نوشیدن الکل تا حد زیادی یک فعالیت اجتماعی است و برای کنار آمدن با استرس، یک داروی بالقوه برای بی‌خوابی و راهی برای کنار آمدن با غم و ناراحتی به حساب می‌آید. با این حال مصرف الکل فقط به صورت کوتاه مدت می‌تواند این نگرانی‌ها را برطرف کند و همچنین می‌تواند عوارض جبران ناپذیری هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی به همراه داشته باشد. از رایج‌ترین عوارض جسمی که در نتیجه مصرف بیش از حد الکل رخ می‌دهد می‌توان به بیماری‌های کبدی، مشکلات قلبی و عروقی، اضافه وزن و انواع سرطان اشاره کرد. مصرف بیش از حد الکل همچنین باعث ایجاد مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌شود. بسیاری از افراد به همین دلیل تصمیم به ترک الکل می‌گیرند. ترک یکباره الکل می‌تواند باعث ابتلای فرد به سندروم ترک الکل شود و در موارد شدیدتر باعث هذیان خمری شود. در این مقاله به بررسی سندروم ترک الکل می پردازیم و همچنین علائم، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان این سندرم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سندروم ترک الکل چیست؟

سندروم ترک الکل شامل علائمی است که فرد الکلی پس از مصرف بیش از حد الکل هنگام ترک با آن دست و پنجه نرم می‌کند. سندروم ترک باعث می‌شود که فرد ترکیبی از علائم فیزیکی و روانی را حین ترک تجربه کند. برخی از علائم آنقدر شدید است که می‌تواند باعث تشنج و ایجاد توهم در فرد شود.

علائم سندروم ترک الکل چیست؟

علائم و نشانه‌های سندروم ترک الکل ممکن است تا شش ساعت بعد از آخرین مصرف شروع شود و تا چند روز ادامه داشته باشد. این علائم معمولا شامل دو مورد از موارد زیر می‌باشد:

  • لرزش بدن
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سردرد
  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق
  • تحریک پذیری
  • سرگیجه
  • بی‌خوابی
  • کابوس
  • فشار خون بالا

علائم ممکن است طی دو الی سه روز بدتر شود و برخی از علائم خفیف نیز ممکن است هفته‌ها در برخی از افراد باقی بمانند.

شدیدترین نوع سندروم ترک الکل، «هذیان خمری» (Delirium tremens) نام دارد. علائم و نشانه‌های هذیان خمری عبارت‌اند از:

  • سرگیجه شدید
  • تحریک پذیری شدید
  • تب
  • تشنج
  • توهمات مانند احساس خارش، سوزش یا بی‌حسی که در واقع اتفاق نمی‌افتد.
  • توهم شنوایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارد.
  • توهمات بصری یا دیدن تصاویری که وجود ندارند.

اگر علائم شدید سندروم ترک الکل را تجربه کردید هر چه سریع‌تر با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا در صورت توانایی به پزشک مراجعه کنید. توهم و مشکلات قلبی و عروقی حتما باید به پزشک گزارش شوند.

چه عواملی باعث سندروم ترک الکل می‌شوند؟

نوشیدن بیش از حد سیستم عصبی را تحریک می‌کند. اگر به طور روزانه الکل مصرف می‌کنید به مرور به آن وابسته می‌شوید. زمانی که این اتفاق می‌افتد، سیستم عصبی مرکزی شما نمی‌تواند به راحتی با کمبود الکل سازگار شود. اگر به طور ناگهانی از نوشیدن دست بکشید می‌توانید به سندروم ترک الکل مبتلا شوید.

مطلب بیشتر: تاثیرات و عوارض الکل بر روی بدن

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سندروم ترک الکل قرار دارند؟

افرادی که به الکل اعتیاد دارند یا به طور مرتب الکل می‌نوشند، و نمی‌توانند به تدریج مصرف آن را کاهش دهند بیشتر در معرض ابتلا به سندروم ترک الکل قرار دارند. سندروم ترک الکل بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. اما جوانان و نوجوانانی که به طور مرتب الکل مصرف می‌کنند نیز می‌توانند به این اختلال مبتلا شوند. اگر قبلا علائم ترک را تجربه کرده باشید و یا قبلا سم زدایی برای ترک الکل را امتحان کرده باشید بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندروم ترک الکل قرار خواهید داشت.

