اتوموکستین یا atomoxetine که با نام های استراترا، استراموکس و استراکسین نیز شناخته می شود؛ یک مهارکننده انتخابی بازجذب نوراپی نفرین (SNRI) است که در درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود. آتوموکستین که به عنوان استراترا یا استراموکس نیز شناخته می‌شود، همراه با سایر روش‌های درمانی برای بهبود علائم نامناسب رشدی مرتبط با ADHD از جمله حواس‌پرتی، تمرکز پائین، بیش‌فعالی، مشکلات عاطفی و تکانشگری استفاده می‌ شود.

اتوموکستین برای چیست؟

اتوموکستین برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی، از جمله درمان های روانی، اجتماعی و سایر درمان ها استفاده می شود. استراترا ممکن است به افزایش توانایی توجه، تمرکز، متمرکز ماندن و توقف بی قراری کمک کند. تصور می‌شود که این دارو با بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز عمل می‌کند. استراموکس در بزرگسالان و برخی از کودکان برای درمان ADHD استفاده می شود.

کپسول اتوموکستین

اتوموکستین برای درس خواندن

اتوموکستین به علت بالا بردن تمرکز و توجه ممکن است برای درس خواندن و مطالعه مورد استفاده قرار گیرد. توجه به این نکته ضروریست که استفاده از این دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. استفاده از اتوموکستین نیاز به نظارت دقیق پزشک و پیگیری‌های منظم دارد، زیرا ممکن است عوارض جانبی و تداخل با داروهای دیگر رخ دهد.

قرص استراموکس برای لاغری

اثر مفید استراموکس برای لاغری می‌تواند با بهبود کمبود توجه و کنترل تکانه مرتبط باشد، که به نوبه خود ممکن است به بهبود علائم اختلال پرخوری کمک کند، بنابراین مصرف اتوموکستین منجر به کاهش وزن قابل توجهی می‌شود. همچنین یک تحقیق نشان داد که گروهی که آتوموکستین مصرف کردند، وزن بدنشان در طول ۱۲ هفته نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، کاهش یافت.

اتوموکستین و افسردگی

علاوه بر درمان ADHD، اتوموکستین برای استفاده در سایر شرایط مانند افسردگی مقاوم به درمان و اضطراب مورد مطالعه قرار گرفته است زیرا مشخص شده است که ممکن است علائم افسردگی و اضطراب را در برخی افراد بهبود بخشد. این نکته قابل ذکر است که اتوموکستین برای افسردگی به صورت خارج از برچسب یعنی مصارف غیر رسمی یک دارو، تجویز می شود.

قرص اتوموکستین برای کودکان

قرص اتوموکستین برای کودکان نیز تجویز می شود. این دارو برای کودکان بالای ۶ سال مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه کاربرد دارد. دوز این دارو برای کودکان بر اساس وزن متفاوت خواهد بود و حتما می بایست تحت نظر متخصص مصرف شود.

مکانیسم عمل آتوموکستین

مکانیسم اثر اتوموکستین نامشخص است، اما تصور می شود که به مهار انتخابی آن از بازجذب نوراپی نفرین پیش سیناپسی در قشر جلوی مغز مربوط می شود که سطح نورآدرنالین فعال در مغز را افزایش می دهد. سطوح بالاتر نورآدرنالین در مغز به هوشیاری و آمادگی افراد برای عمل کمک می کند. آنها با مصرف استراموکس احساس می کنند که بهزیستی و انرژی بیشتری دارند.  اتوموکستین میل ترکیبی و گزینش پذیری بالایی برای انتقال دهنده های نوراپی نفرین دارد، اما میل ترکیبی کمی برای گیرنده های انتقال دهنده عصبی دیگر دارد.

روش مصرف اتوموکستین

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد. دارو را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. دارو را هر روز در ساعت معینی همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. اتوموکستین معمولاً یک بار در روز در صبح یا دو بار در روز در صبح و اواخر بعد از ظهر مصرف می شود. می توانید اتوموکستین را با یا بدون غذا مصرف کنید. مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است باعث ایجاد مشکل در خواب (بی خوابی) شود.

کپسول اتوموکستین را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن، شکستن یا باز کردن آن خودداری کنید. اگر در بلعیدن کپسول ها مشکل دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر کپسول به طور تصادفی باز یا شکسته شد، از تماس با پودر خودداری کنید و هرگونه پودر را در اسرع وقت با آب بشویید. اگر پودر به چشم شما رفت، فوراً با آب فراوان بشویید.

