ماکیاولیسم به عنوان نوعی مکتب فکری، توسط نیکولو ماکیاولی ساخته شد. عقاید ماکیاولیسم بر این تاکید دارند که انسان باید از هر روشی، حتی غیر اخلاقی، به اهداف و خواسته هایش برسد و هیچ چیز دیگری را در نظر نگیرد. قوانین ماکیاولیسم همواره در روانشناسی، سیاست، سازمان ها و … مورد بحث بوده اند. در ادامه با این عقاید و تاثیرات آن در حوزه های مختلف آشنا خواهیم شد.

ماکیاولیسم چیست؟

مفهوم ماکیاولیسم (Machiavellianism) اولین بار در دوره رنسانس توسط نیکولو ماکیاولی مطرح شد. طبق مکتب ماکیاولیسم حاکمانی که در تلاش برای کسب قدرت و شکوه، وحشیانه و بی رحمانه عمل می کنند، بیشتر از کسانی که صادق یا اخلاق مدار هستند، زنده می مانند و موفق می شوند. امروزه اصطلاح ماکیاولیسم برای توصیف رفتاری استفاده می شود که در آن فرد هر کاری را انجام می‌دهد تا به نتیجه دلخواهش برسد. ماکیاولیسم به زبان ساده یعنی مجموعه ای از خصلت ها یا رفتارهایی که عمدتا شامل حیله گری، فریب، بازی دادن دیگران و تمایل به امتحان کردن هر راهی که برای رسیدن به اهداف خود لازم است، می شود.

مطالعه بیشتر: دروغگویی بیمارگونه چیست؟ تشخیص و درمان دروغگویی بیمارگونه

تاریخچه ماکیاولیسم

ماکیاولیسم توسط نیکولو ماکیاولی، فیلسوف و سیاستمدار فرانسوی شکل گرفت و توسط کتاب معروف او به نام “شهریار” در سال ۱۵۳۲ به دنیا معرفی شد. از اصطلاح ماکیاولیسم در ابتدا برای توصیف سیاست های همراه با دروغ و فریب استفاده می شد، اما سپس در قرن های ۱۷ تا  ۱۹ ماکیاولیسم در فلسفه وارد شد و به مباحثه ای چالش برانگیز تبدیل شد. عده ای از فیلسوف ها با مکتب ماکیاولیسم موافق بودند و برخی دیگر به شدت با عقاید ماکیاولی مخالفت می کردند.

در قرن بیستم ماکیاولیسم در روانشناسی معرفی شد و در مباحث روانشناسی نیز اصطلاح ماکیاولیست شنیده می شد. روانشناسانی مثل ریچارد کریستی از عقاید ماکیاولیستی استفاده کردند تا نوعی اختلال شخصیت را توصیف کنند که امروزه آن را با نام اختلال شخصیت ماکیاولیسم می شناسیم. امروزه همچنان ماکیاولیسم منبع چالش و بحث زیادی در موضوعاتی مانند روانشناسی، تاریخ، سیاست، مدیریت، سازمان و … است و بررسی ها در مورد آن ادامه دارد.

ماکیاولیسم یا شخصیت ماکیاولیست

احکام ۱۰ گانه مکتب ماکیاولیسم

ماکیاولیسم مجموعه خاصی از اصول مشخص و تعیین شده ندارد، اما اغلب با ویژگی ها و راهبردهای مشخصی که در آثار نیکولو ماکیاولی، به ویژه در کتاب «شهریار» او آمده است، همراه است. ما در اینجا به خلاصه اصول ماکیاولی اشاره می کنیم. احکام ۱۰ گانه مکتب ماکیاولیسم عبارتند از:

  1. اولویت نتیجه بر راه رسیدن به آن: طبق قوانین ماکیاولیسم، برای رسیدن به نتیجه هرکاری کنید یا از هر مسیری بروید، مشکلی ندارد. حتی اگر مجبور شوید باید کارهای غیراخلاقی و نامناسب انجام دهید تا به نتیجه و هدف خود برسید.
  2. بازی دادن دیگران:بر اساس عقاید ماکیاولیسم، افراد ماکیاولی، از فریب و دروغ استفاده می کنند تا دیگران را بازی دهند تا بتوانند با استفاده از دیگران به خواسته های خود برسند.
  3. عمل گرایی:طبق قوانین ماکیاولیسم افراد باید واقع بین و واقع گرا باشند و به جای فکر کردن به اصول اخلاقی، به دنبال هدف هایی که تعیین کردند بروند.
  4. بی رحمی : طبق عقاید ماکیاولیسم نباید احساسات و اهداف دیگران را در نظر بگیرید. باید فقط به فکر اهداف خودتان باشید و در صورت لزوم دیگران را نادیده بگیرید که به خواسته هایتان برسید.
  5. پنهان کاری: طبق قوانین ماکیاولیسم نباید اهداف و خواسته هایتان را بروز دهید و برای دیگران روشن کنید. بهتر است هیچکس از نیت شما خبر نداشته باشد و در پشت صحنه و به صورت مخفیانه تلاش کنید و استراتژی بچینید تا به خواسته هایتان برسید.
  6. انعطاف پذیری: افراد با عقاید ماکیاولیسم، انعطاف پذیرند و با ذکاوت تمام در صورت تغییر کردن شرایط، استراتژی های خود را برای رسیدن به هدف هایشان تغییر می دهند.
  7. ارزیابی دقیق از شرایط: طبق قانون ماکیاولیسم، باید از شرایط ارزیابی دقیقی داشته باشید و با هوش و ذکاوت، ریسک ها و مزایای هر موقعیت را محاسبه کنید تا بتوانید هدف های مناسب انتخاب کنید و راه رسیدن به آن ها را تعیین کنید.
  8. سوء استفاده از دیگران: افراد ماکیاولیسم نقطه ضعف های دیگران را شناسایی می کنند و در شرایطی که آسیب پذیر باشند، برای رسیدن به اهداف خود از دیگران سوء استفاده می کنند.
  9. جاه طلبی و بلند پروازی: افراد معتقد به قوانین ماکیاولیستی، معمولا به دنبال قدرت هستند و برای خود اهداف بلندپروازانه تعیین می کنند و تمایل بیش از حدی به موفقیت و نفوذ دارند.
  10. بی اعتمادی به دیگران: افراد معتقد به قانون های ماکیاولیست نمی توانند به دیگران اعتماد کنند. شاید بخشی از این بی اعتمادی به این دلیل است که خودشان دیگران را بازی می دهند و تصور می کنند دیگران نیز همین کار را با آن ها می کنند.

اختلال شخصیت ماکیاولیسم

اختلال شخصیت ماکیاولیسم اصطلاحی است که برای توصیف فردی با عقاید ماکیاولیسم از آن استفاده می کنیم، اما باید بدانید که اختلال شخصیت ماکیاولیسم بر اساس (انجمن روانشناسان آمریکا APA) به طور رسمی و علمی نوعی اختلال شخصیت محسوب نمی شود. در اختلال شخصیت ماکیاولیسم، فردی با تفکر ماکیاولیستی، برای اهداف خود استراتژی می چیند و به منظور رسیدن به آن از فریب، دروغ و بازی دادن دیگران بهره می برد. افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیستی در جامعه معمولا با اصطلاحات عامیانه “بی رحم” یا “بی احساس” خطاب می شوند. نشانه های یک فرد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم عبارتند از:

  • برقراری روابط سطحی
  • خودخواهی
  • خود برتر بینی
  • همدلی نکردن با اطرافیان
  • مهارت در تصمیم گیری
  • قدرت طلبی
  • روابط خصومت آمیز با دیگران
  • اولویت قرار دادن ثروت، شهرت یا جایگاه اجتماعی
  • استفاده از جذابیت و چاپلوسی برای رسیدن به اهداف
  • دیدگاه بدبینانه نسبت به جهان

افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم معمولا روابط سطحی، حسابگرانه و بدبینانه با دیگران برقرار می کنند و با افرادی ارتباط می گیرند که رابطه با آن ها برایشان منفعت دارد و می توانند از آن ها برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند. افراد با عقاید ماکیاولیسم معمولا خودشان را نسبت به دیگران برتر می بینند و عقیده دارند اهداف و خواسته های آنان نسبت به دیگران اولویت دارد و تصور می کنند دیگران احمق هستند و خودشان هوش و ذکاوت زیادی دارند. با وجود اینکه تصور می شود افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم در خواندن ذهن دیگران و درک احساسات آن ها ضعیف است، اما پژوهش ها نشان می دهند که این افراد در بخشی از مغز که مسئول مهارت حل مسئله است، نسبت به حالت عادی قوی تر هستند.

