گریه زنان بعد از رابطه جنسی غیرعادی نیست و معمولاً دلیلی برای هشدار هم به شمار نمی‌رود، اما می‌تواند نشانه‌ای از مسائل عمیق‌تری باشد که باید به آن‌ها توجه شود. اگر این موضوع به طور مرتب اتفاق می‌افتد، ممکن است صحبت با یک درمانگر موثر باشد. درمانگر می‌تواند در رابطه با گریه بعد از رابطه جنسی کمک بسیاری کند. تا دلیل اشک‌های خود را پیدا کنید.

اگر تا به حال در حین یا بعد از رابطه جنسی گریه کرده‌اید، بدانید که این واکنش کاملا طبیعی است. این واکنش ممکن است اشک‌های شادی یا اشک تسکین باشند. بسیاری بر این باورند که گریه کردن در حین یا بعد از رابطه جنسی نیز می‌تواند یک واکنش کاملا فیزیکی به رابطه باشد. PCD لزوماً شامل ارگاسم نیست. ممکن است برای هر کسی، صرف نظر از جنسیت یا گرایش جنسی، اتفاق بیفتد. تحقیقات در مورد این موضوع محدود است، بنابراین نمی‌توان گفت که چند نفر آن را تجربه می‌کنند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، محققان ۲۳۰ زن دگرجنسگرا را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که PCD بسیار شایع است.
با استفاده از یک پرسشنامه ناشناس برای یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند که از ۱۲۰۸ مرد، ۴۱ درصد مبتلا به PCD بودند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با دلایلی که ممکن است شخص در حین یا بعد از رابطه جنسی گریه کند بیشتر آشنا شوید.

 

 

علائم گریه بعد از ارضا شدن

باور عمومی درباره رابطه جنسی این است که فرد بعد از ارضا باید احساس رضایت، آرامش، خرسندی و خوشحالی داشته باشد. با این حال، برخی افراد برخلاف باور عموم، بعد از ارضا شدن احساس غم، اندوه، تحریک پذیری یا بی‎قراری می‌کنند.

گاهی گریه پس از ارضا می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط عاطفی و زناشویی شود. طبق مطالعات، زوج‌هایی که بعد از سکس ارتباط عاطفی و فیزیکی خود را همچنان حفظ می‌کنند رابطه رضایت‌بخش‌تری خواهند داشت. اما اندوهی که بعد از رابطه ایجاد می‌شود (PCT) می‌تواند این فرصت بی‌نظیر برای تداوم رابطه را مخدوش کند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

 

۱۰ دلیل که بدانید گریه بعد از رابطه جنسی، عادی میباشد

علت گریه کردن پس از رابطه جنسی را می‌توان به موارد مختلفی نسبت داد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- خوشبختی

طیف وسیعی از احساسات می‌توانند گریه را برانگیزند و همه آنها بد نیستند. احتمالاً “اشک شوق” را تجربه کرده‌اید یا شاهد آن بوده‌اید، مانند عروسی یا تولد فرزند. همین اتفاق ممکن است در حین یا بعد از رابطه جنسی رخ دهد. شاید عاشق شده‌اید یا شاید بهترین رابطه جنسی را داشته‌اید.
اگر مدتی است که رابطه جنسی نداشته اید یا برای مدت طولانی آن را پیش بینی کرده اید، این احساسات می توانند حتی شدیدتر شوند.

۲- غرق شدن در سناریو

آیا در حین سکس نقش بازی می‌کردید یا خیال پردازی می‌کردید؟
این سناریوها می‌توانند تنش را افزایش دهد. گریه کردن ممکن است به این معنی باشد که شما به سادگی تحت تأثیر هیجان قرار می‌گیرید. اگر پاسخ به گریه شما را آزار می‌دهد، می‌توانید کمی سناریو را تغییر دهید تا ببینید آیا این موضوع می‌تواند به شما کمک کند یا خیر.

۳- پاسخ بَدَن

آیا به تازگی بزرگترین ارگاسم را تجربه کرده‌اید؟ آیا این اولین تجربه شما است؟ لذت جنسی شدید، قطعا می‌تواند روی گریه بعد از رابطه جنسی غلبه کند و جای تعجب نیست که شما گریه کنید. برعکس، ممکن است از عدم پاسخ بدنتان غرق شوید. اگر مشتاقانه منتظر یک رابطه جنسی عالی هستید و به پایانی که می‌خواهید نرسیدید، ممکن است آنقدر ناامید و تنش داشته باشید که گریه کنید.

۴- پاسخ بیولوژیکی

برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۳۲ تا ۴۶ درصد از زنان PCD را تجربه می‌کنند. اما تحقیقات زیادی برای تعیین علت آن انجام نشده است. این موضوع ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در طول رابطه جنسی رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به احساسات شدید در فرد شود. گریه همچنین ممکن است مکانیزمی باشد برای کاهش تنش و برانگیختگی شدید فیزیکی. اگر از یک طلسم خشک خارج می‌شوید و ناگهان آن را رها می‌کنید آن همه انرژی جنسی منقبض شده می‌تواند فرد را به گریه بیاندازد.

