هیپنوتیزم درمانی یک نوع روش درمانی است که توسط هیپنوتراپیست اجرا می شود و معمولا به منظور درمان یک اختلال یا تغییر یک الگوی ناسالم در زندگی، انجام می شود. هدف هیپنوتیزم درمانی می تواند تغییر یک الگوی مخرب، درمان علائم فیزیکی بیماری ها مثل درد و تهوع و … باشد. جواب دهی همه به این روش یکسان نیست و باید قبل از قرار دادن خود در جلسه هیپنوتیزم با متخصص در مورد انتظارات خود از این جلسه صحبت کنید. عوارض و خطرات هیپنوتیزم درمانی نادر و ناچیز است و می توان آن را جز روش های درمانی بی خطر و امن به حساب آورد. اگر می خواهید بدانید هیپنوتیزم درمانی دقیقا چیست و اگر بخواهید آن را امتحان کنید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید، با ما در این مطلب همراه باشید.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی (hypnotism therapy) حالت آرامش عمیق و تمرکز شدید است. به عبارتی می توان آن را داروی ترکیبی ذهن و بدن نامید. یک هیپنوتیست یا هیپنوتراپیست آموزش دیده و دارای گواهینامه، شما را با نشانه های کلامی، تکرار و تصویرسازی به این وضعیت عمیق می برد و با تمرکز و آرامش شما را راهنمایی می کند. هنگامی که تحت هیپنوتیزم هستید، این سطح شدید تمرکز و توجه به شما اجازه می دهد تا حواس پرتی های معمولی را نادیده بگیرید و نسبت به پیشنهادات هدایت شده درمانگر برای ایجاد تغییراتی در وضعیت سلامت روان خود دید باز تری داشته باشید.

در حالی که هیپنوتیزم اغلب به عنوان حالتی شبیه خواب توصیف می شود، بهتر است بدانید هیپنوتیزم واقعی حالتی از توجه متمرکز، تلقین پذیری شدید و تصویر های ذهنی واضح می باشد. افرادی که در حالت هیپنوتیزم هستند اغلب خواب‌آلود به نظر می‌رسند، اما در هیپنوتیزم درمانی آنها در حالت بیش‌آگاهی هستند. در حالی که افسانه ها و باورهای غلط بسیاری در مورد هیپنوتیزم وجود دارد، هیپنوتیزم می تواند به عنوان یک ابزار درمانی مورد استفاده قرار گیرد. نشان داده شده است که فواید هیپنوتیزم در حوزه پزشکی و درمانی، به ویژه در کاهش درد و اضطراب ثابت شده است. حتی گفته شده است که هیپنوتیزم درمانی می تواند علائم دمانس یا زوال عقل را کاهش دهد.

هیپنوتیزم درمانی چیست

تاریخچه هیپنوتیزم

هیپنوتیزم به عنوان یک روش در جادو و پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته و به اندازه آنها قدمت دارد. در واقع تاریخچه علمی هیپنوتیزم درمانی در اواخر قرن هجدهم با فرانتس مسمر، یک پزشک آلمانی که از هیپنوتیزم در درمان بیماران در وین و پاریس استفاده می کرد، آغاز شد. مسمر به دلیل باور اشتباه او مبنی بر اینکه هیپنوتیزم از نیروی پنهانی استفاده می کند (او آن را “مغناطیس حیوانی” نامید) که از طریق هیپنوتیزم کننده به هیپنوتیزم شونده جریان می یابد،سریعا بی اعتبار شد. اما روش مسمر، که مسموریسم به نام خالق آن نامگذاری شد، مورد توجه پزشکان قرار گرفت. تعدادی از پزشکان بدون درک کامل ماهیت هیپنوتیزم تا اواسط قرن نوزدهم از آن استفاده می کردند، زمانی که پزشک انگلیسی جیمز برید این پدیده را مطالعه کرد و اصطلاح هیپنوتیزم را برگرفته از خدای یونانی خواب، هیپنوس، ابداع کرد.

