داشتن صداقت در رابطه مسئله مهمی است. بدست آوردن اعتماد کار سختی است ولی از دست دادنش کار آسانی است. رازها و دروغ‌ها در رابطه می‌توانند اعتماد طرفین را از بین ببرند و رابطه را به خطر می اندازند. و این امر در مواردی غیر قابل ترمیم است. بیشتر افرادی که دروغ می‌گویند، در حقیقت نگران عواقب صداقتشان هستند. اما باید در نظر داشت که خطراتی که عدم صداقت در رابطه می‌تواند ایجاد کند بسیار بیشتر از داشتن صداقت است. هیچ کس نمی‌خواهد با یک دروغگو در رابطه باشد. حتی اگر شریک زندگی شما به اصطلاح دروغ مصلحتی بگوید، دروغ می‌تواند رابطه شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله به بررسی دلایل دروغ گفتن در رابطه می‌پردازیم.

دروغ در رابطه

زمانی که دو نفر وارد یک رابطه می‌شوند، بعد از مدتی به یکدیگر اعتماد می‌کنند. این اعتماد تا زمانی که یکی از دو نفر دیگری را فریب دهد و به او دروغ بگوید باقی می‌ماند. تمام افراد از بی‌صداقتی و فریب خوردن در رابطه بیزارند. عدم صداقت ممکن است زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، و قصه تنها به اینجا ختم نمی‌شود. دروغ گفتن مانند چاهی بی‌سر و ته است که نمی‌توان از آن بیرون آمد. یک دروغ می‌تواند سلسله‌ای از دروغ‌های دیگر را با خود به همراه آورد. همین امر می‌تواند منجر به پارانویا (بدگمانی) بین طرفین شود. تلاش برای حفظ این دروغ‌ها می‌تواند باعث شود که فرد دیگر دائما در این باره سوالاتی بپرسد. این مشکل می‌تواند به شدت در هر بخش از زندگی طرفین و جامعه رخنه کند.

در واقع، دروغگویی می‌تواند نوعی خیانت به طرف مقابل تلقی شود. اما اگر زمانی دروغ همسرتان را بفهمید نحوه‌ واکنش شما بسیار مهم است. چرا که این امر احتمال دروغ گفتن دوباره همسرتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر به عنوان مثال برای خوشحالی همسرتان و سورپرایز کردن او می‌خواهید دروغ کوچکی بگویید این امر تا حدی قابل قبول است. اما به غیر از آن باید گفت صداقت همیشه بهترین سیاستی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بنابراین روانشناسان می‌گویند اگر همسر شما دائما درباره مسائل مختلف به شما دروغ می‌گوید بهتر است درباره ادامه رابطه‌تان تجدید نظر کنید.

 

دلایل عمده دروغ گفتن در رابطه

کودکان معمولا از ۲ سالگی به بعد دروغ گفتن را یاد می‌گیرند. اگر این امر در خانواده مورد بررسی قرار نگیرد ممکن است با افزایش سن کودک دروغ‌های او نیز روز به روز بزرگتر شوند و در نتیجه در روابط عاطفی آن‌ها نیز تاثیر گذار باشند. دروغ گفتن در اکثر مواقع ممکن است با هدف آسیب رساندن به دیگران نباشند اما در نتیجه آن می‌تواند به دیگران آسیب برساند. دلایل مختلفی وجود دارد که فرد ممکن است دروغ گویی را انتخاب کند. در اینجا به چند مورد عمده از این دلایل می‌پردازیم:

  • تلاش برای محافظت از احساسات شخص مقابل
  • جلوگیری از درگیری و دعوا، خجالت کشیدن یا مجبور شدن
  • ترس از طرد شدن و یا از دست دادن شریک زندگی
  • ترسیدن از واکنش شخص مقابل
  • پنهان کاری که انجام داده اند.
  • در دست گرفتن و کنترل یک وضعیت
  • برای جلب توجه. به عنوان مثال افراد برای اینکه بهتر از چیزی که هستند به نظر برسند دروغ می گویند.
  • دروغ گفتن به این دلیل که می‌خواهند تغییری در رابطه‌شان ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر: طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ علل و درمان

