عشق و احساس دوست داشتن، و دوست داشته شدن موضوعی است که برای همه افراد لذت بخش و مهم است. افراد در عشق احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد. اما اگر این عشق یک طرفه بوده و ابراز احساسات و عشق به طرف مقابل پاسخی به همراه نداشته باشد، آنوقت است که احساس سرخوردگی خواهیم کرد. در واقع روابطی که در آن یکی از طرفین فعال تر از طرف دیگر، بار مسئولیت ها بیشتر بر گردن یک نفر و ابراز احساسات متقابل نباشد، یک رابطه یک طرفه است. این مطلب در این مورد نشانه ها و راهکار های رهایی از رابطه یک طرفه، صحبت کرده ایم.

عشق یک طرفه چیست؟

عشق یک طرفه یا رابطه یک طرفه حالتی از روابط عاشقانه است که یکی از طرفین رابطه بیشتر از طرف دیگر در رابطه ابراز عشق کرده، زمان گذاشته و انرژی بیشتری صرف می کند؛ برای کسانی که به دنبال یک پیوند عاطفی و عاشقانه هستند، عشق دو طرفه ایده آل ترین شکل ممکن از تجربه ی عشق می تواند باشد. اما گاهی مواقع همه چیز آن طور که فکر می کنیم، پیش نمی رود. ممکن است افراد وارد ارتباطی شوند که یکی از طرفین بیشتر از دیگری، برای حفظ و نگهداری ار رابطه تلاش بیشتری می کند. رابطه یکطرفه می تواند به این دلیل باشد که یکی از طرفین به اندازه دیگری نسبت به رابطه احساس نداشته باشد، یا از احساس خود به فرد دیگر اطمینان ندارد.

در یک رابطه یک طرفه یکی از طرفین، بیشتر درگیر مسائل مربوط به رابطه شده، و طرف دیگر منفعل تر و بی تفاوت تر است. به عبارت دیگر رابطه یک طرفه، شکلی از روابط عاطفی است که در آن، صرف وقت، انرژی و انجام وظایف به شکلی نامتعادل انجام می شود. مثل زمانی که افراد در یک رابطه این احساسات را داشته باشند: من کسی هستم که همیشه تماس تلفنی برقرار می‌کنم یا گفتگو را آغاز می‌کنم، یا من کسی هستم که نیاز ها و خواسته های طرف مقابل را برآورده می کنم و تعهد بیشتری دارم، اما این کارها متقابلا رخ نمی دهد.

از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

عشق یک طرفه چیست

نشانه های عشق یک طرفه

روابط یک طرفه به شکل های مختلفی می تواند رخ دهد و معمولا در برگیرنده احساسساتی همچون اضطراب، خشم، پوچی، تنهایی، سوء تفاهم، ناامنی یا ترس از طرد شدن است. برخی از نشانه های رابطه یک طرفه عبارت اند از:

  • یکی از طرفین رابطه شروع کننده اکثر مکالمات باشد
  • یکطرف برای برنامه ریزی برای آینده به تنهایی تلاش می کند
  • یکطرف دائما در رابطه احساس کمبود وجود دارد
  • عدم تمایل به در میان گذاشتن احساسات طرف مقابل
  • شانه خالی کردن طرف مقابل از مسئولیت ها و وظایف
  • عدم تلاش طرف مقابل برای دلجویی و عذر خواهی بعد از دعوا ومشاجره
  • فدا کردن و نادیده گرفتن همه چیز برای خوشحال کردن طرف مقابل
  • احساس نا امنی و عدم اطمینان از داشتن یک رابطه عاطفی کامل
  • کمک های مالی که انجام آن ها وظیفه شما نیست
  • فقط یکی از طرفین تمایل به برقراری رابطه جنسی یا فیزیکی دارد
  • دلیل تراشی برای سپری کردن وقت با دیگری توسط یکی از طرفین رابطه
  • ابراز احساسات کلامی به شکل یک طرفه و بدون پاسخ متقابل
  • عدم تلاش یکی از طرفین برای حل مشکلات رابطه
  • عدم تلاش برای شناختن شریک عاطفی
  • طفره رفتن یکی از طرفین برای ادامه مکالمات دو نفری
  • آوردن بهانه های متعدد برای تمام کردن رابطه عاطفی
  • عدم تعهد یکی از طرفین و برقراری روابط خارج از رابطه

