rTMS نوعی درمان مدرن و جدید است که با توجه به اینکه غیرتهاجمی است و عوارض خاصی ندارد، امروزه بسیار استفاده می شود. TMS یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال با ایجاد جریان الکترومغناطیسی، فعالیت نواحی خاصی از مغز را دستکاری می کند تا نتیجه دلخواه حاصل شود. rTMS در درمان اختلالات روانی و عصبی زیادی مثل افسردگی، اضطراب و آلزایمر کاربرد دارد. اثربخشی rTMS در درمان ثابت شده و درصد موفقیت آن در بهبود علائم اختلالات قابل توجه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش کار، عوارض و درمان rTMS با ما همراه باشید.

rTMS  چیست؟

rTMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز مخفف Repetitive transcranial magnetic stimulation است که به معنای تحریک مغناطیسی مکرر است. این روش یک تکنیک جدید و مدرن است که برای درمان اختلالات روانی استفاده می شود. در rTMS از تحریک های الکترومغناطیسی استفاده می شود تا با شدت خیلی کم و کنترل شده، فعالیت ناحیه خاصی در مغز دستکاری شود که بتوان علائم مد نظر را بهبود بخشید. rTMS یعنی حداقل ۵ یا ۶ جلسه این تحریک انجام شود تا اثربخشی داشته باشد.

دستگاه rTMS چیست؟

دستگاه TMS یک وسیله در حوزه پزشکی است که پالس های الکتریکی را با استفاده از یک سیم پیچ مغناطیسی روی سر اعمال می کند. جریان الکتریکی توسط یک محرک به سیم‌پیچ منتقل می‌شود و جریانی که از طریق حلقه‌های موجود در سیم‌پیچ ایجاد می شود، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط TMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز از طریق جمجه به مغز می رود و در آنجا تحریک الکتریکی برای ناحیه خاصی از مغز ایجاد می کند. یک الگوی خاص به شکل موج از جریان به سیم پیچی که روی مغز قرار گرفته است اعمال می شود. این الگوی موج شکل، عملکرد مغز را طی جلسات rTMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز تغییر می دهد و برای درمان اختلالات عصبی و روانپزشکی مانند افسردگی استفاده شود.

rtms چیست

TMS چیست؟

کلمه TMS مخفف Transcranial magnetic stimulation می باشد که به معنای تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  یا تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای در علم پزشکی شناخته می شود. TMS یک نوع درمان بر پایه تحریک مغز است که غیرتهاجمی محسوب می شود که روی سلول های عصبی تاثیر می گذارد تا تغییراتی به منظور بهبود علائم ایجاد شود. تحریک TMS روی ناحیه خاصی از مغز انجام می شود که روانشناس یا روانپزشک آن ناحیه را با توجه به هدف درمانی مد نظر شما، انتخاب می کند. پالس های مغناطیسی TMS بدون درد از جمجمه عبور می کنند و سلول های مغز را تحریک می کنند که باعث ارتباط بهتر بین بخش های مختلف مغز می شود.

مطالعه بیشتر: نوروفیدبک، روشی نوین برای درمان اختلالات شایع روان

انواع TMS

TMS انواع مختلفی دارد و رایج ترین آنها rTMS است. انواع مختلف TMS یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال بر اساس تعداد جلسات، زمان جلسات، نوع سیم پیچ دستگاه و عمق تحریک متفاوت است. انواع TMS عبارتند از :

  • تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر یا rTMS : هدف از rTMS این است که با تعداد جلسات بالا، حداقل ۵ جلسه، به اثراتی برسد که در بلند مدت و پس از جلسات rTMS نیز از بین نروند و روی فرد تاثیر بگذارند. درمانگر با توجه به اختلال مد نظر معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ جلسه rTMS پیشنهاد می دهد.
  • Deep TMS یا تحریک مغناطیسی عمیق: dTMS نیز نوعی TMS است که سیم پیچ آن H مانند است و به وسیله آن می توان به مناطق عمیق مغزی نفوذ کرد. برای هدف قرار دادن ساختار های عمیق تر مغز، از DTMS استفاده می شود.

