آیا سکس در پریودی امکان‌پذیر است؟ خون دوران قاعدگی می‌تواند موجب عفونت در دوران قاعدگی شود، خونریزی ممکن است باعث شود احساس ناخوشایندی کنید. اضطراب ناشی از آشفتگی می‌تواند تا حدودی یا به طور کامل تمام لذت جنسی را از بین ببرد. یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به رابطه جنسی در طول قاعدگی، خطر انتقال عفونت مقاربتی (STI) مانند HIV یا هپاتیت است. سکس در پریودی احتمال ابتلا به عفونت و بیماری را بیش از قبل افزایش خواهد داد. ویروس‌ها در خون زندگی می‌کنند و می‌توانند از طریق تماس با خون قاعدگی پخش شوند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می‌تواند خطر گسترش یا ابتلا به STI را کاهش دهد.

اگر از تامپون استفاده می‌کنید و قصد دارید در طول قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید باید آن را از قبل بردارید. در صورت فراموشی در طول رابطه جنسی به واژن فشار وارد می‌کند.

سکس در پریودی

بسیاری از افراد درباره داشتن سکس در زمان پریود یا بلافاصله بعد از قاعدگی سوالاتی دارند و از این بابت مطمئن نیستند و همیشه نگران این هستند که آیا سکس در دوران قاعدگی مشکلی ایجاد می‎کند یا خیر؟ در جواب باید گفت: خیر! تا زمانیکه خودتان مشکلی با این قضیه نداشته باشید، هیچ منعی برای داشتن رابطه جنسی در زمان پریود وجود ندارد. اما همانطور که گفتیم از نظر شرعی و دینی حرام بوده و ضررهایی هم دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

سکس در دوره عادت ماهیانه

عوارض سکس در پریودی

بزرگترین نقطه ضعف رابطه جنسی در دوران قاعدگی نظافت است. اما عوارض نزديكی در زمان عادت ماهانه صرفا محدود به نظافت نیست و شامل موارد دیگری نیز می شوند.

۱) احتمال بارداری ناخواسته

با اینکه احتمال بسیار کمی وجود دارد اما باید این مورد را در نظر گرفت که اسپرم می‌تواند چند روز در بدن خانم‌ها زنده بماند.

آیا با وجود پریود، احتمال بارداری وجود دارد؟ احتمال بارداری در پریودی

۲) افزایش خون قاعدگی، عوارض نزديكی در زمان عادت ماهانه

داشتن رابطه جنسی در زمان پریودی منجر به افزایش خون قاعدگی می‌شود. از طرفی؛ ممکن است تا دو روز بعد از سکس پریودی متوقف شود.

۳) کاهش میل جنسی در مردان

یکی دیگر از مضرات سکس در پریودی، کاهش میل جنسی در مردان است. بوی نامطبوع ترشحات قاعدگی و وضعیت بد جسمی و روانی زنان از عوامل بسیار موثر در کاهش میل جنسی مردان در این دوران است.

۴) ایجاد عفونت و بیماری‌های مقاربتی

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مضرات سکس در زمان پریودی انتقال بیماری‌های مقاربتی نظیر HIV، هپاتیت و دیگر بیماری‌های مقاربتی است. درست است که این بیماری‌ها در شرایط معمول هم می‌تواند منتقل شود اما در زمان پریودی احتمال انتقال آن بسیار بیشتر است.

عفونت با سکس در پریودی

یکی از عوارض سکس پریودی، خطر انتشار عفونت مقاربتی مانند ایدز و هپاتیت می‎باشد. این ویروس‌ها در خون زندگی می‎کنند و از طریق تماس با خون قاعدگی انتشار پیدا می‎کنند. استفاده از کاندوم در سکس هنگام پریود می‎تواند خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهد. عفونت های مقاربتی شامل موارد زیر می‎باشد:

  1. سیفیلیس
  2. مولوسکوم عفونی
  3. تریکومونیازیس (عفونت واژن)
  4. زگیل تناسلی (HPV)
  5. ایدز (HIV)
  6. سوزاک
  7. هپاتیت B
  8. کلامیدیا

اگر قصد دارید در دوران قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید و از تامپون استفاده می‎کنید، باید آن را قبل از سکس خارج کنید. زیرا خارج نکردن تامپون در حین رابطه جنسی خطرناک بوده و ممکن است برای خارج کردنش نیاز به دکتر باشد.

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

عوارض نزديكی در دوران قاعدگی برای مرد

در حالی که عفونت‌های قارچی می‌توانند بدون انجام فعالیت جنسی نیز رخ دهند، افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول دوره پریود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی باشند. رابطه جنسی واژن با آلت تناسلی نیز می تواند عفونت های قارچی را گسترش دهد و باعث التهاب سر آلت شود. به این حالت بالانیت می گویند.

