افسردگی بعد از مهاجرت (Post-immigrant depression)، زمانی است که افراد به دلیل شرایط ناشی از مهاجرت از جمله، تغییر آب و هوا، تفاوت فرهنگ و زبان و دوری از خانواده و دوستان به افسردگی مبتلا می شوند. مهاجرت با هدف بهبود شرایط، کسب موقعیت های بهتر و بدست آوردن شرایط مناسب اتفاق می افتد، اما فرد مهاجر، در کنار تمام خوبی ها و مزایایی که به دست خواهد آورد، ممکن است مشکلات و مسائلی را تجربه کند، که چندان مطلوب نیستند. از مهمترین مسائلی که، سلامت روانی مهاجران و شرایط زندگی آن ها در کشور جدید پس از مهاجرت را تحت تاثیر قرار می دهد، افسردگی پس از مهاجرت است. افسردگی بعد از مهاجرت، یکی از شایع ترین مشکلات مهاجرین است و تعداد زیادی از افراد مهاجر، آن را تجربه می کنند. خوشبختانه راه های درمانی مفید و کار آمدی برای درمان افسردگی بعد از مهاجرت وجود دارد، که به افراد در رفع افسردگی کمک می کند. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها، علت و روش های مقابله و درمان افسردگی بعد از مهاجرت، مطلب زیر را بخوانید.

فهرست مقاله

افسردگی بعد از مهاجرت چیست؟

افسردگی بعد از مهاجرت معمولا شرایط ناشی از جا به جایی همیشگی محل زندگی و مواجهه با سختی ها و چالش های محیط جدید، باعث بروز آن می شود و شکلی از افسردگی است، اگرچه این نوع افسردگی به صورت رسمی در اختلالات روانی نام برده نشده و در صورت وجود، تشخیص افسردگی برای فرد گذاشته می شود. افسردگی و مهاجرت، یک موضوع جدی بهداشت عمومی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مورد تاکید و بررسی قرار گرفته است، چرا که هر ساله میلیون ها مهاجر، افسردگی و دلتنگی بعد از مهاجرت را تجربه می کنند. افراد هنگام مهاجرت و تغییر دائمی و همیشگی محل زندگی، وارد محیطی جدید می شوند که سرزمین مادری آن ها نیست، شرایط آب و هوا، فرهنگ و نحوه رفتار افراد در آن جا متفاوت است، تبعیض های نژادی تجربه می شود و دوستان و اعضای خانواده ای وجود ندارد. این احساس تنهایی، در کنار تلاش برای سازگار شدن با موقعیت جدید در کشوری دیگر، می تواند باعث بروز نشانه های اختلال افسردگی در فرد مهاجر شود.

افسردگی بعد از مهاجرت

خواندن این مطلب توصیه می شود: ۱۱ راه برای غلبه بر افسردگی پس از سفر که باید بدانید

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۳، به روی علائم افسردگی و اضطراب ناشی از مهاجرت و عوامل موثر بر آن ها نشان می دهد که، مهاجران و پناهندگان، افرادی آسیب پذیر در برابر اختلالات روانی هستند. همچنین عواملی مانند تغییرات آب و هوایی، درآمد ناکافی و سطح اقتصادی پایین، روابط ناکافی و حمایت های اجتماعی ضعیف و شرایط شغلی نامناسب، از عوامل تاثیر گذار بر افسردگی پس از مهاجرت هستند. پژوهش انجام شده دیگری نیز، مشخص کرد که میان افسردگی و مهاجرت همبستگی بالایی وجود دارد. حدود ۷۴ درصد از شرکت کنندگان این پژوهش، در سال اول بعد از مهاجرت، علائم افسردگی مانند غم و اندوه، اعتماد به نفس پایین و کاهش انرژی را تجربه کرده اند.

برای مطالعه بیشتر: بهترین راه درمان افسردگی در مردان و زنان چیست؟

افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی، یکی از انواع اختلالات روانی مطرح است. انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، اختلال افسردگی را یک بیماری روانی تعریف کرده است که باعث کاهش عملکرد، بی لذتی، احساس غم شده و طرز تفکر و نحوه رفتار افراد در زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

خواندن این مطلب را از دست ندهید: انواع افسردگی؛ علائم و روش های درمان هرکدام

نشانه های افسردگی بعد از مهاجرت

بارزترین و مشخص ترین نشانه افسردگی بعد از مهاجرت، احساس غم و اندوه و بی لذتی است، اما افسردگی و دلتنگی بعد از مهاجرت، دارای نشانه های بیشتری است که افراد مهاجر با توجه به شرایط منحصر به فرد خود، ممکن است آن ها را تجربه کنند. در صورت تجربه حداقل ۵ مورد از نشانه های زیر به مدت ۲ هفته، فرد را می توان مبتلا به افسردگی پس از مهاجرت دانست. نشانه های روانی و جسمی افسردگی بعد از مهاجرت عبارت اند از:

نشانه های روانی افسردگی بعد از مهاجرت

افسردگی بعد از مهاجرت، دارای نشانه های روانی است که افراد در سطح روانشناختی تجربه می کنند، این نشانه ها عبارت اند از:

  • احساس ناراحتی و غمگینی در بیشتر روزها
  • احساس نا امیدی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش تحریک پذیری، عصبانیت و پرخاشگری
  • احساس خشم
  • احساس گناه
  • آشفتگی و سراسیمگی روانی
  • فکر کردن به خودکشی
  • اقدام به خودکشی یا برنامه ریزی برای آن

نشانه های جسمی افسردگی بعد از مهاجرت

نشانه های فیزیکی افسردگی بعد از مهاجرت، شامل تغییرات جسمانی می شود که عبارت اند از:

  • عدم رسیدگی به ظاهر و محیط زندگی
  • تغییر اشتها (کم خوری یا پرخوری)
  • مشکل و تغییر در کیفیت خواب
  • احساس دلشوره
  • سردرد و سرگیجه
  • احساس بی حالی و خستگی

برای بهبود علائم افسردگی بعد از مهاجرت، می توانید از یک روانشناس خوب کمک بگیرید.

علت افسردگی بعد از مهاجرت

علت افسردگی بعد از مهاجرت

دلایل متفاوتی می تواند به عنوان علت افسردگی بعد از مهاجرت، شناسایی شود. طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸، جدایی و دوری از خانواده، به عنوان قوی ترین عامل پیشبینی کننده بروز احساسات افسردگی بعد از مهاجرت شناخته شده است. همچنین پژوهشی دیگر نشان داده است که، مشکلات بعد از مهاجرت مانند فشار مالی و نداشتن شغل، جنسیت و تجارب دوران کودکی، با تفاوت علائم افسردگی بین جمعیت مهاجر و غیر مهاجر، ارتباط دارد. از دیگر علت های افسردگی بعد از مهاجرت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استرس بالا
  2. تفاوت فرهنگی
  3. تغییرات آب و هوایی
  4. سطح زبان
  5. وضعیت اقتصادی
  6. سازگاری با تغییرات
  7. شرایط شغلی
  8. ارتباطات اجتماعی
  9. وابستگی به خانواده
  10. سبک تربیتی والدین

برای خواندن کلیک کنید: افسردگی بعد از موفقیت چیست؟ چرا احساس پوچی میکنیم؟

۱. استرس بالا و افسردگی بعد از مهاجرت

استرس بالا یکی از عواملی است که در بیشتر اختلالات روانی، نقشی اساسی دارد. در نتیجه، استرس در افسردگی بعد از مهاجرت نیز موثر است. افراد مهاجر معمولا پیش و پس از مهاجرت، استرس شدیدی را تجربه می کنند که این استرس می تواند در شکل گیری افسردگی بعد از مهاجرت دخیل باشد. استرس باعث کاهش توانایی بدن برای تحمل سختی ها می شود، و احتمال ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: افسردگی در دوران کنکور؛ راه های مقابله و علل بروز

۲. افسردگی پس از مهاجرت و تفاوت فرهنگی

هر کشور و جامعه ای، ویژگی های فرهنگی خاص خود را دارد که ممکن است برای دیگران تازگی داشته باشد، این تفاوت های فرهنگی می تواند علت افسردگی پس از مهاجرت باشد. تفاوت های فرهنگی، گاهی اوقات کاملا در تضاد با فرهنگ جایی است که، فرد از آن جا آمده. شناخت تفاوت های فرهنگی و میزان منطبق کردن خود با آن ها، می تواند به عنوان علت افسردگی بعد از مهاجرت شناخته شود.

۳. تغییرات آب و هوایی، از علت های افسردگی مهاجرت

از دلایل جالب افسردگی بعد از مهاجرت، تغییرات شدید آب و هوایی، میان کشور مبدا و مقصد است. کشور هایی مانند انگلستان و حوزه اسکاندیناوی، به دلیل ابری بودن و کمبود میزان تابش آفتاب در طول سال، می تواند علت افسردگی پس از مهاجرت افرادی باشد، که از کشور های آفتابی آمده اند. این افراد با ابری و بارانی بودن شرایط زندگی جدید خود، احساس غم، تنهایی و خلق افسرده را به میزان بیشتری تجربه می کنند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: افسردگی در فصل بهار: علائم، دلایل و درمان فصلی آن

۴. افسردگی مهاجرت و سطح زبان

یکی از مهمترین علت های افسردگی مهاجرت، میزان تسلط به زبان کشور مقصد است. در چنین شرایطی، فرد مهاجر امکان برقراری روابط اجتماعی نداشته و نمی تواند منظور خود را منتقل کند. به همین دلیل از دیگران دوری کرده، امکان شرکت در جمع های جدید را نداشته و دچار انزوا و احساس طرد شدگی می شود.