هیپنوتیزم در دهه ۱۸۸۰ مورد توجه علمی گسترده قرار گرفت. یک پزشک ناشناخته فرانسوی (Ambroise Auguste Liébeault) روستایی که از تکنیک های عجیب استفاده می کرد، حمایت هیپولیت برنهایم، استاد پزشکی در استراسبورگ را جلب کرد. آنها به طور مستقل ادعا می کردند که هیپنوتیزم شامل هیچ نیروی فیزیکی و هیچ فرآیند فیزیولوژیکی نیست، بلکه ترکیبی از پاسخ های روانشناختی به پیشنهادات است. زیگموند فروید، پزشک اتریشی، تقریباً در همان زمان، طی سفری به فرانسه تحت تأثیر پتانسیل درمانی هیپنوتیزم برای اختلالات عصبی قرار گرفت. در بازگشت به وین، او از هیپنوتیزم استفاده کرد تا به روان رنجورها کمک کند تا رویدادهای ناراحت کننده ای را که ظاهراً فراموش کرده بودند به خاطر بیاورند.

علیرغم پذیرش تأثیرگذاری فروید و سپس رد هیپنوتیزم، برخی از این تکنیک در درمان روانکاوانه سربازانی که در طول جنگ های جهانی اول و دوم دچار روان رنجوری رزمی شده بودند، استفاده شد. هیپنوتیزم متعاقباً کاربردهای محدود دیگری در پزشکی پیدا کرد. محققان مختلف تئوری های متفاوتی در مورد اینکه هیپنوتیزم چیست و چگونه می توان آن را درک کرد، ارائه کرده اند، اما هنوز هیچ نظریه توضیحی پذیرفته شده ای برای این پدیده وجود ندارد.

انواع هیپنوتیزم

چندین راه و روش در اجرای هیپنوتیزم وجود دارد. با توجه به تفاوت ها هیپنوتیزم را می توان به چند نوع تقسیم کرد. انواع هیپنوتیزم عبارتند از:

  • هیپنوتیزم با کمک ابزار: این شکل از هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزارهایی مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت هیپنوتیزمی است. سایت‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می‌کنند.
  • هیپنوتیزم درمانی: هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی یعنی استفاده از هیپنوتیزم در تراپی و روان درمانی برای درمان بیماری هایی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می شود.
  • خود هیپنوتیزمی: هیپنوتیزم خود یا خود هیپنوتیزمی فرآیندی است که زمانی اتفاق می افتد که فرد به خودش حالت هیپنوتیزم را القا کند. اغلب به عنوان یک ابزار خودیار برای کنترل درد یا مدیریت استرس استفاده می شود.
  • هیپنوتیزم از راه دور: هیپنوتیزم آنلاین و از راه دور نیز مانند کار رو در رو است. آیا می توان از طریق تلفن هیپنوتیزم کرد؟ بله، هیپنوتیزم درمانی را می توان از طریق تماس تصویری و حتی از طریق تلفن انجام داد. تنها ملاکی که برای انجام هیپنوتیزم لازم و ضروری است توانایی شما برای ریلکس شدن و اعتماد کردن به هیپنوتراپیست است.

فرق هیپنوتیزم با مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن و هیپنوتیزم شباهت ها و تفاوت هایی دارند. هر دو  باعث ایجاد حس ریلکس بودن و آرام شدن بدن می شوند اما تفاوت هایی نیز دارند که در ادامه به این تفاوت ها می پردازیم.

  • حالت آرامش در هیپنوتیزم بسیار عمیق تر از آرامشی است که در مدیتیشن به آن می رسیم.
  • اثرات درمانی هیپنوتیزم بسیار سریع تر دیده می شود اما مدیتیشن در درازمدت و باثبات بیش تری اثر خود را بر جای می گذارد.
  • مدیتیشن به طور کلی و بدون هدف جزئی و خاصی به آرام کردن ذهن و بدن می پردازد اما هیپنوتیزم در راستای یک هدف خاص و مشخص و تغییر یک رفتار یا الگوی خاص، انجام می شود.
  • اگرچه مدیتیشن و هیپنوتیزم شباهت های زیادی دارند، اما هر کدام سبک ها و رویکردهای منحصر به فردی برای ایجاد تغییرات مثبت و سالم دارند.

