تلاش زن و مرد برای بچه‌دار شدن همواره یک تجربه سخت، هیجان انگیز و مبهم است که برای بسیاری از زوج‌ها یک دغدغه به حساب می‌آید. بسیاری از زنان حتی زمانی که برای بارداری تلاش نمی‌کنند نیز ممکن است دچار اضطراب، نگرانی و ترس از بارداری باشند. بارداری و پریود دو اتفاق در بدن زنان است که در برخی شرایط خاص، علائم این دو می‌توانند بسیار به یکدیگر شبیه باشند.

در واقع زمانی که قاعدگی عقب می‌افتد، تشخیص علائم بارداری و پریود بسیار دشوار می‌شود و برای بسیاری از زنان به عنوان یک چالش است. چرا که دیر رخ دادن یا عقب افتادن قاعدگی اولین شاخصه در شناسایی بارداری است؛ حتی برخی زنان بدون عقب افتادگی قاعدگی نیز ممکن است دچار علائم بارداری ‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی تفاوت‌ها و نشانه‌های کلیدی بارداری و قاعدگی بپردازیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اولین نشانه های بارداری قبل از پریود

برخی از افراد قبل از اینکه پریود خود را از دست بدهند، علائم بارداری قبل از پریود دارند. اگر فکر می‌کنید باردار هستید، از بی بی چک یا تست خانگی بارداری را انجام دهید. اولین نشانه های بارداری قبل از پریود عبارتند از:

  1. سینه های حساس و متورم
  2. حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  3. تکرر ادرار
  4. خستگی
  5. هوس های غذایی، گرسنگی مداوم یا بیزاری از غذا
  6. سردرد و سرگیجه
  7. آکنه یا تغییرات پوستی

کم شدن پریود نشانه بارداریست؟

کم شدن حجم پریود یا قطع شدن آن می تواند نشانه بارداری باشد. اگر سیکل ماهانه منظمی دارید، اولین و مطمئن ترین علامت بارداری، عقب افتادن قاعدگی است. در چند هفته اول بارداری ممکن است خونریزی مشابه یک دوره بسیار خفیف داشته باشید، با مقداری لکه بینی یا فقط از دست دادن خون کمی. این خونریزی لانه گزینی نامیده می شود.

آیا حالت تهوع در پریودی نشانه بارداری است؟

حالت تهوع از علائم شایع بارداری اولیه هستند اما زمانی که پریود هستید احتمالا باردار نیستید، از دست دادن قاعدگی از علائم ابتدایی بارداری هستند. حالت تهوع را در طول یا قبل از پریودی یک بخش طبیعی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. هورمونی به نام پروستاگلاندین در طول ماه در بدن شما ترشح می کند که می تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد شود.

چگونه درد پریودی را از بارداری تشخیص دهیم؟

در حالی که تمایز  تفاوت درد شکم پریودی و بارداری می تواند چالش برانگیز باشد، بسیاری از گرفتگی‌های قاعدگی را می‌توان تنها در یک سمت پایین شکم احساس کرد، زیرا یکی از تخمدان‌ها تخمک را آزاد می‌کند. گرفتگی در اوایل بارداری ممکن است بیشتر در کل قسمت تحتانی شکم، ناحیه لگن یا کمر احساس شود. معمولاً دردهای اولیه بارداری خفیف تر از گرفتگی های دوره قاعدگی گزارش می شود.

تفاوت علائم پریود و بارداری

تفاوت اصلی بین علائم پریود و بارداری مربوط به هورمون‌هایی است که باعث ایجاد هر یک از این دو اتفاق در بدن زنان می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده، علائم پریود ناشی از نوسانات دو هورمون پروژسترون و استروژن است و علائم بارداری ناشی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی(HCG) است. در واقع هورمون HCG تخمدان‌ها را برای ادامه تولید استروژن و پروژسترون تحریک کرده و از آزاد شدن هر تخمک اضافی جلوگیری می‌کند. همچنین HCG چند روز پس از لکه بینی در خون و ادرار فرد ظاهر شده و در صورتی که این هورمون به میزان کافی در بدن ترشح نشود؛ تست بارداری فرد مثبت نخواهد شد.

علائم اولیه بارداری؛ علایم صددرصدی بارداری در هفته اول و بعد از آن

pregnancy symptoms vs period

جالب است بدانید سطح هورمون HCG در ادرار کمتر از خون است و همین موضوع باعث می‌شود تا آزمایش خون نتیجه بارداری را زودتر و با دقت بیشتری تشخیص دهد. البته نباید فراموش کرد که تکرر ادرار و افزایش دمای بدن یکی از نشانه‌های رایج بارداری است و ارتباطی به قاعدگی ندارد. در واقع تکرر ادرار و افزایش دمای بدن در دوران بارداری به دلیل افزایش جریان برای حمایت از جنین در حال رشد است.

