دیر انزالی، انزال دیررس یا تاخیر در انزال (delayed-ejaculation) یک کژکاری جنسی شایع است. دیر انزالی به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد. در برخی موارد اصلاً نمی توان به انزال دست یافت. اکثر مردان گهگاهی دیر انزالی را تجربه می کنند، اما برای دیگران اختلال انزال ممکن است یک مشکل مادام العمر باشد. در حالی که این وضعیت خطرات پزشکی جدی ندارد، می تواند منبع استرس باشد و ممکن است مشکلاتی در زندگی جنسی و روابط شخصی شما ایجاد کند. با این حال، درمان دیر انزالی در مردان ممکن است.

دیر انزالی چیست؟

اگر مردی، با وجود نعوظ معمولی، بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد تا انزال داشته باشد، به عنوان انزال دیررس یا دیرانزالی در نظر گرفته می شود. انزال زمانی است که منی از آلت تناسلی خارج می شود. رخی از مردان تنها با تحریک دستی یا دهانی می توانند انزال کنند. برخی اصلا نمی توانند انزال کنند. تاخیر در انزال حدود ۱ تا ۴ درصد از جمعیت مردان را تحت تأثیر قرار می دهد.

تاخیر در انزال می تواند هم برای مرد و هم برای همسرش ناراحتی ایجاد کند. دیر انزالی می تواند باعث اضطراب در مورد سلامت عمومی، میل جنسی کم و نارضایتی جنسی شود. مشکلاتی که در رابطه بر اثر دیرانزالی می تواند زخ دهد شامل ترس از طرد شدن برای هر دو طرف و نگرانی برای زوج هایی که مایل به تشکیل خانواده اند، می باشد. در موارد نادر، دیر انزالی نشانه بدتر شدن مشکل سلامتی مانند بیماری قلبی یا دیابت است.

همچنین بخوانید: داپوکستین؛ صفر تا صد قرص داپوکستین برای زود انزالی

دلایل دیر انزالی در مردان

تاخیر در انزال می تواند علت روانی یا بیولوژیکی داشته باشد. همچنین ممکن است بین این دو همپوشانی وجود داشته باشد. دلایل دیر انزالی در مردان می تواند متعدد باشد. نگرانی های روانی، شرایط سلامت مزمن، و واکنش به داروها؛ همگی بر تاخیر در انزال یا عدم انزال مردان تاثیر می گذارند. علل روانی دیر انزالی می تواند به دلیل یک تجربه آسیب زا رخ دهد. اضطراب و افسردگی هر دو می توانند میل جنسی را سرکوب کنند که ممکن است منجر به انزال دیررس نیز شود.

دیر انزالی یا انزال دیررس چیست و چه علتی دارد؟

علل روانی دیر انزالی

استرس رابطه، ارتباط ضعیف و عصبانیت می تواند دیرانزالی را بدتر کند. ناامیدی در واقعیت های جنسی با یک شریک در مقایسه با تخیلات جنسی نیز می تواند منجر به انزال دیررس شود. اغلب، مردان مبتلا به این مشکل می توانند در طول خودارضایی انزال کنند، اما  در هنگام رابطه با شریکشان، خیر. اگر مردی بتواند هنگام خودارضایی به طور طبیعی انزال کند، اما در رابطه جنسی با شریک خود دچار تاخیر شود، احتمال اینکه انزال تاخیری مبنای روانی داشته باشد، بیشتر است. برخی از علل روانی دیر انزالی عبارتند از:

  • سابقه منفی اولیه، از جمله سوء استفاده، بی توجهی والدین، یا تربیت جنسی منفی
  • عصبانیت بیان نشده
  • ناتوانی در لذت بردن
  • اعتقاد به اینکه که فعالیت جنسی گناه است
  • ترس از مثلاً منی یا اندام تناسلی زن، یا ترس از آسیب رساندن یا آلوده کردن شریک زندگی از طریق انزال
  • ترس از بارداری
  • مسائل مربوط به اعتماد به نفس از دست رفته یا اضطراب عملکرد، برای مثال، اضطراب در مورد تصویر بدن

علت های جسمی دیر انزالی 

برخی مواد شیمیایی می توانند بر اعصاب درگیر در انزال تأثیر بگذارند. این می تواند انزال با و بدون شریک را تحت تاثیر قرار دهد. این داروها همگی می توانند باعث دیر انزالی شوند:

  • داروهای ضد افسردگی، مانند فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین
  • داروهای ضد روان پریشی، مانند تیوریدازین
  • داروهای فشار خون بالا، مانند پروپرانولول
  • دیورتیک ها یا ادرار آورها
  • الکل یا برخی مواد مخدر

جراحی یا ضربه نیز ممکن است علت عدم انزال در مردان شود. علل جسمی انزال دیر رس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب به اعصاب ستون فقرات یا لگن، سکته مغزی، آسیب نخاعی، جراحی، مولتیپل اسکلروزیس و دیابت شدید
  • برخی از جراحی های پروستات که باعث آسیب عصبی می شود
  • بیماری قلبی که بر فشار خون ناحیه لگن تأثیر می گذارد
  • عفونت ها، به خصوص پروستات یا عفونت های ادراری
  • هورمون تیروئید پایین
  • سطح تستوسترون پایین
  • پرولاکتین بالا
  • نقایص مادرزادی که روند انزال را مختل می کند

مشکل دیر انزالی می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود. تاخیر در انزال می تواند منجر به عود شود، حتی زمانی که علت فیزیکی اصلی برطرف شده باشد.

خودارضایی و دیر انزالی

یک متخصص بین دیر انزالی در رابطه جنسی با شریک عاطفی و خودارضایی الگوهایی پیدا کرد. خودارضایی معمولاً بیش از سه بار در هفته، داشتن سبکی از خودارضایی که با آمیزش جنسی قابل مقایسه نیست به ویژه با سرعت بالا، فشار بالا یا فرم شدید، ناتوانی در تکرار سبک آموخته شده در خودارضایی با شریک زندگی؛ می تواند بر دیر انزالی در رابطه تاثیر بگذارد.
این متخصص مشاهده کرد که اکثر مردان مبتلا به تاخیر در انزال مشکلی در رسیدن به ارگاسم یا انزال از طریق خودارضایی گزارش نکردند. برخی از مردان مبتلا به این عارضه برای رسیدن به ارگاسم نیاز به استفاده از یک نوع سبک خاص برای رسیدن به ارگاسم دارند، مانند مالیدن آلت تناسلی به ملحفه یا خودارضایی با فشار روی یک نقطه خاص.

خصوصیات مردان دیر انزال

تعدادی از موارد و خصوصیات در مردان می تواند خطر دیر انزالی را افزایش دهد، برخی خصوصیات مردان دیر انزال عبارتند از:

  • سن بالاتر: با افزایش سن مردان، طبیعی است که انزال طولانی تر شود
  • داشتن مسائل روانی، مانند افسردگی یا اضطراب
  • شرایط پزشکی، مانند دیابت یا مولتیپل اسکلروزیس
  • داشتن برخی درمان های پزشکی مانند جراحی پروستات
  • مصرف برخی داروها، به ویژه داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای فشار خون بالا یا دیورتیک ها
  • مشکلات رابطه، مانند ارتباط ضعیف با شریک زندگی
  • استفاده بیش از حد از الکل، به خصوص اگر در طولانی مدت زیاد الکل مصرف کنند

تشخیص دیر انزالی در مردان

دیر انزالی یا اختلال انزالی دیررس زمانی تشخیص داده می شود که فرد نگران تاخیر قابل توجه یا عدم انزال در اکثر تماس های جنسی در مدت ۶ ماه یا بیشتر باشد، و زمانی که سایر مشکلات رد شده باشند. معاینه فیزیکی و توضیح علائم برای تشخیص اولیه ضروری است. اگر مشکوک به یک مشکل مزمن سلامتی به عنوان علت زمینه ای باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری باشد. این شامل آزمایش خون و آزمایش ادرار است. این آزمایش‌ها به دنبال عفونت، عدم تعادل هورمونی و موارد دیگر هستند.