۷ روش آموزش مدیتیشن روزانه که باید بدانید

آیا هیپنوتیزم علمی است؟

شواهد علمی زیادی مبنی بر اثربخشی هیپنوتیزم درمانی برای اختلالات مختلف وجود دارد. باید در نظر بگیرید که اثر آن روی هر فرد متفاوت است. اما روی اختلالات خاصی اثربخشی بالایی دارد و می تواند بسیار کمک کننده باشد. هیپنوتیزم به عنوان نوعی روان درمانی به رسمیت شناخته می شد اما به دلیل چالش هایی که در مورد کاربردش وجود داشت هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این حال، تحقیقات پزشکی برای روشن کردن چگونگی و زمان استفاده از هیپنوتیزم به عنوان یک ابزار درمانی ادامه دارد.

محققان دانشگاه استنفورد مغز ۵۷ نفر را در یک پژوهش در طول هیپنوتیزم هدایت شده مورد مطالعه قرار دادند. دو نتیجه کلی از این پژوهش به دست آمد:

  1. دو ناحیه از مغز که مسئول پردازش و کنترل بدن هستند، در طول هیپنوتیزم فعالیت بیشتری نشان می‌دهند.
  2. همچنین، ناحیه‌ای از مغز که مسئول اعمال شماست و ناحیه‌ای که از آن اعمال آگاه است به نظر می‌رسد در طول هیپنوتیزم فعالیت نمی کند.

علائم هیپنوتیز شدن

چگونه تشخیص دهیم شخصی هیپنوتیزم شده یا نه؟ علائم و نشانه هایی وجود دارد که می توانند نشان دهنده این باشند که شخص هیپنوتیزم شده است. علائم هیپنوتیزم شدن عبارتند از:

  • تغییر در پالس و ضربان قلب
  • واکنش کم تر و کاهش یافته نسبت به محرک های محیطی
  • تمرکز عمیق و شدید
  • ریلکس و آزاد بودن عضلات
  • حرکت چشم تند (rapid eye movement) یا REM
  • تنفس آرام و شمرده
  • حرکت نکردن و ثابت بودن نسبی بدن

تفاوت هایی که به واسطه هیپنوتیزم درمانی با حالت هوشیاری در افراد ایجاد می شود عبارتند از:

  1. ذهن خودآگاه و هوشیار شما ساکت و ناهوشیار می شود.
  2. شما می توانید به بخشی از مغز خود که در آن افکار، باورها، ادراکات، احساسات، عواطف، حافظه و رفتارهای شما سرچشمه می گیرند، دسترسی پیدا کنید.
  3. در این حالت، شما برای راهنمایی هایی که هیپنوتراپیست به شما می دهد ذهن بازتری دارید و بهتر می تواند به شما کمک کند افکار ناخودآگاهی که رفتار فعلی شما را هدایت می کنند را تغییر دهید یا جایگزین کنید.

هیپنوتیزم درمانی چیست

اثر هیپنوتیزم روی مغز

محققان بر این باور هستند که هیپنوتیزم می‌تواند نواحی مغز را که به کنترل عملکردهای غیرارادی مانند ضربان قلب، جریان خون و تنفس می پردازند را آرام کند.این اتفاق احتمالا همان چیزی است که منجر به آرامش فیزیکی و حالت خلسه مانند در هیپنوتیزم درمانی  می‌شود. طبق پژوهشی  در مرحله تلقین در طول هیپنوتیزم تغییرات قابل مشاهده در فعالیت مغز دیده می شود. نواحی ای از مغز که مسئول پردازش شناخت و احساسات هستند، فعالیت بیشتری را در طول هیپنوتیزم نشان می دهند. این تغییرات فقط در طول جلسه هیپنوتیزم درمانی نیستند بلکه در افرادی که در پژوهش شرکت کرده بودند، تغییرات ایجاد شده با پایان جلسه هیپنوتیزم درمانی از بین نرفت.

