طرحواره بازداری هیجانی (emotional inhibition schema) باعث می شود نتوانید احساسات و عواطف خود را به گونه ای سالم بروز دهید. در تله بازداری هیجانی ممکن است از ابراز احساسات و آسیب پذیری ای که به دنبال آن می آید، فراری باشید و نهایتا همه این مسائل باعث می شود در رابطه با نزدیکان و اطرافیان خود به مشکل بخورید. ممکن است از دیدگاه اطرافیان و نزدیکانتان سرد و بی احساس تلقی شوید. اما جای نگرانی نیست چرا که برای مقابله با تله بازداری هیجانی راهکارهای زیادی وجود دارد و قابل درمان است. برای اطلاعات بیش تر در مورد نشانه ها و درمان این طرحواره با ما همراه باشید.

انواع طرحواره ها و تکنیک‌ های طرحواره درمانی؛ تست طرحواره یانگ

طرحواره بازداری هیجانی چیست؟

در طرحواره بازداری هیجانی که یکی از ۱۸ طرحواره ناسازگار است، زمانی که از فرد انتظار می رود واکنش احساسی و هیجانی داشته باشد، نمی تواند احساسات خود را ابراز کند و نشان دهد. اشخاص دچار تله بازداری هیجانی، عقیده دارند که داشتن و تجربه کردن احساسات و عواطف یک مشکل است، باعث درد و آسیب پذیری می شود و باید از آن ها اجتناب کرد.

اگر دچار طرحواره بازداری هیجانی باشید احتمالا در پاسخ به روابط یا رویدادهای زندگی، استرس و اضطراب را تجربه خواهید کرد و شاحساسات دیگری را تجربه نکرده باشید. ممکن است احساس کنید که زندگی خیلی “جدی” است و به جای پرداختن به احساسات، چیزهای دیگر و مهم تری هست که باید به آن ها توجه کنید. به خاطر اجتناب از احساسات ناخوشایند خود را در معرض روابط صمیمی و عمیق قرار نمی دهید و در نتیجه عشق و محبت را نیز از دست می دهید. احتمالا احساس می کنید که تجربیاتی را که اکثر مردم دارند، از دست داده اید و نتوانسته اید مانند دیگران هیجان، احساسات و … در موقعیت های مختلف تجربه کنید. از نظر عاطفی و احساسی خنثی هستید و در نتیجه همه ی این ها، شما طبق طرحواره درمانی، دچار طرحواره بازداری هیجانی هستید.

اگر دچار تله بازداری هیجانی باشید تمایل دارید احساسات خود را سرکوب کنید، حتی احساسات مثبت و خوشایند را. شما همچنین رفتار و ارتباط خود با دیگران را به شدت زیر نظر دارید و سعی می کنید دیگران را از ابراز آزادانه احساسات بازدارید، زیرا ابراز احساسات اطرافیان باعث معذب شدن شما می شود. به این دلایل، طرحواره بازداری عاطفی می تواند منجر به احساس” خنثی بودن و بی حسی” بشود.

بیش تر بخوانید: طرحواره رهاشدگی چیست؟ نشانه ها، علت و مقابله با تله رها شدگی

طرحواره بازداری هیجانی

نشانه های طرحواره بازداری هیجانی

 تله بازداری هیجانی و عاطفی، سرکوب ناسالم احساسات و هیجان هاست و می تواند منجر به احساس بی حسی و پوچی شود. با این حال این حالت ها همچنین می تواند در نتیجه بسیاری از مشکلات سلامت روان، از جمله اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب یا افسردگی نیز، به وجود بیاید. اگر احساس می کنید به جای طرحواره بازداری عاطفی ممکن است به دلیل اختلال روانی دیگری این علائم را داشته باشید، مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید و با یک روانشناس خوب مشورت کنید.

