ازدواج و بخصوص داشتن یک ازدواج موفق، برای اغلب افراد یک هدف دلنشین و رویایی است. داشتن یک زندگی مشترک که در آن احساس رضایت از زندگی زناشویی وجود داشته باشد هدفی مهم است که برآورده کردن آن به مسائل و موضوعات مختلفی بستگی دارد. ازدواج موفق زمانی به سرانجام خواهد رسید که زوجین بتوانند انتظارات یکدیگر را برآورده کرده و تجربه خوبی را برای شریک عاطفی خود بسازند.

تعریف ازدواج موفق از نظر رواشناسی

ازدواج پیوند زن و مرد است، اما تعریف ازدواج موفق برای افراد مختلف، با توجه به پیشینه خانوادگی، فرهنگ، دین و ارزش های اخلاقی افراد، معانی متفاوتی میتواند داشته باشد. بنابراین تعریف ازدواج موفق را میتوان اینگونه بیان کرد که:

ازدواج موفق، ازدواجی است که در آن زوجین با توجه به گذشته، معیارها، انتظارات وخواسته های خود احساس خوشبختی و رضایت داشته باشند. این تعریف مشخص می کند که ازدواج موفق و تعریف آن یک موضوع کلی است که برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.

در ازدواجی که موفق است، روابط عاشقانه مهم هستند، اما سازگاری بسیار مهم تر است. در مجموع، شرکای یک ازدواج سالم بر سر اهداف مشترک در رابطه، جهت گیری های ازدواجشان و نحوه رفتار هر یک از طرفین گفتگو کرده و به توافق می رسند.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

ازدواج موفق از نظر روانشناسی، ازدواجی است که بین زوجین تفاهم و سازگاری وجود داشته باشد. اما این تفاهم چیزی نیست که به راحتی ایجاد شود، مهم است که دو شریک عاطفی یکدیگر را درک کنند تا بتوانند احساس خوبی به یکدیگر داشته باشند. ارتباطات، از جمله حل تعارض، بخش بزرگی از یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. ویژگی های دیگر ازدواج موفق در روانشناسی عبارتند از: به اشتراک گذاشتن احساسات، داشتن تعاملات مثبت بیشتر از منفی، داشتن یک دوستی محکم، حفظ تعهد قوی و تمرکز بر جنبه های مثبت ازدواج.

بهترین روانشناس در شهر شما برای کمک به داشتن یک ازدواج موفق

نشانه های ازدواج موفق از نظر روانشناسی

یک ازدواج موفق که در آن زوجین احساس رضایت و خوشبختی دارند؛ از نظر روانشناسی دارای نشانه هایی است که باعث شده تا ارتباط زناشویی آن ها یه خوبی پیش برود، این نشانه ها را در ادامه میخوانید:

  • هر یک از افراد دخیل در رابطه از نحوه صحبت هر یک با دیگری راضی هستند
  • زوجین می توانند تفاوت های فردی یکدیگر را پذیرفته و با آن ها کنار بیایند آنها احساس نزدیکی به یکدیگر می کنند
  • هیچ یک از طرفین رابطه خیلی کنترل کننده نیستند
  • هنگام بحث در مورد مشکلات، زوجین نظرات و ایده های یکدیگر را درک و مورد توجه قرار می دهند
  • هر یک از زوجین از میزان محبت و عواطف ابراز و دریافت شده رضایت دارند
  • تعادل خوبی در گذراندن اوقات فراغت وجود دارد که با هم و جداگانه سپری می شود
  • دوستان و خانواده زوجین به ندرت در رابطه دخالت می کنند
  • شرکا در مورد نحوه خرج کردن و مدیریت پول به توافق رسیده اند
  • زوجین از نحوه بیان ارزش ها، عقاید و اعتقادات معنوی یکدیگر راضی هستند

مطالعه مرتبط: سوالات قبل از ازدواج؛ ۲۲۰ سوال مهم قبل از ازدواج که باید بپرسید

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

برقراری یک ازدواج موفق همیشه آسان نیست، ازدواج موفق نیازمند محافظت، پرورش، رشد و تلاش هر دو  طرف در یک رابطه عاطفی است وقتی در زندگی مشکلاتی پیش می‌ آیند، برخی از زوج‌ها طلاق را گزینه بهتری می ‌بینند و به دنبال جدایی از یکدیگر میروند، اما عده ای دیگر تلاش می کنند تا مشکلاتشان را در کنار یکدیگر رفع و رابطه خود را حفظ کنند. اگر می خواهید ازدواج موفقی داشته باشید، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای تقویت رابطه خود انجام دهید:

به رابطه خود تعهد داشته باشید

زمانی که شرایط در زندگی سخت می شود، ممکن است به این موضوع فکر کنید که زندگی با شخصی دیگر می تواند شرایط بهتری را برای شما فراهم کند. با این حال، فکر به این ایده که ممکن است بیرون از ازدواجتان وضعیت بهتری داشته باشید و این فکر می تواند باعث شود که انگیزه کمتری برای تلاش در جهت بهبود ازدواج خود داشته باشید.

