رابطه لانگ دیستنس (long distance relationship) یا رابطه از راه دور، یک شکل از روابط عاطفی است که طرفین رابطه، از نظر جغرافیایی، از یکدیگر دور هستند. روابط از راه دور به ویژه در بین دانشجویان رایج هستند و ۲۵ تا ۵۰ درصد از همه روابط را تشکیل می دهند.

رابطه لانگ دیستنس به چه معناست؟

چندین تعریف مختلف برای رابطه لانگ دیستنس یا رابطه از راه دور وجود دارد. این روابط گاهی اوقات به عنوان شکلی از رابطه تعریف می شوند که در آن زوجین چندین شب در هفته را به دور از هم می گذرانند یا برای مدت طولانی بدون حضور دیگری زندگی می کنند. یا در تعریفی دیگر که بر اساس محل جغرافیایی زوجین است، که در آن افراد به اندازه ای از هم دور هستند که شرایط را برای دیدن مرتب یکدیگر، دشوار می‌ کند.

روابط لانگ دیستنس در گذشته یک مشکل و دغدغه برای زوجینی بودند که یکی از طرفین باید برای تحصیل، کار یا خدمت سربازی نقل مکان می کرد و رابطه باید با این تغییر سازگار می شد. در دنیای امروز و با وجود گسترش وسایل ارتباط از راه دور، فرصت هایی برای آشنایی و برقراری ارتباط با مردم دیگر نقاط جغرافیایی فراهم شده است. و با چنین فرصت هایی شکل گیری رابطه لانگ دیستنس دور از ذهن نیست.

با این وجود، رابطه از راه دور می تواند از یک زوج به زوج دیگر بسیار متفاوت به نظر برسد. دو نفر که در دو شهر با فاصله نسبتا زیاد زندگی می کنند که کیلومترها از یکدیگر فاصله دارند می‌ توانند رابطه خود را لانگ دیستنس بدانند. درحالی که، دو نفر دیگر که در امتداد بزرگراهی در یک منطقه شهری با فاصله ۱۰۰ کیلومتری از هم زندگی می‌کنند، ممکن است رابطه‌شان را از راه دور ندانند، زیرا از قبل به رانندگی در مسافت‌های طولانی عادت کرده‌اند و این رفت و آمد برایشان ساده به نظر می‌ رسد.

رابطه لانگ دیستنس چیست

دلایل ایجاد رابطه لانگ دیستنس

بسیاری از عوامل مختلف می توانند به رابطه از راه دور منجر شوند. احساس نیاز به تجربه ی عشق و دوست داشتن در زندگی، هچنین موقعیت های تحصیلی و شغلی ممکن است باعث شوند تا افراد به مکان هایی غیر از محل زندگی خود مهاجرت موقت بکنند و احتمال دارد روابط عاطفی در آنجا شکل بدهند که بعد از اتمام ماموریت کاری و یا تحصیلی این افراد به شهر یا کشور خود برگشته و درگیر یک رابطه از راه دور می شوند.

انواع روابط لانگ دیستنس

به طور کلی معیار واقعی برای دسته بندی رابطه های از راه دور وجود ندارد، اما ۳ نوع اصلی رابطه لانگ دیستنس وجود دارد که در زیر آن ها را نام بردیم:

  • روابط خانوادگی که در آن یک یا چند عضو از آن ها دور از خانه و خانواده زندگی می کنند
  • دوستی هایی که در ابتدا و یا بعد از مدتی از یکدیگر دور شده اند
  • روابط عاشقانه ای که از راه دور شکل می گیرند

