امروزه افسردگی یک اختلال روانی شایع است. علائم افسردگی می‎‌تواند خفیف، متوسط و در مواقعی شدید باشد. این اختلال می‎‌تواند مزمن باشد. یا می‌‌تواند یک مرتبه بر اثر وقایع ناشی از حوادث آسیب‌‎زا در زندگی مانند مرگ یا بیماری در خانواده، طلاق و یا مشکلات مالی رخ دهد. در این مقاله به بررسی بی انگیزگی ناشی از افسردگی و راهکارهایی برای درمان آن می‌‎‌پردازیم.

 

بی‎‌انگیزگی

بروز بی‌‌انگیزگی در فرد موجب از بین رفتن علاقه و انرژی برای انجام کارهای روزمره و ساده است. به طوری که انجام هر کاری برای فرد دشوار می‌‏‎‌شود. شستن ظرف‌‌‎ها و یا رفتن به سوپرمارکت برای خرید روزانه می‌‎‌تواند حسی مانند کوه‌پیمایی برای شخص داشته باشد. باید توجه داشت که در مواقعی، بی‌‌‎انگیزگی می‌‌‎تواند نشانه اختلال سلامت روان جدی‎تری مانند اسکیزوفرنی باشد.این بیماری یک اختلال روانی است که بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد فرد تأثیر می‎‌‌گذارد. بی‌‌انگیزگی می‎‌تواند نشانه افسردگی شدید و یا حتی از عوارض مصرف داروهای خاص باشد.

اگر بی‌‌‎انگیزگی تحت درمان قرار نگیرد، می‌‌‎تواند همه جوانب زندگی فرد را از روابط عاطفی تا شغل او را تحت تاثیر قرار دهد. مراقبت از خود در حالی‎ که تمایل به انجام کاری ندارید می‌‎‌تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل مراجعه به روانشناس و استفاده از جلسات رواندرمانی می‌‌‎تواند برای درمان بی‌انگیزگی مفید باشد.

‌مطلب مرتبط: چرا همیشه خسته ام؟ ۱۶ علت خستگی و کمبود انرژی و درمان آن

علائم افسردگی

علائم افسردگی عبارت‌‌‎اند از:

  • کاهش علاقه به فعالیت‌‌‎هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بودند.
  • بی‎‌‌خوابی و یا افزایش نیاز به خواب
  • اختلالات خوردن که منجر به افزایش یا کاهش وزن می‌‌‏شود.
  • بی‎‌قراری، خلق تحریک پذیر و یا کمبود انرژی و خستگی مداوم
  • مشکل در تمرکز و انجام فعالیت‌‌‏‎های روزانه
  • عدم اعتماد به نفس
  • افکار یا تلاش برای خودکشی

 

علائم بی انگیزگی

از علائم بی انگیزگی می‌‌‎توان به عدم نظافت شخصی اشاره کرد و یا شرکت در جلساتی که برای آن برنامه ریزی انجام شده نتوانید حاضر شوید. همچنین ممکن است به تماس، پیامک و یا ایمیل دوستانتان پاسخ ندهید. عملکردتان در کار یا مدرسه به شدت ضعیف باشد. ممکن است از پرداخت قبض‌‎هایتان امتناع کنید و یا کارهای روزمره‎‏‌تان را انجام ندهید. بیشتر افراد متوجه علائم بی‌‎انگیزگی نمی‌‌‌شوند و فکر می‎‌کنند که کاری که انجام می‌‌‎دهند کاملا طبیعی و نرمال است، به همین دلیل وجود یک شخص برای گوشزد علائم به شما ضروری است.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید،روی دکمه زیر کلیک کنید

لیست روانشناسان

چه عواملی باعث بی ‎انگیزگی در فرد می‎شود؟

بی انگیزگی علاوه بر اینکه می‌‎‌تواند یکی از علائم بیماری اسکیزوفرنی باشد، مصرف دارو نیز می‌‌‎تواند باعث آن شود. مصرف برخی از داروهای ضد روان پریشی که برای درمان اسکیزوفرنی تجویز می‌‌‎شود نیز می‌‎توانند باعث ایجاد بی‌‎انگیزگی در فرد شوند.

بی‌‎‌انگیزگی علاوه بر افسردگی شدید می‌‎‌تواند به دلیل یکی از اختلالات زیر نیز بوجود آید:

مطلب بیشتر: علائم افسردگی در نوجوانان 

تشخیص بی‌انگیزگی

یک متخصص بهداشت روان مانند روانشناس یا روانپزشک می‌‎تواند بی‌انگیزگی را تشخیص دهد. در صورت داشتن علائم اسکیزوفرنی، افسردگی شدید یا سایر اختلالات که باعث بی‌‌‎انگیزگی می‌‎شوند، به یک روان درمانگر مراجعه کنید.

