وقوع همزمان بارداری و پریود یک اتفاق امکان‌ناپذیر است و با وجود تمام ادعاهایی که در این باره صورت می‌گیرد؛ هیچ فردی وجود ندارد که در دوران بارداری، پریود هم باشد. در مقابل ممکن است در اوایل دوران بارداری، فرد شاهد لکه بینی باشد که این لکه‌ها معمولا به رنگ صورتی روشن یا قهوه‌ای تیره هستند.

در واقع اگر فرد فکر کند که باردار است؛ اما پد یا تامپون او آغشته به خون زیاد باشد، باید بگوییم که نشانه‌ای از بارداری وجود ندارد. اگر شما از جمله‌ افرادی هستید که تست بارداریتان مثبت شده؛ اما با این وجود خونریزی شدید دارید، باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پریود در مقابل بارداری

قاعدگی برای هر فردی غالبا ماهی یکبار اتفاق می‌افتد؛ چرا که تخمک‌ها ماهی یک بار از تخمدان آزاد می‌شوند. در واقع هنگامی که تخمک‌ها بارور نمی‌شوند، از رحم خارج شده و از طریق واژن بیرون می‌آیند. در یک دوره عادی پریود، خونریزی ابتدا با شدت و رنگ کم آغاز می‌شود؛ سپس شدیدتر و قرمزتر می‌شود. همچنین هر چه به پایان چرخه پریود نزدیک می‌شویم، رنگ خون کم‌رنگ‌تر و شدت آن کم‌تر می‌شود.

سکس در پریودی؛ عوارض و فواید رابطه جنسی در زمان پریودی

pregnancy in period time

در اغلب موارد تفاوت بین بارداری و پریود بسیار واضح است؛ چرا که وقتی فردی باردار می‌شود دیگر چرخه پریود در بدن او رخ نمی‌دهد. در برخی مواقع هم ممکن است تشخیص پریود و بارداری از یکدیگر، کمی مشکل باشد؛ چرا که افرادی ادعا دارند که در دوران بارداری، پریود می‌شوند.

خونریزی یک علامت هشداردهنده در دوران بارداری است؛ اما در اغلب موارد موضوع نگران‌کننده‌ای نیست. چرا که بسیاری از افراد با وجود تجربه لکه‌بینی در سه ماه اول بارداری خود، همواره نوزاد سالمی به دنیا می‌آورند. پس اگر شما از جمله افرادی هستید که در دوران بارداری خود خونریزی دارید، به موضوع دیگری به غیر از قاعدگی منظم مربوط می‌شود. در هر حالت، پریود فقط زمانی اتفاق می‌افتد که شما باردار نباشید. در ادامه به انواع مختلف خونریزی در دوران بارداری و زمان مراجعه به پزشک متخصص، اشاره خواهیم کرد.

احتمال بارداری در پریودی

یک افسانه رایج باروری این است که شما نمی توانید در زمان قاعدگی باردار شوید. در حالی که احتمال بارداری در روزهایی که پریود می‌شوید کمتر است، اما صفر نیستند. اگر می خواهید باردار شوید یا سعی می کنید باردار نشوید، ردیابی چرخه تخمک گزاری شما مهم است. این به شما کمک می کند بارورترین روزهایی را که می توانید راحت تر باردار شوید را پیگیری کنید.

یک افسانه رایج باروری این است که شما نمی توانید در طول قاعدگی باردار شوید. در حالی که احتمال بارداری در روزهایی که پریود می‌شوید کمتر است، اما صفر نیستند. احتمال بارداری بعد از پریود نیز وجود دارد چرا که اسپرم مرد تا پنج روز زنده می ماند.

در اینجا آنچه باید در مورد باروری و داشتن رابطه جنسی در پریود بدانید آمده است.

مطلب مفید: خونریزی بین دو قاعدگی | ۱۰ علت خونریزی خارج از پریودی

آیا یک هفته مانده به پریود احتمال حاملگی هست؟

بله، اما اینکه یک هفته مانده به پریود حامله شوید، بعید است. به طور کلی، کمترین احتمال بارداری را در روزهای قبل از قاعدگی دارید. همانطور که پریود شروع می شود و سپس به پایان می رسد، احتمال بارداری افزایش می یابد. اما در حالی که احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود کم است، ممکن است اتفاق بیفتد.

flow bleeding in pregnancy

علل خونریزی در سه ماه اول بارداری

براساس تحقیقات انجام شده همواره ۱۵ تا ۲۵ درصد از زنان، در اوایل دوران بارداری خود دچار لکه‌بینی می‌شوند. برخی از علل لکه‌بینی در اوایل دوران بارداری، شامل موارد زیر است.

