ترس از طرد شدن و رهاشدگی چیست؟ چرا از طردشدن می‌ترسیم؟

ترس از طرد شدن و رهاشدگی یک نوع اختلال اضطرابی است. در این اختلال فرد ترسی شدید، افراطی و مداوم از طرد شدن و رهاشدگی دارد. این نوع ترس تاثیر زیادی در زندگی فرد می‌گذارد و باعث می‌شود که در هنگام قرار گرفتن در این موقعیت‌ها ترس و اضطراب زیادی را تجربه کند.

باید دانست تقریبا هیچ‌ فردی در دنیا وجود ندارد که طعم تلخ طرد شدن را تجربه نکرده باشد. همه افراد حداقل یک بار مورد بی‌توجهی و نادیده‌ گرفته ‌شدن قرار گرفته‌اند و این موضوع به شدت آن‌ها را آزرده خاطر کرده است.

شایان ذکر است که چون همه افراد از همان سال‌های اولیه زندگی طرد شدن را تجربه می‌کنند، به‌ مرور یاد می‌گیرند که قرار نیست همیشه مورد توجه و محبت سایرین باشند بلکه ممکن است گاهی در جمع دوستان، خانواده یا محیط کاری طرد شوند.

در واقع طرد شدن به معنای محرومیت از عاطفه و توجه افرادی است که برای فرد قابل اهمیت هستند.

در این حالت با آنکه هنوز طردی اتفاق نیفتاده، اما فرد مبتلا به این مسئله در حال انتظار و رنج کشیدن از طرد شدن است. لازم به ذکر است، افرادی که ترس از طرد شدن را به صورت گسترده در زندگی خود احساس می‌کنند با مسئله دلبستگی درگیر خواهند بود.

در پژوهش‌ها آمده است افرادی که عزت نفس کمتری دارند، در مقابله با طرد شدن آسیب‌پذیرتر هستند و به زمانی بیشتر برای مقابله با این مسئله نیاز دارند. معمولا این‌ قبیل افراد از حضور در موقعیت‌هایی که ممکن است به تجربه‌ تلخ طرد و رهاشدگی منتهی شود، پرهیز می‌کنند گه مسلما نتیجه این حرکت تنهایی، انزوا و جدا ماندن از دیگران است.

طرحواره رهاشدگی چیست؟ نشانه ها، علت و مقابله با تله رها شدگی

علائم ترس از طرد شدن

افرادی که از طرد شدن می‌ترسند همیشه اضطراب دارند. آن‌ها سعی می‌کنند با تایید گرفتن از سایرین، خودشان را آرام کنند، اما هیچ تاییدی از سمت اطرافیان نمی‌تواند ناآرامی و ناامیدی درون آن‌ها را کم کند.

به همین دلیل می‌توان گفت اضطراب این دسته از افراد پایانی ندارد و به مرور نیز بیشتر می‌شود. این روند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز شده و باعث فرسودگی روحی و جسمی و در آخر افسردگی فرد می‌شود.

متاسفانه این افراد به مرور به همه چیز بی‌علاقه می‌شوند و احساس ناتوانی می‌کنند و دیگر تمایلی به انجام هیچ کاری ندارند و روابط آنها با دیگران کمرنگ‌تر از قبل می‌شود.

بروز خشم و پرخاشگری

نادیده گرفته شدن از طرف شخصی که نسبت به او وابستگی روحی وجود دارد، باعث بروز خشم و عصبانیت می‌شود. این شخص می‌تواند حتی یک دوست عادی باشد ولی همین مسئله باعث می‌شود که خشم و پرخاشگری فرد دامان همه اطرافیان از جمله اعضای خانواده یا دوستان صمیمی دیگر را نیز بگیرد. شایان ذکر است که این واکنش‌ها معمولا چند ساعت پس از طرد شدن نمایان می‌شود و به همین دلیل احتمالا فرد خودش متوجه این موضوع و علت برخورد توام با خشم خود با اطرافیانش نیست.

بهترین روش‌های کنترل خشم

آسیب به حس تعلق داشتن

همه افراد دوست دارند به شخصی، مکانی یا گروهی تعلق داشته باشند. در هنگام طرد شدن این حس لطمه زیادی می‌بیند و باعث رنجش و ناراحتی فراوان در فرد می‌شود زیرا چنینی چیزی را متصور نبوده است.

