بارداری در دوران عقد و استرس آن یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد را در این دوران درگیر خود می‌کند. اغلب خانم‌ها با به تاخیر افتادن پریودشان یا فراموش کردن خوردن قرص اورژانسی از اینکه باردار باشند می ترسند. اگر شما هم با این مساله مواجه شده‌اید (یعنی پریودتان عقب افتاده یا از اینکه در دوران عقد باردار شوید می‌ترسید.) خواندن این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب

علائم بارداری چیست؟

متاسفانه وقتی بارداری اتفاق می‌افتد بدن در همان لحظه علائم خاصی را نشان نمی‌دهد. اما اکثر خانم‌ها در اوایل بارداری خود علائم مشترکی را مثل قطع پریود، تکرر ادرار، نفخ، تهوع، درد یا بزرگ شدن سینه‌ها و خستگی تجربه می کنند.

اگر در دوران عقد به سر می‌برید مشاهده هر کدام از این علائم می‌تواند باعث استرس شما شود. اما به خاطر داشته باشید که بروز این علائم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و لزوماً به معنی باردار شدن در دوران عقد نیست. مثلاً فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و احساس خستگی می‌کنید، این لزوماً نمی‌تواند نشانه بارداری باشد و استرس باردار بودن خود می‌تواند فشار جسمی و روانی زیادی را روی شما قرار دهد.

اگر برخی از علائم بارداری را در دوران عقد تجربه می‌کنید (به خصوص اگر پریودتان عقب افتاده است.) باید تست بارداری بدهید تا از وضعیت خود مطمئن شوید.

تست بارداری چیست؟

در طول حاملگی بدن هورمونی را به نام HCG ترشح می‌کند. این هورمون پس از گذشت یک هفته از لقاح، در ادرار و خون فرد قابل تشخیص است. در تست بارداری وجود هورمون HCG ارزیابی می‌شود.

‌برای انجام تست بارداری در دوران عقد می‌توانید از کیت تشخیص بارداری خانگی (بیبی چک) یا آزمایش خون برای تشخیص بارداری (تجویز شده توسط پزشک) استفاده کنید. کیت‌های خانگی تشخیص بارداری را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و طبق دستورالعمل از آن‌ها استفاده کنید.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

 

در دوران عقد باردار شدم، چکار کنم؟

استرس باردار شدن در دوران عقد و دیدن نتیجه مثبت تست بارداری می‌تواند برای اکثر زوج‌های جوان تجربه ترسناکی باشد. درک اینکه چه اتفاقی رخ داده است و چه خواهد شد ممکن است چندین روز طول بکشد. یکی از بهترین راه‌های کنترل استرس در این دوران صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد است؛ فردی که بتواند بدون پیش‌داوری و با ذهن باز به صحبت‌های شما گوش داده و از شما حمایت کند.

صحبت کردن با همسر یا دوستان نزدیک قابل اعتماد و رازدار می‌تواند راهکار خوبی باشد. اما در میان گذاشتن این مساله با والدین هم بسیار مهم است. اگر برایتان سخت است که موضوع باردار شدن در دوران عقد را با آن‌ها در میان بگذارید با یک مشاور یا یک فرد بزرگ‌تر دیگر در خانواده صحبت کنید.

صحبت کردن با یک مشاور خانواده خوب هم راهکار مناسبی برای حل استرس بارداری در دوران عقد است. مشاور می‌تواند به شما کمک کند احساساتتان را دریابید و در تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین راه حل مساله بهتر عمل کنید.

بیشتر بخوانید

بارداری در رابطه مقعدی

پیشگیری از استرس بارداری در دوران عقد

تنها راه جلوگیری از باردار نشدن در دوران عقد اجتناب از رابطه جنسی و دخول است. اما اگر شما و همسرتان با هم رابطه جنسی فعالی دارید استفاده از یکی از راه‌های جلوگیری از بارداری مطمئن (یا ترکیبی از آن‌ها را) فراموش نکنید.

