امروزه با توجه به تغییر شیوه زندگی انسان‌ها در سراسر جهان، داشتن استرس و اضطراب یک موضوع کاملا طبیعی است. همه ما ممکن است برخی حالات و اختلالات روحی و روانی را تجربه کرده باشیم که گذر از آن‌ها علاوه بر اینکه به مدت زمان زیادی نیاز دارد، می‌تواند عرصه را به فرد و اطرافیانش تنگ کند.

پرسشنامه اضطراب بک (BAI) ابزاری است که می تواند برای اندازه گیری شدت علائم اضطراب فرد مورد استفاده قرار گیرد. تست اضطراب در محیط‌ های بالینی یا تحقیقاتی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند زمانی که ممکن است نیاز به درمان برای علائم خود داشته باشید استفاده شود. تست اضطراب بک شامل ۲۱ سوال است که می تواند به صورت مداد کاغذی یا تست اضطراب بک آنلاین اجرا شود.

تست اضطراب بک چیست؟

زندگی هر انسانی قطعا همیشه نمی‌تواند روی روال باشد در برخی مواقع اتفاقات بسیار ناگواری رخ می‌دهد، فرد با چاشی روبرو می‌شود یا به هر نحو دیگر امکان کنترل موثر بر زندگی کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث بی ثباتی رفتاری فرد و ناپایداری خلق آن شود. در این زمان بدن احساسات و عواطف خود را بروز می‌دهد و در نهایت بیشتر به صورت استرس و اضطراب احساسات را نمایان می‌کند.

 شدت این میزان استرس و اضطراب می‌تواند با توجه به شخصیت فرد و حادثه‌ای که اتفاق افتاده است متفاوت باشد. این استرس و اضطراب در صورتی که درمان نشود و برای مدت زمان طولانی با روح و روان فرد عجین شود، درمان آن سخت‌تر خواهد شد.

پرسشنامه اضطراب بک (BAI؛ بک و همکاران، ۱۹۸۸) یک پرسشنامه خود گزارشی برای اندازه گیری شدت اضطراب در جمعیت های روانپزشکی است. برای ساختن تست اضطراب بک یک مجموعه اولیه از ۸۶ آیتم از سه مقیاس موجود ترسیم شد: چک لیست اضطراب، چک لیست مرجع پزشک و چک لیست اضطراب موقعیتی. یک سری تجزیه و تحلیل برای کاهش مجموعه آیتم ها استفاده شد. آزمون اضطراب بک شامل ۲۱ ماده است که هر کدام یک نشانه مشترک اضطراب را توصیف می کنند.

از پاسخ دهنده خواسته می شود که در یک مقیاس ۴ درجه ای میزان آزار و اذیت هر یک از علائم را در هفته گذشته ارزیابی کند. BAI سازگاری درونی بالایی و پایایی قابل قبولی را نشان داد. همچنین پرسشنامه اضطراب بک گروه‌های تشخیصی مضطرب (اختلال پانیک، اختلال اضطراب فراگیر، و غیره) را از گروه‌های تشخیصی غیراضطرابی (افسردگی اساسی، اختلال دیس‌تایمیک و غیره) متمایز کرد. علاوه بر این، BAI با مقیاس رتبه بندی اضطراب همیلتون، همبستگی متوسطی داشت که نشان دهنده اعتبار آزمون اضطراب بک است.

همچنین بخوانید: برای درمان اضطراب به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ 

تاریخچه پرسشنامه اضطراب بک

پرسشنامه اضطراب بک در سال ۱۹۸۸ توسط دکتر آرون بک و برخی از همکارانش تهیه شد و در نتیجه در مجله مشاوره و روانشناسی بالینی منتشر شد. دکتر بک یک روانپزشک  بود که همچنین در انواع مطالعات تحقیقاتی مرتبط با روانشناسی مرضی و همچنین اختلالات رایج سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شرکت داشت.
BAI به عنوان راهی برای ارزیابی شدت اضطراب، مستقل از هر گونه علائم بالقوه همپوشانی افسردگی یا سایر اختلالات ایجاد شد.
قبل از اختراع این مقیاس، بیشتر مقیاس‌های اضطراب رایج (مانند پرسشنامه اضطراب حالت-صفات) شامل علائمی بود که می‌توانست ناشی از افسردگی نیز باشد که تا حدودی آنها را غیرقابل اعتماد می‌کرد. پرسشنامه اضطراب بک نشانه‌های معمول اختلالات خلقی مانند افسردگی را شامل نمی‌شود، به این معنی که اگر فردی امتیاز بالایی در BAI کسب کند، احتمالاً به‌طور خاص با اضطراب مشکل دارد.