بی انگیزگی

 

راهکارهایی برای افزایش انگیزه در افراد افسرده

اگر انجام کارهای روزمره برای شما طاقت فرسا است، برای خودتان اهداف کوچکی تعیین کنید. با رسیدن به این اهداف کوچک و گنجاندن کارهای روزمره‌‎تان در آن می‎‌توانید در نهایت به همه کارهایتان برسید. در اینجا چند راهکار را برای افزایش انگیزه توصیه می‌‎کنیم:

بخوانید: طرحواره شکست چیست؟ از نشانه ها تا درمان تله شکست

از تختتان بیرون بیایید و لباس‎ خوابتان را عوض کنید

از تخت بیرون آمدن در طول روز اولین عمل پیروزمندانه برای مبارزه با بی‌‌‎انگیزگی است. چند یادداشت با نگرش مثبت برای خودتان بنویسید و آن را در جایی که جلوی چشمتان باشد قرار دهید. این یادداشت‌‌ها می‎‌تواند شامل جملات انگیزشی مانند: “تو میتونی از پس هرکاری بر بیای،  خواستن توانستن است،  هیچ وقت تسلیم نشو!” استفاده کنید. مغز شما از افکار شما تغذیه می‌‎‌کند، پس سعی کنید از جملات مثبت استفاده کنید تا بتوانید انگیزه‎ کافی برای انجام هر کاری را داشته باشد.

 

پیاده‎‌روی کنید

ورزش و پیاده‌‎روی به بدن شما کمک می‌‎‌کند تا هورمون‌‌‎هایی که احساس خوب به شما می‌‎‌دهند (اندروفین) در بدن آزاد شوند. پیاده‌‎روی برای ۳۵ دقیقه در روز و پنج روز در هفته می‌‌‎تواند علائم افسردگی از خفیف تا متوسط را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به دیگر اختلالات شدید‎تر افسردگی کمک کند.

مطلب مرتبط: سندروم خستگی مزمن و درمان آن چیست؟ علت ها و علائم

دستانتان را کثیف کنید تا انگیزه‌‎تان افزایش یابد

طبق آزمایشی که بر روی موش‌‎‌های آلوده به باکتری (مایکوباکتریوم واکا) انجام شد، نشان داد که نوع خاصی از باکتری‌‌‎های موجود در خاک (مایکوباکتریوم واکا) ممکن است تولید سروتونین را افزایش دهند. سروتونین به نوبه خود به کاهش علائم افسردگی کمک می‌‌‎کند. باکتری‌‌‎های موجود در غذاهای تخمیر شده، مانند ماست، همچنین می‌‌‎تواند با کاهش اضطراب و بهبود بالقوه علائم افسردگی، باعث بهبود روحیه شود.

 

بیش از حد برنامه‌‎ریزی نکنید

اگر فقط می‌‌‎توانید یک یا دو کار را انجام دهید، خوب است. برای هر کار یا هدفی که به پایان رسانده‌اید، هر چند هم که کوچک باشد، به خود تبریک بگویید و یا حتی برای خود هدیه‌‌‎ای تهیه کنید. این کار به بهبود اعتماد به نفس و احساس انگیزه در شما کمک می‌‎‌کند.

 

تفکرات منفی را دور بریزید

خواندن اخبار یا جستجو در اینترنت، صحبت با افرادی که احساس منفی در شما ایجاد می‌‎کنند و شما را خسته می‌‌‎کنند یا مرور مجدد موضوعات غم انگیز، این فعالیت‌‌‎ها می‌‌‎توانند در خلق و خو و انگیزه شما تاثیر داشته باشند. درعوض، بر احساس سپاسگزاری تمرکز کنید. مطالب نشاط آور را بخوانید و سعی کنید با افراد مثبت رفت و آمد داشته باشید.

 

به یک برنامه مرتب روزانه پایبند باشید

برنامه خود را بنویسید، آن را به دیوار یا جایی که می‌‌‎بینید بچسبانید و وقتی کارها را انجام دادید از علامت گذاری استفاده کنید. احساس انجام و به پایان رساندن کارهای روزمره باعث ایجاد حس مثبت در شما می‌‎‌شود و به شما انگیزه می‌‎‌دهد تا هر روز هدف والا‌تری داشته باشید.

بخوانید: طرحواره شکست چیست؟ از نشانه ها تا درمان تله شکست

معاشرت کنید

افراد مثبت و افرادی که به شما حس خوب می‌‎‌دهند برای معاشرت انتخاب کنید. برای کمک به افراد مختلف داوطلب شوید. کمک به فرد نیازمند باعث بهبود روحیه و انگیزه شما برای برخاستن از رختخواب در روز بعد می‌‎‌شود. همچنین انجام یک کار خیرخواهانه در رابطه با کمک به حیوانات یا تهیه غذا برای آ‌ن‌‎ها می‌‎تواند بسیار در روحیه و انگیزه شما تاثیرگذار باشد.

 

به اندازه بخوابید.

افسردگی و بی‌‌انگیزگی می‌‎تواند شما را به خواب زیاد و خستگی مداوم بکشاند. زیاد خوابیدن بر روی شما تاثیر می‌‌‎گذارد. ۸ ساعت خواب روزانه برای گرفتن انرژی لازم برای هر فردی کافی‎ است. بیش‎تر یا کم‎تر از این مقدار می‎‌تواند مشکلات سلامت روان و حتی مشکلات سلامت جسمی بسیاری برای فرد ایجاد کند.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید،روی دکمه زیر کلیک کنید

لیست روانشناسان

منبع

Healthline


در صورت نیاز می‌‎توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان ایران به صورت اینترنتی وقت بگیرید.