یکی از ویژگی های شخصیتی افراد با عقاید ماکیاولیسم این است که حاضر هستند برای رسیدن به قدرت بیشتر، قید روابطشان با اطرافیان را بزنند. افراد ماکیاولی رسیدن به قدرت را اولویت می دانند و بدون اهمیت دادن به قوانین، اخلاقیات و احساسات دیگران به فکر قدرت طلبی خودشان هستند و این باعث ایجاد خصومت و دشمنی در روابط آن ها با دیگران می شود. طبق مطالعات، افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم، دیدگاه بدبینانه نسبت به اطرافیان و جهان دارند. مثلا تصور می کنند نمی توان بدون دروغ و فریبکاری در جهان به قدرت یا ثروت رسید. یکی از عقاید ماکیاولیسم این است که افرادی که به قدرت و جایگاه خوبی می رسند احتمالا از هر روشی، حتی روش های غیراخلاقی برای رسیدن به آن جایگاه بهره برده اند.

از دست ندهید: اختلال شخصیت مرزی چیست؟ علائم، انواع، علل و درمان آن

شخصیت ماکیاولیسم

تست شخصیت ماکیاولیسم

پرسشنامه ماکیاولیسم به نام MACH-IV، طبق پژوهش ها محبوب ترین روش تست ماکیاولیسم و سنجش ویژگی های ماکیاولی محسوب می شود. تست ماکیاولیسم سه بعد شخصیتی را شامل استراتژی های فردی، نگاه بدبینانه به جامعه و اطرافیان و نداشتن مرز های اخلاقی می سنجد. ما این پرسشنامه را به صورت خلاصه شده در ادامه بررسی می کنیم.

در اجرای پرسشنامه ماکیاولیسم، هر سوال را با دقت بخوانید و بهترین گزینه را که به ویژگی های شما نزدیک است انتخاب کنید. پس از خواندن هر مولفه با توجه به احساس و نگرش خود نسبت به آن جمله یکی از گزینه های کاملا موافقم، کمی موافقم، نظری ندارم، کمی مخالفم و کاملا مخالفم را انتخاب کنید. در مورد هر یک از مولفه های پرسشنامه ماکیاولیسم یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید و امتیاز خود را یادداشت کنید و در نهایت مجموع امتیاز های خود را محاسبه کنید.

کاملا موافقم: ۵ امتیاز، کمی موافقم: ۴ امتیاز، مطمئن نیستم: ۳ امتیاز، کمی مخالفم:۲ امتیاز، کاملا مخالفم: ۱ امتیاز

