افراد ممکن است از مرگ بترسند و با فکر کردن به مرگ احساس خوبی را تجربه نکنند که این احساس نه چندان خوب به مرگ امری طبیعی است؛ چرا که انسان همواره میل به زندگی و زنده بودن دارد. احساس ترس نسبت به از دست دادن جان و مرگ چیزی است که گاهی اوقات می تواند ذهن افراد را به خود درگیر کرده و باعث ایجاد استرس در آن ها شود. ترس از مرگ در روانشناسی نمونه ای از انواع هراس است که در آن افراد اشتغال ذهنی زیادی با احساس مرگ پیدا کرده و از مردن می ترسند. افراد مبتلا به تاناتوفوبیا، بیش از حد و به شکلی افراطی به مرگ و از دست دادن جانشان فکر می کنند. در این شرایط ممکن است حساسیت زیادی را نسبت به خود تجربه کنند که باعث می شود در عملکرد روزانه دچار مشکل شوند. در این مطلب درباره هراس از مرگ، نشانه ها، علل ایجاد و راهکار های درمان آن صحبت کرده ایم.

ترس از مرگ چیست؟

تاناتوفوبیا (Thanatophobia)، یا ترس از مرگ (fear of death)، نوعی اختلال هراس یا فوبیا است که شامل ترس شدید از مرگ یا فرآیند مرگ می شود. برخی افراد  ممکن است تاناتوفوبیا را “اضطراب مرگ” نیز بنامند. هراس از مرگ می تواند منجر به تجربه احساس اضطراب شدید در مورد مرگ ناگهانی خود فرد یا تجربه روند مرگ شود. ریشه واژه تاناتوفوبیا به معنای هراس از مرگ به زبان یونانی باز می گردد که در زبان یونانی “تاناتوس/ Thanatos ” به معنای مرگ و “فوبوس/ phobos ” به معنای هراس یا ترس است.

با این وجود که داشتن مقداری احساس استرس و اضطراب در مورد مرگ و مردن، بخشی کاملاً طبیعی از شرایط انسانی است. برخی افراد، با فکر کردن درباره مرگ خود یا تجربه روند مرگ احساس اضطراب و ترس شدیدی را تجربه می کنند. این افراد هنگام رو به رو شدن با این واقعیت که ترس اجتناب ناپذیر است دچار علائم جسمانی و روانی می شوند که نشان دهنده ترس شدید آن ها از مرگ است. . با ادامه پیدا کردن این احساس اضطراب زندگی روزمره آن ها دچار اختلال می شود.

در شدیدترین حالت از واکنش ها نسبت به ترس از مرگ، افراد ممکن است برای جلوگیری از مردن و از دست دادن جانشان و کاهش اضطرب مرگ از انجام فعالیت های روزانه دست کشیده یا اصلا خانه را ترک نکنند. در حالی که ترس از مرگ طبیعی است، تاناتوفوبیا یا اضطراب مرگ آنقدر شدید است که می تواند باعث حملات پانیک شود.

ترس از مرگ چیست؟

فوبیا چیست؟

فوبیا یا اختلال هراس یکی از انواع اختلالات روانی مطرح شده در کتاب تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) است. افراد مبتلا به فوبیا ترس غیر طبیعی، شدید و بیمارگونی را نسبت به حیوانات، ارتفاع، خون، یا ترس از مرگ را تجربه می کنند.

برای مطالعه بیشتر: انواع فوبیا و ترس | لیست کامل ترس های مختلف

اضطراب مرگ چیست؟

اضطراب مرگ اشاره به حالتی دارد که در آن افراد به شکلی آگاهانه نسبت به فناپذیری خود اطلاع دارند. در اضطراب مرگ افراد با این احساس اضطراب مواجهه می شوند که مرگ آن ها بالاخره فرا خواهد رسیده و روزی از دنیا خواهند رفت. اضطراب مرگ یک ترس وجودی و ذاتی در انسان است که از بدو تولد همراه با او است. اما تفاوت اضطراب مرگ و ترس از مرگ چیست؟

تفاوت اضطراب مرگ با ترس از مرگ

افراد مبتلا به ترس از مرگ احساس ترس شدیدی درباره مرگ داشته و ذهن آن ها درگیری شدیدی با مرگ و از دست دادن جان دارد. ترس افراد در هراس از مرگ ترسی بیمارگون، افراطی و آزارنده است. ترس از مرگ در زندگی افراد مبتلا ایجاد اختلال می کند. اما اضطراب مرگ یک ترس پذیرفته شده توسط انسان است که زندگی او را دچار اختلال و نقص نمی کند. انسان در اضطراب مرگ می داند که روزی جانش را از دست خواهد داد.