تاثیر دروغ گفتن در یک رابطه

برخی از دروغ‌ها ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند، دروغ گفتن گاها اجتناب ناپذیر است. حتی دروغ‌های ناچیز و کوچک می‌تواند باعث بی‌اعتمادی و سایر مشکلات در رابطه شود، از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش اعتماد: اگر شریک زندگی شما مدام دروغ می‌گوید، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر اعتماد شما داشته باشد. هرچه بیشتر دروغ بگویند، کمتر به آن اعتماد می‌کنید یا به صداقت آن ایمان دارید.

کاهش شفقت و همدلی: دروغ گفتن تشخیص احساسات دیگران را دشوارتر می‌کند، بدین ترتیب شفقت و همدلی فرد را نسبت به خود کاهش می‌دهد.

صمیمیت کمتر: صمیمیت مستلزم آسیب پذیری عاطفی است که بدون پایه و اساس اعتماد و صداقت تقریباً غیرممکن می‌شود.

دروغ و فریب بیشتر: یک مطالعه نشان داد که مغز می‌تواند خود را با عدم صداقت سازگار کند. به عبارت دیگر، هر چه کسی بیشتر دروغ بگوید، مغز او بیشتر به دروغ گفتن عادت می‌کند.

 

مطلب بیشتر: دروغگویی کودکان | با فرزندی که دروغ می‌گوید چگونه رفتار کنیم؟

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

از کجا بفهمم همسرم دروغ میگه؟

بسیاری از نشانه‌هایی که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم می‌توانند از علائم دروغ گفتن همسرمان باشد. اما به خاطر داشته باشید که این علائم، نشانه‌های احتمالی هستند نه قطعی. از این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجتناب از تماس چشمی، نگاه خیره به سمت راست و یا رو برگرداندن از شما وقتی که در حال صحبت کردن است.
  • مردد بودن
  • زبان بدن و حالات چهره با گفته‌ها هماهنگی ندارد. مثلا می‌گوید “نه” اما زبان بدن و حالت چهره او در واقع خلاف آن را می‌گوید.
  • انکار مداوم اتهامات
  • معمولا فرد دست به سینه می‌شود و پاهایش را روی هم می‌اندازد.
  • حالت دفاعی گرفتن
  • رفتارهای متفاوت از خود نشان می‌دهد و مانند یک فرد معمولی و نرمال رفتار نمی‌کند.
  • استفاده نکردن از ضمایر حین صحبت کردن
  • شانه بالا انداختن
  • بازی کردن با موها
  • ارائه اطلاعات و توضیح بیش از حد نسبت به آنچه خواسته شده است.
  • داشتن حالت خمیده
  • حرکات دست و بازوی غیرطبیعی
  • آرامش غیرمعمول
  • نوسانات غیر معمول صدا، انتخاب و ساختار کلمه به صورت غیر معمول
  • عدم تمایل به لمس همسر حین مکالمه

رابطه لانگ دیستنس چیست؟ مزایا، معایب، چالش ها و حفظ رابطه از راه دور

دروغ در رابطه

جلوگیری از دروغ گفتن در رابطه

یک دروغ به تنهایی می‌تواند اعتمادی را که سال‌ها با سختی و مشقت بدست آمده بود را ویران کند. داشتن صداقت مخصوصا در رابطه بسیار مهم است. بنابراین دروغ گفتن به همسر می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. لازم به ذکر است که هر گونه عادت مخرب در رابطه می‌تواند ویران کننده آن رابطه باشد. در واقع، زمانیکه دروغ گفتن را انتخاب می‌کنیم مثل این است که عذاب کشیدن را انتخاب کرده باشیم. به این قضیه فکر کنید که کنار گذاشتن دروغ چقدر می‌تواند رابطه و زندگی شما را بهتر کند.