هیپنوتیزم چگونه انجام می شود؟

نحوه عملکرد هیپنوتیزم کاملاً معلوم نیست. با این حال، معمولاً اعتقاد بر این است که در هیپنوتیزم، حالت عمیق تمرکز و آرامش به دست می آید. هیپنوتیزم معمولاً کمکی در کنار روان درمانی (مشاوره یا تراپی) در نظر گرفته می شود، زیرا حالت هیپنوتیزمی به افراد اجازه می دهد تا افکار، احساسات و خاطرات دردناکی را که ممکن است از ذهن خودآگاه و هوشیار خود پنهان کرده باشند، کشف کنند. علاوه بر این، هیپنوتیزم افراد را قادر می‌سازد تا برخی چیزها را متفاوت درک کنند.

هیپنوتیزم را می توان در تراپی به دو صورت استفاده کرد:

  • تلقین (suggestion therapy): حالت هیپنوتیزم باعث می شود که فرد بدون سوگیری بتواند به پیشنهادات جدید گوش دهد. بنابراین، هیپنوتیزم درمانی می تواند به برخی افراد کمک کند تا رفتارهای خاصی مانند ترک سیگار یا جویدن ناخن را تغییر دهند. همچنین می تواند به افراد کمک کند تا ادراک و احساسات خود را تغییر دهند و به ویژه در درمان درد مفید است.
  • تجزیه و تحلیل (analysis): این رویکرد از حالت آرامش عمیق استفاده می‌کند تا یک علت روانشناختی احتمالی یک اختلال یا علامت را بررسی کند، مانند یک رویداد آسیب‌زا در گذشته که شخص در حافظه ناخودآگاه خود پنهان کرده است. هنگامی که آسیب آشکار شد، می توان با روان درمانی به آن پرداخت.

مراحل هیپنوتیزم درمانی

ابتدا با هیپنوتراپیست خود صحبت می کنید تا در مورد آنچه امیدوارید اتفاق بیفتد و اینکه درمانگر شما از چه روش هایی می تواند استفاده کند، به توافق برسید. البته باید در نظر داشته باشید که احتمالا در جلسه اول ارزیابی و صحبت کردن و تعیین هدف از هیپنوتراپی انجام می شود و ممکن است به خود هیپنوتیزم درمانی،  نرسید. پس از توافق وارد مراحل اجرای هیپنوتیزم می شوید.

  1. القا: در این مرحله، شما شروع به آرام شدن می کنید، توجه خود را متمرکز می کنید و حواس پرتی ها را نادیده می گیرید. هیپنوتیزم شما را در این مرحله با تکنیک‌های خاصی مانند تنفس کنترل‌شده (تنفس دم بیش از ۷ ثانیه، سپس بازدم بیش از ۱۱ ثانیه) یا آرام‌سازی پیشرونده عضلانی (منقبض کردن ماهیچه‌ها در حین دم و شل کردن عضلات در حین بازدم، راهنمایی می‌کند. نفس خود را بیرون دهید، سپس برای بقیه ماهیچه های بدن خود این کار را تکرارکنید. همچنین ممکن است درمانگر از شما بخواهد روی تصویر خاصی تمرکز کنید.
  2. عمیق شدن: این مرحله در ادامه مرحله اول است و آرامش و تمرکز شما را به سطح عمیق تری می برد. این مرحله اغلب شامل شمارش معکوس یا استفاده از تصاویر نزولی مانند پایین رفتن از پله‌ها یا فرو رفتن آرام‌تر و عمیق‌تر در یک تخت راحت است. این دو مرحله اول با هدف تسهیل گشودگی شما نسبت به تلقین انجام می شود.
  3. تلقین: این مرحله برای تغییر واقعی در تجربه، رفتار یا ادراک است. هیپنوتراپیست شما از تصاویر و گفتاری که با دقت انتخاب شده است استفاده خواهد کرد. تلقین معمولاً متمرکز بر علائم (برای برطرف کردن علائم) یا اکتشافی (برای کشف دلایل مرتبط با شروع علائم) می باشد. تغییرات پیشنهادی ممکن است در ادراک، احساس، عواطف، حافظه، فکر یا رفتار باشد.
  4. خروج و بیرون آمدن از خلسه: در این مرحله از هیپنوتیزم خارج می شوید. هیپنوتراپیست شما ممکن است از عمیق‌کننده‌های معکوس استفاده کند، مثلاً به شما می گوید تصور کنید که که از پله‌ها بالا می‌روید یا شمارش می‌کنید.