سندروم ترک الکل

چگونه می‌توان سندروم ترک الکل را تشخیص داد؟

در ابتدا سابقه پزشکی شما توسط پزشک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین سوالاتی در رابطه با علائم از شما پرسیده می‌شود و همچنین یک معاینه فیزیکی از شما گرفته می‌شود. برخی از نشانه‌هایی که پزشک شما به دنبال آن است عبارت‌اند از:

  • لرزش دست
  • ضربان قلب نامنظم
  • کمبود آب بدن
  • تب

پزشک شما همچنین ممکن است از شما تست اعتیاد بگیرد تا بداند چه مقدار الکل در بدن شما وجود دارد.

ترک سیگار چه روش هایی دارد؟ مدت زمان، عوارض ترک و فواید آن

چگونه می‌توان سندروم ترک الکل را درمان کرد؟

درمان سندروم ترک الکل به شدت علائم شما بستگی دارد. برخی از افراد می‌توانند در خانه درمان شوند، اما برخی دیگر ممکن است برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک مانند تشنج به مراقبت تحت نظارت در یک بیمارستان نیاز داشته باشند. اولین هدف از درمان این است که با مدیریت علائم میزان آن‌ را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید. مشاوره در مورد الکل یکی دیگر از اهداف مهم درمانی است. پزشک از شما می‌خواهد که نوشیدنی الکل را از نظر زمانی و سرعت در امن‌ترین حالت ممکن انجام دهید.

درمان خانگی

علائم خفیف سندروم ترک الکل اغلب در خانه قابل درمان است. یکی از اقوام یا دوست شما باید برای کنترل وضعیت شما در کنار شما باشد. وظیفه آن‌ها این است که از شما مراقبت کنند و در صورت بدتر شدن علائم هرچه سریع‌تر با ۱۱۵ تماس بگیرند و شما را به بیمارستان ببرند. آن‌ها همچنین باید به شما کمک کنند تا به قرارهای مشاوره خود بروید و برای هر آزمایش خون معمولی که ممکن است تجویز شود، مرتباً به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است برای مشکلات پزشکی مرتبط با الکل به آزمایشاتی نیاز داشته باشید. اگر محیط خانه شما برای درمان خانگی محیط خوبی نیست می‌توانید با مشاور ترک اعتیاد خود در این باره صحبت کنید تا او بهترین مراکز ترک اعتیاد و الکل را برای شما پیشنهاد دهد.

درمان در بیمارستان

اگر علائم شما شدیدتر است، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بمانید. این امر به این دلیل است که پزشک می‌تواند وضعیت شما را کنترل کرده و هرگونه عارضه را کنترل کند. برای جلوگیری از کمبود آب بدن و داروهای کمک به کاهش علائم ممکن است لازم باشد از سرم استفاده کنید.

درمان دارویی

علائم سندروم ترک الکل اغلب با داروهای آرامبخش بنام بنزودیازپین درمان می‌شود. بنزودیازپین‌هایی که به طور معمول تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

علاوه بر این، ممکن است مکمل‌های ویتامین برای جایگزینی ویتامین‌های اساسی که با نوشیدن مکرر الکل در بدن از بین رفته‌اند، برای شما تجویز شوند. پس از اتمام دوره ترک، ممکن است به داروها و مکمل‌های اضافی برای رفع عوارض و کمبودهای تغذیه‌ای که در نتیجه مصرف مزمن الکل روی می‌دهد، احتیاج داشته باشید.

مطلب بیشتر: ترک الکل | برای ترک الکل چه بخوریم؟

سخن آخر پزشک خوب

بسیاری از افراد مبتلا به سندروم ترک الکل اغلب با درمان‌های مناسب معالجه می‌شوند. اگر ترک الکل را شروع کرده‌اید هرچه سریع‌تر با یک مشاور اعتیاد در این باره صحبت کنید. با این حال، اختلالات خواب، تحریک پذیری و خستگی مزمن که در نتیجه ترک رخ می‌دهند ممکن است ماه‌ها ادامه یابد. اگر سندروم ترک الکل به هذیان خمره تبدیل شود می‌تواند با خطر زندگی و مرگ همراه باشد. اگر علائم شدید سندروم ترک الکل را تجربه کردید، لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنید. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، احتمال بیشتری برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده زندگی وجود دارد.با این وجود برای ترک الکل هیچ زمان دیر نیست و شما با مراجعه به مشاور اعتیاد می‌توانید یک ترک ایمن را بدون داشتن نگرانی در این باره تجربه کنید.

 

منابع

healthline

 


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از مشاور ترک اعتیاد