سکس در پریودی

فواید رابطه در پریودی

اگرچه رابطه جنسی پریود می تواند کمی نامرتب به نظر برسد، اما بی خطر است. حتی می تواند فوایدی هم داشته باشد. در طول سال‌های باروری، ماهی یک‌بار قاعدگی خواهید داشت. داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد، از جمله تسکین دردهای قاعدگی. رابطه جنسی در زمان پریود چند نکته مثبت دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) کاهش درد دوران قاعدگی با سکس در پریودی

رسیدن به ارگاسم در بانوان ممکن است درد دوران قاعدگی را کاهش دهد. گرفتگی عضلات در قاعدگی در نتیجه انقباض رحم به وجود می‌‎آید، هنگامی که زن به ارگاسم می‎رسد، همزمان عضلات رحم منقبض می‎شوند و سپس رها می‎شوند، که این رهایی باعث می‎شود درد قاعدگی کاهش پیدا کند. هورمون های آزاد شده در حین رابطه جنسی می‎توانند بسیاری از ناراحتی های جسمی زن از جمله: سردرد، فشار خون پایین، کمردرد و… را کاهش دهد.

زن در یک روز چند بار می‌تواند ارضا شود | ارگاسم چندگانه زن

رابطه جنسی همچنین باعث ترشح مواد شیمیایی به نام اندروفین می‎شود که نتیجه آن ایجاد حس خوب در دو طرف است. به علاوه فعالیت جنسی ذهن شما را مشغول می‎کند، در نتیجه احساس ناراحتی دوره قاعدگی را کاهش می‎دهد.

همچنین بخوانید: خارش واژن نشانه چیست؟ علت خارش واژن قبل از پریود

۲) پریود کوتاه مدت 

رابطه جنسی در زمان پریود ممکن است طول پریود شما را کوتاه تر کند. و دلیل کوتاه شدن دوره پریود افزایش انقباض‌های رحم در حین رسیدن به ارگاسم است.

۳) افزایش میل جنسی با رابطه در پریودی

میل جنسی در طول دوره قاعدگی تغییر می‎کند که نتیجه نوسانات هورمونی در این دوره می‎باشد. در حالی که بسیاری از خانم‌ها می‎گویند که میل جنسیشان در طی تخمک گذاری افزایش می‎یابد، یعنی حدود دو هفته قبل از پریود. عده ای دیگر میل جنسیشان در طی دوره قاعدگی افزایش می‎یابد.

۴) تسکین گرفتگی عضلات

ارگاسم می‌تواند دردهای ناشی از قاعدگی را تسکین دهد. دردهای قاعدگی به دنبال انقباض رحم برای آزاد کردن پوشش آن ایجاد می‌شود. زمانی که به ارگاسم می‌رسید، ماهیچه‌های رحم نیز منقبض می‌شوند و سپس آزاد خواهند شد. این رهاسازی باید مقداری از گرفتگی‌های پریود را تسکین دهد.
رابطه جنسی همچنین باعث ترشح مواد شیمیایی به نام اندورفین می‌شود که به شما احساس خوبی خواهد داد. به علاوه، انجام فعالیت جنسی ذهن شما را به خود مشغول می‌کند که ممکن است به رفع ناراحتی قاعدگی کمک بسیاری کند.

۵) سردرد را تسکین خواهد داد

حدود نیمی از زنانی که سردردهای میگرنی دارند در طول دوره قاعدگی خود دچار این سردرد می‌شوند. اگرچه اکثر زنان مبتلا به میگرن قاعدگی، در طول حملات خود از رابطه جنسی اجتناب می‌کنند. بسیاری از کسانی که رابطه جنسی دارند می‌گویند که این امر به طور جزئی یا کامل سردرد آنها را تسکین می‌دهد.

از دیگر فواید داشتن رابطه جنسی در طی دوران قاعدگی می‎توان به بهبود سردرد، تقویت سیستم ایمنی بدن، خواب بهتر و استرس کمتر اشاره کرد.

پزشک خوب در راستای آگاهی بخشی درباره موضوعات جنسی مقالات متعددی را زیر نظر متخصصان این حوزه آماده کرده است.

مشاهده لیست مقالات

عوارض سکس در دوران پریود

خطر عفونت سکس در پریودی چقدر است؟

دو نوع عفونت درصورت داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی رخ می‌دهد: بیماری‌های مقاربتی و مشکلات ناشی از تغییرات در فلور طبیعی واژن، مانند عفونت های مخمری و واژینوز باکتریایی. در حالی که عفونت‌های قارچی می‌توانند بدون انجام فعالیت جنسی نیز رخ دهند، افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول یک دوره پریود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی باشند. رابطه جنسی واژن با آلت تناسلی نیز می‌تواند عفونت های قارچی را گسترش دهد و باعث التهاب سر آلت شود. به این حالت بالانیت می‌گویند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می‌زند که سالانه ۲۰ میلیون عفونت آمیزشی جدید تنها در ایالات متحده وجود دارد.