۵. افسردگی ناشی از مهاجرت و وضعیت اقتصادی

وضعیت اقتصادی و میزان رفاه مالی، تاثیری مستقیم بر افسردگی ناشی از مهاجرت دارد. هر چه میزان در آمد و شرایط مالی و رفاهی پایین تر باشد، احتمال ناراحتی و افسردگی بعد از مهاجرت، بیشتر خواهد بود. وضعیت اقتصادی خوب، باعث افزایش احساس خوش بینی و امیدواری شده و از خلق بسیار پایین جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید: افسردگی دوران سربازی چیست؟ راه های موثر برای مقابله

۶. توانایی سازگاری با تغییرات و افسردگی پس از مهاجرت

از علل مهم افسردگی پس از مهاجرت، می توان به سازگاری با تغییرات اشاره کرد. مهاجرت یک جا به جایی کلی و مهم است که تمام بخش ها و جوانب زندگی فرد مهاجر را تحت تاثیر قرار می دهد. هر چه این تغییرات شدیدتر بوده و میزان انعطاف پذیری فرد برای سازگاری با آن کمترباشد، احتمال افسردگی ناشی از مهاجرت بیشتر خواهد شد.

۷. شرایط شغلی، از عوامل افسردگی پس از مهاجرت

از علت های تاثیر گذار بر افسردگی مهاجرین، شغلی است که در کشور مقصد انتخاب کرده و به آن می پردازند. هر چه شغل انتخاب شده دارای جایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتری باشد، احتمال افسردگی بعد از مهاجرت کمتر خواهد شد، چرا که باعث احساس خود ارزشمندی می شود.

بخوانید: افسردگی بعد از از دست دادن شغل؛ راه های مقابله با آن

۸. ارتباطات اجتماعی و افسردگی مهاجرت

از دیگر علت های افسردگی بعد از مهاجرت، می توان به ارتباطات اجتماعی اشاره کرد. فردی که مهاجرت کرده، روابط دوستانه و اجتماعی خود در کشور و شهر محل زندگی اش را از دست داده و ممکن است احساس تنهایی شدید و عمیقی را تجربه کند. این احساس تنهایی، عاملی تعیین کننده، برای افسردگی در مهاجرت است.

۹. مهاجرت و افسردگی ناشی از وابستگی به خانواده

در صورتی که فرد مهاجر، وابستگی زیادی به خانواده خود داشته باشد، به احتمال بیشتری بعد از مهاجرت، دچار افسردگی خواهد شد. چرا که دیگر نمی تواند خانواده یا پدر و مادر خود را دیده و احساس می کند که هیچکس به کمک او نخواهد آمد و از پس شرایط سخت بر نمی آید.

مطلب مفید: افسردگی بعد از مرگ پدر و مادر؛ راه های مقابله با غم و اندوه

۱۰. سبک تربیتی والدین و افسردگی مهاجرت

فرزندانی که والدینشان، آن ها را افرادی مستقل و خود کفا تربیت کرده اند، معمولا افسردگی بعد از مهاجرت کمتری را تجربه می کنند. دلیل این اتفاق این است که، فردی که یاد گرفته روی پای خود ایستاده و زندگی را پیش ببرد، توانایی بالاتری برای مقابله با چالش های مهاجرت داشته و زودتر سازگار می شود.

بیشتر بخوانید: علت افسردگی چیست؟ معرفی مهمترین دلایل افسردگی

افسردگی بعد از مهاجرت

روش های جلوگیری از افسردگی مهاجرت

در کنار درمان افسردگی و استفاده از رواندرمانی و دارودرمانی برای بهبود افسردگی بعد از مهاجرت، انجام راهکار های زیر می تواند شرایط شخصی و اجتماعی زندگی پس از مهاجرت را بهبود ببخشد. راهکار های جلوگیری از افسردگی مهاجرت عبارت اند از:

  1. تقویت زبان
  2. ارتباط با محیط و افراد جدید
  3. کنجکاوی
  4. ارتباط با فرهنگ مادری
  5. برنامه ریزی
  6. یادگیری مهارت جدید
  7. چالش با افکار منفی