اگر برای شریک زندگی خود ارزش قائل هستید و همچنان در مورد احساسات و اعمال خود با او صادق نیستید، تنها گزینه شما این است که یا جلوی این زنجیره دروغ‌ها را بگیرید یا به رابطه خود پایان دهید. اگر گزینه اول را انتخاب کردید، موارد زیر می‌توانند به شما برای قطع این زنجیره دروغگویی و این عادت غلط کمک کند.

از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

به شریک زندگی خود اعتماد کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد چرا که کسی که دروغ گفته است شما هستید. اما گاهی اوقات، افراد دروغ می‌گویند چرا که به شریک زندگی خود اعتماد ندارند. به عنوان مثال، ممکن است در مورد احساسات واقعی خود در مورد خانواده همسرتان دروغ بگویید زیرا می‌ترسید که او بلافاصله گفته‌های شما را رد کند و به طور خودکار از خویشاوندان خود حمایت کند. همچنین ممکن است در مورد خودتان دروغ بگویید زیرا به همسر خود اعتماد کافی ندارید تا بتوانید حقیقت گذشته آشفته خود را به او بگویید. صرف نظر از اینکه واکنش‌های او ممکن است چگونه باشد، شما باید به همسرتان اعتماد داشته باشید. زیرا بدون اعتماد رابطه شما هرگز پایه پایداری نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: طرحواره بی اعتمادی چیست؟ نشانه ها، علت و درمان

قابل اعتماد باشید

البته که اگر خود شما قابل اعتماد نباشید نمی‌توانید به همسرتان اعتماد کنید. از این گذشته، دور از ذهن نیست که بگوییم دلیل اصلی دروغگویی افراد این است که چیزی غیراخلاقی یا ناشایست را پنهان می‌کنند. اگر می‌دانید که نمی‌توانید به همسر خود خیانت نکنید پس هیچگاه وارد رابطه نشوید.

 

تا پنج بشمارید و بعد سریعا حقیقت را بگویید

اگر کاری را انجام داده‌اید و می‌خواهید آن را از همسرتان پنهان کنید و یا دروغ بگویید، سریعا تا ۵ بشمارید و بعد صادقانه همه چیز را بگویید. تا ۵ شمردن به اندازه کافی طولانی است که بتوانید خود را برای گفتن حقیقت در این باره آماده کنید. شما اشتباهی مرتکب شده‌اید و حداقل کاری که می‌توانید برای جبران آن انجام دهید این است که به شریک زندگی خود آن را بگویید. هرچه بیشتر حقیقت را انکار کنید و قضیه را طول دهید عواقب آن سخت‌تر خواهد بود. پس تا ۵ بشمارید و حقیقت را بگویید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از مشاور زوجین

 

با شریک زندگی خود همدردی کنید

اگر دائما به شریک زندگی خود دروغ می‌گویید به این فکر کنید که اگر او به شما دروغ میگفت چه؟ آن موقع چه حسی داشتید؟ آیا احساس نمی‌کردید که قلبتان شکسته شده و انگار به شما خیانت شده است؟ آیا احساس نمی‌کردید که به شما بی‌احترامی شده است؟ مطمئنا نمی‌خواهید که به شما دروغ گفته شود و احمق فرض شوید. از همدلی و درک کردن همسرتان به عنوان غلافی استفاده کنید که مانع از گفتن دروغ به او می‌شود.

 

دروغ گفتن مداوم را از سبک زندگی خود حذف کنید

حتی اگر تمام کارهای بالا را انجام دهید ولی دروغ گفتن برای شما عادت شده باشد و بخشی از سبک زندگی شما باشد به احتمال زیاد دوباره آن را تکرار خواهید کرد. از این رو، تلاش کنید تا دروغگویی را از زندگی خود به کلی حذف کنید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشید. بلکه کمک می‌کند که به انسان بهتری تبدیل شوید.