۵- درد

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است موجب درد در رابطه جنسی شود. در علم پزشکی به آن مقاربت دردناک دیسپارونی گفته می‌شود که شامل درد در حین یا بعد از مقاربت است. دلایل این درد عبارتنداز:

  • عدم روانکاری
  • ضربه یا تحریک اندام تناسلی
  • عفونت مجاری ادرار یا واژن
  • اگزما یا سایر بیماری های پوستی نزدیک اندام تناسلی
  • اسپاسم عضلات واژن که واژینیسموس نامیده می‌شود
  • ناهنجاری های مادرزادی

دردهای فیزیکی مرتبط با رابطه جنسی قابل درمان هستند، بنابراین با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بازی جنسی شامل محدودیت‌ها یا درد است، با شریک زندگی خود در مورد نحوه ایفای نقش بدون ایجاد درد فیزیکی صحبت کنید.

مقاربت دردناک و گریه بعد از ارضا

۶- اضطراب

گریه یک واکنش طبیعی به استرس، ترس و اضطراب است. وقتی احساس اضطراب می‌کنید، کنار گذاشتن آن برای داشتن رابطه جنسی دشوار خواهد شد. در این زمان بدن شما در حال انجام حرکات است، اما ذهن شما جای دیگری می‌باشد. نگران آن هستید که آیا شریک زندگی خود را راضی کرده‌اید یا اینکه انتظارات آن را برآورده کرده‌اید. تمام آن اضطراب می‌تواند دریچه‌ها را بگشاید و اشک سرازیر شود.

۷- شرم و گناه

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در رابطه جنسی آنقدر احساس شرم یا گناه کنید که باعث گریه شما شود. در مقطعی از زندگی، ممکن است شخصی به شما گفته باشد که رابطه جنسی بد است. لازم نیست این تئوری‌ها را بپذیرید تا در لحظات نامناسب به ذهنتان خطور کند.
ممکن است مشکلی در تصویر بدن داشته باشید یا از احتمال برهنه دیده شدن هراس داشته باشید.
شرم و گناه می‌تواند با اثرات باقیمانده مسائل دیگر در رابطه باشد.

۸- گیج بودن

سردرگمی بعد از رابطه جنسی چندان غیرعادی نیست. ممکن است به دلیل جنسیت باشد. فکر می‌کردید همه چیز به یک سمت پیش می‌رود اما آنها به سمت دیگری منحرف شدند؟ شما به آنها گفتید که از چیزی خوشتان نمی‌آید اما به هر حال آنها آن کار را انجام دادند؟ فکر می‌کردید لذت می‌برید، اما آنها آشکارا ناراضی یا ناراحت هستند؟ مسائل حل نشده و سردرگمی عاطفی ناشی از یک رابطه می‌تواند به زندگی جنسی شما حمله کند. ممکن است در مورد اینکه رابطه در کجا قرار دارد یا اینکه طرف مقابل واقعا چه احساسی نسبت به شما دارد، نظرات متفاوتی داشته باشید. رابطه جنسی همیشه عالی نبوده، گاهی اوقات یکی یا هر دو از رابطه نا امید می‌شوند.

۹- افسردگی

اگر همیشه گریه می‌کنید، این موضوع نشانه‌ی افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی است.
سایر علائم افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • غمگینی
  • ناامیدی، تحریک پذیری یا عصبانیت
  • اضطراب
  • مشکل در خواب، بی قراری یا خستگی
  • از دست دادن تمرکز یا حافظه
  • تغییرات اشتها
  • درد و درد غیر قابل توضیح
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی، از جمله رابطه جنسی

میزان PCD برای کسانی که افسردگی پس از زایمان زنان دارند بسیار بیشتر است. این ممکن است به دلیل نوسانات سریع در سطح هورمون باشد.

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

نکات مهم در مورد گریه زنان بعد از رابطه جنسی

ایجاد تروما یا سوء استفاده در گذشته

اگر از تجاوز جنسی جان سالم به در برده‌اید، حرکات یا موقعیت‌های خاصی ممکن است باعث یادآوری این خاطرات دردناک شود. این موضوع می‌تواند به شما احساس آسیب پذیری خاصی بدهد و اشک یک واکنش قابل درک است. اگر این مشکل را دارید، ممکن است بخواهید از رابطه جنسی دوری کنید. مراجعه به یک درمانگر واجد شرایط در این زمان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اگر گریه کردید چه کاری باید انجام دهید؟

برای درد یا ناراحتی فیزیکی درست قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی، به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از علل این نوع دردها قابل درمان هستند.
در غیر این صورت به دنبال دلایل گریه کردن باشید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در لحظه از خود بپرسید:

  • فقط چند اشک سرگردان بود یا واقعا گریه می‌کردم؟
  • آیا احساس فیزیکی یا احساسی داشت؟
  • وقتی شروع شد چه چیزی در ذهنم می گذشت؟ آیا افکار من خوشایند بود یا ناراحت کننده؟
  • آیا من یک رویداد یا رابطه توهین آمیز را دوباره تجربه می کردم؟
  • گریه تنش را کاهش داد یا بر آن افزود؟

اگر پاسخ های شما به مسائل عاطفی در رابطه جنسی یا اتاق خواب اشاره دارد، در اینجا چند چیز وجود دارد که باید آن را امتحان کنید:

به آن زمان بدهید. روز بعد که زمانی برای خود دارید و می‌توانید احساسات خود را به طور کامل بررسی کنید، دوباره به این سؤالات بپردازید. با شریک زندگی حرف بزنید. کار بر روی مسائل مربوط به رابطه می‌‌تواند هوا را پاک کند و زندگی جنسی شما را تقویت کند.

در مورد رابطه جنسی صحبت کنید. در مورد علایق و ناپسندهای جنسی خود بحث کنید. مراقب باشید که انتقاد نکنید، بلکه به اشتراک گذاری احساسات و ایده‌ها با هدف غنی‌سازی تجربیات جنسی خود بپردازید. ممکن است ناخوشایند باشد، اما ارزش انجام آن را دارد.

اگر این فرآیند باعث ایجاد ضربه‌های دردناک یا احساسات حل نشده می‌شود، گریه را بی اهمیت ندانید.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

اگر شریک زندگی‌تان گریه کرد باید چه کرد؟

دیدن گریه همسرتان می‌تواند کمی نگران کننده باشد، بنابراین:

  • بپرسید که آیا چیزی اشتباه است، اما سعی کنید آن را تحقیر نکنید یا متهم نکنید.
  • به آنها آرامش بدهید، اما اگر به فضایی نیاز دارند به خواسته‌های آنها احترام بگذارید.
  • بعداً، خارج از رابطه، آن را مطرح کنید. با احترام به حرف‌هایش گوش کن اگر هنوز نمی‌خواهند در مورد آن بحث کنند، نباید آن را مجبور کنید.
  • اصرار به سکس بیش از اندازه نکنید. 
  • بپرسید چگونه می‌توانید کمک کنید.

در صورتی که نیازمند مراجعه به روانشناس خوب در تهران در زمینه‌های مختلف از جمله سکس تراپی هستید، می‌توانید از سایت پزشک خوب اقدام به رزرو اینترنتی یا تلفنی کنید.

 

مطالعه بیشتر: واژینیسموس یا ترس از نزدیکی دردناک در خانم‎ها چیست؟

جمع بندی

گریه پس از ارضا یا گریه بعد از رابطه جنسی (PCT) یک احساس غم، بیقراری یا اضطراب ناگهانی بعد از رابطه جنسی است که اغلب هیچ توضیح مشخصی برای آن در آن لحظه پیدا نمی‌شود.

گریه پس از رابطه در زنان و مردان چندان نادر نیست و می تواند طیف وسیعی از افراد سالم را که از نظر جنسی فعال هستند درگیر کند. مشاوره، رواندرمانی، سکس تراپی و گاهی دارودرمانی می‌تواند به روج‌ها کمک کند تا این مشکل را کنترل و درمان کنند.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از سکس تراپیست

 

سوال متداول 

  1. چه دلایل دیگری می‌تواند موجب گریه بعد از رابطه جنسی در زنان شود؟
    سکس خشن، نادیده گرفتن نیازهای طرف مقابل، عدم ارتباط عاطفی و…. ازجمله دلایلی هستند که موجب گریه بعد از رابطه جنسی می‌شود. 
  2. آیا گریه بعد از رابطه جنسی مربوط به آقایان هم می‌باشد؟
    بر اساس آزمایشی که یک تیم استرالیایی روی ۱۲۰۰ مرد انجام دادند، مشخص شد که حدود ۴۱ درصد آن‌ها گریه بعد از رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند. 
  3. آیا عوامل بیولوژیکی هم می‌توانند روی گریه زنان بعد از رابطه جنسی تاثیرگذار باشد؟
    بله، با وجود اینکه عوامل روحی و تنش‌های روانی از مهم‌ترین عوامل در گریه زنان بعد از رابطه جنسی هستند، اما عوامل بیولوژیکی هم بی تاثیر نخواهند بود. این عوامل عبارتند از یائسگی، درد و تغییرات هورمونی 
  4. چه زمانی باید برای حل این مشکل و بهبود آن به پزشک مراجعه کرد؟
    با وجود اینکه گریه قبل و بعد از ارگاسم در زنان طبیعی است، اما رد صورتی که به زندگی زناشویی لطمه وارد کند باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. بهترین و درست‌ترین انتخاب برای درمان آن هم مراجعه به پزشک است.

 

مطلب مرتبط: آموزش سکس و رابطه جنسی زناشویی برای زوجین

 

منبع:

Medical News Today