نشانه ها و علائم طرحواره بازداری هیجانی عبارتند از:

  • اغلب احساس پوچی، جدی بودن و بی حسی دارید
  • فکر می کنید “احساساتی بودن” به شما نمی خورد
  • از موقعیت هایی که دیگران دارند احساساتشان را بروز می دهند، اجتناب می کنید و خودتان را هیچ وقت در موقعیتی قرار نمی دهید که نیاز باشد احساسات خود را ابراز کنید
  • نزدیکان شما از سرد بودن شما گله می کنند. مخصوصا با گفتن جمله هایی مانند “تو شبیه ربات هستی” یا ” تو خیلی سرد و گرفته ای “
  • احساسات خود را قایم می کنید و اگر هم بخواهید بروز بدهید وقتی این کار را می کنید که کم ترین افراد ممکن کنار شما باشند
  • از روش هایی احساسات و هیجانات خود را تجربه می کنید که در ارتباط با دیگران نباشد. مثل تلویزیون دیدن، فیلم دیدن، آهنگ گوش دادن و …

بیشتر بخوانید: طرحواره نقص و شرم یا تله بی ارزشی چیست؟ نشانه ها، علل و درمان

احساسات نامتناسب در تله بازداری هیجانی

افرادی که احساساتشان را سرکوب می کنند ممکن است هیجان هایی تجربه کنند که با شدت وضعیت به وجود آمده، مطابقت نداشته باشد. احساسات ممکن است خفیف تر از انتظار باشند یا کلا وجود نداشته باشند. افراد با طرحواره بازداری هیجانی همچنین ممکن است رفتارهای گیج کننده نشان دهند، مثلا ممکن است شخصی به دلایلی که درک نمی کند و نمی داند، عصبانی بشود.

مکانیسم های دفاعی در طرحواره بازداری هیجانی

افرادی که احساساتشان را سرکوب می کنند ممکن است از ابزارهای دیگری برای محافظت از خود در برابر احساسات دشوار و چالش برانگیز، بصورت خودآگاه یا حتی ناخودآگاه استفاده کنند. مکانیسم های دفاعی در طرحواره بازداری هیجانی به شرح زیر هستند:

  • اجتناب از احساسات: به این معنی که آنها سعی می کنند از مکان ها، افراد یا موقعیت هایی که احساسات آنها را بر می انگیزند دوری کنند.
  • شوخ طبعی و استفاده از طنز: از طنز و شوخ طبعی استفاده می کنند تا یک موقعیت چالش برانگیز و احساساتی را سبک تر کنند یا از ارزش عاطفی و هیجانی آن کم کنند.
  • جابه جایی احساسات: احساسات خود را به جای ابراز کردن سالم و درست، با رفتار نادرست روی افراد دیگر یا موجودات و حتی اشیا خالی می کنند.
  • انکار احساسات: مثلا با اینکه تقریبا همه می توانند متوجه شوند که شما ناراحت هستید اگر کسی از شما بپرسد “چرا ناراحتی؟” احتمالا پاسخ شما ” ناراحت نیستم” خواهد بود.

مقاله مشابه: طرحواره وابستگی چیست؟ نشانه ها، علل و درمان تله وابستگی

طرحواره بازداری هیجانی یا تله بازداری هیجانی

علت طرحواره بازداری هیجانی

اکثر افراد ذاتاً موجوداتی عاطفی هستند، به این معنی که احساسات به طور طبیعی در واکنش به نیازها، روابط و رویدادها از بدن سرچشمه می گیرد. اما در سنین پایین، ممکن است مجبور شده باشید خود را با موقعیتی تطبیق دهید که در آن بیان بیرونی احساسات نادیده گرفته شده یا مجازات شده است. برای کودک، این به یک تجربه ناگفته تبدیل می شود و یاد می گیرید که احساسات و عواطف خود را سرکوب کنید یا حداقل فقط در تنهایی خود بروز بدهید. ریشه های تله بازداری هیجانی شامل موارد زیر است:

  • بزرگ شدن در یک زمینه خانوادگی که در آن نشان دادن احساسات اغلب منجر به تنبیه، صدمه دیدن، تمسخر یا نادیده گرفته شدن می شود
  • داشتن والدین و خانواده ای که اکثرا از نظر عاطفی و هیجانی سرد بوده اند
  • بزرگ شدن با والدینی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل داشته اند
  • بزرگ شدن در خانواده ای که خشونت و تحقیر کودک در جمع، بخشی از آن بوده است
  • در خانواده شما کم پیش آمده که کسی در مورد احساسات و عواطفش با بقیه صحبت کند
  • به شما در خانواده این پیام منتقل شده است که “احساسات تو اشتباه است”، “احساسات نداشتن و احساساتی نشدن نشانه قوی بودن است” و “نشان دادن و حرف زدن در مورد احساساتت ضعف است”