تفاوت TMS با rTMS در چیست؟

تفاوت rTMS با TMS در این است که rTMS تعداد جلسات بالا دارد و به دنبال ایجاد تغییرات بلند مدت است و در نتیجه برای درمان اختلالات، rTMS  گزینه بهتری است. برای اینکه TMS را rTMS  حساب کنیم باید حداقل ۵ یا ۶ جلسه باشد، اما معمولا درمانگر برای درمان بیشتر اختلالات بین ۲۵ تا ۳۰ جلسه تجویز می کند تا اثربخشی آن را بالا ببرد. برای مشورت در مورد تعداد و زمان جلسات rTMS با روانپزشک خوب مشورت کنید.

عوارض دستگاه rTMS

rTMS اغلب عوارض جانبی شدید و طولانی مدت ندارد و عوارض خاصی ایجاد نمی کند، به همین دلیل می گوییم TMS غیرتهاجمی است و یک روش درمانی با امنیت بالا و بدون عوارض در نظر گرفته می شود. با این حال گاهی برای برخی از افراد عوارضی ایجاد می کند که جدی نیستند و فقط در کوتاه مدت دیده می شوند و پس از چند ساعت از بین می روند. عوارض دستگاه rTMS عبارتند از:

  • احساس سرگیجه
  • سردرد پس از جلسه rTMS
  • مشکلات شنوایی موقت به دلیل صدای بلند دستگاه TMS
  • احساس قلقلک در چانه، صورت و فک
  • خواب آلودگی
  • درد خفیف در ناحیه سر و گردن

TMS از سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده آمریکا تایید شده است و تاکنون هیچ اثر منفی بلندمدتی مرتبط با درمان rTMS گزارش نشده است. با این حال باید بدانیم که درمان rTMS نسبتاً جدید است، بنابراین زمان کافی برای مطالعه اثرات طولانی مدت آن وجود نداشته است و با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر، درک ما از اثرات بلندمدت TMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز بهبود خواهد یافت.

rtms جیست

پروتکل rTMS

قبل از شروع درمان، باید هر چیزی را که به آهنربا حساس است مانند جواهرات فلزی و کارت های بانکی را از خودتان دور کنید. بهتر است از گوش گیر استفاده کنید چون rTMS یا تحریک مکرر مغناطیسی صدای تق تق نسبتا بلندی ایجاد می کند. در جلسه  rTMS روی یک صندلی راحت می نشینید و پزشک یا تکنسین برای یافتن بهترین مکان برای قرار دادن سیم پیچ الکترومغناطیسی، سر شما را اندازه گیری می کند.

در مرحله بعد درمانگر شما باید دوز تحریکی مناسب با شما در rTMS را پیدا کند و برای این کار ابتدا قشر حرکتی را هدف قرار می دهد و شروع به تحریک آن می کند. قدرت های مغناطیسی مختلف را تست می کند تا قدرت مغناطیسی مناسب را پیدا کند که باعث انقباض عضلات دست و انگشتان شما می شود. پس از پیدا کردن قدرت مغناطیسی مناسب، درمانگر کویل مغناطیسی را روی ناحیه مد نظر شما قرار می دهد.

مهم است بدانید بر خلاف تصور اکثر مردم، rTMS شامل جراحی نمی شود، نیازی به بیهوشی یا آرامبخش ندارد و پس از آن مشکلی نخواهید داشت که نیاز به زمان برای بهبودی داشته باشید. در طول جلسه rTMS مراجع بیدار و هوشیار می ماند و صرفا یک صدای تق تق می شنود و می تواند در هر زمانی که خواست TMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز را متوقف کند و ادامه ندهد.

موارد منع rTMS

TMS مانند درمان های دیگر برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است انجام دادن درمان rTMS برای برخی افراد ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد پس این افراد بهتر است از rTMS استفاده نکنند. موارد منع rTMS درمانی:

  • داشتن اشیا فلزی داخل بدن: rTMS با نیروی الکترومغناطیس کار می کند پس برای افرادی که در بدن خود فلز دارند می تواند با آسیب زیادی همراه باشد. ایمپلنت یا فلز های درون بدن شامل کاشت حلزون گوش، قطعات گلوله و بقایای آن در بدن، ضربان ساز قلب، تتو روی صورت و گردن که جوهر مغناطیسی دارد، فنر قلب، پیرسینگ در ناحیه سر و گردن و … می باشد که اگر شخص با آن ها وارد جلسه rTMS شود ممکن است شدیدا آسیب ببیند.
  • سابقه صرع، تشنج و دیگر مشکلات مغزی: با اینکه خیلی کم پیش می آید اما TMS می تواند باعث تشنج شود. اگر یک بیماری مرتبط با تشنج دارید یا دارویی مصرف می‌کنید که خطر تشنج را افزایش می‌دهد، با درمانگر خود صحبت کنید تا داروی شما را تغییر دهد و یا درمان دیگری را بجای rTMS به شما پیشنهاد دهد.