انواع عشق یک طرفه

رابطه یک طرفه انواع مختلفی دارد، چرا که روابط انسانی از پیچیدگی های زیادی برخوردار است. انواع عشق یکطرفه عبارت است از:

  • دوست داشتن کسی که ما را دوست ندارد
  • دنبال کردن و تلاش برای به دست آوردن کسی که در دسترس نیست
  • میل عاطفی نسبت به کسی که در یک رابطه عاطفی دیگر است
  • تلاش برای ترمیم یک رابطه تمام شده

مطالعه بیشتر: رابطه پاراسوشیال چیست؟ آیا عشق به افراد مشهور سالم است؟

دلایل ایجاد عشق یک طرفه

این موضوع که چرا افراد درگیر روابط یک طرفه می شوند، دلایل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه در مورد مهمترین دلایل عشق یک طرفه صحبت کرده ایم:

مهارت های ارتباطی ضعیف

دلیل ایجاد این احساس در افراد که در یک رابطه یک طرفه حضور دارند، می تواند ناشی از نداشتن یا ضعف مهارت های ارتباطی باشد توسط یکی از شرکای عاطفی یا هر دو طرف رابطه باشد. در چنین حالتی افراد نمی توانند به وضوح مشکلات، نیاز ها وخواسته های خود را بیان کنند. این موضوع باعث ایجاد حس جدایی در افراد می شوند چرا که پیوند عاطفی میان آن ها را تضعیف می کند.

احساس نا امنی

زمانی که یکی از طرفین از ترس تنها شدن و ایجاد حس نا امنی عاطفی، تلاش مضاعفی در یک رابطه بکند. به مرور این احساس در او شکل خواهد گرفت که انگار طرف دیگر تلاشی برای حفظ رابطه انجام نمی دهد. در حالی که این خود او است که مسئولیت بیش از حدی به دوش خود گرفته است.

انتظارات متضاد

افراد دارای یک سری انتظارات وخواسته ها از روابط خود هستند، که ممکن است در تضاد با طرف رابطه باشد. در چنین حالتی احساس عدم تفاهم برای یکی از طرفین شکل می گیرد که می تواند باعث یک طرفه شدن رابطه شود.

مشکلات فردی

گاهی اوقات دلیل یک طرفه شدن رابطه درگیری های شخصی یکی از طرفین است. در این حالت فرد به دلیل مشکلات شخصی خود توان ادامه دادن یک رابطه را نخواهد داشت و به سمت منفعل شدن در رابطه پیش می رود.

سبک های دلبستگی

سبک های دلبستگی که افراد با آن ها بزرگ شده اند، می تواند نحوه رفتار افراد در روابط عاشقانه بزرگسالی را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، یک فرد با سبک دلبستگی نا ایمنو  مضطرب  ممکن است نگران این باشد که طرف مقابل به زودی او را رها خواهد کرد. در چنین حالتی شروع به رفتارهای وابسته گونه می کند که می تواند در احساس طرف مقابل نسبت به او اثر بگذارد.

رفتار منفعل

در این نوع از روابط یکی از طرفین عامدانه و آگاهانه به شیوه ای رفتار می کند که مسئولیت های ابطه به گردن فرد دیگر بی افتد. درچنین شرایطی یکی از طرفین رابطه همه کارها را انجام داده و بار اصلی وظایف را به دوش می کشد.

رهایی از عشق یک طرفه

مشکلات عشق  یک طرفه

یک رابطه عاشقانه یک طرفه، باعث برهم خوردن شرایط عاطفی طرفین رابطه می شود. به شکلی که یکی از طرفین به دنبال برقراری ارتباط و دیگری در تلاش برای فرار از رابطه است. در چنین شرایطی عوارض روانی متعددی برای افراد دخیل در یک رابطه عاطفی شکل می گیرد. مشکلات عشق یک طرفه عبارت است از:

  • افزایش استرس: استرس ناشی از رابطه یک طرفه می تواند بر سلامت جسمی و روحی شما افراد بگذارد. در حالی که روابط سالم می تواند به عنوان محافظی در برابر استرس عمل کند، تحقیقات نشان داده است که برخی از روابط عاطفی، از جمله روابط عاشقانه یک طرفه باعث ایجاد استرس و تأثیر منفی بر سلامتی می شوند. .
  • احساس تنهایی: علاوه بر افزایش استرس، عدم تلاش های متقابل برای حفظ و نگهداری رابطه می تواند باعث ایجاد احساس انزوا و تنهایی در افراد بشود. در چنین شرایطی این احساس را خواهید داشت که کسی را ندارید تا با او در مورد زندگی روزمره، احساسات و مشکلات خود صحبت کنید.
  • کاهش عزت نفس: ناامیدی دائمی که در عشق یک طرفه تجربه می شود، می تواند احساس طرد شدن، حمایت نشدن و مورد بی مهری قرار گرفتن را در افراد ایجادکند. این مشکل می تواند احساس اعتماد به نفس و امنیت روانی  افراد به خطر بی اندازد.