۱. زبان خود را تقویت کنید

تقویت زبان، باعث افزایش کیفیت ارتباطات اجتماعی شده و راه را برای خارج شدن از تنهایی با برقراری روابط جدید با دیگران، باز می کند. با تقویت مهارت های کلامی به زبان مردمان کشوری که به آن جا مهاجرت کرده اید، آن ها با روی گشاده تری پذیرای ارتباط گرفتن با شما شده و تنهایی را کاهش خواهند داد. همچنین یادگیری زبان و تقویت آن باعث می شود که، سریعتر بتوانید با محیط جدید منطبق شوید و کارهایتان را به تنهایی انجام دهید.

۲. محیط و افراد جدید را امتحان کنید 

از خانه بیرون رفته و از ورود به محیط ها و جمع های جدید نترسید، با اعتماد به نفس بالا وارد محیط جدید شوید و سعی کنید تا روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشد. اینکار باعث یافتن دوستانی جدید شده و احساس تنهایی ناشی از افسردگی بعد از مهاجرت را کاهش می دهد. با برقراری ارتباطات جدید، ممکن است موقعیت های جدید نیز برای شما فراهم شود و شرایط زندگیتان را بهبود ببخشد. تجربه محیط های جدید همچنین، ترس شما از برخورد با مردم آن کشور یا شهر را کاهش می دهد و راحت تر می توانید خود را جزیی از آن ها در نظر گرفته و افسردگی کمتری را تجربه کنید.

مطلب خواندنی: افسردگی بعد از تعطیلات چیست؟ راه های مقابله و پیشگیری

۳. کنجکاو باشید

برای آنکه بتوانید با محیط جدید سازگار شوید و افسردگی پس از مهاجرت را کاهش دهید، باید در مورد هر چیزی که برای شما دارای ابهام است، کنجکاوی کنید. به طور مثال می توانید برای آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی و چگونه جا به جا شدن در شهر، اقدام به استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی کرده و یا حتی غذاهای محلی را در رستوران ها و محله های متفاوت تجربه کنید. اینکار باعث افزایش تجربه و کسب آگاهی بیشتر می شود.

۴. ارتباط با فرهنگ مادری را حفظ کنید

هر چه قدر هم که بتوانید خودتان را با شرایط جدید و فرهنگ کشور میزبان سازگار کنید، همچنان نیاز دارید تا برای داشتن احساسی خوب نسبت به خود و جبران دلتنگی بعد از مهاجرت، به فرهنگی که از آن آمده اید متصل بمانید. این کار را می توان با قطع نکردن ارتباطتان با دوستان و خانواده و تماس های تصویری انجام دهید، همچنین پیدا کردن دوستانی جدید که مانند شما مهاجر هستند را شروع کرده و یا در جشنواره ها و رویداد هایی شرکت کنید که برای فرهنگ شما تدارک دیده شده است.

۵. برنامه ریزی داشته باشید

برای آنکه احساس نا امیدی و بی انگیزگی، به دلیل افسردگی بعد از مهاجرت، در شما ایجاد نشود، باید اهدافتان را برنامه ریزی کنید. قطعا برای مهاجرت و رسیدن به جایی که در آن هستید، اهداف و آرزوهایی را در سر داشته اید که حالا زمان اجرایی کردن آن ها است. با داشتن مهارت برنامه ریزی، کارهایتان را مشخص کرده و برای رسیدن به آن ها تلاش می کنید.

۶. مهارت جدید یاد بگیرید

سعی در یادگیری یک مهارت جدید، ضمن فعال نگه داشتن شما، باعث جلوگیری از احساس بی حالی، کرختگی و خستگی ناشی از افسردگی مهاجرت می شود. با اینکار به خودتان یاد آوری می کنید که فردی ارزشمند هستید و هنگام یادگیری کامل آن مهارت، اعتماد به نفستان افزایش پیدا می کند.

۷. با افکار منفی چالش کنید

برای جلوگیری از افسردگی بعد از مهاجرت، با افکار منفی خود چالش کنید. هنگام مهاجرت، ممکن است افکار زیادی به سراغتان بیاید که اکثر آن ها منفی هستند. افکاری مانند “اشتباه کردم که مهاجرت کردم” یا “من از پس زندگی به تنهایی بر نمی آیم”، این افکار انگیزه را کاهش و نا امیدی را افزایش می دهند. به جای فکر کردن به این عبارات منفی، به این فکر کنید که به هدف خود دست پیدا کرده و راه های بسیار خوبی در انتظار شما است.