تعداد جلسات rTMS

تعداد جلسات rTMS بستگی به این دارد که هدف از انجام TMS چیست و برای درمان چه اختلالی می خواهیم از آن بهره ببریم. معمولا برای درمان اکثر اختلالات روانی حدودا ۳۶ جلسه rTMS در یک دوره ۹ هفته ای دریافت خواهید کرد. احتمالا درمانگر شما در شش هفته اول هر هفته پنج جلسه درمانی rTMS را برنامه ریزی خواهد کرد و سپس شش جلسه باقیمانده را در سه هفته بعد برای تثبیت درمان انجام می دهد. در نظر داشته باشید که درمانگر شما ممکن است بسته به شرایط بالینی منحصر به فرد شما، دوره کوتاه تر یا طولانی تر TMS را توصیه کند.

جلسه اول درمان RTMS ممکن است تا یک ساعت طول بکشد چون درمانگر باید آستانه شما را برای قدرت مغناطیسی تحریک، پیدا کند، نوع و شدت تحریک را با شما تطبیق دهد تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد. جلسات بعدی نسبتا کوتاه خواهد بود و معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

rTMS برای کودکان

بر اساس بررسی های انجمن TMS آمریکا، rTMS درمانی ایمن و موثر برای کودکان و نوجوانان محسوب می شود. نتایج آزمایش ها و پژوهش های TMS روی کودکان باعث شد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان rTMS روی کودکان و نوجوانان مجوز بدهد. رعایت نکات ایمنی و موارد منع مصرف rTMS برای کودکان نیز مشابه بزرگسالان است. جلسات rTMS برای کودکان کوتاه تر است تا پروسه درمان برای آن ها سخت یا آزاردهنده نشود.

بیشتر بخوانید: نوروفیدبک و بیش فعالی؛ آیا نوروفیدبک درمان قطعی بیش فعالی است؟

تحریک مکرر مغناطیسی یا rtms

تاثیر دستگاه rTMS

تا به امروز پژوهش های زیادی برای بررسی اثربخشی TMS انجام شده است که بیشتر روی درمان افسردگی متمرکز بوده اند. اما به طور کلی می توان گفت اثر بخشی TMS برای درمان اختلالات عصبی و روانی بین ۳۰ تا ۶۵ درصد تخمین زده شده است. اثربخشی درمان rTMS تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد، چون با شروع درمان TMS بهترین زمان برای اصلاح سبک زندگی و سالم تر کردن آن است. هیچ درمانی وجود ندارد که به همکاری و تعهد خودتان نسبت به پروسه درمان بستگی نداشته باشد، tms نیز همینطور است و برای بازدهی بالا باید توصیه های درمانگر را جدی بگیرید.

روانشناسی شناختی چیست؟ تاریخچه، کاربردها و تحصیل در آن

کاربرد rTMS

rTMS مزیت های زیادی نسبت به دارودرمانی و بقیه روش های درمانی دارد. در پژوهش های زیادی کاربرد rTMS ثابت شده است که برای اختلالات مختلف، تاثیر مثبت و مفیدی می گذارد. برخی از کاربرد های rTMS عبارتند از:

  1. درمان افسردگی
  2. درمان اضطراب
  3. درمان وسواس فکری عملی یا OCD
  4. درمان میگرن
  5. ترک سیگار
  6. بهبود علام اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD
  7. درمان اسکیزوفرنی
  8. بهبود علائم پارکینسون
  9. بهبود علام آلزایمر
  10. بهبود علائم ام اس
  11. درمان سکته مغزی

درمان افسردگی با روش TMS

TMS برای درمان اختلال افسردگی ماژور (MDD) استفاده می شود ولی به طور کلی برای بهبود علائم افسردگی کاربرد دارد و اثرات خوبی بر جای می گذارد. بعضی از انواع افسردگی به روش های درمانی معمول و رایج پاسخ نمی دهند که به آن افسردگی مقاوم به درمان می گویند. پژوهش ها نشان می دهند که درمان rTMS برای افسردگی مقاوم به درمان، بسیار مفید بوده است. rTMS با افزایش فعالیت و تحریک عصبی در ناحیه جلویی مغز، علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