همانطور که در بخش بالا هم بیان کردیم، حالت تهوع یکی از علائم رایج در دوران بارداری است که برخی از زنان در طول دوران قاعدگی خود ممکن است آن را تجربه کنند. اما استفراغ ویژگی نادری در دوران قاعدگی است که بروز آن در فرد می‌تواند نشانه دقیقی از بارداری باشد. البته اگر زنی مبتلا به اختلال نارسایی پیش از قاعدگی(PMDD) یا دیگر اختلالات تولید مثلی باشد، ممکن است استفراغ را در دوران قاعدگی تجربه کند.

هوس‌های غذایی از دیگر نشانه‌های بارداری است که ممکن است در دوران قاعدگی نیز رخ دهد؛ اما بیزاری از مواد غذایی در طول دوران قاعدگی به ندرت اتفاق خواهد افتاد. در واقع بیزاری ناگهانی و شدید نسبت به یکی از غذاهای مورد علاقه ممکن است نشانه دقیقی از بارداری شما باشد. لکه بینی از دیگر نشانه‌های بارداری است که معمولا با خونریزی در دوران قاعدگی متفاوت است؛ چرا که در دوران قاعدگی و روزهای اول آن، حجم خون معمولا سنگین است و فرد شاهد لکه بینی نیست. پس اگر منتظر شروع دوران قاعدگی هستید؛ اما چند روز شاهد خونریزی خفیف هستید، ممکن است باردار باشید.

پریودی در بارداری: آیا ممکن است در ماه اول بارداری پریود شویم؟

چرخه قاعدگی و بارداری

مدت زمان چرخه قاعدگی از اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه بعد در نظر گرفته می‌شود. این چرخه برای ماه‌های اول قاعدگی بین ۲۱ تا ۴۵ روز زمان می‌برد و پس از گذشت چند سال به ۲۱ تا ۳۴ روز نیز کاهش می‌یابد و در واقع متوسط این چرخه ۲۸ روز است. همچنین جالب است بدانید روش‌های ضد بارداری بر تغییر مدت زمان قاعدگی نیز تاثیرگذار است. براساس تحقیقات انجام شده؛ حدود ۱۴ روز پس از چرخه قاعدگی، تخمک گذاری در بدن خانم‌ها آغاز می‌شود.

PMS vs pregnancy

در واقع تخمک‌گذاری زمانی اتفاق می‌افتد  که یک تخمک از یکی از تخمدان‌ها آزاد شود و در واقع هر بار که در بدن یک خانم تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد، بالغ‌ترین تخمک آزاد خواهد شد. تخمک آزاد شده از لوله‌های فالوپ به سمت رحم حرکت کرده و قبل از آن که تخمک به رحم برسد، پوشش داخلی رحم با خون و بافت اسفنجی ضخیم می‌شود تا برای اتصال احتمالی یک تخمک بارور شده، آماده شود.

در یک چرخه طبیعی بدن زمانی که تخمک بارور نمی‌شود، بدن زن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که شروع به قاعدگی می‌کند. در طول چرخه قاعدگی، پروستاگلاندین(یکی از مهم‌ترین واسطه‌های شیمیایی بدن) باعث انقباض ماهیچه‌های رحم می‌شود و در نهایت خون و بافت اضافی رحم از طریق واژن تخلیه می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که دوران بارداری نسبت به قاعدگی با چه تغییراتی در رحم همراه است؟ در فرآیندی که تخمک در حال حرکت در لوله فالوپ است، توسط یک اسپرم بارور می‌شود و سلول‌های آن شروع به تقسیم می‌کنند. زمانی که تخمک بارور شده(زیگوت) به رحم می‌رسد؛ ممکن است به دیواره ضخیم رحم بچسبد که این مرحله لانه گزینی نام دارد و شروع دوران بارداری را نشان می‌دهد.

این فرآیند معمولا ۶ تا ۱۲ روز پس از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد. همچنین پس از آن که تخمک بارور شده(زیگوت) کاشته شود، به عنوان بلاستوسیت شناخته می‌شود. البته باید به این موضوع توجه کرد که تقریبا نیمی از تخمک‌های بارور شده کاشته نمی‌شوند و در طول قاعدگی فرد از بدن او خارج می‌شوند. اگر بلاستوسیت با موفقیت به دیواره رحم (آندومتر) متصل شود و شروع به رشد کند، به آن جنین گفته می‌شود.