تفاوت بین تاناتوفوبیا و نکروفوبیا چیست؟

تاناتوفوبیا با نکروفوبیا متفاوت است، افراد در نکروفوبیا از چیز های مرده مانند اجساد یا مکان هایی که چیزهای مرده در آن جا حضور دارند مانند قبرستان می ترسند. اما تاناتوفوبیا ترس افراد نسبت به از دست دادن جان و مرگ است. آن ها نسبت به هر چیزی که ممکن است باعث مرگ آن ها شود حساس شده و بیشتر درگیری ذهنی آن ها حول محور مردن است.

بیشتر بخوانید: درمان ترس شدید و ناگهانی؛ علت ترس های بی مورد یا فوبیا چیست؟

علائم ترس از مرگ چیست؟

افرادی که دچار تاناتوفوبیا هستند، درگیر افکار مربوط به مرگ خواهند شد که باعث ایجاد احساس شدید وحشت، اضطراب، ترس یا افسردگی می شود. افراد مبتلا به تاناتوفوبیا ممکن است از مکان ها یا موقعیت هایی که خطرناک به نظر می رسد اجتناب کرده و در مورد مسائل مربوط به سلامتی خود وسواس ترس از مرگ داشته باشند. تاناتوفوبیا یا اضطراب مرگ علائمی را ایجاد می کند که می تواند بر سلامت جسمی و روانی افراد تأثیر بگذارد. نشانه های هراس از مرگ می تواند بعد از مواجه شدن با مرگ از طریق برنامه های تلویزیونی، خبر مرگ فردی دیگر، خواندن مطلبی درباره مرگ بروز پیدا کنند. علائم ترس از مرگ در افراد عبارت است از:

  • احساس لرز
  • سرگیجه و سبکی سر
  • تعریق بیش از حد
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • لرزش بدن
  • ناراحتی معده یا سوء هاضمه
  • ترس از دست دادن کنترل
  • احساس شدید ترس و ناتوانی
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • خشکی دهان
  • زنگ زدن گوش

مطالعه بیشتر: استرس جنگ چیست؟ علائم و روش های مقابله با اضطراب جنگ

ترس از مرگ چیست؟

علت ترس از مرگ

ترس از مرگ یا اضطراب مرگ به دلایل مختلفی می تواند افراد را مبتلا کرده و زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. با شناسایی علل ایجاد کننده هراس از مرگ یا تاناتوفوبیا می توان گام بهتری در جهت کمک به افراد مبتلا به ترس از مرگ برداشت. علل مختلف بروز هراس از مرگ در افراد می تواند موارد زیر باشد:

تروما

تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ می تواند ناشی از تجربه یک رویداد استرس زای شدید و غیر قابل تحمل مانند: آسیب شدید فرد، مشاهده مرگ والدین یا یک فرد عزیز باشد. این موارد باعث ایجاد یک تروما شده و می توانند احتمال ابتلای فرد به ترس از مرگ را افزایش دهند.

محیط

کودکانی که با والدینی مضطرب، محافظه‌کار یا بیش از حد سرزنش گر بزرگ شده و تربیت می شوند، آمادگی بیشتری برای ابتلا به تاناتوفوبیا دارند. کودکان در برابر اضطراب، از جمله فوبی‌های خاص، آسیب‌پذیر تر از دیگران هستند. در نتیجه در برابر مواردی مانند فکر کردن به مرگ و مردن به احتمال بیشتری ممکن است به هراس از مرگ مبتلا شوند.

سابقه سوء استفاده

افرادی که در طول زندگی خود مورد آزار و سو استفاده جنسی، جسمی یا عاطفی قرار گرفته اند بیشتر احتمال دارد که به ترس از مرگ مبتلا شوند. این افراد به دلیل آسیب پذیری روانی ایجاد شده بیشتر از سایرین در برابر آسیب های روانی حساس بوده و ممکن است در مواجهه با مسئله مرگ احساس ترس از مرگ شدیدی را تجربه کنند.