 

با همسر دروغگو باید چه کرد؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که هر چه زودتر صداقت دوباره در یک مشارکت آشکار شود، بهتر است. با این حال، ممکن است قبل از مواجهه با همسرتان با سوء ظن، منتظر بمانید تا اطلاعات و حقایق بیشتری را کشف کنید. فقط شما می‌دانید چه چیزی برای شما راحت‌تر است و چه چیزی برای موقعیت خاص شما بهتر است. 

نحوه برخورد با همسر دروغگو

گمان می‌کنید که همسرتان با شما صادق و روراست نیست؟ باید چگونه با همسر دروغگو برخورد کرد؟

 

  • به غریزه خود تکیه کنید. مهم است که به شهود خود اعتماد کنید. 
  • انتظارات سالمی برای صداقت داشته باشید. به عنوان مثال، انتظار اینکه همسرتان در هر دقیقه از روز دقیقاً به شما بگوید کجاست و چه می‌کند، درخواستی غیرمنطقی است. اما انتظار صداقت در مورد برنامه‌های خود، هنگام خروج از خانه منطقی است.
  • قبل از پاسخ دادن به آنچه همسرتان به شما می‌گوید، مکث کنید و فکر کنید. وقتی شریک زندگی‌تان چیزی را که فکر می‌کنید دروغ است بازگو می‌کند، قبل از پاسخ دادن لحظه‌ای کوتاه درنگ کنید. از زمان خود برای پردازش هر یک از الگوهای دروغگویی همسرتان استفاده کنید و از پاسخ تکانشی خود جلوگیری کنید.
  • مستقیماً سؤال بپرسید یا آنچه را که همسرتان می‌گوید به چالش بکشید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ انجام شد. در این مطالعه پیشنهاد می‌کند زمانی که فکر می‌کنید شخصی دروغ می‌گوید، به تماس چشمی توجه کنید و سپس درخواست کنید که داستان برعکس گفته شود. دروغ گفتن نیاز به تلاش دارد، بنابراین اگر از همسرتان بخواهید داستان خود را خارج از ترتیب زمانی بازگو کند، شکاف‌های داستان و سایر شاخص‌های رفتاری ممکن است راحت‌تر شناسایی شوند.

 

آیا باید شریک زندگی خود را ببخشید؟

اینکه همسرتان را به خاطر دروغ گفتن ببخشید یا نه، یک موضوع کاملا شخصی است که ممکن است به الگوی رفتاری قبلی همسرتان و همچنین میزان آسیب ناشی از دروغ او بستگی داشته باشد. به همین ترتیب، فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چقدر دروغ در رابطه شما قابل قبول است.
با این حال، به خاطر داشته باشید که نگه داشتن کینه می‌تواند رفاه و رابطه شما را از بین ببرد، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا آسیب خود را با دیگران در میان بگذارید. بخشیدن همسرتان به این معنا نیست که از دروغگویی یا رفتار آزاردهنده اش چشم پوشی می‌کنید.

اگر در رابطه با مشکلات ناشی از دروغ گفتن دست و پنجه نرم می‌کنید، مشاوره ازدواج بهترین گزینه برای حل این مشکل است. حتی اگر همسرتان با شما همراه نمی‌شود، صحبت با یک مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا با دروغ‌گویی کنار بیایید و به شما کمک کند ببخشید تا بتوانید ادامه دهید.

 

چه زمانی باید همسر دروغگو را ترک کنیم؟

مقدار کمی دروغ در روابط عاشقانه رایج است. به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است جزئیات مربوط به یک رابطه گذشته را نادیده بگیرد. یا وقتی از آن می‌پرسید که آیا عاشق کسی شده یا خیر، ممکن است حتی زمانی که واقعاً بوده، بگوید نه. برای افراد غیرعادی نیست که برخی چیزها را برای حفظ آرامش در روابط خود کم اهمیت جلوه دهند.
آنچه مهم است این است که شما و شریک زندگی‌تان در مورد اینکه چه چیزی یک دروغ مضر است، هم نظر باشید.
وقتی مرزهای خود را شناختید، در مورد آن با شریک زندگی خود صحبت کنید. آیا هر دو در مورد معنای فریب دادن توافق دارید؟ چه اطلاعاتی غیر قابل مذاکره است؟ عدم صداقت در مورد چه چیزی غیرقابل قبول است؟ 