مطالعه بیشتر: فواید ازدواج از نظر روانشناسان | ۸ فایده عاطفی ازدواج

از یکدیگر کینه به دل نگیرید

ازدواج ها، گاهی اوقات زمانی شروع به از هم پاشیدن می کنند که یک نفر کینه توز باشد و نتواند طرف مقابل را ببخشد. بخشیدن یکی از مهم ترین و همچنین یکی از سخت ترین کارها برای زوج ها است. در یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی، وقتی زوج‌ها یکدیگر را می ‌بخشند، می ‌توانند به سمت داشتن یک ازدواج موفق حرکت کنند، زیرا بخشش پنجره‌ای است که به آن‌ها اجازه می‌ دهد به آینده نگاه کنند و در موقعیت‌هایی که باعث آزردگی آنها شده است گیر نکنند.

در برابر تغیییرات سازگاری داشته باشید

افراد در طول زمان تغییر می کنند و این اتفاق اجتناب ناپذیر است. درک، همدلی و سازگاری با این تغییرات برای هر رابطه ای حیاتی است. اگر تغییرات شریک شما باعث آزردگی‌تان میشود، می توانید این موضوع را با او به اشتراک گذاشته و در مورد آن صحبت کنید.

از عبارات عاشقانه استفاده کنید

سعی کنید برای داشتن یک ازدواج موفق با گفتن جملات عاشقانه ضمن نشان دادن عشق خود از شریک عاطفی خود قدردانی کنید، چرا که او نیز در زندگی تلاش میکند و لایق تعریف و تمجید است. این عبارات کوچک مانند سپرده ای در بانک است که ذخیره عاطفی زندگی شما را برای ادامه مسیر ازدواج و زندگی مشترک حفظ میکند.

مقاله مرتبط: روانشناسی خانواده چیست؟ مفاهیم، اهمیت و اهداف و تحصیل در آن

رازهای ازدواج موفق

برای داشتن ازدواج موفق با یکدیگر صحبت کنید

در عصر گوشی‌های هوشمند و شیوه‌های زندگی کار دور از خانه، به راحتی می‌تواند حواس شما را از شریک خود پرت کرده و صرفا به ارتباط از راه دور و چت کردن ها قانع شوید و ممکن است زمانی متوجه شوید که اغلب روزها را بدون گفتگوی واقعی با همسرتان می گذرانید و دیگر دیر شده است. ارتباط مستمر و مستقیم به زوج ها این امکان را می دهد که احساسات خود را بیان کنند و کینه به دل نگیرند.

مقاله مرتبط: باورهای نادرست راجع به ازدواج، چرا اخلاق همسرم شبیه قبل از ازدواج نیست؟

به شریک عاطفی خود گوش دهید

بسیاری از اوقات دلخوری ها به این دلیل به وجود می‌ آیند که یکی از طرفین احساس می کند که شریک زندگی‌اش به حرف او گوش نمی دهد و این مسئله ابراز احساسات آنها را به حداقل می رساند. در ازدواج موفق، افراد می توانند احساسات خود را به اشتراک بگذارند و می دانند که طرف مقابل آنها به خوبی و به صورت فعال به او گوش می دهند.

انتظارات مالی را به اشتراک بگذارید

بسیاری از ازدواج‌ها مملو از اختلاف نظر بر سر مسائل مالی است. زوج‌ها اغلب انتظارات متفاوتی در مورد پول در یک رابطه دارند. توافق در مورد نحوه مدیریت پول یکی از اجزای حیاتی یک ازدواج موفق است. در مورد درآمد، هزینه های اجباری مثل پرداخت اقساط و هزینه های جاری زندگی و شیوه مدیریت آن ها صحبت کنید.

فضای خصوصی یکدیگر را حفظ کنید

یک ازدواج زمانی میتواند موفق باشد که زوجین علاوه بر بودن با یکدگیر، فضای خصوصی و مستقل خودشان را نیز داشته باشند. وقتی شریک زندگی شما به فضای خصوصی یا یک شب بیرون رفتن با دوستانش نیاز دارد، اجازه دهید که این فضا را داشته باشد.