سکس در پریودی؛ عوارض و فواید رابطه جنسی در زمان پریودی

period vs pregnancy

علائم پریود

مقدار خون و بافتی که در طول دوران قاعدگی از بدن خارج می‌شود، در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و کم‌ترین مقدار آن معادل دو قاشق غذاخوری است. رنگ خون پریود می‌تواند صورتی، قرمز یا قهوه‌ای باشد و در برخی مواقع ممکن است توده‌هایی از بافت رحم در آن وجود داشته باشد. غالبا دوران قاعدگی بین ۲ تا ۷ روز زمان می‌برد و در اولین روزهای شروع، علائم پریود سبک‌تر و کوتاه‌تر است.

همچنین چرخه قاعدگی از زمانی که دختران به سن بلوغ می‌رسند یعنی حدود ۱۱ تا ۱۴ سالگی تا پایان دوران یائسگی معمولا در حدود ۵۰ سالگی، ادامه دارد. دوران پریود علاوه بر ترشح خون از طریق واژن، با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

  • گرفتگی شکم یا لگن
  • نفخ
  • سردرد و خستگی
  • حساسیت سینه
  • نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری
  • جوش یا شیوع آکنه
  • هوس‌های غذایی

شدت این علائم در هر زنی متفاوت خواهد بود و اغلب با نوساناتی همراه است؛ همچنین این علائم ممکن است از یک سیکل به سیکل بعدی متفاوت باشد. بسیاری از زنان چرخه قاعدگی و علائم پریود را به عنوان الگوی مفیدی در تشخیص بارداری می‌دانند. پس اگر شما از جمله خانم‌هایی هستید که در تلاش برای باردار شدن است، باید بدانید در زمان‌هایی که بدن شما تخمک‌گذاری می‌کند، بیشترین احتمال بارداری برای شما وجود دارد.

علائم اولیه بارداری

بسیاری از علائم بارداری شباهت زیادی به علائم پریود دارند و همین موضوع تشخیص این دو فرآیند از یکدیگر را بسیار سخت می‌کند. همواره باید به این موضوع توجه کرد که تجربه هر علائمی نشان دهنده بارداری نیست. پس اگر دارای علائمی هستید که مشابه با بارداری است، پیش از انجام هر کاری از صحت بارداری خود اطمینان حاصل کنید تا برای جنین مشکلی پیش نیاید. علائم اولیه بارداری پیش از قاعدگی شامل موارد زیر است:

pregnancy symptoms nausea

خونریزی لانه گزینی (لکه بینی) و گرفتگی عضلات

لکه بینی و گرفتگی عضلات در دوران بارداری، همواره به دلیل چسبیدن زیگوت به دیواره رحم رخ می‌دهد. در واقع زمانی که لانه گزینی اتفاق می‌افتد، اغلب رگ‌های خونی دیواره رحم پاره شده و همین موضوع باعث خونریزی می‌شود. در حالی که این شرایط می‌تواند شبیه به شروع دوران قاعدگی با جریان خون سبک باشد. همچنین در دوران بارداری رنگ خون نسبت به چرخه معمولی قاعدگی متفاوت خواهد بود و معمولا صورتی، قهوه‌ای تیره یا تقریبا قرمز زنگ زده است.

چگونه باردار شویم؟ راه‌های افزایش احتمال بارداری و بچه دار شدن

تهوع و استفراغ

تهوع صبحگاهی در یک یا دو ماه به عنوان یکی از علائم اولیه بارداری شناخته می‌شود که برخی زنان ممکن است این شرایط را در مدت کوتاهی پس از لکه بینی تجربه کنند. همچنین تهوع صبحگاهی ممکن است در تمام مدت دوران بارداری ادامه داشته باشد یا پس از سه ماه اول بارداری از بین برود.

ترشحات واژن

در پیش از دوران بارداری برخی زنان ممکن است شاهد ترشحات سفید و شیری رنگ باشند که به دلیل افزایش تولید سلول و ضخیم شدن پوشش داخلی رحم رخ می‌دهد. همچنین این ترشحات ممکن است در طول دوران بارداری ادامه یابد.

pregnancy symptoms

خستگی

خستگی یک علامت رایج در اوایل دوران بارداری است؛ چرا که در این دوران سطح پروژسترون خون افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث خواب آلودگی می‌شود. هورمون پروژسترون به حفظ بارداری کمک کرده و به رشد غدد تولید کننده شیر در پستان نیز کمک می‌کند. همچنین این ویژگی ممکن است در یک هفته پس از لقاح در بدن فرد ظاهر شود.