  • خونریزی لانه گزینی
  • تغییرات در دهانه رحم
  • عفونت
  • حاملگی مولار(توده غیرطبیعی بجای جنین بارور می‌شود)
  • حاملگی خارج از رحم(بارداری در خارج از رحم صورت می‌گیرد)
  • علائم اولیه سقط جنین

خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی در مراحل اولیه بارداری رخ می‌دهد. در واقع در این مرحله احتمالا هنوز آزمایش بارداری انجام نشده است. این نوع از خونریزی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی می‌کند. به بیان دقیق‌تر، خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از تخمک‌های شما باردار شده است.

spotting vs bleeding

برخی بانوان این خونریزی را با قاعدگی اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بگوییم خونریزی لانه گزینی معمولا سبک و کوتاه است و تنها چند روز طول می‌کشد. این نوع از خونریزی غالبا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح یا تقریبا در زمان عقب افتادن قاعدگی اتفاق می‌افتد. فراموش نکنید که برخی افراد ممکن است مدت کوتاهی پس از بارداری، دچار لکه‌بینی ناشی از تغییرات دهانه رحم شوند که غالبا به دلیل عفونت است و جای نگرانی نیست.

برخی دلایل دیگر

در ادامه به معرفی انواع دیگری از خونریزی زودرس می‌پردازیم که ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی اورژانسی باشد. پس در صورتی که با خونریزی مواجه شدید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • انواع عفونت
  • حاملگی خارج از رحم
  • بارداری مولار
  • سقط جنین

موارد ذکر شده ممکن است همراه با گرفتگی شدید یا درد شکم، کمر درد، غش یا از دست دادن هوشیاری، خستگی، درد شانه، تب، ترشحات متفاوت واژن و حالت تهوع و استفراغ غیرقابل کنترل باشد. برخلاف لکه‌بینی، خونریزی بسیار شدید خواهد بود و بیشتر شبیه به یک دوره معمولی از قاعدگی است.

پریودی در بارداری: آیا ممکن است در ماه اول بارداری پریود شویم؟

bleeding in pregnancy

علل خونریزی  در سه ماه دوم و سوم بارداری

خونریزی بیشتر از سه ماه اول بارداری، نیازمند مراجعه به پزشک است. در واقع صرف نظر از این که خونریزی شما در سه ماه دوم و سوم بارداری، سبک، سنگین یا بدون علائم خاصی است؛ سریعا باید برای ویزیت اورژانسی با پزشک متخصص تماس بگیرید. علل شایع خونریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری شامل موارد زیر است.

  • سقط جنین
  • جفت سرراهی
  • جدا شدن جفت
  • پارگی رحم(موردی بسیار نادر)
  • جفت سرراهی(موردی بسیار نادر)

زایمان زودرس

زایمان زودرس شامل تمام زایمان‌هایی می‌شود که قبل از هفته ۳۷ام بارداری اتفاق می‌افتند. برخی افراد قبل از زایمان زودرس، علائمی شبیه به پریود و ترشحات مخاطی زیادی را تجربه می‌کنند. همچنین در طی این دوران فرد ممکن است دچار گرفتگی شود و زایمان زودرس باعث انقباض گردد. علائم زایمان زودرس شامل مواردی چون کمر درد، احساس فشار در واژن و بروز تغییرات در ترشح است.

جفت سرراهی

جفت سر راهی زمانی اتفاق می‌افتد که جفت در پایین رحم و بسیار نزدیک به دهانه رحم قرار دارد که ممکن است باعث پوشاندن کامل دهانه رحم شود. خونریزی جفت سرراهی با دیگر خونریزی‌ها متفاوت است و علائم دیگری ندارد. جفت سرراهی ممکن است مانع از زایمان شود.

جدا شدن جفت

جدا شدن جفت بیشتر در ماه‌های آخر بارداری رخ می‌دهد. در طی این اتفاق جفت از رحم جدا شده و معمولا باعث خونریزی شدید و احتمالا درد و گرفتگی در ناحیه معده می‌شود. همچنین برخی از شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا نیز می‌تواند خطر جدا شدن جفت را افزایش دهد.