پزشک شما باید پیشرفت شما را به طور منظم بررسی کند. خون، ضربان قلب، فشار خون، قد و وزن شما نیز ممکن است نیاز به بررسی مکرر داشته باشد. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی است که ممکن است مصرف کنید، متفاوت است. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

مدافینیل چیست؟ موارد مصرف، عوارض، تداخلات قرص مودافینیل

میزان مصرف اتوموکستین

اتوموکستین در دوزهای ۱۰،۱۸، ۲۵، ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلی گرم موجود است. این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آن مصرف نکنید و مدت زمان بیشتری از آنچه پزشک دستور داده است مصرف نکنید. اگر شما یا فرزندتان فکر می کنید که این دارو پس از چندین هفته مصرف آن به درستی کار نمی کند، دوز را افزایش ندهید. با پزشک خود چک کنید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید و مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

دوز این دارو برای مصارف و افراد مختلفريال متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

دوز اتوموکستین برای بیش فعالی

  • بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بزرگتر با وزن بیش از ۷۰ کیلوگرم: در ابتدا ۴۰ میلی گرم یک بار در روز. دوز پس از حداقل ۳ روز به دوز روزانه ۸۰ میلی گرم به صورت تک دوز در صبح یا تقسیم به ۲ دوز (صبح و اواخر بعد از ظهر) افزایش می یابد. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۰۰ میلی گرم در روز نیست.
  • کودکان ۶ سال و بزرگتر با وزن کمتر از ۷۰ کیلوگرم: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. ابتدا ۰.۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک بار در روز. دوز پس از حداقل ۳ روز افزایش می یابد تا مجموع دوز روزانه ۱.۲ میلی گرم به ازای هر کیلو به صورت تک دوز در صبح یا تقسیم به ۲ دوز (صبح و اواخر بعد از ظهر). پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱.۴ میلی گرم بر کیلوگرم در روز نیست.
  • کودکان کمتر از ۶ سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر یک دوز اتوموکستین را فراموش کردم چه کنم؟

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. دوزها را دو برابر نکنید.

بهترین زمان مصرف اتوموکستین

اتوموکستین معمولاً یک یا دو بار در روز؛ اوایل صبح و اوایل عصر مصرف می شود. اگر متوجه شدید که در طول روز خواب‌آلود هستید یا در شب مشکل دارید، با پزشک خود در مورد بهترین زمان مصرف دارو صحبت کنید. داروی خود را هر روز تقریباً در یک ساعت مشخص مصرف کنید.

استراموکس یا اتوموکستین

مصرف بیش از حد اتوموکستین

اگر فردی بیش از حد آتوموکستین مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید علائم مصرف بیش از حد استراکسین ممکن است شامل ضربان قلب سریع غیرمعمول، فشار خون بالا، دهان خشک، علائم گوارشی از جمله درد شکم، بی قراری، سردرد شدید باشد. در موارد نادر، مصرف بیش از حد ممکن است باعث تغییرات در وضعیت روانی، مانند توهم یا هذیان و تغییر در فعالیت الکتریکی قلب شود.

چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب برای درمان بیش فعالی هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

عوارض قرص اتوموکستین چیست؟

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو کمک فوری پزشکی دریافت کنید. هر گونه علائم جدید یا تشدید شده مانند اضطراب، حملات پانیک و مشکلات خواب را به پزشک خود گزارش دهید،  یا اگر احساس می کنید تکانشی، تحریک پذیر، بی قرار، خصمانه، پرخاشگر، بی قرار، بیش فعال (ذهنی یا فیزیکی)، افسرده، شدید یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آتوموکستین می تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. اگر کودک شما در حین استفاده از این دارو با سرعت طبیعی رشد نمی کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی رایج اتوموکستین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، استفراغ
  • ناراحتی معده
  • یبوست
  • خشکی دهان
  • از دست دادن اشتها
  • تغییرات خلقی
  • احساس خستگی
  • سرگیجه
  • مشکلات دفع ادرار
  • ناتوانی جنسی، مشکل در نعوظ

عوارض جدی اتوموکستین

اتوموکستین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم مشکلات قلبی :درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، احساس غش کردن
  • علائم روان پریشی: توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)، مشکلات رفتاری جدید، پرخاشگری، خصومت، پارانویا
  • مشکلات کبدی: درد معده (سمت راست بالا)، خارش، علائم شبیه آنفولانزا، ادرار تیره، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم)
  • ادرار دردناک یا دشوار
  • نعوظ دردناک یا بیش از ۴ ساعت (این یک عارضه جانبی نادر است)

قرص اتوموکستین یا استراترا

تداخل دارویی اتوموکستین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

مصرف مهارکننده های MAO با این دارو ممکن است باعث تداخل دارویی جدی (احتمالاً کشنده) شود. در طول درمان با این دارو از مصرف مهارکننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. بیشتر مهارکننده های MAO نیز نباید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف این دارو را شروع یا متوقف کنید.

داروهای آسم، داروهای فشار خون؛ یا داروهای سرماخوردگی یا آلرژی که حاوی داروهای ضداحتقان مانند سودوافدرین یا فنیل افرین هستند می توانند باعث تداخل دارویی اتوموکستین شوند. برخی از محصولات دارای موادی هستند که می توانند ضربان قلب یا فشار خون شما را افزایش دهند. به پزشک خود بگویید که از چه محصولاتی استفاده می کنید و بپرسید که چگونه از آنها به طور ایمن استفاده کنید (مخصوصاً محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی یا مکمل های رژیمی).