همچنین بخوانید: نظریه مثلث عشق استنبرگ و ۷ نوع عشق

چگونه عشق یک طرفه را دوطرفه کنیم؟

عشق یک طرفه می تواند بسیار ناراحت کننده و حتی آسیب زا باشد. چرا که نه تنها نیاز ها و خواسته های افراد در روابط عاطفی یک طرفه ارضا نشده، بلکه مشکلات عاطفی و کمبود های زیادی نیز می تواند در افراد ایجاد شود. اما شاید بتوان راهی برای حل و فصل یا درمان رابطه یک طرفه برداشت. برای تبدیل  عشق یک طرفه به دو طرفه راهکارهای زیر را می توان بکار گرفت:

مراجعه به زوج درمانگر

زوج درمانی می تواند در چنین شرایطی مفید واقع شود. زوج درمانگر با نگاهی تخصصی و بدون سوگیری شرایط هر یک از طرفین رابطه را بررسی کرده و در طی جلسات در راستای بهبود رابطه گام بر خواهد داشت. برای شرکایی که به تنهایی سنگینی رابطه را به دوش می کشند، زوج درمانگر می تواند به آن ها کمک کند تا برخی از دلایلی که چرا این بار را به دوش کشیده اند را برطرف کنند. همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مشکلات مربوط را حل کنند. زوج درمانی همچنین می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشند تا بتوانند آنچه که در رابطه به آن نیاز دارند را بهتر بیان کنند.

برای بهتر شدن روابط عاطفی خود از بهترین زوج درمانگر تهران کمک بگیرید

در میان گذاشتن انتظارات

سعی کنید از خود سوالاتی در مورد رابطه بپرسید. به عنوان مثال، شریک عاطفی شما به همان شکلی که در رابطه با شما رفتار می کند در موقعیت های شبیه به آن ها نیز رفتار می کند؟ همچنین خواسته های خود از رابطه را با شریک عاطفی خود در میان بگذارید تا از آن ها آگاهی پیدا کند. چرا که گاهی اوقات روابط یک طرفه ناشی از عدم ارتباط صحیح و شفافیت در مورد انتظارات، نیاز ها و احساسات است.

اصلاح یا تغییر رفتار

تنظیم یا تغییر بعضی رفتار ها ممکن است بتواند تعادل را به رابطه برگرداند. گاهی انجام بعضی رفتار ها باعث دوری شریک عاطفی از فرد می شود. در این حالت می تواند با شناسایی رفتارهای مشکل آفرین آن ها اصلاح کرده یا در صورت امکان تغییر داد. در نهایت، درک و پذیرش این نکته مهم است که شما نمی‌توانید کسی را که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در یک رابطه عاطفی با شما باشد را مجبور به اینکار کنید و او را تغییر دهید.

مطلب مفید: چگونه رابطه تمام شده را فراموش کنیم؟ ۱۵ روش موثر و مفید

چگونه عشق یک طرفه را دوطرفه کنیم

چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنیم؟

برای رهایی از عشق یکطرفه راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید بعد از تمام کردن رابطه یک طرفه انجام دهید تا آن را به مرور فراموش کرده و احساسات منفی کمتری تجربه کنید. این کار ممکن است در حال حاضر غیرممکن به نظر برسد، مخصوصاً زمانی که فرآیند فراموشی و گذر از عشق یک طرفه را شروع می کنید. به یاد داشته باشید که پایان دادن به عشق یکطرفه تماما بد نخواهد بود و فوایدی از جمله شناخت بیشتر خود به همراه خواهد داشت. راهکارهای زیر برای آنکه بتوانید عشق یک طرفه را فراموش کنید موثر خواهند بود:

سوگواری کنید

زمانی را برای سوگواری و غصه خوردن بابت تمام شدن عشق یک طرفه خود در نظر بگیرید. احساس غم و ناراحتی پس از اتمام رابطه، احساسی عادی و اتفاقا مفید است.