پارگی رحم

پارگی رحم به معنای جدا شدن یا پارگی عضله رحم است که این موضوع ممکن است باعث خونریزی کنترل نشده شود. براساس تحقیقات انجام شده، پارگی رحم بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که از طریق سزارین، زایمان کردند. این نوع پارگی نادر، بر روی خطوط اسکار قدیمی و در امتداد رحم اتفاق می‌افتد. بسیاری از شرایطی که در اواخر دوران بارداری رخ می‌دهند، باعث ایجاد خونریزی و سایر علائم مشابه با پریود می‌شوند که در حقیقت قاعدگی نیستند.

pregnancy symptoms

دلیل بروز خونریزی در دوران بارداری

همانطور که در بخش‌های بالا هم بیان کردیم، پریود شدن در دوران بارداری امکان‌پذیر نیست؛ با این حال ممکن است فرد در سه ماه اول بارداری، علائم مشابهی با پریود را تجربه کند. این علائم شامل خونریزی واژینال خفیف و کوتاه مدت، گرفتگی خفیف، خستگی، تحریک پذیری و درد در ناحیه پایین کمر است. در واقع دلیل بروز خونریزی در دوران بارداری به علت آماده‌سازی طبیعی بدن برای دوران بارداری است.

پس اگر در دوران سه ماه دوم یا سوم بارداری خود به سر می‌برید و هر یک از علائم ذکر شده در بخش بالا را به صورت شدید و ادامه‌دار به همراه دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. گاهی اوقات تشخیص آن که خونریزی شما نشان دهنده یک اتفاق اورژانس است یا خیر، کمی دشوار است. پس به عنوان یک قانون کلی، هر زمان و در هر مرحله از بارداری؛ اگر خونریزی برای شما اتفاق افتاد، فورا به پزشک مراجعه کنید.  

مطالب مرتبط: زن تا چند سالگی میتونه باردار بشه؟

سوالات متداول

ایا بعد از دوبار پریود شدن احتمال حاملگی هست؟

پاسخ کوتاه این است که بله، ممکن است باردار باشید. گاهی اوقات، در اوایل بارداری، زنان خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. ممکن است چیزی که به نظر می‌رسد قاعدگی دوم می‌تواند ناشی از کاشت تخمک بارور شده در رحم شما باشد. برای بررسی بیشتر با پزشک زنان مشورت کنید.

اگر بلافاصله بعد از رابطه پریود شویم احتمال بارداری هست؟

خیر، اگر بلافاصله بعد از رابطه پریود شده اید، به این معنی است که از آن رابطه جنسی باردار نشده اید. اگر نمی خواهید باردار شوید، ایده خوبی است که از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید چه پریود باشید یا نه. به این ترتیب شما ریسکی نمی کنید و استرس ندارید.

آیا خونریزی در دوران بارداری خطرناک است؟

خیر، خونریزی یک علامت هشداردهنده در دوران بارداری است؛ اما در اغلب موارد موضوع نگران‌کننده‌ای نیست. چرا که بسیاری از افراد با وجود تجربه لکه‌بینی در سه ماه اول بارداری خود، همواره نوزاد سالمی به دنیا می‌آورند.

خونریزی لانه گزینی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از تخمک‌های شما باردار شده است. برخی بانوان این خونریزی را با قاعدگی اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بگوییم خونریزی لانه گزینی معمولا سبک و کوتاه است و تنها چند روز طول می‌کشد.

آیا خونریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری، نگران کننده است؟

بله، خونریزی بیشتر از سه ماه اول بارداری، نیازمند مراجعه به پزشک است. در واقع صرف نظر از این که خونریزی شما در سه ماه دوم و سوم بارداری، سبک، سنگین یا بدون علائم خاصی است؛ سریعا باید برای ویزیت اورژانسی با پزشک متخصص تماس بگیرید.

جفت سرراهی چه زمانی اتفاق می‌اقتد؟

جفت سر راهی زمانی اتفاق می‌افتد که جفت در پایین رحم و بسیار نزدیک به دهانه رحم قرار دارد که ممکن است باعث پوشاندن کامل دهانه رحم شود.

جدا شدن جفت در چه دورانی رخ می‌دهد؟

جدا شدن جفت بیشتر در ماه‌های آخر بارداری رخ می‌دهد. در طی این اتفاق جفت از رحم جدا شده و معمولا باعث خونریزی شدید و احتمالا درد و گرفتگی در ناحیه معده می‌شود.


منابع: healthline, medicalnewstoday

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.