ویاس یا لیز دگزامفتامین چیست؟ داروی بیش فعالی و نقص توجه

هشدارهای مصرف اتوموکستین 

قبل از مصرف اتوموکستین، اگر به آن حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با  پزشک خود صحبت کنید. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: یک مشکل خاص آدرنال (فئوکروموسیتوم)، مشکلات مثانه یا پروستات، گلوکوم، مشکلات قلبی (مانند ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی، حمله قلبی قبلی، مشکلات قلبی). ساختار)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی (مانند مرگ ناگهانی قلبی، ضربان قلب نامنظم)، فشار خون بالا، بیماری کبدی، سابقه شخصی/خانوادگی اختلالات روانی/خلقی (مانند اختلال دوقطبی، افسردگی، روان پریشی، افکار خودکشی)، سکته مغزی.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید.

آزمایشات پزشکی (مانند نبض، فشار خون، عملکرد کبد) ممکن است در حین مصرف این دارو انجام شود. اگر مشکلات قلبی دارید، پزشک ممکن است قبل از شروع این دارو، آزمایشات قلبی خاصی (EKG، اکوکاردیوگرافی) را انجام دهد.

اگر این دارو برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است بر سرعت رشد، وزن و قد نهایی کودک در بزرگسالی تأثیر بگذارد. برای کاهش خطر، پزشک ممکن است توقف کوتاه مدت دارو را هر از گاهی توصیه کند. وزن و قد کودک را به طور منظم بررسی کنید و برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

اتوموکستین در بارداری

مطالعات حیوانی اثر نامطلوبی را بر روی جنین نشان داده است و هیچ مطالعه کافی و کنترل شده ای در انسان وجود ندارد، اما مزایای بالقوه ممکن است استفاده از دارو در زنان باردار را علیرغم خطرات احتمالی تضمین کند. مصرف اتوموکستین در بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه فواید آن خطر را برای جنین توجیه کند.

اتوموکستین در شیردهی

هیچ مطالعه منتشر شده ای در مورد آتوموکستین در دوران شیردهی وجود ندارد. اما تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد، ممکن است داروی جایگزین ترجیح داده شود، به ویژه در هنگام شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد نارس. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند که اتوموکستین مصرف می کنند را باید از نظر آرام‌بخشی بیش از حد تحت نظر گرفت.

استراتین یا اتوموکستین

نگهداری از قرص آتوموکستین

استراترا را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدگی خودداری شود. این دارو را دور از دسترس اطفال نگه دارید. همچنین داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

نام های تجاری اتوموکستین

اتوموکستین با نام های دیگری نیز شناخته می شود، از جمله:

  • استراموکس
  • استرترا
  • استراکسین
  • اتوبایوکس
  • استراتین
  • استراتوم

سوالات متداول

در این بخش به پرسش و پاسخ در مورد کپسول اتوموکستین پرداخته ایم.

فرق ریتالین با اتوموکستین چیست؟

اتوموکستین و ریتالین داروهای تجویزی هستند که برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شوند. آنها به کاهش بیش فعالی و افزایش تمرکز کمک می کنند. اگرچه هر دوی آنها ADHD را درمان می کنند، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند. ریتالین یک داروی محرک است اما اتوموکستین خیر.

اتوموکستین یا ریتالین؟

طبق مطالعه ای، ریتالین در درمان بیش فعالی و نقص توجه در کودکان و نوجوانان به عنوان خط اول درمان ADHD پیشنهاد می شود و موثرتر از اتوموکستین است.

ایا اتوموکستین اعتیاد اور است؟

طبق تحقیقات، قرص اتوموکستین اعتیاد آور نیست و بر گیرنده هایی که داروهای اعتیادآور تاثیر می گذارند، اثری ندارد. اما سایر داروهای محرک مانند ریتالین که برای درمان بیش فعالی تجویز می شوند پتانسیل وابستگی بالایی دارند.

آیا اتوموکستین خواب آور است؟

اتوموکستین می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی شود. همچنین باعث شده برخی افراد به سختی بخوابند و مدام بیدار نشوند. برخی افراد نیز با مصرف آتوموکستین صبح زود از خواب بیدار می شوند و نمی توانند دوباره بخوابند. اگر برای خواب شما مشکلی ایجاد می کند، در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

مزایای اتوموکستین چیست؟

اتوموکستین در عین حال که باعث افزایش توجه و تمرکز می شود، هیچ تمایل قابل ملاحظه ای برای گیرنده های مرکزی که داروهای اعتیاد آور معمولاً از طریق آنها، یعنی انتقال دهنده های دوپامین، گیرنده های گابا و گیرنده های اوپیوئیدی؛ عمل می کنند، ندارد و طبق تحقیقات اعتیادآور نیست.

اتوموکستین تمرکز را بالا می برد؟

بله، آتوموکستین اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD) را درمان می کند و اینکا را از طریق بهبود تمرکز و کاهش رفتار تکانشی انجام می دهد. این دارو به گروهی از داروها به نام SNRI تعلق دارد.

چه مدت طول می کشد تا اتوموکستین عمل کند؟

پس از تعیین دوز مناسب، ممکن است ۴ تا ۸ هفته طول بکشد تا حداکثر سود حاصل شود. با این حال، بهبود در برخی علائم ممکن است زودتر رخ دهد.


پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.

منابع: webmd, medscape, drugs, nami