عفونت‌های مقاربتی عبارتند از:

  • کلامیدیا
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • هپاتیت B
  • تبخال
  • اچ‌آی‌وی
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • molluscum contagiosum
  • سیفلیس
  • تریکومونیازیس
  • گال و شپش شرمگاهی

تنها راه محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی استفاده از روش‌های بازدارنده مانند کاندوم یا سدهای دندانی است. این اقدامات حفاظتی تضمین نمی‌کند که فرد به عفونت مبتلا نشود، اما در صورت استفاده صحیح می‌تواند خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

P

آیا احتمال بارداری در دوران پریودی وجود دارد؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا احتمال بارداری در دوره قاعدگی امکان پذیر است یا خیر؟ گرچه احتمال بارداری در زمان پریود کم است، اما امکان باردار شدن وجود دارد. پیشنهاد می‎شود برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و جلوگیری از هرگونه عفونت در هنگام مقاربت از کاندوم یا هر وسیله محافظتی و پیشگیری دیگری استفاده کنید.احتمال بارداری در هنگام تخمک گذاری بسیار زیاد است که این اتفاق حدود ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی رخ می‎دهد. با این وجود طول چرخه قاعدگی هر فرد با فرد دیگری متفاوت است و طول چرخه شما ممکن است ماهانه تغییر کند.

اگر طول دوره قاعدگی کوتاهی دارید، احتمال بارداری برای شما در طی دوره قاعدگی بیشتر است. همچنین توجه داشته باشید که اسپرم می‎تواند تا ۷ روز در بدن شما زنده بماند، بنابراین اگر یک چرخه ۲۲ روزه دارید، احتمال تخمک گذاری بعد از اتمام پریود بسیار زیاد است.

آیا استفاده از کاندوم حین رابطه در زمان پریود الزامی است؟

همانطور که گفته شد استفاده از کاندوم در دوره قاعدگی می‎تواند خطر ناشی از ابتلا به عفونت را کاهش دهد. در طول دوره قاعدگی نه تنها می‎توانید به راحتی بیماری های جنسی بگیرید، بلکه می‎توانید آن را به آسانی به شریک جنسیتان منتقل کنید، زیرا همانطور که گفته شد، این نوع ویروس در خون زندگی می‎کند و از طریق خون پریود به راحتی انتشار پیدا می‎کند.

برای کاهش احتمال بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی از شریک جنسی خود بخواهید از کاندوم لاتکس استفاده کند. اگر شما یا شریک جنسیتان به لاتکس حساسیت دارید، می‎توانید از محافظت های دیگری استفاده کنید. برای اینکه بدانید چه وسیله محافظتی استفاده کنید، می‎توانید از داروساز یا پزشک خود بپرسید.

برای مطالعه مقالات مرتبط با این موضوع روی دکمه زیر کلیک کنید

مقالات مرتبط

نکاتی در مورد سکس در پریودی

  • با شریک جنسی خود صادق باشید. احساس خود را در زمان سکس با شریک جنسی خود در میان بگذارید. اگر از داشتن رابطه در این دوره مردد هستید، با یکدیگر صحبت کنید و دلایل مردد بودنتان را به همدیگر بگویید.
  • اگر تامپون دارید، قبل از رابطه آن را خارج کنید.
  • یک حوله تیره رنگ بر روی تخت بیندازید تا از ریختن خون بر روی تخت جلوگیری شود و تختتان کثیف نشود. دیدن خون روی حوله رنگ روشن لذت جنسی را کاهش می‎دهد.
  • از شریک جنسیتان بخواهید از کاندوم رنگی استفاده کند. استفاده از کاندوم رنگ قرمز باعث می‎شود تا خون پریود را نبینید.
  • در حمام عمل نزدیکی را انجام دهید.
نکاتی در مورد سکس در زمان پریود

‌اجازه ندهید که قاعدگی زندگی جنسی شما را مختل کند. داشتن سکس در این دوره ۵ روزه یا بیشتر می‎تواند جذاب تر یا حداقل مانند بقیه اوقات باشد. به طور یقین فواید سکس در این دوره قابل انکار نیست اما در مورد خطر ابتلا به عفونت و بارداری ناخواسته مراقب باشید زیرا سلامت جنسی شما و همسرتان بسیار مهم است.

سوالات متداول 

پیامدهای رابطه در پریودی چه می‌تواند باشد؟

مشکلات بهداشتی، افزایش ریسک ابتلا به عفونت، محدودیت پوزیشن جنسی، بوی بد

آیا داشتن رابطه جنسی در زمان قاعدگی حرام است؟

داشتن رابطه جنسی در زمان قاعدگی حرام است، علاوه بر این موضوع از نظر پزشکی هم سکس در پریودی تایید نشده است. 

آیا در دوران قاعدگی احتمال بارداری وجود دارد؟

احتمال بارداری در این دوران بسیار کم است، از این رو بهتر است در صورت داشتن رابطه جنسی در این زمان تمام نکات بهداشتی و مراقبتی را رعایت کنید. 

آیا قاعدگی می‌تواند روی میل جنسی زوجین تاثیرگذار باشد؟

معمولا دو هفته قبل از قاعدگی احتمال سکس در پریودی افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع موجب بیشتر شدن میل جنسی زوجین خواهد شد. 

منابع: health, healthline, webmd


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سکس پریودی می‎توانید به بهترین متخصص زنان در پزشک خوب مراجعه کنید تا به سوالات و نگرانی های شما در این زمینه پاسخ داده شود.