برای تقویت نعوظ چه بخوریم؟ ۲۲ ماده غذایی برای افزایش نعوظ

علت دیر انزالی مردان

عوارض دیر انزالی

دیر انزالی علاوه بر احساس بی کفایتی، شکست و منفی نگری می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عزت نفس نیز شود. مردانی که این مسئله را تجربه می کنند ممکن است به دلیل ناامیدی و ترس از شکست از صمیمیت با دیگران اجتناب کنند. انزال دیررس همچنین می تواند باعث درگیری در روابط شما شود که اغلب ناشی از سوء تفاهم از دو طرف است.

به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است احساس کند که برای شما جذاب نیست. ممکن است از اینکه بخواهید به انزال برسید اما از نظر جسمی یا ذهنی قادر به انجام آن نباشید، احساس ناامیدی یا خجالت کنید. سایر عوارض دیر انزالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش لذت جنسی
  • اضطراب در مورد رابطه جنسی
  • ناتوانی در باردار شدن یا ناباروری مردانه
  • میل جنسی کم
  • استرس و اضطراب

درمان دیر انزالی در مردان

درمان دیر انزالی به علت زمینه ای آن بستگی دارد. اگر مشکلات مادام العمر داشته اید یا هرگز انزال نکرده اید، متخصص اورولوژی می تواند تشخیص دهد که آیا نقص ساختاری مادرزادی دارید یا خیر. درمان یا مشاوره می تواند به مدیریت دیر انزالی کمک کند. با تسهیل ارتباطات باز و صادقانه، اغلب می توان به تفاهم رسید.

اگر مصرف الکل یا داروها از دلایل هستند، کاهش یا حذف آنها ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، اگر مشکل SSRI باشد، پزشک ممکن است یک داروی جایگزین را تجویز کند. اگر شرایط پزشکی دیگری وجود دارد، مدیریت شرایط اولیه، مانند یک مشکل عصبی، ممکن است به رفع انزال تاخیری کمک کند. درمان علل اولیه تاخیر در انزال ممکن است ساده نباشد. افراد اغلب به کمک مشاوران حرفه ای نیاز دارند، متخصصانی که می توانند در زمینه دیر انزالی کمک کنند عبارتند از:

درمان موفقیت آمیز تاخیر در انزال بستگی به علت انزال دیر رس و نوع درمان دارد. هر فردی نیازها و نتایج متفاوتی خواهد داشت. روانشناسان می دانند که هیچ مداخله ای وجود ندارد که برای همه افراد موثر باشد. آنها می‌دانند که کلید درمان موفقیت‌آمیز، شناسایی منبع مشکل و استفاده از درمان مناسب و هدفمند برای مقابله با عوامل روان‌شناختی است که باعث ایجاد مشکل می‌شوند یا به آن کمک می‌کنند.

مشاوره روانشناسی می تواند به درمان افسردگی، اضطراب و ترس هایی که باعث تحریک یا تداوم DE می شوند کمک کند. سکس درمانی همچنین ممکن است در رسیدگی به علت اصلی اختلال عملکرد جنسی مفید باشد. این نوع درمان ممکن است به تنهایی یا با همسرتان تکمیل شود.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانشناس خوب برای دیر انزالی هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

داروی دیر انزالی آقایان

برخی از داروها ممکن است به بهبود علائم دیر انزالی به صورت خارج از برچسب (تجویز دارو برای مواردی غیر از کاربردهای اصلی و تایید گرفته آن) کمک کنند، اما هنوز هیچ کدام به طور خاص برای درمان آن تایید نشده اند. به گفته mayo clinic انواع قرص برای درمان دیر انزالی مردان عبارتند از:

  • سیپروهپتادین، یک داروی ضد آلرژی
  • آمانتادین، دارویی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود
  • بوسپیرون، یک داروی ضد اضطراب
  • کابرگولین، یک داروی دوپامینرژیک
  • اکسی توسین، نوعی هورمون

تستوسترون پایین می تواند دیر انزالی را تشدید کند و مکمل های تستوسترون می توانند به رفع مشکل شما کمک کنند. انزال دیر رس به طور کلی می تواند با درمان روانی یا فیزیکی برطرف شود. شناسایی و جستجوی درمان برای تاخیر در انزال گاهی اوقات یک وضعیت پزشکی زمینه ای را نشان می دهد. پس از درمان، دیر انزالی اغلب برطرف می شود.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

درمان دیر انزالی در مردان

چگونه می توانم از دیر انزالی جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از تاخیر در انزال ناشی از آسیب عصبی یا پیری جلوگیری کنید. با این حال، می توانید از مشکلات ناشی از نوشیدن بیش از حد الکل یا سوء مصرف مواد جلوگیری کنید. اگر فکر می کنید مشکلات رابطه با همسرتان عاملی برای تاخیر در انزال است، سعی کنید با او گفتگوی صادقانه داشته باشید. بهبود رابطه شما ممکن است به جلوگیری از ایجاد یا بدتر شدن تاخیر در انزال کمک کند.