اگر نشان دادن احساساتتان در دوران کودکی منجر به پیامدهای ناراحت کننده یا دردناکی شده باشد، احتمالاً یاد گرفته اید که اجتناب کامل از این امر بسیار ایمن تر است. به عنوان یک بزرگسال، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید چه می‌کنید، به دفن احساسات خود ادامه دهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که تمایل دارید حتی احساساتی را که متوجه آن ها  می شوید کنار بزنید. همه این مسائل ریشه طرحواره بازداری هیجانی در شما را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: طرحواره ایثار چیست؟ ویژگی های طرحواره ایثارگری و درمان آن

تفاوت محرومیت هیجانی و بازداری هیجانی

محرومیت هیجانی و بازداری هیجانی در بستر های خانوادگی نسبتا یکسانی ایجاد می شوند اما تفاوت هایی دارند و افراد در هر کدام از این طرحواره ها در زندگی و روابطشان با دیگران متفاوت عمل می کنند. تفاوت ها و شباهت های محرومیت هیجانی و تله بازداری هیجانی عبارتند از:

  • احساس پوچی و انزوا و تنهایی تقریبا در هر دو مشترک است
  • افراد با محرومیت هیجانی تصور می کنند که نیاز های عاطفی شان توسط افراد نزدیک زندگی شان برآورده نمی شود، اما افراد با طرحواره بازداری هیجانی تمایلی ندارند ابراز احساسات از نزدیکان ببینند
  • فردی که دچار تله محرومیت هیجانی است مدام نیاز به ابراز احساسات و تایید گرفتن دارد اما فردی با طرحواره بازداری هیجانی از ابراز احساسات، اجتناب می کند
  • فردی با محرومیت هیجانی از شریک زندگی خود، انتظار غیرواقع بینانه در ابراز احساسات و عواطف دارد. اما شخصی با طرحواره بازداری هیجانی تاکیدی روی احساسات و ابراز آن ها در رابطه ندارد

نشانه ها و علائم طرحواره محرومیت هیجانی و بازداری هیجانی شبیه هم هستند. برای مقایسه و اطلاعات بیش تر  طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟ نشانه ها، علت و درمان را مطالعه کنید.

طرحواره بازداری هیجانی در کودکان

کودکان دارای طرحواره بازداری هیجانی تمایل دارند احساسات خود را پنهان نگه دارند. همچنین ممکن است درک احساسات دیگران نیز برای آنها دشوار باشد. این دشواری ممکن است به این معنی باشد که آنها ترجیح می دهند به جای درگیر شدن در فعالیت ها و بازی، کودکان دیگر را از راه دور مشاهده کنند. در نتیجه طرحواره بازداری هیجانی برای آن ها دوست پیدا کردن سخت می شود و نمی توانند در فعالیت های جمعی شرکت کنند.

مطالعه بیشتر: طرحواره استحقاق؛ علائم، علت، انواع و درمان طرحواره بزرگ منشی

طرحواره بازداری هیجانی

درمان طرحواره بازداری هیجانی

قبل از پرداختن به درمان تله بازداری هیجانی، مهم است در نظر بگیرید که ممکن است در دوره ای از زندگی به دلایل خوبی از احساسات اجتناب کرده باشید. اکنون چشم انداز بازتر شدن نسبت به احساسات، فرآیند جدیدی است که شامل صبر، تمرین و مراقبت از خود است. درمان تله بازداری هیجانی روش ها و راهکار های مختلفی دارد که باید بر اساس نیاز های خود بهترین سبک درمان را برای مقابله با تله بازداری هیجانی انتخاب کنید.

طرحواره درمانی برای طرحواره بازداری هیجانی

طرحواره درمانی بر روابط شما با دیگران و صحبت کردن در مورد تجربیات دوران کودکی برای به چالش کشیدن طرحواره های ناسازگار مانند طرحواره بازداری هیجانی تمرکز دارد. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه تغییر طرحواره های ناسازگار دشوار است، اما با پشتکار، ثبات و کمک مناسب، بهبود آن کاملاً امکان پذیر است. از طریق طرحواره درمانی می توان بر تله بازداری هیجانی غلبه کرد. در طرحواره درمانی، شما راهنمایی می شوید تا ااحساساتی را که همه تجربه می کنند، درک کنید. طرحواره درمانگر به شما کمک می کند تا این احساسات را شناسایی کنید و یاد بگیرید که آنها را به اطرافیان خود نشان دهید. می آموزید تا احساس پوچی درونی خود را کاهش دهید و به شما این امکان داده می شود که یاد بگیرید احساسات مختلف را تجربه کنید. نهایتا، در نتیجه درمان روابط شما در سطح عاطفی عمیق تر می شود.