درمان اضطراب با rTMS

جلسات درمانی rTMS برای درمان و بهبود علائم اختلالات اضطرابی مفید هستند. هنگام تجربه استرس و اضطراب فعالیت مغز در نواحی قشر پیش پیشانی بیشتر از حالت عادی است و درمانگر با جلسات rTMS فعالیت این ناحیه را محدود و تعدیل می کند. پژوهش ها نشان می دهند TMS در درمان علائم اضطراب تا به الان بسیار موفق عمل کرده است.

rTMS برای وسواس فکری عملی

در سال ۲۰۱۸ سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA درمان های مبنی بر TMS یا تحریک مغناطیسی مغز را برای بهبود علائم وسواس تایید کرد. افراد با وسواس فکری عملی فعالیت بیشتری در برخی از نواحی مغز دارند که با rTMS این فعالیت مهار می شود و به تعادل می رسد و در نتیجه علائم مربوط به وسواس فکری عملی در فرد بهتر می شود. اثر بخشی درمان rTMS در افرادی بیشتر است که به روان درمانی و دارو درمانی پاسخ نداده اند بنابراین پیشنهاد می شود rTMS برای این افراد در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش درمان وسواس فکری بدون دارو چیست؟ معرفی انواع روشها

RTMS برای میگرن

طبق پژوهش ها یک جلسه TMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز باعث شد افرادی که از درد میگرن رنج می برند، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از TMS، درد نداشته باشند. به طور کلی TMS می تواند تعداد اپیزودهای میگرن، شدت درد میگرنی و طول دوره درد کشیدن را کاهش دهد. اما باید بدانیدکه از آنجایی که درمان های TMS را هر درمانگر متفاوت اجرا می کند، اثربخشی نیز می تواند متفاوت باشد.

درمان rTMS برای ترک سیگار

نیکوتین باعث ترشح دوپامین می شود که به آن “هورمون شادی” نیز می گویند. این باعث می شود مغز و سیستم عصبی شما پس از سیگار کشیدن، پاداش دریافت کند و در نتیجه باز هم دوست دارید سیگار بکشید که باعث اعتیاد به سیگار می شود. TMS ترشح دوپامین را افزایش می دهد و باعث می شود مثل قبل دلتان سیگار یا نیکوتین نخواهد و بتوانید راحت تر آن را کنار بگذارید. پژوهشی موفق شد با  rTMS و تحریک قشر جلویی مغز، تمایل به نیکوتین را در شرکت کننده ها کاهش دهد.

درمان اختلال استرس پس از سانحه با rTMS

همان طور که قبلا هم گفتیم TMS یا تحریک مغناطیسی مغز می تواند قشر جلویی مغز را مورد هدف قرار دهد که مسئول پردازش ترس ها و نگرانی هاست. پژوهش های مختلفی در این زمینه انجام شد و همه ی آن ها اثربخشی rTMS روی اختلال استرس پس از سانحه را نشان می دهند و حتی تا ۶ ماه پس از جلسات درمانی، بهبود علائم ادامه داشت و تثبیت شده بود.

rtms یا tms

TMS در درمان اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی شدید و مزمن است. یکی از علائم اصلی آن هذیان های شنیداری است که تقریبا ۷۵ درصد مبتلایان به اسکیزوفرنی از آن رنج می برند. طبق یک پژوهش درمان TMS یا تحریک مغناطیسی عمیق مغز می تواند برای رفع هذیان های شنیداری مفید باشید. rTMS یا تحریک مکرر مغناطیسی می تواند برای کاهش علائم مثبت و منفی در اسکیزوفرنی مفید باشد و در افرادی که با دارو بهبود نیافته اند، اثربخش باشد و به آن ها کمک کند.

از دست ندهید: انواع درمان اسکیزوفرنی؛ معرفی بهترین و جدیدترین درمان ها

اثرات rTMS بر بیماری پارکینسون

پژوهشی در ۲۰۲۰ توانست با TMS برخی از مشکلات حرکتی در پارکینسون را بهبود ببخشد. بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که باعث اختلال در عملکرد های حرکتی از جمله لرزش، مشکلات تعادلی و مشکل در راه رفتن می شود. حالتی در پارکینسون ایجاد می شود که فرد مبتلا حین راه رفتن ناگهان دیگر نمی تواند راه برود، انگار که در ناحیه پاها حسی ندارد. این مسئله با rTMS یا تحریک مکرر مغناطیسی در شرکت کننده ها بهبود یافت.