برای مطالعه بیشتر: پدیوفوبیا یا ترس از عروسک چیست؟ نشانه و درمان

ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا

مرگ یکی از اعضای خانواده

ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا ممکن است پس از تجربه مرگ یکی از والدین یا خواهر و برادر رخ دهد. افرادی که شاهد مرگ و از دست دادن جان یکی از عزیزانشان بوده اند، آسیب پذیری بالایی درباره ترس از مرگ دارند چرا که ممکن است تا مدت ها در مورد مرگ و فرآیند مردن فکر کرده باشند.

افزایش سن و ترس از مرگ

تااتوفوبیا یا ترس از مرگ اغلب در افراد میانسال رخ می دهد، زیرا افراد سالخورده شروع به تجربه مرگ دوستان و خانواده خود می کنند. شنیدن اخبار مرگ عزیزان و به خصوص همسالان باعث می شود تا آنان بیشتر و بیشتر درباره مرگ و زمان از دست دادن جان خود فکر کنند. به همین دلیل احتمال بروز اضطراب مرگ در افراد سالمند افزایش می یابد.

بیماری مزمن

یکی از علل ابتلا به تاناتوفوبیا افراد مبتلا بودن آن ها به بیماری‌های مزمن مانند سرطان یا بیماری انسدادی مزمن ریوی پیشرفته (COPD)   است؛ به خصوص اگر بیماری غیر قابل درمان باشد. احتمال ابتلای افراد درگیر بیماری های جدی و مزمن به آناتوفوبیا یا هراس از مرگ را افزایش می یابد.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: ترس از حیوانات چیست؟ علت و درمان زوفوبیا

بحران های بهداشت عمومی

بیماری های همه گیر مانند COVID-19 و بحران ایدز در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با ایجاد احساس ترس از ناشناختی و عدم وجود درمان برای آن ها در هنگام شیوع  می تواند علت ایجاد ترس از مرگ یا تشدید اضطراب مرگ در افراد شود.

اختلالات روانی

وجوداختلال روانی در افراد و مبتلا بودن آن ها به یک مشکل سلامت روان مانند افسردگی می تواند احتمال اضطراب مرگ را افزایش دهد. در چنین شرایطی افراد آمادگی وپذیرش بالایی برای آسیب پذیری در برابر ترس از مرگ خواهند داشت.

سایر ترس ها، از علت های تاناتوفوبیا

افراد ممکن است به دلیل ترس های متفاوتی در مورد مرگ و از دادن جان دچار هراس از مرگ شده و به آن اشتغال ذهنی بیمارگون پیدا کنند. انواع ترس های ایجاد کننده تاناتوفوبیا عبارت است از:

  • ترس از ناشناختگی جهان بعد از مرگ
  • ترس از درد و رنج ناشی از مرگ
  • ترس و وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان
  • ترس نداشتن کنترل به روی زمان مرگ
  • ترس دوری از چیز های ایجاد کننده وابستگی در افراد
  • ترس از هیچ و خالی بودن دنیای پس از مرگ
  • ترس از ز زندگی دیگران پس از مرگ آن ها

مطلب مفید: ژنوفوبیا (ترس از زنان) چیست؟ علائم اصلی ژنوفوبیا را بخوانید

یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که افراد سالخورده بیشتر از روند مرگ می ترسند، در حالی که بزرگسالان جوان بیشتر از خود مرگ می ترسند. بر طبق پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۲، زنان نسبت به مردان بیشتر در برابر احساس ترس از مرگ آسیب پذیر بوده و از مردن خود یا عزیزانشان می ترسند.

ترس از آمپول یا سوزن هراسی چیست؟ درمان فوبیای آمپول

تشخیص ترس از مرگ

متخصصان سلامت روان ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا را به عنوان یک اختلال روانی متمایز طبقه بندی نمی کنند، بلکه آن را نوعی از انواع اختلال هراس خاص می دانند که زیر مجموعه اختلالات اضطرابی است. بر اساس کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، اختلال فوبیا که تاناتوفوبیا یا هراس از مرگ یکی از انواع آن است با توجه به ملاک های زیر تشخیص گذاری می شود:

  • وجود یک ترس شدید و غیر منطقی
  • تقریباً هر بار که فرد به مرگ فکر می کند یا با آن مواجهه می شود علائم مربوط به آن را تجربه می کند
  • علائم به مدت ۶ ماه و بیشتر حضور داشته باشند
  • اجتناب از موقعیت ها و شرایطی که احساس اضطراب مرگ را ایجاد می کند
  • اختلال در عملکرد تحصیلی، اجتماعی وشخصی فرد به وجود می آورد
  • علائم با شرایط مشابه دیگر مانند آگورافوبیا، اختلال وسواس فکری و عملی (OCD)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ، اختلال اضطراب جدایی، یا اختلال اضطراب اجتماعی بهتر توضیح داده نمی شوند.