مطلب مفید برای مطالعه بیشتر: درمان تنهایی و افسردگی چیست؟ عوارض ناشی از تنهایی

افسردگی بعد از مهاجرت

درمان افسردگی بعد از مهاجرت

در صورتی که فرد مهاجرت کرده و بنا بر دلایل مختلف، دچار افسردگی شده است. بهترین و مناسب ترین اقدام برای رهایی از افسردگی بعد از مهاجرت، کمک گرفتن از یک روانشناس هم زبان است. روانشناس با بررسی شرایط فرد و میزان و شدت علائم راهکار های مناسبی را برای بهبود افسردگی پس از مهاجرت انجام می دهد. روش های درمان افسردگی بعد از مهاجرت، عبارت اند از:

  • روان درمانی
  • تغییر سبک زندگی
  • دارو درمانی

روان درمانی برای افسردگی بعد از مهاجرت

فرد دارای افسردگی به دلیل شرایط مهاجرت می تواند از جلسات روان درمانی استفاده کند. رویکرد های رواندرمانی مانند روانکاوی یا رواندرمانی تحلیلی و درمان شناختی رفتاری (CBT)، می توانند به بهبود شرایط فرد افسرده کمک کنند. روان درمانی با بررسی کامل شرایط روانی، تاریخچه زندگی، شرایط کنونی و بررسی احساسات، افکار و ویژگی های شخصیتی، سعی می کند تا افراد را از نظر روانشناختی و به صورت عمیق و ریشه ای، به سمت افزایش سازگاری و کاهش درد و رنج، سوق دهد.

افسردگی پس از مهاجرت و سبک زندگی سالم

برای داشتن شرایطی مناسب و درمان افسردگی بعد از مهاجرت، ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید. ورزش کردن به طور منظم و نخوردن مواد غذایی مضر، باعث بهبود فعالیت مغز شده و بدن را در برابر استرس تقویت می کند. با بهبود عملکرد مغز و بالا رفتن تاب آوری، افراد به میزان کمتری دچار افسردگی می شوند. داشتن یک سبک زندگی سالم، قدرت مقابله جسم و روان با استرس را افزایش می دهد، امکان فکر کردن به شیوه کارآمد را بهبود بخشیده و به طور کلی باعث بالا رفتن کیفیت زندگی، پس از مهاجرت می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۲ مواد غذایی مضر که در زمان افسردگی نباید بخورید

افسردگی پس از مهاجرت و دارو درمانی

در صورت لزوم و تشخیص متخصص، می توان از دارو برای مدیریت و کاهش علائم افسردگی پس از مهاجرت استفاده کرد. در این شرایط یک روانپزشک خوب، می تواند داروهای ضد افسردگی همچون فلوکستین، اس سیتالوپام، فلوکسامین، دولوکستین، کلومیپیرامین و… را تجویز کند. این دارو ها، با تاثیر بر انتقال دهنده های مغزی تاثیر گذار بر حالات افسردگی و تنظیم سطوح انتقال دهنده های عصبی مهمی، مانند سروتونین و نور اپی نفرین، باعث بهبود عملکرد مغز و در نتیجه کاهش علائم ناشی از افسردگی پس از مهاجرت می شوند.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: درمان افسردگی شدید در خانه | ۱۵ درمان خانگی بدون دارو

عوارض افسردگی بعد از مهاجرت

افرادی که دچار افسردگی بعد از مهاجرت می شوند، احساس غم، ناراحتی و تنهایی شدیدی را تجربه می کنند که، ممکن است زندگی آن ها را دچار برخی عوارض کند. در صورت عدم اقدام برای درمان افسردگی بعد از مهاجرت، افراد عوارض مختلفی را تجربه خواهند کرد. عوارض افسردگی بعد از مهاجرت، عبارت اند از:

  • افکار خودکشی یا اقدام به آن
  • ابتلا به اختلالات اضطرابی
  • اقدام به بزهکاری و رفتار های غیر قانونی
  • درگیر شدن با اعتیاد و مصرف موارد مخدر
  • خطر اخراج از کشور مقصد به دلیل انجام جرم و جنایت
  • عقب افتادن از برنامه ها و اهداف

فیلم با موضوع افسردگی و مهاجرت

در اینجا به معرفی چند فیلم با موضوع مهاجرت، افسردگی و سایر مشکلات افراد مهاجر، پرداخته ایم، که عبارت اند از:

  • In America (در آمریکا)
  • Biutiful (زیبا)
  • A Better Life (زندگی بهتر)
  • Brooklyn (بروکلین)
  • The Big Sick (بیمار بزرگ)

فیلم افسردگی بعد از مهاجرت


منابع: globalcitizentherapy, IPSY

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.