درمان آلزایمر با rTMS

TMS برای آلزایمر و بقیه انواع زوال عقل کاربرد دارد،شاید نتواند آن را درمان کند، اما علائم را بهبود می بخشد و یا حداقل روند پیشرفت بیماری را کند می کند. بر اساس تحقیقات جدیدتر می دانیم که rTMS یا تحریک مکرر مغناطیسی می‌تواند با تغییر ارتباطات عصبی مرتبط با حافظه و یادگیری به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

درمان rTMS برای ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال خودایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی تاثیرات مخرب می گذارد. محققان برای بهبود علائم ام اس، قشر حرکتی را تحریک می کنند تا فعالیت آن را تعدیل می کنند. ترکیب TMS (تحریک مغناطیسی عمیق مغز) با فیزیوتراپی اثربخشی بسیار زیادی روی مبتلایان به ام اس داشت. پژوهش های زیادی اثربخشی rTMS را بر روی علائم ام اس نشان دادند.

استفاده از RTMS برای سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز مسدود می شود یا کاهش می یابد و باعث مرگ سلول‌های مغز شود. بهبود فعالیت های حرکتی توسط rTMS در سکته توسط پژوهش های زیادی تایید شده است چون تکانه های مغناطیسی می توانند فعالیت قشر حرکتی را، بخشی از مغز که حرکات ارادی را کنترل می کند، تغییر دهند و فعالیت آن را به تعادل برسانند تا علام حرکتی سکته مغزی بهتر شود.

rtms چیست

تفاوت نوروفیدبک و rTMS

تفاوت نوروفیدبک و rTMS تحریک مکرر مغناطیسی در این است که در نوروفیدبک به کمک دستگاه EEG امواج مغزی بررسی می شوند و برای درمان از روی عملکرد امواج با انجام دادن یک سری فعالیت و تکلیف، مغز را تمرین می دهند، اما به صورت مستقیم فعالیت مغز را دستکاری نمی کنند. در rTMS به صورت مستقیم با امواج الکترومغناطیس، ناحیه خاصی از مغز تحریک یا مهار می شود تا سوخت و ساز و فعالیت مغز را تغییر دهند. گرچه هر دوی آن ها برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات استفاده می شوند، با این حال نوروفیدبک برای اختلالاتی مثل ADHD، اوتیسم، بی خوابی و اختلالات یادگیری اثربخشی بالایی دارد، اما rTMS روی اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، پارکینسون، آزایمر و وسواس فکری عملی تاثیر زیادی می گذارد.

تفاوت rTMS با ECT

ECT یا الکتروشوک درمانی نوعی روش درمانی است که با دادن شوک الکتریکی کنترل شده به مغز برای درمان اختلالات روانی و عصبی استفاده می شود. روش های rTMS و ECT  شاید با هم شباهت هایی داشته باشند، اما قطعا تفاوت های زیادی نیز دارند. تفاوت rTMS و ECT را بررسی می کنیم.