وقتی تحت هیپنوتیزم واقعی هستید کاملاً کنترل دارید و اگر نمی خواهید مجبور نیستید تلقین و پیشنهادات درمانگر را قبول کنید.در صورت لزوم می توانید خود را از حالت هیپنوتیزم خارج کنید. باید بدانید که اگر خودتان نخواهید هیپنوتیزم اثری نخواهد داشت. مطمئن شوید که به روانشناس و روانپزشک خود اعتماد دارید و می توانید کنار او احساس راحتی و آرامش کنید تا جلسه هیپنوتیزم درمانی شما به خوبی پیش برود، پس بهترین روانشناس را انتخاب کنید.

 

هیپنوتیزم برای چی خوبه؟

​چرا ممکن است فردی تصمیم بگیرد هیپنوتیزم را امتحان کند؟ در برخی موارد، افراد ممکن است به دنبال هیپنوتیزم برای کمک به مقابله با درد مزمن و اضطراب ناشی از پروسه های پزشکی مانند جراحی یا زایمان باشند. فواید هیپنوتیزم در بیماری های مختلف عبارتند از:

  • کنترل درد در بیماری هایی مثل جراحی، زایمان، سرطان، فیبرومالژیا و سردرد های شدید
  • بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر
  • درمان اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD)
  • درمان و بهبود علائم اختلالات بی خوابی یا اینسومنیا
  • بهبود علائم یائسگی
  • بهبود علائم آسم
  • درمان و بهتر شدن مشکلات پوستی مثل پسوریازیس و زگیل
  • از بین بردن یا کم کردن عوارض ناشی از شیمی درمانی و دیگر درمان های سرطان، مثل سرگیجه و حالت تهوع
  • التیام زخم های پس از جراحی

اختلالات دیگری وجود دارند که هیپنوتیزم درمانی برای آن ها به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد اما تاثیرات مثبت آن دیده شده است. فواید هیپنوتیزم در اختلالات حوزه سلامت روان به شرح زیر است:

  • درمان مکمل کنار بقیه درمان های افسردگی
  • کاهش اضطراب و استرس
  • ترک اعتیاد به سیگار
  • کمک به کاهش وزن
  • درمان فوبیا ها

درمان های دیگر را نیز بخوانید: روانکاوی چیست و جلسات آن چگونه برگزار می‌شود؟

هیپنوتیزم برای چی خوبه؟

عوارض هیپنوتیزم

هیپنوتیزم انجام شده توسط یک هیپنوتراپیست آموزش دیده یک درمان پزشکی ایمن، مکمل و جایگزین درمان های دیگر است. اما توجه داشته باشید که هیپنوتیزم ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری روانی شدید، بی خطر نباشد. گرچه عوارض ناشی از هیپنوتیزم بسیار نادر است و برای افراد خیلی کمی اتفاق می افتد اما به برخی از عوارض هیپنوتیزم اشاره می کنیم:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • احساس خواب آلودگی
  • اضطراب

هیپنوتیزم ممکن است برای افرادی که مشکلات روانی شدیدی دارند، مانند علائم روان پریشی، از جمله توهم و هذیان، مناسب نباشد. در مواردی که شخص از مواد مخدر یا الکل استفاده می کند نیز می تواند اثرات نامناسب و ناسالمی داشته باشد. استفاده از هیپنوتیزم برای بازیابی حافظه هنوز کامل ثابت نشده است.