در صورت مشاهده موارد فوق و نقص در عملکرد روزانه و احساس ناراحتی و مشکل افراد می توانند برای رفع مشکل خود به یک روانشناس خوب مراجعه کنند. روانشناس با بررسی تاریخچه زندگی فرد، مدت زمان شروع و شدت علائم و پرسیدن پرسش های لازم در مورد ترس از مرگ به تشخیص وجود این مشکل در افراد پی ببرد. همچنین لازم است تا سایر مشکلات مربوط به سلامت روان دارای علائم مشابه نیز بررسی و رد شوند. برای تشخیص هراس از مرگ یا تاناتوفوبیا توجه به موارد زیر الزامی است:

  • احساس ترس یا اضطراب بلافاصله هنگام فکر کردن به مرگ یا روند مردن
  • حملات پانیک که می تواند باعث سرگیجه، گرگرفتگی، تعریق و افزایش ضربان قلب نامنظم
  • اجتناب از موقعیت هایی که ممکن است فکر کردن به مرگ را ایجاد کند
  • احساس بیماری، ضعف یا درد معده هنگام فکر کردن به مرگ
  • احساس افسردگی یا اضطراب در نتیجه فکر کردن بیش از حد به مرگ

مطالعه بیشتر: ترایپوفوبیا یا فوبیای حفره (ترس از سوراخ و حفره ریز) چیست؟ درمان و علت آن

ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا

ترس از مرگ در کودکان

کودکان نیز می توانند ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا را تجربه کنند. اما شیوه رفتاری کودکان در برابر تحمل اضطراب مرگ ناشی از تاناتوفوبیا متفاوت از واکنش بزرگسالان است. کودکان مبتلا به ترس از مرگ برخلاف بزرگسالان امکان درک غیر واقعی بودن ترس خود را نداشته و ممکن است به جای علائم معمولی استرس و اضطراب، رفتار های پرخاشگرایانه یا سرکشانه بروز دهند. علائم و نشانه های تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ در کودکان شامل موارد زیر باشد:

  • امتناع از پیروی از دستورات دیگران در خانه یا مدرسه
  • کج خلقی
  • نق زدن و گریه های شدید
  • سردرد
  • دل درد
  • پرخاشگری
  • لجبازی

ترس از مرگ در سالمندان

افراد پیر و سالمند به دلیل افزایش سن، ابتلا به بیماری های مختلف و شنیدن خبر مرگ همسالان و دوستان خود ممکن است احساس ترس از مرگ شدیدی را تجربه کنند. افراد سالمند همچنین به دلیل صرف زمان زیاد در خانه و تنها ماندن، ممکن است بیش از حد به مرگ فکر کرده و از مردن به شکلی افراطی بترسند. در چنین حالتی ممکن است دست از انجام بسیاری از کار ها برای اجتناب از مرگ کشیده و از هرگونه اخبار مرگ دوری کرده و پیش از پیش خانه نشین شوند. این شرایط می تواند باعث بروز سایر مشکلات جسمانی و روانی از جمله افسردگی شود.

اختلالات مرتبط با ترس از مرگ

ابتلای افراد به ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا می تواند ارتباطی نزدیک با دیگر مشکلات سلامت روان و اختلال روانی افراد داشته باشد. بعضی از مشکلات سلامت روان مرتبط با اضطراب مرگ عبارت ااند از:

اختلال فوبیای خاص

ترس از مرگ یا اضطراب مرگ با طیفی از فوبیاهای خاص مرتبط است. شایع ترین موارد فوبیا چیزهایی هستند که می توانند باعث آسیب یا مرگ شوند، از جمله مارها، عنکبوت ها، هواپیما و ارتفاع افراد هنگام ابتلا به هر یک از این انواع فوبیا ممکن است ترس از مرگ را نیز تجربه کنند.