تست رورشاخ چیست؟ ۱۰ کارت آزمون رورشاخ با تفسیر و نمره گذاری

تست اضطراب بک، آرون بک

نحوه اجرای تست اضطراب بک

تست اضطراب بک (Beck Anxiety Inventory) میزان استرس و اضطراب افراد را تشخیص می‌دهد. در واقع این پرسشنامه طوری طراحی شده که هم بزرگسالان و هم نوجوانان می‌توانند به راحتی به سوالات آن پاسخ دهند. همانطور که در بخش بالا هم گفتیم، این تست شامل ۲۱ سوال است که فرد با توجه به شناخت خود نسبت به ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقیش به آن‌ها پاسخ می‌دهد. این سوالات در رابطه با موضوعات مختلفی است که در بخش زیر به بیان هر یک می‌پردازیم:

  1. احساس گرما
  2. لرزش پاها 
  3. طپش قلب
  4. ترس از اتفاقات ناخوشایند 
  5. بی حسی و کرختی 
  6. عصبی بودن 
  7. وحشت زدگی
  8. لرزش دست‌ها 
  9. گیجی و حواس پرتی
  10. متزلزل بودن 
  11. ترس از از دست دادن کنترل 
  12. تنفس سخت 
  13. احساس ضعف 
  14. لرزش دست‌ها 
  15. گرفتگی عضلات 
  16. ترس از مرگ و نیستی 
  17. غش و ضعف 
  18. ترسیدن
  19. داشتن سوهاضمه
  20. سرخی و برافروختگی 
  21. عرق کردن

پاسخ به هرکدام از این سوالات امتیاز خاص خود را دارد و در نهایت این امتیاز‌ها با یکدیگر جمع می‌شوند که جمع آن‌ها باید عددی بین ۰ تا ۶۳ باشد. در واقع با توجه به این بازه عددی میزان استرس و اضطراب هر فرد مشخص می‌شود که عدد بدست آمده نشان دهنده موارد زیر خواهد بود:

  • کمترین میزان استرس: بین ۰ تا ۷
  • استرس خفیف: بین ۸ تا ۱۵ 
  • استرس متوسط: بین ۱۶ تا ۲۵
  • استرس شدید: بین ۲۶ تا ۶۳

کاربرد تست اضطراب بک

پرسشنامه اضطراب بک برای استفاده به عنوان تنها ابزار تشخیصی و تست اختلال اضطراب در نظر گرفته نشده است. در عوض، این یک ابزار ارزیابی است که علائم اضطراب بالینی را که ممکن است در یک فرد و تا چه حد وجود داشته باشد، اندازه گیری می کند. تست اضطراب می تواند برای همه بیماران روانپزشکی مفید باشد، نه فقط برای بیمارانی که به طور خاص به دنبال درمان اختلالات اضطرابی هستند. با دانستن نتیجه تست اضطراب، متخصص می تواند یک برنامه درمانی برای علائم فرد در نظر بگیرد. همچنین یک روانشناس خوب، سیر درمان را با استفاده از ابزارهایی مانند پرسشنامه اضطراب بک می سنجد.

مطلب مفید: تفاوت استرس و اضطراب در روانشناسی چیست؟ فرق نشانه ها، علل و درمان

آیا تست اضطراب بک قابل اعتماد است؟

مدت کوتاهی پس از انتشار آزمون اضطراب بک، مطالعات مختلفی برای ارزیابی دقت این مقیاس در محیط‌های مختلف انجام شد؛ عمدتاً در بیمارانی که قبلاً با اختلالات اضطرابی تشخیص داده شده بودند. یکی از این مطالعات که در سال ۱۹۹۱ انجام شد، آزمون اضطراب بک را با مقیاس درجه بندی اضطراب همیلتون، که معمولاً در آن زمان استفاده می شد، مقایسه کرد و نشان داد که نمرات بالا در پرسشنامه اضطراب بک به طور مستقیم با نمرات خام مقیاس درجه بندی اضطراب همیلتون همبستگی دارد و در واقع در ارزیابی علائم اضطراب موثر است. همچنین نشان داده شد که نمرات بالاتر در بیماران مبتلا به اختلال هراس به جای اختلال اضطراب فراگیر شایع تر است.