همه افراد می توانند به ما آسیب بزنند و فقط به دنبال فرصت مناسب هستند فراموش کردن از دست دادن اطرافیان، راحت تر از فراموش کردن از دست دادن موقعیتمان است
تنها فرق مجرمان با مردمان عادی در این است که مجرمان زرنگ نیستند و گیر می افتند عاقلانه است که آدم فقط با افراد برتر از خودش ارتباط بگیرد
قوانین اخلاقی را نباید در انجام کار ها در نظر گرفت دروغ گفتن به افراد اگر دلیل موجهی داشته باشد، اشکال ندارد
اکثر افرادی که در جهان به قدرت و ثروت رسیده اند، قوانین اخلاقی را رعایت نکرده اند داشتن صداقت در روابط اولویت محسوب نمی شود
هرکس که به دیگران کاملا اعتماد کند، احمق است تا جایی که می توانید نباید دلیل اصلی کارهای خود را به دیگران بگویید
افرادی که از بیماری مزمن و دردناک بدون درمان، رنج می برند باید خودکشی را انتخاب کنند به صورت کلی می توان گفت مردم برای چیزی به سختی تلاش نمی کنند، مگر اینکه مجبور شوند
در مجموع بهتر است آدم در مورد احساسات و اهدافش به دیگران واقعیت را نگوید اکثریت مردم مهربان و دوست داشتنی نیستند
بهترین روش مدیریت کردن روابط انسانی این است که به افراد هر چیزی که دوست دارند بشنوند را بگویید وقتی از شخصی درخواست انجام کاری را داریم، بهتر است به او دلیل اصلی انجام آن کار را نگوییم
پیشرفت کردن و به قدرت رسیدن با رعایت قوانین اخلاقی دشوار خواهد بود بعضی از افراد، بازنده به دنیا می آیند و پیشرفت نخواهند کرد
انسان ها می توانند در همه ابعاد زندگی خود موفق عمل کنند اکثریت مردم جاه طلب و قدرت طلب هستند

 پس از نوشتن امتیاز خود نسبت به هر جمله، مجموع امتیاز های خود را به دست بیاورید.

  • مجموع امتیاز های کمتر از ۶۰: احتمالا اختلال شخصیت ماکیاولیسم و عقاید ماکیاولی را ندارید
  • مجموع امتیاز های بین ۶۰ تا ۸۰: برخی از ویژگی ها و عقاید مکتب ماکیاولیسم در شما وجود دارد، اما نمی توان گفت که اختلال شخصیت ماکیاولیسم دارید
  • مجموع امتیاز های بالای ۸۰ : احتمالا دچار اختلال شخصیت ماکیاولیسم هستید

در نظر داشته باشید تست ماکیاولیسم و پرسشنامه آن برای بینش و آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع طراحی شده و تشخیص دقیق اختلال شخصیت ماکیاولیسم نیاز به نظر تخصصی یک روانشناس خوب دارد.

بیشتر بخوانید: گسستگی هویت چیست؟ معرفی اختلالات گسستگی یا تجزیه ای

ماکیاولیسم در روانشناسی

ماکیاولیسم در روانشناسی به ویژگی های شخصیتی و تکاملی اشاره دارد که با اختلال شخصیت ماکیاولیسم همراه هستند. ماکیاولیسم در روانشناسی به همراه اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مثلث تاریک روانشناسی را تشکیل می دهند. اختلال شخصیت ماکیاولیسم، شخصیت خودشیفته و سایکوپات (اختلال شخصیت ضد اجتماعی)، به دلیل شباهت های زیادی که دارند در یک دسته قرار می گیرند. مرز بین این اختلال ها از یکدیگر واضح و مشخص نیست، به همین دلیل به این سه اختلال مثلث تاریک اختلالات می گویند.

ماکیاولیسم در روانشناسی به ویژگی های افراد با عقاید ماکیاولیسم می پردازد که عمدتا شامل دروغ گویی، پنهان کاری، بازی دادن دیگران و … محسوب می شود. ماکیاولیسم در روانشناسی همچنین به مشکلات بین فردی افراد با این اختلال شخصیت اشاره دارد، مخصوصا اینکه افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیست در تشکیل روابط عاطفی و صمیمی مشکل دارند.

بررسی جامع انواع اختلال های شخصیت و علائم آنها

ماکیاولیسم در سازمان

بر اساس مطالعات مدیران در سازمان ها با استفاده از سیاست های مختلف، ماکیاولیسم را مخفی می کنند، اما ماکیاول گرایی در سازمان ها وجود دارد و بر همه کارمندان تاثیر می گذارد. وجود ماکیاولیسم در سازمان، می تواند با نشانه هایی همراه باشد که یکی از اصلی ترین نشانه های ماکیاولیسم در سازمان طبق پژوهش وجود حسادت و خصومت بین اعضای مختلف سازمان است. ماکیاولیسم در سازمان باعث رقابت ناسالم بین کارمندان و ایجاد دشمنی بین آنان می شود. ماکیاولیسم سازمانی، جو و فضای کاری را نادیده می گیرد و فقط به رسیدن به اهداف سازمان تمرکز دارد. رفاه کارمندان در ماکیاولیسم سازمانی در نظر گرفته نمی شود و در نتیجه موجب ایجاد محیط کار ناسالم و سمی می شود، درک کارمندان نسبت به شرایط و احساسات یکدیگر پایین می آید و همه فقط به دنبال پیشرفت خودشان هستند.