حساس شدن سینه‌ها

در دوران بارداری مشابه با دوران قاعدگی، بدن فرد دچار تغییرات هورمونی می‌شود که این موضوع باعث حساس و دردناک شدن سینه‌ها می‌شود.

تکرر ادرار

در زنان باردار تکرر ادرار به عنوان یک نشانه است که به دلیل افزایش گردش خون در بدن رخ می‌دهد. این اتفاق ممکن است در طول دوران بارداری ادامه یابد و ممکن است در سه ماه دوم بارداری بدتر شود؛ چرا که جنین در حال رشد است و مستقیما بر مثانه مادر فشار می‌آورد.

افزایش دمای بدن

بالا رفتن دمای بدن یکی از عوارض جانبی افزایش جریان خون در دوران بارداری است. چرا که در این دوران متابولیسم بدن زیاد شده و جریان خون در پوست مادر افزایش می‌یابد و همین موضوع موجب افزایش دمای بدن فرد می‌شود.

هوس به غذا یا بیزاری شدید از آن

میل شدید به غذا یا بیزاری شدید از آن یکی از علائمی است که ممکن است در اوایل دوران بارداری رخ دهد. همچنین در طول دوران قاعدگی نیز ممکن است فرد هوس‌های غذایی یا بیزاری از برخی مواد غذایی را تجربه کند.

براساس تحقیقات انجام شده رایج‌ترین علائم اولیه بارداری در بین زنان شامل موارد زیر است.

  • ۲۹ درصد زنان قاعدگی از دست رفته را به عنوان اولین نشانه بارداری خود گزارش دادند.
  • ۲۵ درصد زنان حالت تهوع را به عنوان اولین نشانه بارداری خود گزارش دادند.
  • ۱۷ درصد زنان تغییر در سایز سینه و حساس بودن آن را به عنوان اولین نشانه بارداری خود گزارش دادند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که هر یک از علائم بارداری بالا را دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان حاصل کردن از بارداری خود، آزمایش دهید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر برخی علائم باعث شده تا شما احتمال دهید که باردار هستید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که در صورت صحت بارداری باید در اسرع وقت مراقبت‌های دوران بارداری را آغاز کنید تا از سلامت کودک خود مطمئن شوید. همچنین تست‌های بارداری نیز ممکن است در تشخیص بارداری به شما کمک کند؛ البته فراموش نکنید که تنها راه دقیق تشخیص بارداری، آزمایش خون است. چرا که آزمایش خون با شناسایی سطح دقیق HCG می‌تواند باردار بودن فرد را شناسایی کند. پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه علائم اولیه بارداری قبل از قاعدگی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

  • علت تفاوت علائم پریود و بارداری در چیست؟
  • تفاوت اصلی بین علائم پریود و بارداری مربوط به هورمون‌های این دو است. چرا که علائم پریود ناشی از نوسانات دو هورمون پروژسترون و استروژن است و علائم بارداری ناشی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی(HCG) است.
  • آیا آزمایش خون سریع‌تر از آزمایش ادرار، بارداری را تشخیص می‌دهد؟
  • بله، چرا که سطح هورمون HCG در ادرار کمتر از خون است و همین موضوع باعث می‌شود تا آزمایش خون نتیجه بارداری را زودتر و با دقت بیشتری نسبت به آزمایش ادرار تشخیص دهد.
  • دلیل بالا رفتن دمای بدن در دوران بارداری چیست؟
  • بالا رفتن دمای بدن یکی از عوارض جانبی افزایش جریان خون در دوران بارداری است. چرا که در این دوران متابولیسم بدن زیاد شده و جریان خون در پوست مادر افزایش می‌یابد و همین موضوع موجب افزایش دمای بدن فرد می‌شود.
  • آیا تکرر ادرار در دوران بارداری شدت می‌یابد؟
  • بله، در زنان باردار تکرر ادرار به عنوان یک نشانه است که به دلیل افزایش گردش خون در بدن رخ می‌دهد که ممکن است در طول دوران بارداری ادامه یابد و در سه ماه دوم بارداری بدتر شود؛ چرا که جنین در حال رشد است و مستقیما بر مثانه مادر فشار می‌آورد.
  • لکه بینی در دوران بارداری به چه دلیل رخ می‌دهد؟
  • لکه بینی در دوران بارداری، همواره به دلیل چسبیدن زیگوت(تخمک بارور شده) به دیواره رحم رخ می‌دهد. در واقع زمانی که لانه گزینی(لکه بینی) اتفاق می‌افتد، اغلب رگ‌های خونی دیواره رحم پاره شده و همین موضوع باعث خونریزی می‌شود.