مقصر دانستن خود

یکی از متداول‌ترین واکنش‌هایی که بیشتر افراد پس از طرد شدن انجام می‌دهند، انداختن همه تقصیرها بر گردن خود است. در این حالت فرد سعی می‌کند تمامی کمبودها و کاستی‌های خود را برشمارد که این مسئله باعث می‌شود فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

تخریب قدرت تفکر صحیح

دردهای روحی همانند دردهای جسمی می‌توانند توان تفکر و تصمیم‌گیری درست را از انسان بگیرند. تحقیقات علمی ثابت کرده‌ است که در هنگام ایجاد حس طرد شدگی، فرد توانایی تصمیم‌گیری خود را به طور موقتی از دست داده و حافظه‌ کوتاه مدت او نیز از کار می‌افتد. بنابراین در این قبیل موارد توصیه می‌شود فرد مدتی را دور از دیگران سپری کرده تا آرامش خود را به دست بیاورد.

تعمیم موضوع به همه افراد و مسایل موجود

وقتی فردی طرد می‌شود به طور ناخودآگاه تمامی حواسش معطوف به این نکته می‌شود که نکند سایرین هم این کار را نسبت به من انجام دهند. تعمیم این مسئله باعث ایجاد ترس زیاد در فرد شده و سبب می‌شود تا او با دوری کردن از اطرافیان، تنها شود.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

مهارت‌های مورد نیاز برای مقابله با احساس طرد شدن

  • شناخت از خود و دانستن محاسن و ویژگی‌های مثبت و یادآوری آن‌ها در زمان‌های حساس به خود فرد
  • عدم ترس در مقابل نقطه ضعف‌ها و قبول این نکته که همه افراد حتی قدرتمندترین آن‌ها نیز کامل نبوده و ضعف‌ها و ناتوانی‌هایی دارند.
  • خود را در جمع‌های مناسب دوستی و اجتماعی قرار دادن و تلاش در جهت تعامل با اطرافیان و نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌ها در انجام امور گروهی و حتی شخصی.
  • پذیرش تنهایی فرد با دانستن این نکته که همه انسان‌های روی کره زمین تنها هستند و باید کاری کرد که نیازمند هر جمع و فرصتی برای بودن در کنار دیگران نباشیم. باید پذیرفت که هیچ کسی نمی‌تواند در تمام لحظه‌هایی که ما نیاز به دوست داشته شدن داریم، دوستمان داشته باشد.
  • سقف انتظارمان را باید از دیگران نه تنها پایین بیاوریم، بلکه می‌بایست آن را از بین ببریم. باید دانست که داشتن انتظار به معنی طلب‌کار بودن است، اگر فرد از کسی انتظاری داشته باشد و آن انتظار برآورده نشود، در ذهنش به فردی طلب‌کار بدل می‌شود و باعث آسیب روحی در فردی که انتظار از طرف مقابلش داشته است، می‌شود. اگر این انتظار به صفر برسد، از آسیب به فرد جلوگیری می‌کند زیرا دیگر آن شخص احساس نادیده گرفته شدن نخواهد کرد.

مطلب مرتبط: طرحواره انزوای اجتماعی چیست؟ نشانه ها، علل و درمان

درمان ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن یا رهاشدگی یکی از مشکلات رایج در جلسات روان‌درمانی روان‌شناسان است که نیاز است به صورت مستمر و منظم ادامه یابد. حل کردن این مشکل برای درمان‌گر و روان‌شناس مشابه سفر به گذشته بیمار است. بنابراین در جلسات متعدد، روان‌شناس باید مسئله را از کودکی بیمار شروع کرده و با یکدیگر به بزرگسالی او همراه شود تا بتواند مشکل را ریشه‌یابی و راهکارهای لازم را ارائه کند. در برخی از رویکردهای رواندرمانی نیز روانشناسان با تکیه بر نقاط قوت در زمان حال و ارزش‌های اساسی زندگی مراجعین، نسیبت به درمان این ترس اقدام می‌کنند.

نویسنده: میترا سیفان – روانشناس

 

خوانندگان محترم چنانچه سوالی در زمینه ترس از رهاشدن و یا طردشدن دارید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

در ادامه بهترین متخصصان رواندرمانی فردی را در سراسر کشور معرفی خواهیم کرد، شما با مراجعه به پروفایل متخصص مربوطه می‌توانید وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو کنید.

لیست بهترین روانشناسان تهران
لیست بهترین روانشناسان کرج
لیست بهترین روانشناسان شیراز
لیست بهترین روانشناسان مشهد
لیست بهترین روانشناسان اهواز
لیست بهترین روانشناسان رشت
لیست بهترین روانشناسان اصفهان
لیست بهترین روانشناسان تبریز
لیست بهترین روانشناسان قم
لیست بهترین روانشناسان کرمانشاه

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.