چالش های رابطه لانگ دیستنس

اگرچه هر رابطه عاشقانه ای میتواند چالش هایی داشته باشد، مطالعات نشان می دهد که روابط از راه دور دارای مجموعه ای از چالش های بالقوه است که اجتناب ناپذیراند و به فاصله جغرافیایی بین طرفین مربوط می‌ شود. دو نفر که در یک رابطه از راه دور هستند نیاز دارند مهارت هایی را کسب کنند که بتوانند این چالش ها و موانع را با موفقیت پشت سر بگذارند. چالش های رابطه لانگ دیستنس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فشار مالی: در رابطه لانگ دیستنس فشار مالی عامل آشکاری است که هر فردی در یک رابطه از راه دور تجربه کرده است. که میتواند هزینه سوخت کیلومترها رانندگی، سفرهای مکرر با هواپیما باشد.
  • ارتباط با دیگر افراد: افرادی که در رابطه از راه دور هستند می توانند نسبت به دوستان نزدیک شریک خود حسادت کنند و اغلب از اینکه زمان زیادی را با آن ها می گذرانند شکایت دارند.
  • خیانت: یکی از خطراتی که رابطه لانگ دیستنس را تهدید می‌کند، خطر ایجاد یک رابطه صمیمی یا عاشق شخص دیگری شدن در زمانی که از یکدیگر دور هستید وجود دارد.
  • داشتن یک دید غیر واقعی از وضعیت رابطه: زمانی که ما به طور منظم و عادی با شریک عاطفی خود وقت می گذرانیم، این وقت گذراندن شامل بسیاری از کارهای روزمره مانند نگهداری از یکدیگر هنگام بیماری، خرید مواد غذایی، تماشای فیلم و… است. در رابطه از راه دور، این انتظار که ملاقات های رو در رو بسیار هیجانی، پر از رابطه جنسی و عاشقانه باشد، اغلب به رابطه عاطفی طرفین ضربه می زند.
  • نادیده گرفتن مشکلات رابطه لانگ دیستنس: عدم توجه به اختلاف نظرها و مسائل رو به رشد می تواند از مشکلات رابطه از راه دور باشد.
  • شدیدتر بودن احساسات و هیجانات: احساسات و هیجان های حسادت، عشق و خشم در افراد درگیر در رابطه لانگ دیستنس شدیدتر هستند. این به معنای داشتن پتانسیل و آمادگی برای تصمیم گیری های هیجانی، دعواهای غیر ضروری و ناامیدی شدید است.
  • تفاوت منطقه زمانی: ممکن است که شریک عاطفی شما در منطقه زمانی متفاوتی زندگی کند و زمانی که شما تازه روز خود را شروع می کنید، او برای خوابیدن آماده می شود.

میتوانید برای مقابله با چالش های روابط خود از روانشناس خوب در تهران کمک بگیرید.

مزایای رابطه لانگ دیستنس

داشتن یک رابطه لانگ دیستنس هرچند که از راه دور باشد مزیت هایی دارد که در ادامه می خوانید:

  • رفع احساس تنهایی و تجربه دوست داشتن و دوست داشته شدن
  • تمایز عشق و شهوت زیرا بیشتر بر پایه عاطفه شکل میگیرد تا جذابیت های جنسی
  • کاهش اضطراب و افسردگی به دلیل داشتن یک شریک عاطفی در زندگی و در میان گذاشتن مسائل ناراحت کننده و اضطراب زا با او
  • اختصاص زمان بیشر برای خود و متمرکز شدن بر اهداف فردی
  • آزادی عمل و اوقات فراغت بیشتر
  • قدر شناسی بیشتر طرفین از یکدیگر
  • کمک به افراد برای بیان بهتر خود
  • آموختن اهمیت و ارزش صبر کردن به افراد
  • قوی شدن در برابر جدایی و احساس رها شدگی

معایب رابطه لانگ دیستنس

یک رابطه از راه دور علاوه بر مزایا دارای معایبی است از جمله معایب رابطه لانگ دیستنس عبارتند از:

  • احساس دلتنگی و عدم حضور طرفین یک رابطه کنار یکدیگر
  • مشکلات ارتباطی و ایجاد سو تفاهم در برداشت و تفسیر از پیام های متنی بخصوص در مسائل مهم مثل جر و بحث های بین طرفین
  • کمبود صمیمیت و ارتباط جنسی با شریک عاطفی در مقایسه با روابط نزدیک
  • فراهم بودن زمینه برای ایجاد حس عدم اعتماد و حسادت
  • داشتن فاصله از یکدیگر و عدم حضور یکی از طرفین زمانی که طرف دیگر احساس نیاز به بودن کنار او دارد.
  • افزایش احتمال خیانت در روابط از راه دور
  • تقویت احساس ترس از دست دادن و حسادت در افراد
  • کاهش حس اعتماد در طرفین
  • مشکلات استفاده از فضای آنلاین، مثل چک نکردن طولانی مدت پیام ها و تماس ها

از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

رابطه از راه دور یا لانگ دیستنس چیست

قوانین رابطه لانگ دیستنس

ویژگی ها، نقاط قوت و قوانینی که افراد در حفظ روابط لانگ دیستنس لازم است داشته باشند؛ عبارتند از:

  • خودمختاری: شما باید خودمختاری خود را در رابطه لانگ دیستنس حفظ کنید. هر دوی شما باید افرادی باشید که از صمیمیت لذت می برند، اما بسیار مستقل هستند و از زمان، علایق و دوستان جداگانه لذت می برند.
  • استقلال: زندگی شما باید به شکلی باشد که برای پیشرفت به شریک زندگی خود وابستگی نداشته باشید. افراد در یک رابطه باید استقلال زندگی خود را حفظ و به استقلال شریک خود احترام بگذارند و برنامه هایی برای خود به صورت جداگانه داشته باشند.
  • اعتماد: مهم‌تر از همه آن است که در رابطه لانگ دیستنس اعتماد داشته باشید. اگر زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد اینکه شریک زندگی تان در زمانی که از هم جدا هستید چه می کند صرف کنید، باعث میشود رابطه شما از بین برود.
  • تعهد: درست است که شما از یکدیگر دور هستید ولی باید به یاد داشته باشید که دوری از یکدیگر نباید باعث عدم تعهد شود.