موارد منع هیپنوتیزم درمانی

درک مزایا و خطرات بالقوه هر نوع درمان دارویی و غیردارویی مهم است. همیشه قبل از استفاده از هر نوع درمان مکمل به پزشک خود مراجعه کنید. هیپنوتیزم ممکن است بی خطر باشد و ممکن است برای دیگران موثر باشد، اما ممکن است بهترین درمان برای شما نباشد. در موارد زیر بهتر است برای هیپنوتیزم درمانی احتیاط کرد و حتما با یک روانپزشک خوب مشورت کنید. موارد منع مصرف هیپنوتیزم درمانی عبارتند از:

  • افسردگی ماژور و شدید
  • اختلالات سایکوتیک و روان پریشی
  • مصرف مواد مخدر یا الکل
  • درد مزمنی که برای آن به پزشک مراجعه نکرده اید و علت آن را نمی دانید

بیشتر بخوانید: اختلال تبدیلی یا هیستری چیست؟ علائم، دلایل، تشخیص و درمان

آیا هیپنوتیزم خطرناک است؟

بر خلاف باور های رایج هیپنوتیزم خطرناک نیست و عوارض خاصی ندارد. شما حین هیپنوتیزم درمانی کنترل روی رفتار و گفتار خود دارید و می توانید برای خود تصمیم گیری کنید. هیپنوتیزم زمانی که توسط یک هیپنوتراپیست واجد شرایط و با تجربه انجام شود، یک درمان ایمن در نظر گرفته می شود. اما در موارد نادر، بیمار ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند سرگیجه یا سردرد داشته باشد. موارد منع هیپنوتیزم درمانی را نیز در نظر داشته باشید، اگر احتیاط را رعایت کنید مشکلی برایتان پیش نمی آید.

در مورد اختلالات گسستگی هویت نیز بخوانید: گسستگی هویت چیست؟ معرفی اختلالات گسستگی یا تجزیه ای

عوارض هیپنوتیزم

کاربرد های هیپنوتیزم

هیپنوتیزم چه کاربرد هایی دارد؟ گرچه تجربه هیپنوتیزم برای هر فرد متفاوت است اما از هیپنوتیزم می توان برای بهبود در زندگی و اصلاح رفتار استفاده کرد. البته به خاطر داشته باشید که متخصصان احتمالا در کنار هیپنوتیزم درمان های دیگری مانند درمان شناختی رفتاری را پیشنهاد می کنند. برخی از کاربرد های هیپنوتیزم عبارتند از

هیپنوتیزم برای ترک سیگار

برای ترک سیگار با هیپنوتیزم درمانی، یاد می گیرید که چیز هایی که شما را نسبت به سیگار کشیدن تحریک می کنند، شناسایی کنید، راه های جایگزین مثبتی را هیپنوتراپیست در مرحله تلقین به شما پیشنهاد می دهد و سپس می آموزید که الگوی نادرست و مخرب خود را تغییر دهید. به جای آن الگوی سالم تری را جایگزین کنید و این تغییر را تثبیت کنید تا تبدیل به یک عادت دائمی بشود. ممکن است در مرحله تلقین هیپنوتیزم درمانی، نسخه قدیمی خود را با ریه های سیاه در آینه ای در پشت سر خود ببینید و نسخه جدید خود را سالم با ریه های تمیز در آینه جلویی ببینید. سپس راهنمایی خواهید شد که کدام نسخه را دوست دارید تا به سمت آن قدم بردارید.

هیپنوتیزم برای لاغری

هیپنوتیزم با تکنیک هایی مانند افزایش کنترل شما روی رفتارتان و حل کردن احساسات پیچیده ای که در مورد خوردن و غذا دارید، می تواند به شما در کنترل وزنتان کمک کند. هیپنوتیزم می تواند به شما کمک کند تا در مقابل وسوسه های خود نسبت به غذاهای ناسالم یا بیش تر از حد نیاز غذا خوردن، مقاومت کنید. بهتر است در کنار هیپنوتیزم درمانی برای لاغری و کاهش وزن از بقیه درمان ها نیز استفاده کنید تا کاهش وزن شما برگشت نداشته باشد.