استفاده از کاندوم یک راه خوب برای جلوگیری از باردار شدن است. مزایای استفاده از کاندوم در دوران عقد عبارتند از:

  • ارزان بودن
  • در دسترس بودن
  • شانس موفقیت بالا در جلوگیری
  • پیشگیری از انتقال عفونت‌های منتقله جنسی

برای اینکه از بارداری ناخواسته در دوران عقد و استرس ناشی از آن پیشگیری کنید، سعی کنید همواره کاندوم در دسترس داشته باشید و در رابطه جنسی از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های خوب برای جلوگیری از بارداری در عقد، قرص جلوگیری از بارداری است. در صورتی که این قرص‌ها را به طور منظم و هر روز مصرف کنید تاثیرگذاری بالایی در جلوگیری از بارداری ناخواسته خواهند داشت.

استفاده از قرص ضدبارداری و کاندوم برای کاهش استرس بارداری ناخواسته در دوران عقد

رابطه بدون دخول چگونه است؟ | ۸ نوع رابطه بدون دخول در دوران عقد

 

مصرف قرص اورژانسی در دوران عقد

با وجود راه‌های پیشگیری از بارداری مثل کاندوم و قرص ضدبارداری، باز هم امکان بارداری هست. ممکن است در حین رابطه کاندوم پاره شود یا مصرف قرص ها را فراموش کنید. تحت این شرایط می‌توانید از قرص‌های اورژانسی پیشگیری استفاده کنید. در صورتی که قرص اورژانسی را طی ۷۲ ساعت مصرف کنید تا ۸۸ درصد ریسک بارداری کاهش می‌یابد.

قرص‌های اورژانسی با جلوگیری یا به تاخیر انداختن تخمک‌گذاری، جلوگیری از لقاح یا جلوگیری از لانه‌گزینی نطفه عمل می‌کنند. در صورتی که باردار باشید این قرص‌ها کمکی به سقط نمی کنند.

بعد از مصرف قرص های اورژانسی ممکن است چند روز حالت تهوع داشته باشید. اگر این حالت برایتان بیش از حد آزاردهنده است از پزشک بخواهید قرص‌های ضدتهوع برایتان تجویز کند. به خاطر داشته باشید که قرص اورژانسی به طور قطعی نمی‌تواند از بارداری پیشگیری کند و بین ۷۵ تا ۸۹ درصد تاثیرگذار است.

همچنین قرص اورژانسی همانطور که از اسم آن مشخص است صرفاً برای موارد اورژانسی کاربرد دارد. به عبارت دیگر از این قرص نباید به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری در دراز مدت استفاده کنید. همچنین یک بار مصرف این قرص تاثیری در پیشگیری از باردار شدن در رابطه جنسی بعدی ندارد.

اگر در دوران عقد از نظر جنسی فعال هستید بهتر است از روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

‌‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از سکس تراپیست

 

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

تا اینجا راه‌های پیشگیری از بارداری را شرح دادیم. یکی دیگر از راه‌هایی که برای جلوگیری از استرس بیش از حد بارداری در دوران عقد وجود دارد، دانستن زمان تخمک‌گذاری و زمان‌هایی با بیشترین احتمال باروری است. البته پیش از هر چیز باید بگوییم که بدون استفاده از ابزارهای جلوگیری (مثل قرص و کاندوم) هیچ روش مطمئن دیگری برای باردار نشدن وجود ندارد.

روزهایی در چرخه قاعدگی هر خانم وجود دارد که در آن روزها احتمال باروری بیشتر است. چرخه قاعدگی از اولین روز پریود شروع می‌شود و تا اولین روز پریود بعدی ادامه دارد.

در روزهای تخمک گذاری (یعنی زمانی که تخمک از تخمدان جدا می‌شود) احتمال باروری بیشتر از بقیه روزها است. در اغلب خانم‌ها تخمک‌گذاری بین ۱۲ الی ۱۴ روز پیش از شروع پریود قبلی اتفاق می‌افتد.

احتمال باردار شدن بعد از پریود بسیار کم است، اما غیر ممکن نیست؛ و به خاطر داشته باشید که اسپرم‌ها می توانند تا ۷ روز بعد از رابطه جنسی در بدن زنده بمانند. این یعنی ممکن است بعد از پریود هم باردار شوید؛ به خصوص اگر چرخه قاعدگی کوتاهی دارید.

بنابراین استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در هر رابطه جنسی از اهمیت بالایی برخوردار است.