مطالعه بیشتر: ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اختلال وحشت زدگی

ترس از مرگ با بسیاری از اختلالات اضطرابی مانند اختلالات وحشت زدگی یا پانیک نقش دارد. در طول حمله پانیک، افراد ممکن است احساس کنند که در حال مردن و از دست دادن جانشان هستند. در چنین شرایطی ممکن است به مرور و پس از حملات پانیک مکرر به هراس از مرگ مبتلا شوند.

اختلال اضطراب بیماری و ترس از مرگ

اضطراب مرگ ممکن است با اختلال اضطرابی بیماری، که قبلا به عنوان هیپوکندریا شناخته می شد، مرتبط باشد. در اختلال اضطراب بیماری، افراد ترس شدیدی از بیمار شدن و از دست دادن سلامتی خود دارند.

خواندن مطلب: ترس از دیدن خود در آینه یا اسپکتروفوبیا چیست؟ را از دست ندهید

اختلال وسواس فکری و عملی

هراس از مرگ می تواند در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی و به دلیل وسواس ترس از مرگ آن ها شکل بگیرد. افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی ممکن است اشتغال ذهنی بسیاری نسبت به سلامتی، بیماری ها و مرگ خود به دلیل عدم انجام برخی رسومات و اعمال اجباری داشته باشند. این افراد ممکن است وسواس از مرگ خود را به شکل اضطراب مرگ تجربه کنند.

چگونه ترس از مرگ را درمان کنیم؟

در صورت غیر قابل کنترل شدن علائم ترس از مرگ و بروز اختلال و مشکل در زندگی افراد لازم است با مراجعه به یک متخصص سلامت روان نسبت به درمان و حل و فصل اضطراب مرگ یا تاناتوفوبیا اقدام کرد. گاهی اوقات و بر اساس شرایط برای کنترل و مدیریت علائم اضطراب مرگ از دارو درمانی نیز استفاده می شود.

برای دریافت کمک از بهترین روانشناس تهران کلیک کنید

رواندرمانی برای ترس از مرگ

رواندرمانی مهمترین و اصلی ترین راه درمانی هراس از مرگ و سنگ بنای درمان ترس از مرگ است. در رواندرمانی با استفاده از تکنیک ها وروش های مختلف در رویکرد های درمانی سعی می شود تا هراس از مرگ را درمان و رنج افراد را کاهش داد. رواندرمانی های رایج برای درمان ترس از مرگ عبارت اند از:

درمان شناختی رفتاری

یکی از انواع رواندرمانی ها برای درمان ترس از مرگ درمان شناختی رفتاری (CBT)، است. درمان شناختی رفتاری بر اساس پژوهش ها انجام شده یکی از موثرترین روش های رواندرمانی برای درمان هراس ازمرگ یا تاناتوفوبیا است. تمرکز درمان شناختی رفتاری در درمان  ترس از مرگ، بر روی شناسایی رفتارها، افکار؛ باور ها و احساسات در مورد مرگ و مردن است. درمان شناختی رفتاری می تواند به افراد کمک کند تا طرز فکر خود را در مورد مرگ تغییر دهند. پس از شناسایی زیربنا و ریشه مشکل گام‌هایی برای تغییر الگوهای فکری منفی برداشته می‌شود.

مواجهه درمانی

 نوع خاصی از درمان شناختی رفتاری به نام مواجهه درمانی برای درمان اضطراب مرگ کاربرد دارد. درمان مواجهه ای یکی از روش های پر کاربرد در درمان انواع فوبیا از جمله تاناتوفوبیا است. مواجهه درمانی شامل قرار گرفتن تدریجی افراد در معرض موضوع ایجاد کننده ترس و اضطراب و تکنیک های آرام سازی است. به عنوان مثال، درمان ترس از مرگ ممکن است شامل تماشای فیلم هایی باشد که در آن شخصی در فیلم می میرد. روش مواجهه درمانی معمولا در چند جلسه تقریباً دو ساعته انجام می شود و می تواند در موارد خاص به صورت انفرادی یا در جلسات گروهی انجام شود.