مطالعه دیگری نشان داد که BAI و تست افسردگی بک، که در مراجعان سرپایی مضطرب اجرا می‌شوند، نتایجی قابل قبول دست آوردند. مطالعه دیگری در سال ۱۹۹۳ نشان داد که پرسشنامه اضطراب بک ابزار بسیار موثری برای سنجش اضطراب در بیماران سرپایی روانپزشکی بدون اشتباه گرفتن آن با علائم سایر اختلالات روانپزشکی است. مطالعاتی که ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون اضطراب بک را در بزرگسالان مسن‌تر بررسی می‌کنند، نشان می‌دهند که این یک گزارش مؤثر برای تعیین شدت اضطراب در این جمعیت است. تست اضطراب همچنین اعتبار متمایزی را در جداسازی بیمارانی که دارای اختلال اضطراب هستند از بیمارانی که این اختلال را ندارند نشان داده است.

همچنین بخوانید: علت استرس بی دلیل چیست؟ ۱۵ دلیل مهم و درمان آن

تست اضطراب بک، پرسشنامه اضطراب بک

اضطراب چیست و انواع آن

اختلالات اضطرابی نوعی اختلال روانی هستند که با بروز در افراد، سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. افراد مبتلا به این اختلال غالبا با نگرانی‌های شدید و فراوان و ترس‌های غیر منطقی درگیر هستند. در واقع این اختلالات یک مشکل روانی و حتی جسمی است که بسیاری از افراد جهان را درگیر کرده است. اختلالات اضطرابی دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.

اختلال اضطراب فراگیر

در این نوع از اضطراب، فرد بیمار بدون هیچ دلیل مشخصی، دچار بروز احساس نگرانی و تنش بیش از حد در روح و روان خود می‌شود. دقت کنید که تست اختلال اضطراب فراگیر، با تست اضطراب بک یکسان نیست.

اختلال پانیک

در این نوع از اضطراب فرد دچار احساس ترس ناگهانی و شدید می‌شود که باعث بروز حمله وحشت(پنیک اتک) در او می‌گردد. در طی این حمله، فرد بیمار ممکن است دچار علائمی چون تعریق، درد قفسه سینه، و تپش قلب زیاد شود. همچنین در برخی شرایط حاد، ممکن است دچار احساس خفگی یا حمله قلبی شود.

اختلال اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار حس نگرانی شدید نسبت به موقعیت‌های اجتماعی خود شود. در واقع این افراد نگران قضاوت یا تمسخر از طرف مردم و اطرافیان خود هستند.

فوبیای خاص

در این نوع از اضطراب فرد دچار یک حس ترس شدید نسبت به یک مکان، شی یا موقعیت خاص می‌شود. این نوع از ترس بسیار شدید است و ممکن است باعث شود فرد بیمار از شرایط عادی زندگی روزمره خود دور شود.

آگورا فوبیا

یکی از انواع اضطراب، آگورافوبیا است که فرد در طی آن دچار احساس ترس شدید از قرارگیری در یک مکان خاص می‌شود. در واقع فرار از این موقعیت یا کمک گرفتن از سایر افراد برای فرد بیمار بسیار سخت است. برای مثال فرد ممکن است در هواپیما، قطار و مترو دچار وحشت و اضطراب شدید شود.

اضطراب جدایی

اضطراب جدایی تنها کودکان را درگیر نمی‌کند؛ بلکه هر فرد در هر سن و سالی ممکن است به این اختلال دچار شود. در این نوع از اضطراب فرد ممکن است در صورت جدایی از یک فرد نزدیک، دچار حس ترس و اضطراب شدید شود. در واقع فرد مبتلا به اضطراب جدایی فکر می‌کند که قرار است اتفاق ناخوشایندی برای فرد مورد نظرش رخ دهد.

لالی انتخابی

این اختلال نوعی اضطراب اجتماعی است که کودکان را به خود درگیر می‌کند. در این نوع از اضطراب کودک با وجود آن که با خانواده خود صحبت می‌کند؛ اما یا قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی چون مدرسه، از صحبت با نزدیکان خود دوری می‌کند.