همسر شکاک چگونه رفتار کنیم؟ چگونه شکاک بودن خود را درمان کنیم؟

قرارهای عاشقانه داشته باشید

راه دیگر برای روشن نگه داشتن شعله ازدواج این است که به داشتن قرارهای عاشقانه با همسرتان ادامه دهید. زمانی را برای یک شب قرار دو نفری مشخص کنید تا زمانی را کنار یکدیگر خارج از خانه بگذرانید، این قرار ملاقات می تواند خیلی پر خرج و هزینه نباشد، مثل رفتن به پارک و خوردن بستنی، هدف فقط گذراندن وقت و تفریح کنار یکدیگر است.

نسبت به علایق همسر خود توجه نشان دهید

ازدواج موفق نتیجه ی رعایت موارد و نکات ریز و درشت بسیاری است که یکی از آن ها توجه به علایق شریک عاطفی است. این موضوع میتواند دوست داشتن شما را نشان داده و باعث تحکیم ارتباط عاطفی میشود.

سعی نکنید شریک زندگی خود را کنترل کنید

در ازدواج موفق، هر دو طرف باید برای یکدیگر احترام متقابل قائل باشند و استقلال و آزادی عمل یکدیگر را حفظ کنند و رفتارهایی مثل چک کردن بدون اجازه موبایل و یا گشتن جیب و کیف را انجام ندهند. زوجینی که سعی می کنند یکدیگر را کنترل کنند، در معرض سوء استفاده و طلاق عاطفی قرار می‌گیرند.

می توانید از یک روانشناس خوب برای زوج درمانی کمک بگیرید

انتظارات خود را مطرح کنید

افراد برای داشتن یک ازدواج موفق باید انتظارات و توقعات از یکدگیر را مطرح کنند، چرا که باعث میشود تا زوجین اولویت ها و دغدغه های یکدیگر را بشناسند. اما باید به این نکته توجه کنند که این انتظارات نباید دور از انتظار باشند، بلکه باید واقع بینانه و منصفانه باشند.

قانون ۱۰ دقیقه را رعایت کنید

قانون ۱۰ دقیقه شامل این است که هر روز حداقل ۱۰ دقیقه را با شریک زندگی خود در مورد چیزی غیر از این موضوعات صحبت کنید: کار، خانواده، چه کسی کارها را در خانه انجام میدهد. این کار باعث میشود تا از صحبت در مورد موضوعات تکراری جلوگیری شود و گفتگو به سمت موضوعات جذاب و کاربردی تر دیگر برود.

برای داشتن ازدواج موفق در زندگی تغییرات ایجاد کنید

هر ازدواجی میتواند به تباهی منجر شود اگر یکنواخت شده و تغییرات در آن وجود نداشته باشد. ایجاد تغییرات می تواند کمک کننده باشد و راه های زیادی نیز برای انجام آن وجود دارد. یکی از راه‌های ایجاد تغییر، اضافه کردن یک چیز جدید است، این اتفاق جدید میتواند سفر به جایی باشد که تا به حال نرفته اید، تغییریا اضافه کردن یک وسیله خانه باشد و یا روال همیشگی خود برای انتخاب رفتن به مکان های تفریحی و گردشگری را تغییر دهید و مکان های جدیدی را پیدا کنید که حس تازگی را ایجاد میکنند.

از رفتارهای آسیب زا جلوگیری کنید

۶ رفتار آسیب زا که میتواند ازدواج موفق را مورد تهدید قرار دهد عبارت اند از: دعواهای مداوم و تمام نشدنی، بد رفتاری های جسمی و جنسی، انداختن کارهای خانه به دوش یکی از طرفین، حسادت ورزی، عدم حفظ اسرار و نداشتن تفاهم با خانواده شریک زندگی.

بیشتر بخوانید: ۱۰ علت اصلی طلاق و جدایی زوجین

از مزایا و معایب چک لیست تهیه کنید

شما می توانید رابطه خود را با تهیه یک لیست از مزایا و معایب بررسی کنید. یک تکه کاغذ بردارید و یک خط از وسط بکشید. در سمت راست، تمام احساسات و رفتارهای مثبت مرتبط با شریک زندگی و رابطه خود را یادداشت کنید. در سمت چپ، تمام احساسات و رفتارهای منفی مرتبط با شریک زندگی و رابطه خود را یادداشت کنید. از شریک زندگی خود نیز بخواهید این کار را انجام دهد و سپس در مورد آن گفتگو کنید.