سایر طرحواره ها: طرحواره خویشتن تحول نیافته چیست؟ علائم، علل و درمان تله گرفتاری

روان درمانی برای درمان تله بازداری هیجانی

در نظریه روانکاوی،  ابزار اصلی درمان، بروز و رها کردن احساسات سرکوب شده است. سایر اشکال روان درمانی نیز ممکن است کمک کننده باشند، زیرا معمولا اغلب افراد را تشویق می کند تا به احساسات خود توجه داشته باشند و این احساسات را به روشی سالم پردازش کنند. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد. بنابراین ممکن است برای یافتن یک رویکرد، و یک درمانگر که برای شما مفید باشد، به آزمون و خطا نیاز داشته باشید. توجه به این نکته مهم است که هدف درمان این نیست که فرد را مجبور به احساس چیزی کنند که آمادگی آن را ندارند. روان درمانگر باید با سرعت و شدتی در درمان پیش برود که شما راضی و راحت باشید.

مطلب مرتبط: طرحواره آسیب پذیری چیست؟ تله آسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری

راهکار های مقابله با طرحواره بازداری هیجانی

راهکارهای مقابله ای سالم و درست می تواند به شما کمک کند تله بازداری هیجانی را درمان کنید یا حداقل نشانه های آن را به حداقل برسانید. راهکارهای مقابله با طرحواره بازداری هیجانی عبارتند از:

  • به گذشته خود برگردید: طرحواره ها به عنوان راهی برای سازگاری شکل می گیرند. بنابراین این احتمال وجود دارد که شما این طرحواره را به دلایل خوب و موجهی در دوران کودکی خود شکل داده باشید. در مورد روش هایی که تجربه دوران کودکی شما باعث شده است ابراز احساسات مشکل ساز به نظر برسد، بنویسید.
  • به صورت سوم شخص خاطره بنویسید: ممکن است برایتان سخت باشد که در مورد خود و احساسات و هیجانتان بنویسید. اگر این طور است می توانید در مورد اتفاقات روزانه خود به صورت سوم شخص بنویسید انگار که یک کاراکتر رمان یا داستان هستید.
  • به هیجانات و احساسات فیلم ها و سریال ها توجه کنید: سعی کنید انگیزه های احساسی یک کاراکتر را درک کنید، او را بفهمید و در مورد احساسات و عواطف داخل فیلم یا سریال صحبت کنید.
  • جدول احساسات و هیجانات بسازید: فرض کنید می خواهید زبان جدیدی را بیاموزید. جدولی با رنگ بندی و کلمات مختلف برای توصیف هر احساسات بسازید و سعی کنید هنگام حرف زدن احساسات خود را با آن ها توصیف کنید. این جدول ها در اینترنت با سرچ کردن نیز پیدا می شود.
  • در مورد مرز های روابط عاطفی و احساسی تحقیق کنید: غلبه بر طرحواره بازداری هیجانی مستلزم تعیین مرزها و تفکر در مورد این است که چگونه و تا چه حد در یک رابطه آسیب پذیر باشیم. اگر بی حسی و احساس نداشتن را یک دیوار در نظر بگیریم، مرزهای سالم مانند در هستند. مرزها به شما کمک می کنند آسیب پذیری را مدیریت کنید و احساس امنیت کنید و در عین حال با دیگران گشوده تر برخورد کنید.
  • به اشتراک گذاری احساساتتان را با افرادی که به آنها اهمیت می دهید را تمرین کنید: همانطور که نسبت به احساساتتان آگاهی و اطلاعات بیش تری کسب می کنید، می توانید نیازهایتان را با عزیزان خود در میان بگذارید. از کوچک شروع کنید و بر احساس آسیب پذیری غلبه کنید و به آن اعتماد کنید.
  • با دقت، مراقبت و امنیت به احساسات خود توجه کنید: بعد از اینکه نسبت به احساسات و هیجان های خود آگاه شدید دیگر به خودتان بستگی دارد که به آن ها اهمیت بدهید. پس از مرحله آگاهی، وقت این است که احساسات خود را نام ببرید و در مورد آن ها با اطرافیان خود صحبت کنید. از جملاتی با ساختار “من احساس می کنم که….” یا “من …… را احساس می کنم” استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: طرحواره اطاعت چیست؟ نشانه ها، علل و راه درمان تله اطاعت

