تعریف خیانت و شناسایی عواملی که باعث رخ دادن خیانت می‌شوند

خیانت به معنای پیمان شکنی در ازدواج یا رابطه عاطفی است. این مسئله می‌تواند بر رابطه و طرفین آن فشار و بار روانی شدیدی ایجاد کند.

رابطه خیانت آمیز، “رابطه پنهانی” یکی از زوجین با شخص دیگری است که می‌تواند در طرف مقابل رابطه احساس ویرانی، تنهایی و سراسیمگی ایجاد کند.

بعد از خیانت چه اتفاقی می افتد؟

برخی اوقات یک رابطه پنهانی با شخص سوم موجب به پایان رسیدن رابطه زوج می‌شود. در برخی دیگر از اوقات، زوجین قادرند که رابطه‌شان را ترمیم کنند. آن‌ها یا قادرند خود به تنهایی و یا به کمک یک مشاور این کار را انجام دهند. این امر اغلب موجب مستحکم‌تر شدن رابطه می‌گردد.

اگر درگیر مسئله خیانت شده اید و دنبال بهترین متخصصان و مشاوران این زمینه هستید، اینجا کلیک کنید.

 

بهترین واکنش در برابر خیانت همسر چیست؟

اگر به تازگی متوجه خیانت همسرتان شدید، در وهله اول سعی کنید هیجانات خود را کنترل کرده و اطرافیان و به خصوص فامیل و پدر و مادر را در جریان موضوع قرار ندهید. بهترین کار در چنین مواقعی مشورت گرفتن از متخصصان این زمینه است. متخصصان خانواده درمانی و همچنین متخصصان زوج درمانی، می‌توانند بهترین راهنمای شما با توجه به موقعیت زندگی تان باشند. مراجعه به متخصص منطقی ترین کاری است که در آن شرایط می‌توانید انجام دهید. متخصص به شما کمک خواهد کرد تا کنترل هیجانات خود را بدست بگیرید تا بتوانید با همسر خود پیرامون شرایط ایجاد شده، بحث و گفتگو و نتیجه گیری کنید.

 

بهترین راهکارها برای دورانی که خیانت اتفاق افتاده چیست؟

واکنش به خیانت؟ همسرم خیانت کرده چکار کنم؟

کدام موارد خیانت به حساب می‌آیند؟

تفاوت در تعریف خیانت برای هر یک از زوجین، یکی از موارد مشکل زا است. بهتر است هر دو نفری که قصد ورود به رابطه را دارند، در همان ابتدای شروع رابطه از یکدیگر راجع به مرزهای تعهد و تعریف خیانت نظرخواهی کنند و انتظاراتشان را به موقع بیان کنند.

همچنین می‌توانند دیدگاهشان را درباره مقوله تک‌همسری بیان کنند (تک‌‌همسری بدین معناست که یک زوج، هیچ شریک عاطفی یا جنسی دیگری نداشته باشند). آن‌ها می‌توانند دیدگاهشان را درباره مقوله چندهمسری نیز ذکر کنند. این گفتگوها می‌تواند از وارد شدن صدمات احتمالی به رابطه در آینده جلوگیری کند.

زیرا ممکن است آنچه را که یک فرد، خیانت می‌داند، از نظر فرد دیگری چنین نباشد. ممکن است شخصی این مسئله را که همسرش محتوای پورنوگرافیک تماشا می‌کند، خیانت به حساب نیاورد و این احتمال می‌رود که شخص دیگری آن را مصداق خیانت بداند.

برخی از افراد عهدشکنی را به معنای ارتباط جنسی خارج از چارچوب رابطه می‌دانند و احتمالا روابط عاطفی پنهانی را، خیانت تلقی نمی‌کنند.

اما روابط عاطفی پنهانی نیز برای رابطه دو نفر آسیب‌زا هستند و حتی ممکن است آسیبی فراتر از آسیبی که رابطه جنسی خارج از رابطه وارد می‌کند، ایجاد کنند. رابطه احساسیِ مخفی می‌تواند بدین معنا باشد که یکی از طرفین، دیگر خود را جزئی از رابطه نمی‌داند.

