد خیلی کم و نادری گذر زمان مسئله را بهبود ببخشد یا حل کند اما باز هم درد و رنج زیادی را باید در طولانی مدت تحمل کنید و مراجعه به روانشناس می تواند عبور کردن از سختی ها را برایتان آسان تر کند.

چه زمانی باید بقیه را به مراجعه به روانشناس تشویق کنیم؟

اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که درد و رنج نزدیکانتان را می بینید یا علائم روانی آن ها باعث ناراحتی و اذیت شدن شما می شود، زمان مناسبی است که به مراجعه به روانشناس فکر کنید. اگر فرد مورد نظر نسبت به روانشناس و روان درمانی نگرشی حساس و منفی دارد بهتر است این ایده را با ملایمت بیشتر و در آرامش بیان کنید.


منابع: psychologytoday, verywellmind, healthline, clevelandclinic, webmd

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.