هیپنوتیزم برای خواب

هیپنوتیزم برای خواب سریع و راحت نیز استفاده می شود. در طول جلسات هیپنوتیزم درمانی برای خواب، شما نمی خوابید. بلکه در عوض هدف، تغییر نگرش‌های منفی ای است که می‌تواند شما را بیدار نگه دارد و شب ها جلوی خواب راحت شما را بگیرد. همچنین عادات جدیدی به شما آموزش داده می شود تا پس از کامل شدن درمان بتوانید راحت تر به خواب بروید و خواب با کیفیت را تجربه کنید.

هیپنوتیزم برای درمان اضطراب

هیپنوتیزم درمانی می تواند ترس و اضطرابی را که افراد تجربه می کنند کاهش دهد. علائم قابل اندازه گیری ترس، فشار خون و ضربان قلب است.این تکنیک ممکن است فشار خون را با آرام کردن ذهن و بدن به حالتی آرام کاهش دهد. هنگامی که هیپنوتیزم بدن شما را آرام می کند، شما می توانید ذهن خود را تربیت کنید که دیگر بر ترس ها و استرس ها در مواجهه با یک مشکل تمرکز نکنید.

هیپنوتیزم برای درمان افسردگی

در مورد افسردگی، جلسات هیپنوتیزم ممکن است بر کمک به فرد برای رسیدن به حالت آرامش متمرکز باشد. در این حالت آرام، آنها می توانند احساسات و عواطف خود را بدون بالا بردن سطح استرس و اضطراب مورد بحث قرار دهند و در مورد آن ها به طرز واقع بینانه ای صحبت کنند. هیپنوتیزم می تواند در کاهش علائم افسردگی مانند افزایش تمرکز، کاهش ناراحتی و اضطراب، تغییر رفتار های مخرب و الگوی های نادرست و  … تاثیرگذار باشد. باید در نظر داشته باشید که اگر افسردگی شما ماژور یا شدید است ممکن است هیپنوتیزم آزاردهنده باشد. حتما با یک متخصص در این مورد مشورت کنید.

هیپنوتیزم درمانی چیست؟

هیپتونیزم درمانی و باور های غلط در مورد آن

با وجود سال ها تحقیق و پژوهش هنوز اطلاعات مردم از هیپنوتیزم کافی نیست و باور های زیادی در مورد آن وجود دارد که با اینکه رایج است اما اشتباه است و پشتوانه علمی ندارد. به بعضی از این باور ها اشاره می کنیم:

  • همه افراد را می توان هیپنوتیزم کرد. همه را نمی توان هیپنوتیزم کرد. یک مطالعه نشان می دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت به شدت هیپنوتیزم پذیر هستند.گرچه اکثریت مردم به هیپنوتیزم پاسخ می دهند اما ممکن است روی تعدادی از افراد جواب ندهد.
  • هنگام هیپنوتیزم کنترل خود را از دست می دهید: شما در طول هیپنوتیزم کاملاً کنترل بدن خود را دارید. علیرغم آنچه بعضی باور دارند، از آنچه انجام می دهید و آنچه از شما خواسته می شود آگاه خواهید ماند. اگر نمی خواهید کاری را که تحت هیپنوتیزم از شما خواسته می شود انجام دهید، آن را انجام نمی دهید.
  • هیپنوتیزم درمانی با خوابیدن یکی است: ممکن است به نظر برسد که خواب هستید، اما در طول هیپنوتیزم بیدار و آگاه هستید. شما فقط در یک حالت عمیق آرام هستید. ماهیچه های شما سست می شوند، سرعت تنفس شما کاهش می یابد و ممکن است خواب آلود شوید.
  • آدم حین هیپنوتیزم نمی تواند دروغ بگوید: هیپنوتیزم معجون جادویی حقیقت نیست. اگرچه در طول هیپنوتیزم پذیرای پیشنهادها یا تلقین ها هستید، اما همچنان اراده آزاد و قضاوت اخلاقی دارید. هیچ کس نمی تواند شما را وادار کند چیزی بگویید – دروغ بگویید یا نه – که نمی خواهید بگویید.
  • هیپنوتیزم می تواند به شما کمک کند تا خاطرات از دست رفته را برگردانید. در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای تقویت حافظه استفاده کرد، تأثیرات آن به طور چشمگیری در رسانه ها اغراق شده است. تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم منجر به تقویت یا دقت قابل توجه حافظه نمی شود و در واقع می تواند به خاطرات نادرست یا تحریف شده منجر شود.
  • هیپنوتیزم آدم را قوی تر می کند. در حالی که هیپنوتیزم می تواند برای افزایش عملکرد استفاده شود، نمی تواند افراد را قوی تر یا ورزشکارتر از توانایی های فیزیکی ای که دارند، بکند.