اگر هنوز ازدواج نکرده اید و یا در ابتدای رابطه خود هستید، بهتر است برای شفاف سازی مرزهای تعهد و خیانت، حتما برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

لیست بهترین روانشناسان

 

مشاوره پیش از ازدواج چیست و جلسات آن چگونه برگزار می‌شود؟

لیست بهترین متخصصان برای مشاوره پیش از ازدواج

چه عواملی موجب خیانت می‌شود؟

عواملی که باعث خیانت میشوند

عوامل بسیار متعددی ممکن است موجب بروز خیانت شوند. این عوامل می‌توانند عوامل شخصیتی یا حتی موقعیتی باشند.

برخی عوامل شخصیتی وجود دارند که احتمال بروز خیانت را در فرد افزایش می‌دهند. عواملی مثل: تنوع طلبی، ریسک پذیری بسیار بالا و رفتارهای تکانشی.

همچنین دارا بودن برخی از تشخیص های روانشناختی مثل انواع اختلالات شخصیت، از جمله اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت نمایشی و یا حتی افسردگی، احتمال بروز خیانت در فرد را ممکن است افزایش دهد. در عوامل موقعیتی می‌توان به کمبود صمیمیت و عدم رضایت زناشویی و عدم مهارت کافی در برقراری ارتباط موثر و حل مسئله و یا کنترل خشم و سازگاری پذیری پائین و یا فشارهای اقتصادی اشاره کرد.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟ علائم، انواع و درمان خودشیفتگی

یک رابطه موفق اغلب بدین معناست که هر دو طرف احساس ثبات و امنیت می‌کنند. این امر مستلزم صمیمیت و نزدیکی فیزیکی و عاطفی است. کمبود در این دو حیطه می‌تواند منجر به کاهش احساس رضایت از رابطه شود. کمبود رضایت از رابطه احتمال وقوع خیانت را بالا می‌برد.

روابط پنهانی به هزاران دلیل وقوع می‌پیوندند و خیانت همیشه هم بر اثر کمبود رضایت زوجی رخ نمی‌دهد. ممکن است یک فرد به دلیل احساسات درونی خشم و یا غم و حتی شرم، وارد رابطه پنهانی شود.

این افراد اغلب این کار را جهت بالا بردن اعتماد به نفس یا تقویت غرور خود انجام می‌دهند. تمایل به داشتن تجربه جنسی جدید نیز می‌تواند منجر به برقراری رابطه مخفیانه شود. برخی دیگر نیز رابطه مخفیانه را برای تجربه صمیمیت عاطفی و احساسی آغاز می‌نمایند.

برخی از دیگر دلایلی که افراد شروع به خیانت می‌کنند شامل این موارد است:

  • عزت نفس پایین
  • جهت پایان دادن به رابطه اصلیشان
  • کمبود صمیمیت عاطفی
  • اعتیاد به سکس
  • دوری و اجتناب از مشکلات شخصی یا مشکلات رابطه

از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

انواع خیانت

در روابط ممکن است چند نوع مختلف از خیانت رخ بدهد.

خیانت جنسی:

ممکن است یکی از طرفین خارج از رابطه، رابطه جنسی داشته باشد. این افراد اغلب تجربه نزدیکی عاطفی و احساسی را با شریک جنسیشان ندارند. مطالعات نشان می‌دهد که بخشیدن و گذشت از یک رابطه جنسی مخفیانه برای آقایان سخت‌تر است تا برای خانم‌ها. اغلب محتمل‌تر است که زنان رابطه‌ای را که شامل احساسات و عواطف نمی‌شده است، ببخشند.

خیانت اینترنتی (مجازی):

این نوع خیانت از طریق متن‌ها و چت‌های جنسی و عاطفی انجام می‌گردد. این نوع خیانت می‌تواند همیشه آنلاین (اینترنتی) باقی بماند و هرگز وارد مرحله نزدیکی فیزیکی نشود. این نوع خیانت همچنین می‌تواند شامل تماشای ویدیوهای پورنوگرافیک شود. برخی از افراد همین کار را نیز نوعی خیانت به حساب می‌آورند.