نشانه های ازدواج موفق

معیارهای ازدواج موفق

موفق ترین ازدواج‌ها آن هایی هستند که در آن زوجین مهارت‌های ارتباطی قوی دارند، انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند و به یکدیگر نزدیک هستند. چند معیار دیگر برای داشتن یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی که در ادامه ذکر شده است:

  • مهارت های ارتباطی، افرادی که ازدواج موفق را تجربه میکنند، توسط شریکشان درک می شوند و برایشان راحت است تا احساسات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، به خصوص زمانی که شریک زندگی آنها از این هم صحبتی و ابراز احساسات سو استفاده نمی کند.
  • گوش دادن، برای داشتن یک ازدواج موفق توانایی شنیدن صحبت ها و درد دل های شریک زندگی بسیار مهم است. چرا که حرف زدن و شنیدن باعث میشود تا از شرایط و کیفیت زندگی آگاه شوید.
  • توانایی حل مسئله، تعارض و اختلاف در روابط انسانی اجتناب ناپذیر است. همیشه بین افراد اختلاف وجود خواهد داشت که گاهی به جر و بحث منجر می شود. اما چیزی که مهم است و باعث تفاوت در کیفیت زندگی شما با دیگران میشود، داشتن توانایی حل مسئله و مشکلات است.
  • انعطاف پذیری، انعطاف‌پذیری به زوج‌ها کمک می‌کند تا عوامل استرس‌زای روزانه را مدیریت کرده و در برابر تغییرات منعطف باشند. زوجین موفق در انجام کارهای خانه نیز باید از خود انعطاف پذیری نشان داده و به یکدیگر کمک کنند.
  • رابطه جنسی، داشتن یک رابطه جنسی خوب و رضایت بخش میتواند احساس رضایت زندگی زناشویی را افزایش داده و باعث بهبود روابط عاطفی بین زوجین شود.

اگر همچنان در زندگی زناشویی خود با چالش هایی روبرو هستید یا می ترسید که طلاق قریب الوقوع در انتظار رخ دادن باشد، استفاده از فرصت های مشاوره یا زوج درمانی را در نظر بگیرید. مراجعه به روانشناس می تواند به افراد کمک کند تا تعارضات را به طور مؤثر حل کنند، یکدیگر را بهتر بشناسند و اهداف جدیدی را به عنوان یک زوج متاهل تعیین کنند.

تست های قبل ازدواج چیست؟ انواع تست مشاوره قبل از ازدواج

رازهای ازدواج موفق

با رعایت برخی نکات در ازدواج می توان راحت تر یک ازدواج سالم و موفق را تجربه کرد، در ادامه به رازهای ازدواج موفق پرداخته ایم:

  1. دوستی و رفاقت، زوجین موفق یک رفاقت را در رابطه خود شکل میدهند. آنها واقعاً یکدیگر را دوست دارند، یکدیگر را سرگرم می کنند، به یکدیگر آرامش می دهند و ترجیح می دهند با یکدیگر وقت بگذرانند.
  2. بخشندگی، ازدواج موفق زمانی اتفاق خواهد افتاد که زوجین یکدیگر را ببخشند و روی اشتباهات یکدگیر پافشاری نکرده و مشکلات را ادامه دار نکنند.
  3. صمیمیت عاطفی، زوجین موفق یاد می گیرند به یکدیگر اعتماد کنند، با هم بخندند و در مواقع ضروری از یکدیگر حمایت کنند و از نظر عاطفی و جنسی یک خواسته های یکدیگر را ارضا کنند.
  4. چشم انداز و اهداف مشترک، اهداف مورد توافق زوجین عبارت است از هدف هایی که زوجین می‌خواهند  مسیرهای زندگی، ارزش ها و اهداف یکسانی را طبق آن ها دنبال کنند و متقابلاً به آن مسیرها، ارزش ها و اهداف متعهد باشند.
  5. اعتماد، زوجین باید در زندگی به یکدیگر اعتماد داشته باشند چرا که بدون اعتماد ادامه زندگی با مشکل مواجه خواهد شد
  6. حمایت از یکدیگر، در یک ازدواج موفق، طرفین رابطه از یکدیگر حمایت میکنند و این حمایت باعث ایجاد حس دلگرمی در زندگی میشود.

مشاوره ازدواج چگونه است؟ معرفی بهترین مشاوران ازدواج ایران

تاثیر فردی و اجتماعی ازدواج موفق

یک ازدواج موفق که در آن طرفین احساس خوشبختی و رضایت دارند تاثیرات فردی و اجتماعی دارد از جمله:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • تمرکز افراد بر روی اهداف کارآمد و مفید
  • ایجاد انگیزه برای ساختن یک زندگی بهتر
  • بهبود عملکرد افراد در محیط کار
  • افزایش نرخ ازدواج های موفق و کاهش میزان جدایی و طلاق
  • شکل گیری یک کانون گرم خانوادگی
  • فرزندآوری و تربیت فرزندانی که برای خود و جامعه مفید باشند

منابع: verywellmind ,psychologytoday ,psychcentral ,marriage

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.