مورد مقایسه الکتروشوک درمانی (ECT) تحریک مکرر مغناطیسی مغز (rTMS)
روش انجام ECT و rTMS ECT تهاجمی است، با ایجاد شوک الکتریکی به مغز عمل می کند و به مغز نوعی تشنج ساختگی را تحمیل می کند rTMS غیرتهاجمی است، از سیم پیچ الکترومغناطیس استفاده می کند و با ایجاد پالس های کوچک الکترومغناطیس عمل می کند
کاربرد های ECT و rTMS ECT معمولا برای درمان اختلالات دو قطبی و اختلالات روان پریشی که به درمان های دیگر جواب نداده اند، استفاده می شود rTMS ابتدا فقط برای افسردگی استفاده می شد اما الان برای اختلالات دیگر مثل اضطراب، استرس پس از سانحه، آلزایمر، پارکینسون و … استفاده می شود
استفاده یا عدم استفاده از بیهوشی در ECT و rTMS در ECT قبل از ایجاد شوک های الکتریکی، فرد بیهوش می شود در rTMS نیازی به بیهوشی نیست چون درد ندارد و در طول جلسه هشیار هستید
جلسات در ECT و rTMS ECT معمولا بین ۶ تا ۱۲ جلسه تجویز می شود و در هر هفته ۳ جلسه اجرا می شود rTMS معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ جلسه تجویز می شود و شاید تا هفته ای ۵ جلسه نیز اجرا شود
عوارض ECT و rTMS اختلال در حافظه به صورت موقت و احساس گیج بودن پس از جلسه ECT صدای تق تق حین انجام جلسه rTMS شاید برای برخی آزاردهنده باشد و گاهی سردرد خفیف تا چند ساعت بعد جلسه
اثربخشی و دوام ECT و rTMS ECT سریع علائم را از بین می برد اما برای تثبیت نتیجه درمان شاید به جلسات دیگری در آینده هم نیاز داشته باشید در rTMS شاید طول بکشد تا به نتیجه ای برسید که قابل ملاحظه باشد، اما نتیجه درمانی ثبات بیشتری دارد
ناحیه ی مغزی مورد هدف در ECT و rTMS در ECT کل مغز مورد هدف قرار می گیرد در rTMS می توان با توجه به نظر درمانگر، برای هر اختلال فقط ناحیه مربوطه را مورد هدف قرار داد
هزینه درمان در ECT و rTMS ECT  معمولا به دلیل نیاز به بیهوشی، تجهیزات گران تر و تعداد بالای کادر درمان مورد نیاز در جلسه هزینه بیشتری می برد به دلیل عدم نیاز به بیهوشی و اجرای راحت تر، rTMS نسبت به ECT ارزان تر است
موارد منع مصرف در ECT و rTMS افرادی که سابقه حمله قلبی داشتند یا فشار خون شدید دارند افراد با ایمپلنت های فلزی و سابقه تشنج و صرع، بهتر است از rTMS استفاده نکنند
نظر کلی بیماران نسبت به ECT و rTMS نسبت به ECT  معمولا ترس و نگرانی بیشتری وجود دارد چون در رسانه خیلی بد نشان داده شده است rTMS از نظر جامعه پذیرفته شده تر است چون تهاجمی نیست و عوارض خاصی ندارد

هزینه هر جلسه rTMS چقدر است؟

چون دستگاه TMS جز ابزار های پزشکی گران محسوب می شود، می توان با قاطعیت گفت rTMS یا تحریک مکرر مغناطیسی جز روش های درمانی کم هزینه نیست. با این حال باید در نظر بگیرید که برخلاف روش های دیگر، عوارض rTMS بسیار کم و محدود است و در صورتی که به پیشنهادات و دستورالعمل های درمانگر خود توجه کنید می تواند تاثیرات مثبتی بگذارد که تا آخر عمر با شما باشند. با توجه به نوع بیمه و مرکزی که در آن rTMS تحریک مکرر مغناطیسی را انجام می دهید، می توان گفت بخش نسبتا قابل ملاحظه ای از هزینه درمان را بیمه پرداخت می کند.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج شما در این زمینه پاسخ کوتاهی می دهیم.

تفاوت rTMS با tDCS چیست؟

تفاوت tDCS و rTMS در این است که در tDCS به جای کویل مغناطیسی از الکترود ها استفاده می شود و جریان کم تری نسبت به tms ایجاد می کند. tDCS بیشتر برای تنظیم و هماهنگ کردن سلول های عصبی در یک ناحیه از مغز استفاده می شود اما TMS مستقیما ناحیه خاصی از مغز را تحریک یا مهار می کند.

آیا TMS خطرناک است؟

تا به امروز عوارض جدی و خاصی برای درمان rTMS گزارش نشده است. ممکن است در جلسات اول پس از تحریک، سردرد خفیفی را تجربه کنید که با گذشت زمان بهتر می شود. در نهایت می توان گفت TMS روش درمانی امن و غیرتهاجمی محسوب می شود پس خطرناک نیست.

آیا rTMS  واقعا موثر است؟

پژوهش ها و تحقیقات زیادی مبنی بر اثربخشی rTMS تحریک مکرر مغناطیسی در کوتاه مدت و بلند مدت انجام شده است. می توان با اطمینان گفت TMS در درمان و بهبود علائم بسیاری از اختلالات موفق بوده است، مخصوصا در مواردی که درمان های دیگر روی فرد جواب نداده است.


منابع: Helpguide, webmd, healthyWA, Clevelandclinic, healthline, brainsway، neuromodec

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.