از دست ندهید: روانشناسی صنعتی سازمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ماکیاولیسم در سازمان

ماکیاولیسم در مدیریت

پژوهشی به بررسی اثرات ماکیاولیسم در مدیریت و رهبری پرداخت و به این نتیجه رسید که بین ماکیاولیسم و مهارت در مدیریت رابطه منفی وجود دارد. این به این معناست که فردی با اختلال شخصیت ماکیاولیسم، احتمالا در مدیریت به خوبی عمل نمی کند. طبق نتایج این پژوهش، مدیران با عقاید ماکیاولیسم با زیر پا گذاشتن قوانین اخلاقی موجب ایجاد جو منفی در محیط کار خواهند شد. این فضای منفی باعث کاهش بازده کارکنان و عدم تعهد آن ها به سازمان می شود. با این حال در پژوهشی دیگر نشان داده شد که رهبران و مدیرانی که اختلال شخصیت ماکیاولیسم دارند و همزمان در سیاست ماهر هستند، موفقیت های زیادی کسب کرده بودند، پس می توان گفت یافته ها در مورد ماکیاولیسم در مدیریت هنوز متناقض هستند و نیاز به بررسی بیشتر دارند.

ماکیاولیسم در سیاست

طبق مطالعات، ماکیاولیسم در سیاست به کاربرد اصول و عقاید ماکیاولیسم در حوزه رهبری و حکومت سیاسی اشاره دارد. ماکیاولی در اثر خود به نام “شهریار” توصیه‌های عمل‌گرایانه‌ای به حاکمان در مورد چگونگی کسب و حفظ قدرت ارائه می‌کند. طبق قوانین ماکیاولیسم در سیاست، به رهبران توصیه می‌شود که بر حکومت‌داری مؤثر و حفظ اقتدار تمرکز کنند، حتی اگر مجبور باشند ملاحظات و قوانین اخلاقی را زیر پا بگذارند. ماکیاولیسم در سیاست، رهبران را به انعطاف پذیری و سازگاری تشویق می کند و پیشنهاد می کند استراتژی ها و اتحاد خود را بر اساس تغییرات چشم انداز سیاسی تنظیم کنند و در صورت لزوم استراتژی های خود را تغییر دهند.

اختلال شخصیت ماکیاولیسم و شخصیت خودشیفته

طبق پژوهش ها در موارد زیادی اختلال شخصیت ماکیاولیسم به عنوان اختلال شخصیت خودشیفته تشخیص داده می شود. شباهت اختلال شخصیت ماکیاولیسم و خودشیفته در این است که هر دو نسبت به اطرافیان احساس همدلی ندارند، اما افراد با اختلال شخصیت خودشیفته به دنبال گرفتن تایید از دیگران هستند، اما افراد ماکیاولی به تایید دیگران اهمیت نمی دهند و به دنبال قدرت هستند. اشخاص دارای اختلال شخصیت ماکیاولیسم، استراتژی های بلند مدت می چینند و مدت طولانی برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود تلاش می کنند، اما افراد خودشیفته اینگونه نیستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی چیست؟ مقایسه علائم، علل و درمان

اختلال شخصیت ماکیاولیسم و رابطه عاطفی

معمولا افرادی که اختلال شخصیت ماکیاولیسم دارند، به صورت خودجوش برای درمان این اختلال به روانشناس مراجعه نمی کنند. این افراد به قوانین و مکتب ماکیاولیسم باور دارند و تصور می کنند تمام اصول آن درست است و برای پیشرفت و رسیدن به جایگاه های مدنظرشان، باید طبق این عقاید عمل کنند. شاید شما فردی هستید که احتمال می دهید شریک عاطفیتان، دچار اختلال شخصیت ماکیاولیسم باشد. در ادامه به نشانه های اختلال شخصیت ماکیاولیسم در روابط عاطفی و نحوه مقابله با آن می پردازیم. نشانه های اختلال شخصیت ماکیاولیسم در رابطه عاطفی عبارتند از:

  • برطرف نشدن نیاز های یکی از طرفین: فردی با اختلال شخصیت ماکیاولیسم به برطرف کردن نیاز های شریک خود اهمیت زیادی نمی دهد. اگر شریک عاطفی شما، عقاید ماکیاولیسم دارد احتمالا مدت زمان زیادی است که احساس نکرده اید برای برطرف کردن نیاز های شما تلاش می کند.
  • احساس اولویت نداشتن: در رابطه با یک شخص ماکیاولی، همواره حس می کنید برای او اولویت محسوب نمی شوید. همیشه کارها و فعالیت های مهم تری نسبت به شما وجود دارد، حتی اگر شدیدا به شریک عاطفی خود نیاز دارید.
  • پنهان کاری و دروغ: اگر با یک فرد دچار اختلال شخصیت ماکیاولیسم در رابطه باشید، احتمالا در مواردی که به نفع اوست، شما را فریب می دهد یا به شما دروغ می گوید. ممکن است نیت اصلی خود را پنهان کند و تا بعد از رسیدن به یک هدف در مورد آن با شما مشورت نکند.
  • الگوهای رفتار تکراری: افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم در گذشته احتمالا از شریک عاطفی خود یا افراد دیگر برای رسیدن به خواسته هایشان سوء استفاده کرده اند. این کار را در آینده نیز به احتمال زیاد انجام خواهند داد. اگر شریک عاطفی شما عقاید ماکیاولیسم دارد بارها سوء استفاده او از دیگران یا خودتان را مشاهده خواهید کرد.

سادیسم چیست و چه علائمی دارد؟ تشخیص و درمان سادیسم

ماکیاولی در رابطه

راهکارهای مقابله با ماکیاولیسم در رابطه عاطفی

وجود عقاید ماکیاولیسم در رابطه عاطفی موجب این می شود که یکی از افراد رابطه نقش قربانی را بازی کند، نیاز ها و خواسته هایش نادیده گرفته شود و نارضایتی مداوم از شرایط رابطه داشته باشد. اگر حس می کنید در این شرایط گیر کرده اید راهکارهایی را به شما رائه می دهیم تا بتوانید با عقاید ماکیاولیستی غالب بر رابطه عاطفی خود مقابله کنید. راهکارهای مقابله با ماکیاولیسم در رابطه عاطفی عبارتند از:

  • نیاز ها و خواسته های خود را بنویسید و بررسی کنید: اگر مدت زمان زیادی است که شریک عاطفی شما به نیاز های شما بی اهمیت بوده است، با قاطعیت با او در این مورد صحبت کنید.
  • خودتان را اولویت قرار دهید: اگر حس می کنید همیشه طرف مقابل شما اولویت اول در رابطه بوده است و این مسئله باعث عدم تعادل در رابطه شده است، زمان آن فرا رسیده که در مسائلی که برایتان اهمیت زیادی دارد، خودتان را اولویت قرار دهید.
  • دروغ و پنهان کاری را حذف کنید: اگر شریک شما اختلال شخصیت ماکیاولیسم دارد، هرگونه دروغ و فریب می تواند او را نسبت به شما خیلی بدبین کند. سعی کنید تحت هیچ شرایطی به او دروغ نگویید و فریبش ندهید.
  • به خودتان شک نکنید: رابطه عاطفی با یک شریک ماکیاولی ممکن است این حس را به طرف مقابل بدهد که به اندازه کافی باهوش نیست. اگر این طور است باید بدانید که این حس ناکافی بودن به دلیل رفتار طرف مقابل است و شما به اندازه لازم با هوش و ذکاوت هستید و نباید به توانایی های خودتان شک کنید.
  • رابطه را ارزیابی کنید: گاهی اوقات ترک یک رابطه و تحمل عواقب اتمام آن بهتر از تجربه احساسات منفی در درازمدت است. اگر شریک شما اختلال شخصیت ماکیاولیسم دارد و تصور می کنید به اندازه لازم انگیزه و آمادگی برای تغییر ندارد، شاید بهترین انتخاب، تمام کردن رابطه عاطفی باشد.