سبک های مقابله ای طرحواره بازداری هیجانی

افرادی که طرحواره بازداری عاطفی دارند و درمان نشده اند در صورت فعال شدن طرحواره،  با یکی از سه راه اصلی مقابله ناسالم با طرحواره برخورد می کنند: اجتناب، جبران بیش از حد، یا تسلیم.

  • اجتناب: اگر طرحواره بازداری هیجانی دارید ممکن است سعی کنید از هر چیزی که باعث ایجاد احساسات و هیجان می شود، اجتناب کنید. معمولاً ممکن است این کار را با کم کردن ارتباطتان با دیگران انجام دهید، به خصوص اگر طرف مقابل از شما انتظار ابراز عاطفی باشد. از آنجایی که شما اغلب نمی توانید به طور کامل از رابطه داشتن اجتناب کنید، ممکن است سعی کنید ارتباط خود را با دیگران سطحی نگه دارید. اگر فردی با طرحواره بازداری هیجانی در روابط صمیمی یا نزدیک باشد، ممکن است از کلمات و اعمال محبت آمیز اجتناب کند یا از نظر احساسی خنثی رفتار کند. برای اجتناب از احساسات، ممکن است خود را در فیلم یا سریال غرق کنید.
  • جبران بیش از حد: گاهی اوقات افرادی که طرحواره بازداری هیجانی دارند نسبت به باور های خود بیش از حد متفاوت رفتار می کنند. شما ممکن است در رفتار خود بسیار برانیگخته و هیجانی شوید و بدون هیچ بازداری ای عمل کنید. همچنین ممکن است احساسات خود را بدون فیلتر و نامناسب بیان کنید. این رفتار خصوصا زمانی که چنین افرادی تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر باشند، بیشتر مشاهده می شود.
  • تسلیم: برخی ممکن است به طرحواره بازداری هیجانی خود تسلیم شوند. این افراد به این باور پایبند هستند که باید احساسات و رفتارهای خودجوش را سرکوب کنند. در حالی که ممکن است از نظر عاطفی احساس تنها بودن و انزوا کنند، در ظاهر ممکن است بسیار آرام و مسلط به خود به نظر برسند. با وجود اینکه در موقعیت هایی که عواطف و احساسات بیان می شوند معذب هستند، معمولا افرادی را به خود جذب می کنند که عواطف و احساساتشان را زیاد بیان می کنند.

طرحواره منفی گرایی و بدبینی چیست؟ علائم، علل، پیامدها و درمان

تله بازداری هیجانی در روابط عاطفی

 در اکثر جوامع و فرهنگ ها، برای پسران ابراز عواطف یا ابراز همدلی به عنوان ضعف یا ترس تلقی می شود ولی از سوی دیگر، دختران به ابراز احساسات و هیجانات تشویق می شوند. مردان یاد می گیرند که تجربیات عاطفی خود را از بین ببرند، که به نوبه خود بر توانایی آنها برای بیان واضح احساس خود و ایجاد همدلی با شریک زندگی تأثیر می گذارد. این نشان ندادن احساسات اغلب مانند کناره گیری از رابطه به صورت کلی به نظر می رسد و باعث می شود شریک احساسی تر به دنبال شریک با تله بازداری هیجانی، باشد.

درمان تله بازداری هیجانی در رابطه عاطفی

ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که احساسات و هیجانات خود را سرکوب می کنید. اگر به دنبال حل کردن طرحواره بازداری هیجانی هستید باید یاد بگیرید هیجانات و احساسات خود را به نحوی سالم و سازنده ابراز کنید. راهبردهایی برای ابراز احساسات به گونه ای سالم وجود دارند که آموختن آن ها می تواند به شما در روابط عاطفی و روابط بین فردی کمک کند.