مراحل رابطه لانگ دیستنس

طبق گفته سایت marriage یک رابطه از راه دور یا لانگ دیستنس ۱۰ مرحله دارد که عبارت اند از:

۱. اولین ملاقات و ایجاد کشش

اولین مرحله یک رابطه از راه دور ملاقات با یکدیگر است، این دیدار می تواند حضوری یا آنلاین باشد. اولین ملاقات در یک رابطه از راه دور برای هر دو طرف بسیار لذت بخش است، زیرا آنها نمی توانند به این راحتی و اتفاقی یکدیگر را ملاقات کنند.

۲. مقابله با فاصله در شروع رابطه

مرحله دوم از مراحل یک رابطه از راه دور، این است که در مورد فاصله و اینکه در مورد آن چه خواهید کرد، صحبت کنید. شروع یک رابطه از راه دور دشوار است و هر دو طرف باید به توافق برسند. شفاف باشید و با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید، زیرا برای پر کردن شکاف عدم ملاقات رودررو باید با مشکلات زیادی در برقراری ارتباط روبرو شوید.

۳. ایجاد اعتماد در رابطه لانگ دیستنس

مرحله سوم یک رابطه از راه دور، ایجاد ویژگی هایی مانند اعتماد است. اعتماد پایه اصلی هر رابطه است، سطح اعتماد در یک رابطه از راه دور باید درجه یک باشد. وقتی با عزیزتان زندگی مشترک ندارید، پیش بینی سناریوهای مختلف سخت است

۴. برنامه ریزی قرارهای طولانی مدت

چهارمین مرحله از یک رابطه از راه دور، تلاش برای انجام کارها و اطمینان از اینکه می توانید هر چه بیشتر یکدیگر را ببینید، می باشد. برنامه ریزی می تواند به شما کمک کند. شما می توانید زمانی که آزاد هستید و اگر برنامه کاری شما شناور است برنامه ریزی کنید. برای یک رابطه از راه دور برنامه زندگی طرفین می بایست انعطاف پذیر باشد.

۵. استرس و اضطراب در رابطه از راه دور

پنجمین مرحله یک رابطه از راه دور یا لانگ دیستنس زمانی است که یکی از شما یا هر دوی شما در مورد مسافت مضطرب می شوید. استرس در روابط از راه دور در مورد سرانجام رابطه می تواند چالش برانگیز باشد. وقتی با شریک زندگی خود زندگی نمی کنید یا از نظر فیزیکی دور هستید، ممکن است سوء تفاهم های بیشتری پیش بیاید.

دروغ در رابطه | از کجا بفهمم همسرم دروغ میگه؟

۶. ارسال هدیه، گل و پیام محبت آمیز

مرحله ششم یک رابطه لانگ دیستنس این است که برای یکدیگر هدایا یا یادداشت هایی بفرستید تا به آنها بفهمانید که دوستشان دارند، حتی از راه دور. تلاش در روابط از راه دور بسیار مهم است. شاید وقتی به شریک زندگی خود نیاز دارید نتوانید او را در آغوش بگیرید، اما یک پیام می تواند احساس خوبی ایجاد کند.

۷. افسردگی پس از ملاقات

مرحله هفتم رابطه از راه دور زمانی است که بعد از ملاقات با یکدیگر احساس افسردگی و غمگینی می کنید. احساس غم و اندوه و افسردگی در روابط از راه دور می تواند بسیار رایج باشد. اگر دلتان برای شریک زندگیتان تنگ شده است، از او بپرسید که آیا می تواند شما را ملاقات کنند، یا می توانید به دیدن آنها بروید؟

۸. رابطه خود را متفاوت درک کنید

مرحله هشتم یک رابطه از راه دور زمانی است که ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشید، به خصوص در مورد رابطه. در مورد آینده خود و اینکه شما به زودی دوباره با هم خواهید بود فکر کنید، پس قوی و کنار هم بمانید.

۹. پیشرفت رابطه لانگ دیستنس

ممکن است نقطه ای در یک رابطه از راه دور پیش بیاید که احساس کنید رابطه لانگ دیستنس کارساز نخواهد بود. شما فکر می کنید که حفظ رابطه خود غیرمنطقی است.فقدان ارتباط فیزیکی باعث ایجاد پشیمانی ها و تردیدهای خاصی می شود.