 

خیانت عاطفی:

این نوع خیانت زمانی رخ می‌دهد که فردی از لحاظ احساسی و عاطفی به شخص دیگری وابسته شود. جنسیت این شخص عموما همان جنسیتی است که فرد به آن گرایش دارد. فرد ممکن است ساعت‌ها وقت خود را صرف تلفنی صحبت کردن یا چت کردن با شخصی خارج از رابطه‌اش کند. خیانت عاطفی می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر رابطه بگذارد.

ممکن است شخصی که درگیر خیانت عاطفی شده است درباره مشکلات رابطه‌اش با شخصی که خارج از آن رابطه است، گفت‌وگو کند. آن‌ها این کار را با شریک زندگی خودشان انجام نمی‌دهند. عموما این نوع خیانت شامل رابطه جنسی نمی‌شود.

خیانت همچنین می‌تواند ترکیبی از نزدیکی جنسی و عاطفی باشد. این نوع عموما به عنوان یک رابطۀ دوم شناخته می‌شود. اکثر افراد این را خیانت می‌دانند.

 

تاثیرات خیانت بر فردی که مورد خیانت واقع شده

خیانت می‌تواند تاثیرات شدیدی بر هر دو طرف رابطه بگذارد. این تاثیرات ممکن است به دیگران نیز سرایت کند؛ برای مثال، فرزندان.

خیانت یکی از زوجین می‌تواند اثرات مخرب شدیدی بر جای بگذارد. فردی که شریک زندگی‌اش به او خیانت کرده است ممکن است این موارد را تجربه کند:

افرادی که مورد خیانت واقع می‌شوند همچنین ممکن است درگیر رفتارهای پرخطر شوند.

این رفتارها می‌تواند شامل رابطه جنسی محافظت نشده و یا رابطه جنسی تحت تاثیر موارد مخدر باشد. از دیگر رفتارهای پرخطر می‌توان به افزایش مصرف مواد مخدر و الکل اشاره کرد. پرخوری، بی‌اشتهایی و ورزش افراطی و بیش از حد نیز در این دوران محتمل‌اند.

همه چیز درباره پرخوری عصبی

همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی

اگر شریک زندگی شما رابطه مخفی داشته است، زوج‌درمانی کمک‌کننده خواهد بود. زوجینی که تصمیم می‌گیرند رابطه‌شان راپس از یک دوره خیانت، از نو بسازند از زوج‌درمانی بهره می‌گیرند تا اعتماد را در رابطه‌شان بازسازی کنند.

زوج درمانی چیست و در جلسات زوج درمانی چه اتفاقی می افتد؟

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از زوج درمانگر

خیانت بر فردی که خیانت کرده است چه تاثیری می‌گذارد؟

بر خلاف تصور عموم، کسانی که درگیر روابط خارج از ازدواج می‌شوند هم از عواقب خیانت تاثیر می‌پذیرند.

برخی اوقات افراد روابط پنهانی را دارند که سال‌ها به طول انجامیده است. برخی از روابط پنهانی ممکن است ده‌ها سال ادامه پیدا کند بدون آنکه دیگر طرفِ رابطه از آن بویی برده باشد. تاثیر عاطفی و روانی خیانت بر فردی که درگیر چنین روابطی است، می‌تواند بسیار شدید باشد.

این احتمال می‌رود که افرادی که رابطه مخفیانه را تجربه می‌کنند، اضطراب و افسردگی مضاعفی را تجربه کنند. احساس عذاب وجدان بر دوششان سنگینی می‌کند و نیز احساس گیر افتادن در مخمصه و احساساتی از این قبیل میان آن‌ها رایج است. تغییر شرایط برای آن‌ها دشوار و یا غیرممکن است و این امر موجب می‌شود رابطه پنهانیشان بیشتر به طول بیانجامد.