  • زبان عشق ورزیدن را بیاموزید: وقتی افراد از یه حدی بیش تر در کودکی سرکوب شوند، به عنوان شریک عاطفی توانایی خود را برای پیدا کردن زبان احساسات و عشقورزیدن از دست می دهند. اگر شریک شما زبان عشق ورزیدن بلد نباشد احتمالا وقتی از او می پرسید “چه حسی داری؟” با “نمی دانم” یا ” نمی توانم توصیف کنم” پاسخ می دهد.
  • علائم احساسات و هیجانات را بشناسید: احساسات و هیجان ها در بدن حس می شوند. ما معمولاً احساسات خود را در گلو، پشت چشم، در تنه (از جمله پشت و سینه)، در شکم، و گاهی اوقات در پاها، بازوها، دست‌ها و پاها احساس می‌کنیم. دانستن احساسات بدن به شما کمک می کند تا تجربه خود را به زبان عاطفی تبدیل کنید. گرمای گونه‌های شما ممکن است به خشم مرتبط باشد، احساس توده‌ای در گلو ممکن است نشان‌دهنده غم و اندوه باشد، احساس تنگی نفس ممکن است با تعجب همراه باشد، و احساس عجیب در شکم یا کف دست‌های سرد ممکن است به معنای ترس باشد.
  • احساسات خود را با کلمه بیان کنید: هنگامی که احساسات خود را شناسایی کردید و آن را به کلمه احساسی مرتبط وصل کردید، می توانید با به اشتراک گذاشتن آن با شریک زندگی خود، آن احساس را به صورت کلامی بیان کنید. برای مثال می‌توانید بگویید: «من می‌دانم که در شکمم احساس عجیبی وجود دارد و احساس ترس می‌کنم» یا «می‌توانم قلبم را در حال حاضر احساس کنم که می‌تپد. می دانم که عصبانی هستم و به زمان نیاز دارم تا خودم را آرام کنم.».

وقتی هر سه مرحله را کامل کردید، بر تله بازداری هیجانی غلبه می کنید. دیگر در ابراز احساست و هیجان های خود به صورت سالم دچار مشکل نمی شوید و به دیگران اجازه می دهید عمیق تر شما را بشناسند. البته احساسات دیگری مانند ناامیدی، از دست دادن (فقدان)، سردرگمی، گیجی، امید، هیجان و غیره وجود دارد، اما برای هر کسی که یک عمر سرکوب عاطفی داشته باشد، شش احساس اساسی و اصلی را شناختن و فهمیدن می تواند برای قدم اول کافی باشد. همانطور که به حس کردن، نامگذاری و بیان احساسات خود عادت می کنید، زبان عاطفی و عشق ورزیدن خود را برای توصیف احساس خود گسترش دهید.

طرحواره بازداری هیجانی

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج شما در مورد تله بازداری هیجانی پاسخی کوتاه می دهیم.

آیا درمان طرحواره بازداری هیجانی ممکن است؟

بله، با روش های درست و انتخاب درمان های مناسب و استفاده از تکنیک ها و راهبردهایی مثل طرحواره درمانی و تغییر روش های مقابله با این طرحواره، درمان طرحواره بازداری هیجانی ممکن است.

طرحواره بازداری هیجانی در زندگی چه تاثیری می گذارد؟

طرحواره بازداری هیجانی در صمیمیت و شکل گیری روابط نداخل ایجاد می کند و تاثیر منفی می گذارد، تله بازداری هیجانی باعث می شود فرد نتواند ابراز احساسات کند. چون از ابراز احساسات و آسیب پذیر بودن می ترسد نمی تواند با دیگران روابط عمیق و صمیمی شکل دهد.

از کجا بفهمیم طرحواره بازداری هیجانی داریم؟

اگر ریشه های تله بازداری هیجانی مانند عدم اجازه بروز احساسات، در محیط خانواده شما در دوران کودکی وجود داشته باشد احتمال زیادی وجود دارد که در روابط خود دچار این تله شده باشید. البته لازم است علائم و نشانه ها را بررسی کنید و با یک روانشناس خوب برای تشخیص دقیق تر مشورت کنید.

سایر طرحواره ها:


منابع: psychologytoday, healthline, medicalnewstoday, webmd, goodtherapy, attachment project

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.