۱۰. تعهد در رابطه

پس از گذر از مرحله ۱ تا نه، رها کردن انتخابتان نخواهد بود و تصمیم دارید متعهد باشید و رابطه را به سرانجام برسانید. به دلیل ترس از جدایی، متعهد به یک رابطه از راه دور نشوید. فقط در صورتی متعهد شوید که واقعا این رابطه لانگ دیستنس را می خواهید.

افسردگی بعد از مهاجرت؛ درمان، نشانه ها و علت

رابطه لانگ دیستنس یا از راه دور چیست

آیا یک رابطه از راه دور دوام می‌آورد؟

پس از مطالعه این چالش ها، داشتن یک رابطه موفق از راه دور می‌تواند غیرممکن به نظر برسد. اما این موضوع که هیچ رابطه لانگ دیستنسی نمیتواند موفق باشد، دور از واقعیت به نظر میرسد. بله، روابط از راه دور دارای چالش ها و مشکلاتی هستند که در روابط نزدیک جغرافیایی به وجود نمی آید، اما به این معنی نیست که افراد نمیتوانند رابطه لانگ دیستنس موفقی داشته باشند. بررسی ها نشان می دهد که افرادی که در روابط از راه دور هستند، دارای سطوح رضایت یکسان یا بالاتر، ارتباطات قوی و صمیمیت هستند.

چگونه رابطه تمام شده را فراموش کنیم؟ ۱۵ روش موثر و مفید

برای حفظ رابطه لانگ دیستنس چه باید کرد؟

برای داشتن یک رابطه سالم از راه دور باید به چند نکته توجه کرد که می تواند به شما در داشتن یک رابطه لانگ دیستنس موفق کمک کند:

  • در مورد نیازها، ترس ها و نگرانی های خود صحبت کنید
  • زمان هایی را برای گذراندن وقت با یکدیگر برنامه ریزی کنید
  • احترام متقابل یکدیگر را داشته باشید
  • مکالمات و لحظات معنادار را به اشتراک بگذارید
  • فعالیت های مشترک داشته باشید: فعالیت هایی را که می توانید با هم از راه دور انجام دهید پیدا کنید، مانند تماشای فیلم، خواندن کتاب یا سایر فعالیت هایی که از آنها لذت می برید.
  • ملاقات های حضوری خاطره انگیز داشته باشید: در طول مدتی که با هم هستید خاطره بسازید و  آن ها را به خاطر بسپارید یا به نحوی ثبت کنید.
  • با یکدیگر درباره آینده صحبت کنید

برای حفظ رابطه لانگ دیستنس از یک روانشناس و مشاور ازدواج نیز میتوانید کمک بگیرید

رابطه لانگ دیستنس موفق

یک رابطه سالم از راه دور زمانی است که هر دو طرف از رابطه خود لذت می برند در حالی که فضای شخصی خود را نیز خواهند داشت. فکر کردن به کارهایی که نمی توانید با پارتنر خود تجربه کنید، ناسالم است زیرا احساس ناتوانی، افسردگی و ناامیدی بیشتری خواهید داشت. در یک رابطه لانگ دیستنس موفق، وضعیت قرارهای ملاقات مشخص شده است و افراد به میزانی که دو طرف نیاز دارند با یکدیگر در ارتباط هستند.

چگونه روابط خود را بهبود دهیم؟

سوالات پر تکرار در مورد رابطه لانگ دیستنس

در این بخش به برخی سوال ها در مورد رابطه لانگ دیستنس پاسخ داده ایم.

آیا روابط از راه دور موفق خواهند بود؟

موفقیت یا عدم موفقیت روابط از راه دور بستگی به شرایط افراد دارد، اما با در نظر گرفتن یکسری نکات میتوان رابطه لانگ دیستنس موفقی را تجربه کرد.

چرا وارد یک رابطه لانگ دیستنس میشویم؟

نیاز به تجربه روابط عاشقانه و عاطفی، و عدم تمایل به تنها بودن از دلایل ورود به یک رابطه لانگ دیستنس است.

چه کسانی نمیتوانند رابطه لانگ دیستنس داشته باشند؟

افرادی که توانایی تحمل دوری از پارتنر عاطفی خود را ندارند، تمایل دارند تا روابط جنسی پرتکرار داشته باشند، نسبت به ارتباطات شریک خود در رابطه بسیار حساس هستند معمولا نمیتوانند در یک رابطه از راه دور دوام بیاورند.


منابع: verywellmind, betterhelp, healthline, psychcentral

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.