چه کسانی را می توان هیپنوتیزم کرد؟

شاید پس از خواندن این مطلب که همه را نمی توان هیپنوتیزم کرد، برایتان سوال شده باشد چه کسانی می توانند از هیپنوتیزم درمانی استفاده کنند. شاید به این فکر کنید که آیا هیپنوتیزم درمانی برای شما مناسب است یا نه. گرچه پاسخ به این سوال به طور کامل و دقیق به مشورت با یک متخصص در این زمینه نیاز دارد اما می توان گفت اگر ویژگی های زیر در مورد شما صدق می کند احتمالا هیپنوتیزم گزینه خوبی برایتان محسوب می شود.

  • قدرت تخیل بالا
  • گاهی بدون اینکه متوجه شوید در یک کتاب یا فیلم غرق می شوید
  • توانایی تمرکز بالا برای مدت طولانی

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم به سوالات متداول شما در مورد هیپنوتیزم پاسخ کوتاهی بدهیم.

آیا جلسه هیپنوتیزم را می توان به خاطر آورد؟

بله. برخلاف باور رایج بجز در موارد نادر شما در جلسه هیپنوتیزم درمانی، آگاهی نسبت به گفته های خود و اتفاقاتی که می افتد دارید و دلیل خاصی ندارد که آن ها را فراموش کنید.

آیا هیپنوتیزم درمانی برای شکست عشقی مفید است؟

هیپنوتیزم درمانی برای فراموش کردن خاطرات عشق گذشته یا شکست عشقی موثر نیست. اما می تواند به تغییر الگو های مخرب که احساس بدی در شما ایجاد می کند کمک می کند.

آیا هیپنوتیزم ترسناک است؟

هیپنوتیزم درمانی طبق اصول شما جلو می رود و قبل از شروع جلسه درمانی در مورد اینکه چه مواردی باید رعایت شود با هیپنوتراپیست خود صحبت می کنید. در طی جلسه همه چیز تحت کنترل خودتان و هیپنوتراپیست شماست، پس جای نگرانی نیست.

آیا هیپنوتیزم باعث فراموشی می شود؟

خیر. در جلسه هیپنوتیزم شما حالت آرام تر و تمرکز عمیق تری نسبت به حالت عادی خود دارید. اما لازم است بدانید که هوشیاری دارید و وقتی از حالت خلسه مانند بیرون بیاید کل جلسه را به خاطر می آورید.

آیا هیپنوتیزم برای لاغری مفید است؟

هیپنوتیزم درمانی می تواند با کمک به تغییر الگوهایی که منجر به اضافه وزن شده اند و تقویت خود کنترلی به کاهش وزن شما کمک کند.

آیا خود هیپنوتیزمی ممکن است؟

پروسه هیپنوتیزم درمانی نیاز به اصول خاص و نظارت متخصص دارد. باید از تکنیک های خاصی پیروی کند و در یک محیط کنترل شده اتفاق بیفتد. گرچه منابع آنلاین مثل پادکست و ویدیو و… ضرر خاصی ندارند اما اثربخشی آن ها در پژوهش ها اثبات نشده و ممکن است زمان شما را هدر دهد.


منابع : clevelandclinic, verywellmind, healthline, NHS, webMD, betterhealth, APA, hopkinsmedicine, medicalnewstoday, mayoclinic, psychologytoday

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.