اگر شما و شریک زندگیتان در مورد نوع اطلاعاتی که برای به اشتراک گذاشتن صادقانه با یکدیگر لازم است به توافق نرسیدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که رابطه پایان یابد.
همچنین ممکن است از خود بپرسید: آیا به همسرم فضای کافی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با من می‌دهم؟ اگر همسرتان سعی می‌کند با شما صادق باشد، اما شما آن را مورد انتقاد قرار می‌دهید یا رد می‌کنید، ممکن است در آینده اشتراک گذاری مطالب را برای آن دشوارتر کنید.
وقتی در روابط مرزبندی می‌کنید، تعیین عواقب مهم است. اگر همسرتان به طور مداوم به شما دروغ گفته است، به او بگویید که اگر به این رفتار ادامه دهد، ادامه رابطه با او برایتان دشوار خواهد بود.
اگر شریک زندگی شما به خاطر دروغ گفتن، جریحه دار کردن احساسات شما ابراز پشیمانی نمی‌کند یا تمایلی به تغییر یا درخواست کمک برای رفتار خود نشان نمی‌دهد، ممکن است به طور جدی به پایان دادن رابطه فکر کنید.

 

سخن آخر

صادق بودن یکی از اصلی‌ترین دلایل پایداری یک رابطه است. عدم صداقت می‌تواند اعتماد چندین ساله را که با زحمت ساخته شده است از بین ببرد. علاوه بر این دروغ گویی در رابطه می‌تواند تاثیراتی همچون خیانت دیدن داشته باشد و فراموش نکنید که هیچ انسانی دوست ندارد احمق در نظر گرفته شود. جلوگیری از گفتن دروغ نه تنها کیفیت رابطه شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث می‌شود شما به انسان بهتری تبدیل شوید.

سوالات متداول 

  • دروغگویی همسر چه تاثیری می‌تواند روی رابطه داشته باشد؟
    یکی از مهم‌ترین تاثیرات آزار دهنده و مخرب آن، بی اعتمادی زوجین است. علاوه بر بی اعتمادی، دروغ پشت دروغ، طلاق عاطفی، تربیت نادرست فرزندان، طرد شدن از دیگران و… از دیگر عوامل تاثیرگذار روی رابطه می‌باشند. 
  • چگونه می‌توان ریشه دروغگویی زوجین را در زندگی مشترک از بین برد؟
    بهترین راه برای از بین بردن این مشکل، مراجعه به روانشناس یا مشاوره است. مشاوره و روانشناس با کمک علم و دانشی که دارند می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. 
  • چه دلایلی موجب دروغگویی زوجین می‌شود؟
    ترس از واکنش اطرافیان، ترس از طرد شدن توسط دیگران، پیشگیری از دعوا، تلاش برای حفظ احساسات فرد، تمایل به تغییر شکل رابطه و… از عوامل مهمی است که موجب دروغگویی زوجین می‌شود. 
  • چطور می‌توان حرف راست و دروغگویی را مشخص کرد؟
    زبان بدن غیر معمول، اجتناب از تماس چشمی، عرق کردن، لکنت زبان، نه گفتن، پاسخ‌های گریزان، انکار اتهامات و… همه از نشانه‌های دروغگویی فرد است. 
  • آیا می‌توان همسر دروغگو را بخشید؟
    بخشیدن همسری که دروغ گفته یا عادت به دروغگویی دارد به زوجین مربوط است. در واقع هر فردی با شناختی که نسبت به خود دارد می‌تواند دید متفاوتی نسبت به این موضوع داشته باشد. 

منابع