روانکاوی

 یکی دیگر از روش های درمان انواع فوبیا از جمله ترس از مرگ روانکاوی یا روان تحلیلی است. این روش درمانی با بررسی تعارضات ناهشیار، گذشته افراد، چگونگی ارتباط فرد با دیگران، محیط و خودش سعی بر آن دارد تا ریشه ایجاد کننده ترس از مرگ را شناسایی کرده و با استفاده از تکنیک هایی مانند تحلیل رویا، تداعی آزاد و…در جهت درمان اضطراب مرگ اقدام کند.

بیشتر بخوانید: ترس از فضای بسته یا کلاستروفوبیا چیست؟

تاناتوفوبیا و دارودرمانی

دارودرمانی برای درمان فوبیا از جمله ترس از مرگ به ندرت وبه دلیل کنترل و مدیریت علائم استفاده می شود. دارو درمانی در کاهش علائم اضطرابی که می توانند بر زندگی فرد تأثیر منفی بگذارند، مفید باشد. انواع دارو های مورد استفاده در درمان ترس از مرگ عبارت اند از: داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب.

داروهای ضد افسردگی

از انواع داروهای ضد افسردگی  مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs) برای درمان علائم ناشی از ترس از مرگ استفاده می شود. داروهای ضد افسردگی که معمولاً در درمان هراس از مرگ تجویز می شوند عبارت اند از:

داروهای ضد اضطراب

 بنزودیازپین ها دسته ای از داروهای ضد اضطراب هستند که می توانند برای درمان تانافوبیا یا ترس از مرگ مفید باشند. ضد اضطراب های بنزودیازپینی سریع الاثر هستند و در دوره های علائم حاد و شدید اضطراب مرگ مصرف می شوند. قابل توجه است که، بنزودیازپین ها می توانند اعتیادآور بوده و عوارض جانبی مانند خستگی و خواب آلودگی ایجاد کنند. بنزودیازپین هایی که معمولاً  برای درمان ترس از مرگ تجویز می شوند عبارت اند از:

دارو های گفته شده فقط باید با نظر روانپزشک تجویز شده و مصرف شوند. مصرف هرگونه دارو بدون نسخه و نظر پزشک متخصص عوارض خطرناک و جدی به همراه خواهد داشت.

برای مشورت با یک روانپزشک خوب کلیک کنید

چگونه با ترس از مرگ مقابله کنیم؟

بهترین راه برای مقابله با تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ، مراجعه به روانشناس و استفاده از انواع شیوه های رواندرمانی است تا با روش هاو تکنینک های کاربردی اضطراب مرگ افراد درمان شود.. با این حال، راهبردهای مقابله ای برای ترس از مرگ وجود دارد که می توانید با انجام دادن آن ها با هراس از مرگ مقابله کنید.

  • تکنیک های تنفس عمیق می تواند به کاهش ضربان قلب و کاهش علائم اضطراب کمک کند.
  • تمرین‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن و تصویرسازی می‌تواند به تمرکز افکار کمک کند
  • شیوه های زندگی سالم مانند ورزش منظم، یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی بسیار مفید هستند
  • انجام سرگرمی ها و فعالیت های مفید می تواند احساسات خوب و مثبت را تحریک کند.
  • ارتباط بیشتر با دوستان و خانواده با افزایش احساس تعلق خاطر می تواند افکار منفی افراد را کاهش دهد.

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم تا به سوالات پر تکرار شما درباره ترس از مرگ پاسخ دهیم.

آیا ترس از مرگ طبیعی است؟

تقریبا همه انسان ها از مرگ و مردن می ترسند. ترس از مرگ امری غیر معمول و غیر طبیعی نیست. اما چنانچه ترس از مرگ افراد حالتی افراطی و بیمارگون به خود بگیرد.

آیا ترس از مرگ یک اختلال روانی است؟

ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا یکی از انواع فوبیاهای خاص است که زیر مجموعه اختلالات اضطربی قرار گرفته است. ترس از مرگ در شرایطی که علائم آن شدید شده و برای زندگی فرد ایجاد مشکل کند به یک اختلال روانی تبدیل خواهد شد.

آیا ترس از مرگ درمان می شود؟

بله، ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا با استفاده از انواع روش های رواندرمانی مانند درمان شناختی رفتاری و روانکاوی قابل درمان است. دارو درمانی نیز در شراطی که نیاز به کنترل علائم باشد توصیه می شود.


منابع: clevelandclinic, verywellhealth, medicalnewstoday, choosingtherapy, betterhelp, healthline

 پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.