سندروم استکهلم چیست؟ علائم، علت انواع و درمان سندرم استکهلم

جمله معروف ماکیاولی

جملات معروفی در مورد ماکیاولیسم وجود دارد که بیشتر آن ها را نیکولو ماکیاولی گفته است. معروف ترین جملات ماکیاولیسم از نیکولو ماکیاولی عبارتند از:

  • ” اگر دیگران نمی توانند همزمان شما را دوست داشته باشند و از شما بترسند، بهتر است فقط از شما بترسند”
  • “سیاست هیچ ارتباطی با قوانین اخلاقی ندارد”
  • “هیچ چیز خوبی بدون خطر به دست نمی آید”
  • ” آدم عاقل ابتدا کاری را انجام می دهد که آدم احمق در نهایت انجام می دهد”
  • “همیشه قبل از دیگران، خودت را مسلح کن”
  • ” تعهد و قولی که داده شده، ضرورت زمان گذشته بوده، اما شکستن قول، ضرورت زمان حال است”
  • ” اولین روش برای تخمین هوش یک حاکم، نگاه کردن به افرادی است که او در اطراف خود دارد”

بهترین کتاب های ماکیاولی

کتاب های زیادی وجود دارد که می توانید برای کسب آگاهی بیشتر در مورد ماکیاولیسم بخوانید. بهترین کتاب های ماکیاولیسم عبارتند از:

  • کتاب “شهریار” از نیکولو ماکیاولی
  • کتاب “هنر اغواگری” از رابرت گرین
  • کتاب “۴۸ قانون قدرت” از رابرت گرین
  • کتاب “گرگ در لباس میش” از جرج سایمون
  • کتاب ” قانون پنجاهم” از رابرت گرین

اختلال شخصیت ماکیاولیسم

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج شما در مورد ماکیاولیسم پاسخ می دهیم.

علت شکل گیری شخصیت ماکیاولیسم چیست؟

بر اساس مطالعات، اختلال شخصیت ماکیاولیسم تا حد زیادی ژنتیکی و ارثی است. ظاهرا ژن های مربوط به اختلال شخصیت ماکیاولیسم با ژن های مربوط به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، یکسان هستند.

آیا افراد ماکیاولیست باهوش هستند؟

اگر چه همه افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم باهوش نیستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین انواع اختلالات شخصیت، شخصیت ماکیاولی بیشترین ارتباط را با هوش بالا دارد. هوش بالای ماکیاولیست ها دلیلی بر این است که ماکیاولیست ها در چیدن استراتژی برای رسیدن به اهدافشان نسبت به افراد با اختلالات شخصیت دیگر، موفق ترند.

آیا اختلال شخصیت ماکیاولیسم درمان می شود؟

اکثر افراد با اختلال شخصیت ماکیاولیسم تمایلی به درمان شدن و بهبود ندارند، در بسیاری از موارد علائم خود را نشانه اختلال و مشکل نمی دانند. با این حال مراجعه به روانشناس خوب، حمایت اطرافیان و تمایل خود شخص به تغییر، می توانند باعث بهبود نشانه ها و علائم اختلال شخصیت ماکیاولیسم شوند.

آیا افراد با تفکرات ماکیاولیسم عاشق می شوند؟

پژوهش ها نشان می دهند که افراد با تفکرات ماکیاولیسم، معمولا نگرش منفی و بدبینانه به روابط عاطفی دارند و طبق بررسی های انجام شده برای ماکیاولیست ها صمیمی شدن، نزدیکی عاطفی و ابراز علاقه بسیار دشوار است. نمی توان گفت برقراری رابطه عاطفی و عاشق شدن برای شخصی با اختلال ماکیاولیست غیرممکن است، اما می توان گفت چالش برانگیز خواهد بود.


منابع: psychcentral, psychologytoday, verywellmind

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.