از روانشناس کمک بگیرید

گاهی اوقات، نمی توان بدون دریافت کمک از یک متخصص سلامت روان همچون یک روانشناس خوب لازم است.  روانشناس با علم و تجربه کافی خود به بررسی مشکل شما پرداخته و می تواند در جهت گذر از شرایط سخت بعد از اتمام عشق یک طرفه به شما کمک زیادی بکند.

شما می توانید برای حل مشکل روابط خود از یک روانشناس خوب کمک بگیرید

به جمع دوستان خود بروید

احساسات منفی و غمگینانه بعد از جدایی و خارج شدن از عشق یک طرفه می تواند بسیار فرسوده کننده باشد. در صورتی که در این مدت بیش از حد تنها بمانید ممکن است درگیر افسردگی شوید. سعی کنید تا با دوستان آدم های امن زندگی خود معاشرت کرده و زمانی را بدون فکر کردن به رابطه سپری کنید.

برای خود ارزش قائل باشید

وقتی از نظر عاطفی روی شخصی سرمایه گذاری می کنید و به نظر می رسد که او چنین احساسی نسبت به شما ندارد، ممکن است ارزش خود را زیر سوال ببرید یا از خود بپرسید که آیا هرگز احساس دوست داشتن خواهید کرد؟ یادتان باشد که ارزشمندی شما فقط معطوف به احساس دوست داشته شدن توسط شخصی دیگر نخواهد بود.

افکار منفی را به چالش بکشید

بعد از اتمام یک رابطه یکطرفه، افکاری را که ممکن است به شما بگوید مشکلی در شما وجود دارد یا کافی نیستید را به چالش بکشید. برای تمام شدن یک عشق یک طرفه دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد که ممکن است هیچ ارتباطی به کامل نبودن شما نداشته باشد.

خودتان را سرگرم کنید

گذر از یک رابطه و تلاش به کنار آمدن با احساس تنهایی سخت و دشوار است. اگر در حال نشخوار فکری در مورد عشق یک طرفه خود هستید، به معنای این نیست که شما باید به طور کامل از فکر کردن به آنچه اتفاق افتاده اجتناب کنید، بلکه باید راه هایی برای مشغول ماندن و سرگرم کردن خود پیدا کنید تا در افکار منفی غرق نشوید.

انرژی را صرف خودتان کنید

وقتی عشق یک طرفه را تجربه کردید، به احتمال زیاد انرژی عاطفی زیادی را برای شخص دیگری صرف کرده اید، و این ممکن است باعث شود شما احساس خستگی روانی کنید. بنابراین بسیار مهم است که انرژی را دوباره روی خودتان، علایق، سرگرمی‌ها و اهداف شخصی‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

چگونه با پیامد‌های شکست عشقی کنار بیاییم؟

نشانه های عشق یک طرفه

سوالات متداول

در این بخش سعی کردیم تا به سوالات پر تکرار شما درباره عشق یک طرفه پاسخ دهیم.

برای از بین بردن عشق یک طرفه چه باید کرد؟

راهکارهایی برای بهبود روابط دارای مشکل از جمله روابط یک طرفه وجود دارد مثل مراجعه به یک روانشناس یا زوج درمانگر، اما تا زمانی که هر دو طرف رابطه موافق ادامه رابطه نباشند رابطه یک طرفه، تبدیل به رابطه دوطرفه نمی شود.

چگونه بفهمیم عشق یک طرفه است؟

رابطه یک طرفه را می توان به عنوان رابطه ای که فاقد تعادل و متقابل عادلانه است تعریف کرد. در عشق یک طرفه، ممکن است به نظر برسد که یک فرد زمان، انرژی، تلاش، حمایت عاطفی یا مالی بیشتری نسبت به دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند.

چرا دچار عشق یک طرفه می شویم؟

گاهی اوقات افراد به دلیل تنهایی یا به این امید که می توانند یک رابطه دارای مشکل را ادامه داده و عشق طرف مقابل را به خود جلب نمایند درگیر روابط یک طرفه می شوند.

عشق یک طرفه چه آسیب هایی دارد؟

رابطه یک طرفه در صورت ادامه پیدا کردن و حل نشدن مشکلات می تواند باعث کاهش عزت نفس، افزایش استرس، افسردگی و نشخوار فکری شود.


منابع:  verywellmind, webmd, clevelandclinic, healthline, psychologytoday, psychcentral

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.