مطلب کاربردی: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکار های افزایش لذت در رابطه جنسی

چه زمانی برای دیر انزالی باید به متخصص مراجعه کرد؟

مهم است که به یاد داشته باشید که مشکلات انزال رایج هستند و چیزی برای خجالت نیست. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید بهتر است برای دیر انزالی به یک متخصص مراجعه کنید:

  • تاخیر در انزال یک مشکل برای شما یا شریک زندگیتان است
  • شما مشکل سلامتی دیگری دارید که ممکن است با تاخیر در انزال مرتبط باشد، یا داروهایی مصرف می کنید که می توانند باعث ایجاد مشکل شوند.
  • علائم دیگری همراه با تاخیر در انزال دارید که ممکن است به نظر مرتبط باشند

استفاده از خمیر دندان برای تاخیر در انزال

برخی از ویدیوها و مطالب غیر علمی ناخواسته نشان می دهند که خمیر دندان می تواند به حفظ نعوظ به مدت ۳۰ دقیقه کمک کند. خمیر دندان حاوی هیچ ماده ای نیست که بتواند انزال را به تاخیر بیندازد یا زود انزالی را درمان کند. استفاده از خمیر دندان برای تاخیر در انزال ممکن است باعث سوختگی یا آسیب به پوست حساس شود.

قرار دادن خمیر دندان بر روی آلت تناسلی خود قبل از فعالیت جنسی همچنین می تواند بر همسر شما تأثیر منفی بگذارد، مواد شیمیایی و سفید کننده های موجود در خمیر دندان می توانند باعث تحریک یا ایجاد عفونت در واژن یا مقعد شوند. خمیردندان دارای مواد شیمیایی، سفید کننده و روغن هایی مانند روغن نعناع است که سوزاننده هستند و می توانند پوست های حساس را بسوزانند.

لیدوکائین برای دیر انزالی

مطالعات نشان می دهد که کرم های لیدوکائین برای جلوگیری از انزال زودرس به خوبی عمل می کنند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، محققان دریافتند که استفاده از اسپری لیدوکائین میانگین زمان تاخیر انزال مردان را از ۸۴ ثانیه به ۱۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه افزایش می دهد.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج در مورد دیر انزالی مردان پاسخ داده ایم:

دیر انزالی چند دقیقه است؟

معمولاً مردان تنها پس از چند دقیقه تحریک جنسی قادر به انزال هستند. یدیر انزالی زمانی است که ۳۰ دقیقه یا بیشتر طول می کشد تا فرد انزال را تجربه کند.

مدت زمان انزال طبیعی مردان چقدر است؟

مدت زمان انزال طبیعی مردان به عوامل زیادی بستگی دارد و می تواند از زمان به زمان متفاوت باشد. مدت زمان انزال طبیعی مردان به طور متوسط ۵ تا ۷ دقیقه طول می کشد. اما محدوده کلی گسترده است، از کمتر از یک دقیقه تا بیش از نیم ساعت می تواند غیر طبیعی در نظر گرفته شود.

دیر انزالی در مردان نشانه چیست؟

دیر انزالی در مردان می تواند نشانه آسیب به اعصاب، مسائل روانی مختلف مثل اضطراب، افسردگی و…، بالا رفتن سن، عوارض برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، برخی بیماری های زمینه ای یا هورمونی مثل دیابت، مصرفی الکل یا برخی مواد مخدر و… می باشد.

درمان دیر انزالی چیست؟

درمان دیر انزالی بستگی به علت آن دارد، اما ممکن است شامل مصرف دارو یا ایجاد تغییراتی در داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، رواندرمانی، یا کاهش مصرف الکل یا مواد مخدر باشد.

منابع: healthline, medicalnewstoday