هرچه یک رابطه بیشتر طول بکشد، تاثیراتش شدیدتر خواهد بود. اکثر روابط پنهانی، مخفی باقی نمی‌مانند. این بدان معناست که ترس یا عدم تمایل به اعتراف به رابطه مخفی می‌تواند در طولانی‌مدت به هر دو زوجین آسیب برساند.

 

عوامل خطرساز در مورد خیانت

داده‌های موجود ادعا می‌کنند که برخی عوامل با افزایش ریسک خیانت در ارتباط است. برخی از عوامل خطرساز عبارتند از:

  • مرد بودن: مردان تقریبا ۸۰ درصد بیش از زنان احتمال ورود به روابط پنهانی را دارند.
  • زندگی در شهرهای بزرگ: این امر احتمال خیانت را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
  • جوان بودن: موارد خیانت در افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال دو برابر بیشتر است. موارد کمتری درمورد افراد بالای ۵۰ سال گزارش شده است.

این امر از اهمیت بالایی برخوردار است که به یاد داشته باشیم که این فاکتورها نتایج مطالعات هستند. صِرف اینکه شخصی در یکی از این طبقه‌بندی ها جای می‌گیرد بدان معنا نیست که حتما خیانت خواهد کرد.

روابط پنهانی مکرر

هنگامی که یکی از زوجین چندین بار درگیر روابط مخفیانه می‌شود پای چند مسئله در میان است. برخی از سوالاتی که پیش می‌آیند از این قرار هستند:

  • آیا مسائلی منجر به شکل‌گیری اولین رابطه مخفی شد بودند که هرگز به آن‌ها پرداخته نشد؟
  • با اولین رابطه مخفیانه به چه صورت برخورد شد؟
  • آیا شخص خیانتکار از صمیم قلب نادم و پشیمان بود؟
  • آیا مسئولیت کارهای خود را پذیرفته بود؟
  • آیا زوجِ دیگر احساسات و عکس‌العمل خود را بیان کرد؟

زوجینی که روابط پنهانی مکرر را تجربه می‌کنند می‌بایست عوامل مربوط به پیش از وقوع و پس از وقوع آن را بررسی کنند. آن‌ها باید رفتارها، ارتباطات و هیجانات بروز داده شده را شناسایی کنند.

آن‌ها همچنین باید نقش هر یک از زوج‌هایشان را، قبل و بعد از رابطه در نظر بگیرند. زوجین می‌بایست درباره احساساتِ مربوط به آسیب‌دیدگی‌شان، احساس گناه و شرم صادق باشند. بنیان رابطه پس از خیانت می‌بایست صاف و مستحکم باشد. این امر از لغزش های احتمالی در آینده پیشگیری می‌کند. باقی ماندن شک و احساس ناامنی ممکن است برای رابطه کشنده باشد.

 

چرا چنین به نظر می‌رسد که خیانت اجتناب‌ناپذیر است؟

برخی از محققین به این مسئله اشاره می‌کنند که تک‌همسری در طبیعت رایج نیست. آن‌ها اظهار دارند که درواقع این مسئله ساخته دست بشر است که ممکن است با تمایل بیولوژیک به همسران متعدد در تضاد باشد. علی‌رغم این موضوع، بسیاری از مردم در آرزوی چنین ایده‌آل‌هایی هستند. در بسیاری از فرهنگ‌ها وفاداری جنسی امری ملزم است و کسانی را که خیانت می‌کنند به سختی مجازات می‌کند.

اگر احساس می‌کنید که شما برای تک‌همسری ساخته نشده‌اید، صحبت درباره آن با همسرتان مفید خواهد بود. استفاده از توجیه چندهمسری برای مخفی نگاه داشتن یک رابطه پنهانی، بهانه خوبی نیست.

اگر درگیر مسئله خیانت از سمت همسرتان هستید از بهترین متخصصان زمینه خیانت کمک بگیرید. 

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

متخصص خوب برای درمان خیانت

 

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامتی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.