همچنین بخوانید: ۱۰ روش طبیعی برای کاهش اضطراب در زندگی

چگونه شدت اضطراب خود را بسنجیم؟

اختلال اضطرابی مانند بسیاری از اختلالات روانی و شخصیتی دارای ویژگی‌ها و علائم خاصی است. علائم جسمی مانند تپش قلب و علائم فکری مانند دلشوره و نگرانی از جمله نشانه‌های بارز این اختلال در فرد مبتلا به اضطراب است. برای تعیین علائم و شدت اضطراب باید تک تک نشانه‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. یکی از ابزارهای شناسایی شدت اضطراب، تست افسردگی بک (BAI) است.

تست اضطراب بک چیست

انجام تست آنلاین بک در وبسایت پزشک خوب

شاید برای بسیاری از افراد مراجعه به روانشناس و متخصص موضوعی دشوار  و امکان ناپذیر باشد، خبر خوب این است که پزشک خوب قابلیت انجام تست اضطراب بک را به صورت آنلاین به وبسایت خود اضافه کرده است. پس دیگر جای هیچ نگرانی نیست؛ چرا که تمامی افراد با انجام تست اضطراب بک آنلاین می‌توانند در مسیر شناخت و درمان استرس و اضطراب خود گام بردارند. از انجام تست آنلاین بک غافل نشوید و همین حالا اقدام کنید. شما می توانید از طریق بهترین روانشناسان پزشک خوب این تست را به صورت انلاین انجام دهید.

سخن پایانی  

استرس و اضطراب اگر در مراحل اولیه باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند باعث بروز و مشکلاتی برای فرد شود. مشاورین و روانشناسان توانایی آن را که با استفاده از تکنیک‌های مختلف این عارضه را درمان کنند. مشاوران سعی می‌کنند ابتدا از طریق گفتمان مشکل را حل کنند. اگر این مورد هم کارساز نبود روانشناس و مشاور می‌توانند از تست‌های مربوط به این اختلال مثل آزمون اضطراب بک استفاده کنند. کمک گرفتن از یک متخصص می‌تواند در بهبود حال فرد بیمار بسیاری تاثیرگذار باشد.

سوالات متداول

اختلال اضطرابی چیست؟

اضطراب یک هیجان است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، ولی اختلال اضطرابی حاصل اضطراب افراطی و گسترده و نوعی اختلال روانی است که با بروز در افراد، سلامت روح و روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این اختلال غالبا با نگرانی‌های غیر ارادی و ترس‌های غیرمنطقی درگیر هستند. در واقع این بیماری یک مشکل روانشناختی است که بسیاری از افراد جهان را درگیر کرده است.

ایا روشی برای شناسایی اختلال اضطراب وجود دارد؟

اختلال اضطراب مانند بسیاری از اختلالات روانی و شخصیتی دارای ویژگی‌ها و علائم خاصی است. علائم جسمی مانند تپش قلب و علائم فکری مانند دلشوره و نگرانی از جمله نشانه‌های بارز این اختلال در فرد مبتلا به اضطراب است. برای تعیین علائم و شدت اضطراب باید تک تک نشانه‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. یکی از ابزارهای شناسایی شدت اضطراب، تست افسردگی بک(BAI) است.

تست اضطراب بک چیست؟

تست اضطراب بک یکی از راه‌های شناسایی اختلال اضطراب است. این تست توسط آرون بک (بنیانگذار شناخت درمانی) و همکارانش در سال ۱۹۸۸ تهیه شد و پژوهش‌های زیادی روی آن صورت گرفت تا به یک تست معتبر و پرکاربرد تبدیل شد. این تست دارای ۲۱ سوال است که هر یک از سوال‌های آن یکی از علائم ذهنی، بدنی و هراس را در فرد بیمار ارزیابی می‌کند.

آیا تست اضطراب بک محدودیت سنی دارد؟

این پرسشنامه طوری طراحی شده که هم بزرگسالان و هم نوجوانان می‌توانند به راحتی به سوالات آن پاسخ دهند. اگرچه محدوده سنی تست اضطراب بک از ۱۷ تا ۸۰ سال است، اما در مطالعات بررسی شده با نوجوانان جوان ۱۲ سال و بالاتر از آن استفاده شده است.


منابع:  psycnet, betterhelp

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.